اطلاعات صنعت

چگونه صنعت خود را متمایز کنیم؟

این سوال که چگونه صنعت خود را متمایز کنیم یکی از اصلی ترین پرسش های هر صنعتگری است. داشتن برند متمایز و شناخته شده که میدان رقابت بسیار شگرفی است که هرکسی که پا در ورطه ی تولید و صنعت میگذارد به آن فکر میکند. اما چگونه برند خود را معرفی کنیم؟ چگونه در جنبه های مختلف از رقبا پیشی بگیریم؟ و چگونه برند قدرتمند و تاثیر گذاری را بسازیم؟ چگونه صنعت خود را متمایز کنیم؟ برای یافتن جواب اینها در ادامه با اوکی صنعت همراه باشید.


موفقیت در فروش محصولات صنعتی به می تواند تحت تاثیر موارد بسیار زیادی قرار بگیرد. ویژگی های ظاهری محصولات یا خدمات، حسی که محصول در مشتری ایجاد میکند، نحوه ی ارائه کردن محصول، قیمتی که بر روی محصول قرار داده می شود و غیره همه و همه تاثیر گذار هستند و تجربه ی متفاوتی را به مصرف کننده القا میکنند. روش های زیادی برای تمایز، نسبت به رقبا وجود دارد که با توجه به شیوه ی فعالیت شما تاثیر مثبتی بر کسب و کارتان بگذارد و شخصیت برندتان را شکل دهد.


اگر در شروع کار هستید و یا برندتان از شخصیت و محبوبیت مورد انتظارتان برخوردار نیست قطعا برای توسعه نیاز به سنجش مجدد و احیای آن را دارید. در گام نخست شما باید تصمیم بگیرید که محصولات و خدمات مد نظر شما چه اهدافی را دنبال میکنند. این تصمیم سبب استحکام برندتان میشود.

بدین ترتیب جایگاه برندتان توسط مشتری مورد توجه قرار می گیرد و باعث جذابیت کارتان از دیدگاه مشتریان می شود که در ادامه حفظ اهداف مشتری دوست، سبب وفاداری آنها نسبت به صنعت شما خواهد شد؛ واضح است این گام تاثیر بسزایی در درآمد شما خواهد گذاشت.

راههایی برای اینکه صنعت خود را متمایز کنیم

در تصمیماتتان نظر مشتریانتان را مد نظر قرار دهید و به هیچ عنوان بر اساس میزان سود بیشتر، فروش بیشتر، درآمد بیشتر و غیره تصمیم گیری نکنید. ذکر این نکته حیاتی است که این خریداران کسب و کار شما هستند که به تجارتتان موجودیت میدهند.
در ادامه این نوشته با ما همراه باشید تا با  راهکار موثر، تجارتتان را نسبت به رقبا متمایز کنید:

قیمت گذاری متفاوت جهت تمایز صنعت

حصولاتتان را با قیمت متمایز از رقبا به فروش برسانید این یکی از اصلی ترین گام های ایجاد برند مورد توجه است. این بدان معنا نیست که محصولتان را با قیمت پایین عرضه کنید و یا از سود خود بکاهید. مطمئن باشید قیمت پایین تر فروشتان را بیشتر می کند و از طریق تعداد بالای فروش سود صنعت شما تضمین می شود.

البته در بعضی موارد مشاهده میکنیم برندی که با قیمت بالاتر از عرف محصول خود را به فروش میرساند و با این همه مخاطبین بسیار زیادی دارد. برای مثال قهوه استارباکس که با هدف ارائه کیفیت بالاتر محصولاتش را بسیار گران تر می فروشد و تبدیل به یک برند خاص و گران شده است. در مقاله ای جداگانه به این موزد که چگونه برندی خاص شویم میپردازیم. اما ذکر این نکته که استار باکی نیز مرحله کنونی را پشت سر گذاشته است الزامی است.


ارائه صنعت با جایگاه ویژه

محصولاتی که در پاسخ به یک نیاز خاص تولید و عرضه شده اند، باعث ایجاد یک برند متفاوت شده اند. برای مثال کمپانی  GoPro که کار آن تولید دوربین های فیلم برداری باکیفیت بالا و قابل نصب بر روی بدن و متعلقات ورزشکاران می باشد باعث خاص شدن و وجه تمایز این دوربین ها شده است. دقت کنید که محصولتان یک نیاز را رفع کند، سعی کید که محصولی خاص ارائه کنید تا جایگاه ویژه ای را به نمایش بگذارید.

صنعت خود را متمایز کنیم
تمایز در صنعت


صنعت خود را متمرکز کنید

درصورتی که برندتان در برخی موراد عملکرد بهتری دارد، با تمرکز بر روی نقطه قوت محصولتان و توسعه ی آن می توانید به این سوال که چگونه صنعت خود را متمایز کنیم پاسخ مثبت بدهید. برای مثال، پیتزا دومینو با اتکا بر توانایی خود مبنی بر ارسال و تحویل سفارش زیر 30 دقیقه موفق به ایجاد تمایز برند خود شده است.

ایجاد تجربه خرید متمایز در صنعت

برای به یاد ماندنی شدن محصولاتتان تجربه ای متفاوت از خرید را برای مشتریان خود به جای بگذارید. در برندسازی موفق بسیار مهم است که مشتری صنعت شما را به خاطر بسپارد. جدا از قرار دادن آفرها و تخفیف ها و شاید جوایز به مشترین ایجاد شرایط دوست داشتنی بسیار کمک میکند. برای مثال کمپانی Build aBear عروسک های حیوانات را مقابل چشمان کودکان می سازد و این عملکرد بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و سبب ایجاد تمایز شد.


زیبا سازی جهت تمایز صنعت

یک محصول با بسته بندی شلخته و یا ظاهر ناخوشایند هیچ موقع مورد توجه قرار نمیگیرید. درگر راه ها برای اینکه صنعت خود را متمایز کنیم، زیبا سازی است. خودمانی بگویم “مردم عقلشون به چشمشونه”. ظاهر محصولات شما نخستین چیزی است که خریدار می بیند و اولین بار نسبت محصولتان با چیزی که میبیند قضاوت میکند.

ظاهر مناسب، رنگ بندی مناسب، طراحی و کارایی مناسب و حتی بسته بندی مناسب بسیار مهم است. استراتژی محصول زیبا آنقدر مهم است که وجه تمایز بسیاری از برندها را نسبت به رقبا می باشد. در این مورد مثال های بیشماری موجود است تما کافی است هنگامی که وارد یک فروشگاه میشود به این نکته دقت کنید که ناخود آگاه شما چگونه جذب یک محصول با ظاهری زیبا می شود.

لوگو در کسب و کار های مختلف

داشتن لوگو جذاب

لوگو می تواند وجه تمایز بسیار مهمی باشد. مخصوصا اگر اندکی خلاقیت و شوخ طبعی را درون خود داشته باشد. برای مثال شرکت بیمه GEICO در آمریکا از یک سوسمار در نماد خود استفاده می کند که نخست اینگونه به نظر می رسد که کاملا بی ارتباط است، اما توانسته مشتریان زیادی را به خود جلب کند، چراکه مردم به تصور داشتن چیزی متفاوت نسبت به رقبا جذب خدمات این شرمت می شوند.

حفظ اصالت صنعت

بسیاری از برند ها با حفظ زادگاه و اصالت محصول از یکدیگر متمایز می شوند. برای مثال فیروزه نیشابور، مس کرمان، برندهای کلاسیک بریتانیایی، دقت در ساخت برند های سوئیسی، قابل اعتماد و کیفیت بالای ساخت محصولات المانی و غیره. منظور من در این بخش حفظ اصالت و رسالت محصول می باشد که به برندتان در راستای شناخته شدن کمک شایان ذکری میکند.


نوآوری متمایز در صنعت

این همان موردی است که بین شما رقبا تمایز زیادی ایجاد میکند و گامی موثر در پاسخ سواله چگونه صنعت خود را متمایز کنیم است، البته این موضوع در صنایع فناوری بیشتر اهمیت دارد. برای مثال آپدیت های سالانه ای که تمام کمپانی های خودرو سازی در محصولات خود ایجاد می کنند علاوه بر رفع ایرادات قبلی و قرار دادن فناوری های جدید، مشتری را برای خرید محصول جدید شما ترقیب می کند. البته نوآوری در تولید تنها به شرکت های فناور محدود نمی شود و دیگر صنعت ها نیز از این قضیه مستثنا نیستند.

مثلا کمپانی O’Egg با فروش مایع تخم مرغ و سفیده مجزای تخم مرغ نوآوری شگفت انگیزی را از خود نشان داده است. محصولات جدیدی را از دل صنایع دیگر بیرون بکشید و بفروشید و مثلا کمپانی تایسون که یک کمپانی بزرگ فراوری و فروش مرغ و گوشت است، اقدام به فروش مرغ هایی با ابعاد کوچکتر از مرغ های معمولی کرد و نام آنها را “جوجه” گذاشت. همین انتخاب نام باعث استقبال چشمگیر مشتریان و علاقه مندان به گوشت مرغ بود، در حالی که اگر از نام دیگری مانند “مرغ کوچک” که مفهوم ماجرا را بیشتر میرساند استفاده میشد شاید به این موفقیت ها دست نمیافت و نمی توانست به این .

ارائه داستان صنعت

خیلیها عاشق دنبال کردن داستان های ضعف، قوت، شکست و موفقیت صنایع مختلف هستند. اگر داستان شگفت انگیزی از تولید و راه اندازی خود دارید که احساس میکنید برای مشتریانتان جذاب است، آن را به اشتراک بگذارید، از این موارد می توان به داستان های مختلف اشاره کرد که به معروفیت برندها بیشتر کمک کرد.

از این موارد می توان به داستان هایی از سرهنگ ساندرز، موسس  KFC که از طریق اصرار نوه خود که وی را به پختن مرغ های خوشمزه تشویق می نموده، داستان موقیت احد عظیمیان، تولید کننده فرش ایرانی که چطور از یک روستا با تولید فرش دست باف شهرت جهانی یافت و غیره و غیره اشاره نمود. سعی میکنم در مقالات مختلف داستان هایی از صنایع مختلف نیز بیان کنم.


سهولت استفاده

در تولیدات خود به این مورد دقت کنید که محصولتان نحوه استفاده ی پیچیده ای نداشته باشد. حفظ روتین های اجتماعی در این مورد بسیار حائز اهمیت است. سهولت در استفاده می تواند عامل بسیار مهمی در موفقیت صنعت شما به شمار بیاید.

 پیشنهاد میشود سایر مقالات اوکی صنعت را هم مطالعه کنید

ارائه خدمات به مشتریان

اگر محصول شما از جهات مختلف به رقبا شباهت داشت، با ارائه ی خدمات پس از فروش بسیار عالی می توانید نسبت به رقبا متمایز شوید، فروشگاه آنلاین زاپوس با ارائه خدمات بی نظیری مانند تحول رایگان به مشتری، تعویض رایگان و غیره توانسته به موفقیت های زیادی دست یابد

صنعت موفق
چگونه صنعت خود را متمایز کنیم؟

توجه به احساسات مشتریان

اگر صنعت شما در ایجاد احساسات مثبت به مشتریان خود موفق باشد برند سازی خوبی خواهید داشت. کوکاکولا با معرفی محصول خود به عنوان نوشیدنی ای که در کنار شادی خانواده است جاذبه ی احساسی بسیار خوبی با مشتریان خود برقرار کرده است. این تجربه ی احساسی مورد توجه قرار میگیرد و سبب برندسازی بسیار خوبی خواهد شد. می توانید با استفاده از راهکار هایی که برای شوکه کردن مشتریان سبب ایجاد تمایز شوید. البته این راهکار دارای مرزهایی است که باید به آن دقت شود. تجربه های جدیدی را به مشتریان ارائه کنید. گاهی یک تغییر بسیار کوچک مثل سایز و رنگ از نظر خریدار بسیار مورد توجه قرار میگیرد.


توجه به مناسبت های خاص

در مناسبت های خاص می توانید با مردم همراه شوید، این همراهی تنها به تبریک گفتن عید نوروز و تسلیت گفتن در مناسبت های مذهبی ختم نمی شود. تخفیف های مناسبتی، تولید محصول مخصوص مناسب خاص و راهکار هایی که تاکنون بسیاری از آنها را توسط کمپانی های بزرگ دیده ایم نیز تاثیر بسزایی در محبوبیت صنعت شما دارد. برای مثال کوکاکولا در کرسیمس با ساختن بابا نوئل بزرگی در شهر و شرکت در مناسب های شاد بسیار محبوب شده است.


توجه به محیط زیست و نیازمندان

مشتریان مدرن نسبت به به آلاینده های محیط زیست بسیار حساس شده اند، تولید محصولات زیست دوست، بسته بندی های تجزیه پذیر و کارهای خیر خواهانه بسیار مورد علاقه مشتریان است. برای مثال چند وقت پیش نانوایی در محله ای که من در آن زندگی میکنم اقدام به فروش کارت هایی کرد که مشتریان با خرید آن و قرار دادن آن در تابلویی با نام “نان مهربانی” نان رایگان به نیازمندان ارائه نمود.به سرعت مورد توجه مشتریان قرار گرفت و بسیاری از این موضوع استقبال چشمگیری کردند. خوشبختانه این فرهگ در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی در بیین مردم ایران شده است.


صنعت ساده ساز عامل تمایز در صنعت

در دنیای پر از گرفتاری و مشغله ی امروز، ساده سازی یکی از ویژگی های ارزشمند به شمار می رود. مردم از هر چیزی که هر موضوعی را ساده کند استقبال می کنند، خواه مربوط به مواد غذایی باشد، مانند غذاهای نیمه آماده و یل تجهیزات آشپزی، خواه مربوط به تکنولوژی های پیشرفته مانند خانه های هوشمند و یا خودرو های هوشمند. آسان شدن هر کاری توسط یک صنعت سبب جذب هرچه بیشتر مشتریان به آن می شود.

آگهی صنعتی خود را ثبت کنید



کیفیت بالاتر محصول

کمپانی های قدرتمند با تکیه بر کیفیت بالای محصولاتشان است که می توانند قیمت بالاتری برای محصولاتشان در نظر بگیرند. برند های تجملاتی، استحکام بالا، ظرافت در ساخت، کارایی بالا از جمله مواردی است که قطعا توسز مصرف کننده احساس می شود و سبب جذب مشتریان بیشتر به محصولات شما می شود.


داشتن شعاری برای صنعت

شعار در ظاهر شاید تنها یک جمله به شمار بیاید، اما در ناخودآگاه مشتریان تاثیر بسیار زیادی دارد. “مردم علیه آلودگی” ، “در کنار شادی ها” ، هرجا که سخن از اعتماد است …” اینها قسمتی از شعار هایی است که شاید تاکنون شنیده باشید، یک شعار توضیح مختصری از نگرش صنعت شما دارد. از این ویژگی می توانید در معرفی کردن خود به مشتریان استفاده کنید. البته این مورد هم دارای خط قرمزها و باید ها و نباید هایی است که سبب گمراه شدن ذهن مخاطب می شود. باید در انتخاب شعار خود بسیار دقت کنید.



توجه به نیاز مشتریان

اگر بتوایند در زمینه تولیدات خود در صنعت نیاز مشتریانی که تا کنون بدان توجه نشده است را برآورده کنید، نسبت به رقبا بسیار متمایز خواهید شد. برای مثال یک کمپانی با تولید کتابهایی با خطوط بریل برای نابینایان عزیز توانست افتخارات و موفقیت های بسیار زیادی را کسب کند. هنوز نیاز های بسیاری در زندگی بشر وجود دارد که به آن توجهی نشده است. کافیست آنها را تشخیص دهید و با تغییر در محصولاتتان به آن نیاز ها پاسخ داده و تمایز را بین صنعت خود و رقبایتان ایجاد کنید.

اوکی صنعت را دنبال کنید.


مهندس محسن احسانی نیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا