استارتاپ

انواع قطعات پیش ساخته بتنی

قطعات پیش ساخته بتنی، سازه هایی هستند که با بتن و میلگردهای فولادی در کارخانه­ی مجهز و با کمک تجهیزات و تمهیدات ویژه ساخته و سپس برای استفاده به محل پروژه مورد نظر انتقال داده می­شوند.

استاندارد ترین روش برای تولید قطعات بتنی پیش ساخته

برای تولید این قطعات، در گام نخست ابتدا قالب محصول طراحی و سپس شبکه آرماتور که با توجه به شرایط بارگذاری و محیطی تعیین شده ­است، تولید و درون این قالب­ها قرار می­گیرد.

لازم به ذکر است جهت حفظ پوشش بتن کافی بر روی این شبکه فولادی از اسپیسر در محل­های مشخص استفاده می­شود؛ تا طول عمر و عمل­کرد محصول به شکل قابل ملاحظه­ای بهبود پیدا کند.

در گام بعدی بتن آماده­­ای که با طرح اختلاط ویژه و با توجه به شرایط محیطی و فنی پروژه تهیه شده­است، درون این قالب­ها ریخته می­شود. نکته­ی بسیار مهم در این مرحله ایجاد ارتعاش در این قطعات است تا بتن آماده بخوبی در تمام قالب به شکل همگن قرار گیرد.

در مرحله­ی پایانی، پس از گیرش کامل بتن، این قطعات از قالب خارج و جهت عمل­آوری (کیورینگ) به اتاقک­ها و حوضچه­های آب انتقال داده می­شوند تا گیرش بتن و هیدراسیون سیمان این قطعات به شکل کامل صورت گیرد. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که مرحله­ی عمل­آوری برای رسیدن مقاومت فشاری بتن به مقاومت 7 روزه و سپس 28 روزه الزامی است.

از مهم­ترین مزایای استفاده از این قطعات می­توان به راحتی و سرعت عمل بالا در نصب و استفاده در پروژه، همچنین کیفیت بالا و اطمینان کامل از ساخت اصولی و مطابق با استانداردهای آیین­نامه­ای و نیز قیمت به صرفه در مقایسه با روش­های سنتی است.

انواع قطعات بتنی پیش ساخته

در ادامه به چند محصول مهم و بسیار پرکاربرد پیش ساخته بتنی اشاره و همچنین محل کاربرد آن­ها را بیان کرده­ایم.

1_ تیر برق بتنی

تیرهای برق یکی از متداول ترین انواع قطعات پیش ساخته بتنی محسوب می شوند. از این سازه ها به منظور انتقال جریان برق در سطح شهرها، روستاها و نیز در مناطق تولیدی، صنعتی و خدماتی  استفاده می شوند. تیرهای بتنی برق در مقایسه با مدل­­های سنتی از استحکام و پایداری بسیار بالاتری برخوردار و از نظر هزینه در طولانی مدت به صرفه­تر هستند.

تیر برق با بتن پیش ساخته

همچنین این قطعات دچار مشکلاتی نظیر آتش­سوزی، خوردگی و پوسیدگی نمی شوند. این قطعات در ابعاد مختلف و مقاومت­های متفاوت بسته به کاربرد و شرایط خطوط انتقال برق تولید می­شوند. لازم به ذکر است تیرهای برق تولیدی شرکت نیک تابان دز مطابق با استانداردهای وزارت نیرو بوده و بازرسان مربوطه به صورت دوره­ای با انجام آزمایش­های مخرب از کیفیت و صحت عملکردی این محصولات اطمینان حاصل می­کنند.

2_ دیوار پیش ساخته بتنی

دیوارهای پیش ساخته نوع دیگری از قطعات بتنی هستند که پس از ساخته شدن در کارخانه به محل پروژه منتقل می شوند. این دیوارها خود به دو نوع دیوارهای سبک و پانل تقسیم می شوند. قیمت دیوار پیش ساخته بتنی بسته به ویژگی هایی همچون وزن، استحکام بالا، طریقه نصب، کیفیت و طول عمر بالا متفاوت است.

دیوار پیش ساخته بتنی

در واقع دلیل استفاده از این نوع قطعات پیش ساخته بتنی، ویژگی ها و مزایای آن هاست. با استفاده از این دیوارها، سازه هایی را می توان احداث کرد که در برابر نیروهای جانبی مانند وزش بادهای شدید و طوفانی و همچنین خزش زمین و حرکت پوسته­های زمین از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشند.

این قطعات پیش ساخته بتنی از بتن با عیار 400 کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب، میلگرد آجدار و مواد افزودنی مجاز جهت افزایش کارایی بتن ساخته می شوند. این دیوارها را می توان در ابعاد و طرح های مختلف با توجه به سفارش مشتریان تولید کرد.

بهترین کاربرد این محصول برای استفاده جهت دیوار محوطه­های بزرگ مانند کارخانه­ها، کارگاه­های صنعتی، فرودگاه، زمین­های کشاورزی، پادگان­ها و مناطق نظامی و باغ­هاست. همچنین اجرای نشان، نماد و یا لوگوی درخواستی مشتریان بر روی دیوارها قابل انجام است.

3_ نیوجرسی بتنی

نیوجرسی، نوع دیگری از قطعات پیش ساخته بتنی به شمار می رود که به عنوان بلوک حفاظ یا جداکننده مسیرها به کار می رود. این قطعات به شکل مانعی بتنی ساخته می شود و کاربردهای بسیاری دارند. مهم ترین کاربرد این سازه های بتنی در جاده ها و بزرگراه هاست که به منظور امنیت بیشتر وسایل نقلیه و سرنشینان آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

این قطعات بتنی از گاردریل های فلزی استحکام بیشتری دارند و از این نظر سازه هایی مطمئن تر محسوب می شوند. از این سازه ها می توان به منظور جدا کردن خطوط ترافیک، جداسازی محوطه های شهری و صنعتی، هدایت جریان آب و سیلاب ها، جلوگیری از سرایت آتش سوزی به زمین­های مجاور استفاده کرد. شرکت نیک تابان دز دارای گواهی فنی برای تولید نیوجرسی از وزارات راه و شهرسازی است.

انواع قطعات پیش ساخته بتنی

4_ کالورت بتنی

کالورت بتنی نوعی سازه بتنی پیش ساخته است که به منظور هدایت و انتقال جریان آب به کار برده می شوند. این قطعات پس از نصب و اتصال به یکدیگر به شکل یک تونل بوده که آب از درون آن جریان پیدا می کند. این سازه ها را می توان در دشت ها و مناطق مختلف نصب و اجرا کرد و به وسیله آن ها آب را از دوردست ها به مناطق کم آب هدایت کرد.

علاوه بر این، کالورت ها را می-توان در زیر جاده­ها و پل­های کوچک نصب کرد تا جریان آب از زیر آن­ها عبور کند و رویه­ی جاده دچار آب­شستگی نگردد. کالورت­های تولیدی این شرکت در ابعاد 1.5، 2 و 2.5 متر خارجی با ضخامت جداره­­ی 25 سانتی­متر و در طول 1 و 2 متر با بتن عیار 400 کیلوگرم سیمان در مترمکعب تولید می­شوند.

مطمئنا با وجود مزایای متعددی که این سازه های پیش ساخته بتنی دارند، تقاضا برای خرید و استفاده از آن ها در پروژه های مختلف از سوی کارفرمایان افزایش زیادی پیدا کرده است.

شرکت نیک تابان دز نزدیک به دو دهه است که به طور تخصصی در زمینه قطعات پیش ساخته بتنی فعالیت می کند. این شرکت با تیم مهندسی متخصص، نیروی کار آموزش­دیده و با تجربه و خطوط تولید مجهز خود قادر به طراحی و تولید قطعات پیش ساخته بتنی متناسب با مشخصات فنی به درخواست مشتری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا