گوناگون

غول هلندی صنعت نفت

شرکت هلند رویال داچ شل (Royal Dotch Shell) جزو بزرگترین و با سابقه ترین شرکت های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی می باشد که در قرن 19 تاسیس شد، در ابتدا صدف دریایی می فروخت. این شرکت بریتانیایی-هلندی اکنون در شهر لاهه هلند مستقر است و از لحاظ درآمد رتبه سوم جهانی را در اختیار دارد. آنها بزرگترین شرکت نفت در اروپا محسوب می شوند و در سال 2013 رکوردی عجیب و بزرگ را به نام خود ثبت کردند که شرکت شل را به صدر جدول Fortune 500 راه یافت. در آن سال این شرکت 84 درصد از GDB هلند را که معادل 556 میلیارد دلار می شود را به خود اختصاص دادند.
شل مدیریتی عمودی دارد و توانسته اند در تمام حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی وارد شوند و انواع فرایند های این صنعت را انجام می دهند. فرایند هایی از قبیل کشف، استخراج، پالایش، حمل و نقل، توزیع، پتروشیمی و غیره. این شرکت از سطح توقع فراتر رفته و در زمینه ی انرژی های تجدید پذیر همچون انرژی بادی، سوخت های زیست محیطی و هیدروژنی نیز فعالیت کرده است. غول صنعت نفت امروز در بیش از 70 کشور در حال کار است و روزانه 3.7 میلیون بشکه نفت استخراج می کند. مرکزهای فعالیت شل در کشور های مختلف به بیش از 44 هزار مرکز می رسد. در این بین شرکت oil company به عنوان بزرگترین زیر مجموعه شرکت بزرگ شل فعالیت میکند.

صنعت شل

محل استقرار کنونی شرکت شل
کمپانی شل کنونی ادغام یافته دو شرکت رویال هلندی و شل بریتانیایی است که در سال 1907 با یکدیگر ترکیب شدند و شرکت شل کنونی را تشکیل دادند. گفتنی است شرکت رویال در صنعت نفت و شرکت شل در حمل و نقل فعالیت می کردند.
تاسیس غول صنعتیک عتیقه فروش به نام مارکوس ساموئل در سال 1833 تصمیم به گسترش کسب و کار خود می گیرد، فکر وی مبادله صدف دریایی در کنار کسب و کار فعلی بود، چراکه صدف های دریایی به روز آن زمان بود و علاقه مندان بسیاری داشت. به مرور سطح تقاضا آنقدر بالا رفت که او را وادار به واردات صدف از شرق دور کرد. در آن زمان او پایه های صنعت بزرگی را بنا نهاد که شاید خودش هم در مخیلاتش نمی گنجید.

صنعت گر

مارکوس ساموئل
عتیقه فروش لندنی پس از چندین سال خرید و فروش صدف، در سال 1870 از دنیا رفت و پسرانش میراث دار تجارت او شدند. برادران ساموئل پس از چند سالی اشتغال به پیشه پدر، به صنعت نفت علاقه مند شدند. این صنعت در آن زمان نوپا به حساب می آمد و مخاطرات زیادی را به همراه داشت. انتقال نفت با بشکه های معیوب، علاوه بر اشغال فضای زیاد، امکان نشت بالایی داشت و همین امر برادران ساموئل را بر این داشت که به فکر تهیه کشتی باری بیوفتند. اولین ناوگان باری حمل و نقل نقت، کشتی ای به نام murex بود که در 1892 اولین محموله نفتی را در تانکر و از طریق کانال سوئز حمل کرد.این کشتی آغازگر انقلابی در حمل و نقل نفت خام بود. به مرور حمل و نقل نفت در مقیاس انبوه قیمت این محصول را شدیدا کاهش داد. رقیب سرسخت برادران ساموئل در آن دوران کمپانی استاندارد اویل نام داشت که از بشکه های پلاستیکی آبی رنگ و قابل استفاده مجدد برای حمل و نقل و فروش استفاده می کرد و به همین دلیل شهرت بسیاری را از آن خود کرده بود. برادران ساموئل برای داغ تر شدن آتش رقابت شروع به استفاده از بشکه هایی به رنگ قرمز کرد.
اگر در ابتدای راه صنعت هستید این مقاله را از دست ندهید: (چگونه صنعت خود را متمایز کنیم)

 صنعت

تولد شل در دوران اوج صنعت نفتبرادران ساموئل در سال 1897 تصمیم به تغییر نام کمپانی خود گرفتند. Shell Transport and Trading Company نخستین پالایشگاه خود را در اندونزی و در شهر بالیک پاپان تاسیس کرد. اندونزی در آن زمان مستعمره هلند بود. آن پالایشگاه در زمان جنگ جهانی دوم به صورت کامل تخریب شد.در 1901 در ایلات تگزاس در آمریکا نفت کشف شد. درگیری رقبای صنعت نفتی بالاگرفته بود و در همان سال پس از کش و قوس های فراوان، شل حق حمل و نقل را در رقابت با استاندارد اویل از آن خود کرد. در درگیری های صنعتی آن سال ها بین شل و استاندارد اویل رقیب جدیدی به نام رویال داچ پا به عرصه صنعت نفت گذاشت. این شرکت مراکز فعال و پالایشگاه هایی را در آسیا به وجود آورد و به سرعت به رقیب جدی ای برای شل و استاندارد اویل تبدیل شد.
در ابتدا با شعله ور شدن آتش رقابت بین سه شرکت فشار های بسیاری به شرکت ها و اعضای آنها وارد شد.در نهایت مدیران دو شرکت رویال داچ و شل پس از چندین ملاقات و مذاکره در 1907 تصمیم به ادغام درو شرکت گرفتند و بدین ترتیب در 23 اوریل آن سال فرایند ترکیب دو کمپانی انجام و رویال داچ شل تاسیس شد. در این کمپانی هر سال 23 آوریل را به عنوان سالروز تولد این شرکت جشن می گیرند.

صنعت

خبر تشکیل شرکت جدید روال داچ شل به سرعت در تمام اروپا فراگیر شد و خیلی زود لقب مختصر شل برای این کمپانی بین مردم رواج یافت. در همان سال های آغاز به کار کمپانی جدید، پالایشگاه های زیادی در آسیا، آمریکا و سراسر اروپا تشکیل شد و عملیات اکتشاف تا استخراج صنعت نفت، در کشور های بسیاری از سر گرفته شد. سال های چس از ادغام برای این شرکت سرشار از موفقیت در زمینه های بازاریابی و فروش و ارتقا محصولات بود. اکتشافات و فرصت های بیشماری که شل به مرور تبدیل به قدرت بلامنازع  صنعت کرد.

صنعت

تلگراف اعلام خبر تاسیس شل
آرم کنونی شرکت به شکل یک صدف دریایی است که از معنای واژه “شل” گرفته شده است. این آرم با ثبت در سال 1900  به عنوان قدیمی ترین لوگو و نشان تجاری در بین تمام شرکت های  تجاری اروپا قلمداد می شود. درمورد دلیل وجود رزنگ های زرو و قرمز در نشان این شرکت به طور قطع نمیتوان نظر داد، اما شاید به ریشه ای که در حمل و نقل دارند که و سیگنال های دریایی را با رنگ قرمز و زرد مشخص میکنند از این رنگ ها استفاده شده اما شاید دلیل بهتر برای رنگ قرمز همان بشکه های قرمز رنگی باشد که در ابتدای راه استفاده میکرده اند.
تاثیر صنعت بر جنگ جهانیصنعت نفت با در اختیار داشتن قدرت عظیمی از انرژی در تمام دوران کشف تا به امروز اهمیت بسیار زیادی داشته اما در جنگ جهانی اول، بریتانیا با در اختیار داشتن مهره ی گرانبهایی چون شل، نیروی محرکه ی پرقدرتی در اختیار داشت. تامین سوخت و و تقدیم تمام ناوگان دریایی خود به ارتش بریتانیا از مهم ترین خدماتی بود که این شرکت برای کشورش انجام داد. در آن سالهای پر مشقت وجود سوخت و سرعت در ارتباطات و حمل و نقل، بسیار حائز اهمیت بود که شل به خوبی از پس وظایف خود برآمد. 
صنایع پتروشیمی سخت ترین دوران خود را تجربه می کرد  که شل به فکر ساخت سوخت جت افتاد. سوخت هوایی تولید شده در صنعت این کمپانی برای اولین بار یک هواپیما را 20 هزار کیلومتر به پرواز در آورد. از زوریخ تا کیپ تاون در آفریقای جنوبی!

صنعت

شل علاوه بر شرکت گسترده در صنعت پتروشیمی از حواشی صنعت حمل و نقل نیز بهره می برد. آنها را از پیشگامان نقشه های مسیریابی می شناسند. اولین نقشه ای که تمام جاده ها و 19 شهر هلند را پوشش می داد در سال 1931 توسط اعضای این شرکت عرضه شد و تبدیل به دستاوردی قابل توجه گردید.
خواندن مقالات بیشتر در بلاگ
جنگ های جهانی و اوج گیری صنعت حمل و نقلشرکت شل در جنگ جهانی دوم حضور گسترده تر و فرتر از تصوری را از خود به نمایش گذاشت. تا جایی که دفتر اختصاصی این شرکت در لندن در اختیار ارتش بود. پالایشگاه های آمریکا در حال تولید سوخت هوایی بودند تا از نیروی هوایی متفقین حمایت کنند. تمام فعالیت های شرکت در راستای جنگ و پشتیبانی از ارتش بود. با اینهمه در همان سال ها هم شل دست از توسعه برنداشت و اقدام به طرح ریزی محصولات جدید می زد. از نمونه این اقدامات می توان به تولید سوخت جت مخصوص اشاره کرد که به شکلی توسعه یافته ساخته شده بود. 

صنعت

نخستین پرواز ها با سوخت هوایی شل
اما بازسازی خسارات بجا مانده از جنگ برای شل بسیار سخت و دشوار بود. با این همه توانست با برنامه های اکتشافی و مدیریت بسیار خوب، خود را بازسازی کند و روند پیشرفت رااز سر بگیرد. علاوه بر این کشتی های عظیم تر را برا حمل نقل و پیشرفت به خدمت گرفت.
سال های میانی قرن بیستم با ظهور رایانه همراه بود. کمپانی شل که همواره پرچم دار تمام صنایع در توسعه و فناوری را داشت، نخستین سایت را در هلند راه اندازی کرد و این کمپانی اولین شرکتی است که توسط کامپیوتر در گسترش تجارت خود استفاده کرد. 

صنعت

مدتهاست شل به عنوان پیشرو در صنعت نفت و الگو در صنایع مختلف به شمار می آید. پالایشگاه ها و فعالیت های بین المللی شل باعث شد در بسیاری از کشور های فقیر حاشیه خلیج فارس و کشور های آفریقایی که شاید فکر آن را که در زیر پایشان چه گنجی نهفته است را نمی کردند، کشف کرد. عمان به عنوان اولین مقصد این کمپانی در صنعت نفت خاورمیانه بود. اکتشافات بسیار زیاد دیگر در کشور های مختلف و همینطور ثروتمند شدن کشورهایی که به یکباره از فقر و عجز به ثروت رسیدند همه و همه مدیون و مرهون این کمپانی هستند. 
علاوه براین کمپانی شل همچون گذشته در تکنولوژی و پیشرفت حرف اول را میزد. این شرکت در فناوری های اکتشاف و استخراج پیشرفته و فراوری و انتقال گاز و میعانات گازی، پیشرفت های فراوری نفت خام و جدا سازی ترکیب های مختلف نفت و غیره نقش بسیار مهمی را ایفا کرد.  فعالیت های شل در اواخر قرن بیستم نگرانی ها و انتقاداتی را علیه این شرکت به دنبال داشت. داغ شدن بحث های زیست محیطی و نگرانی بابت آلودگی های هوا فعالیت های این غول اسم و رسم دار را تحت شعاع قرار داده بود. البته بازهم شل که به همکاری در جوامع بین المللی معروف است، همکاری خود را در راستای حفظ محیط زیست با شرکت های مرتبط و دولت ها افزایش داد.

صنعت

صنعت شل در قرن 21 با پایان یافتن قرن بیستم، قرارداد بین شرکت رویال داچ و شل پایان یافته بود و باید تغییرات گسترده ای در مدیریت و مالکیت این کمپانی به وجود می آمد. بدین ترتیب هولدینگ رویال داچ شل تاسیس و تمام شرکت هایی که زیر مجموعه این هولدینگ بودند، زیر سایه این نام فعالیت خود را از سر گرفتند.
شل همچنان در قرن 21 توسعه و تکامل علم خود را در صنعت پتروشیمی قطع نکرد و به فعالیت های علمی خود ادامه می دهد. از جمله جدیدترین دستاورد ها شل می توان به بزرگترین و به روزترین مرکز گازی در جهان در کشور قطر و نفت کش غول آسای Prelude که به عنوان بزرگترین ماشین شناور گاز طبیعی معرفی شده، اشاره کرد.
ثبت آگهی رایگان در اوکی صنعت
فعالیت های شل در انرژی های تجدید پذیردستاوردهای تکنولوژی شل همچنان ادامه دارد آنها در سال 2015 به طور جدی وارد انرژی های تجدید پذیر شده اند و پروژه ی بزرگی تحت عنوان جمع آوری گاز CO2 توسط این شرکت در حال انجام است و تا کنون به موفقیت های چشم گیری در این زمینه دست یافته است.
رویال داچ شل اکنون در سراسر جهان بالغ بر 83 هزار نیروی کار دارد. چارلز اوهالیدی به عنوان رئیس هیئت مدیره این کمپانی و فن بردن مدیرعامل آن هستند. و طبق آخرین آماری که از این شرکت در سال 2018 منتشر شد تقریبا 388 میلیارد دلار درآمد شل عنوان شده است. این برند در حال حاضر 89 مین برند برتر در سراسر جهان از دید اینتربرند است.
با تشکر از همراهی شما


zoomit

مهدی زارع سریزدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا