آموزش صنعتیاخبار

راهنمای جامع خرید ترمومتر

از اندازه‌گیری دمای محیط گرفته تا دمای اجسام یا بررسی دمای بدن انسان، ترمومترها به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل هم جای تعجب نیست که استفاده از دماسنج یا ترمومتر که انواع و مدل‌های مختلفی دارد در زمینه‌های مختلفی مانند پزشکی، اکولوژی، موارد آزمایشگاهی، صنایع غذایی و صنعت بسیار پر کاربرد است. خوب است بدانید که ترمومتر برای اندازه‌گیری دما یا میانگین انرژی حرارتی به کار گرفته می‌شوند. با این‌وجود برخی از افراد هنوز نمی‌دانند که کدام ترمومتر را خریداری کنند تا متناسب با نیاز آن‌ها باشد.

در واقع بسیاری از افراد تازه‌کار و حتی افرادی که حرفه‌ای هستند ممکن است این سؤال برایشان ایجاد شود که چگونه یک مولتی متر خوب و مناسب را خریداری کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش بهتر است تا نکاتی که در ادامه خواهیم گفت را بادقت مطالعه کنید تا بتوانید یک مولتی متر خوب را خریداری کنید. اما پیش‌ازاین اجازه دهید تا شما را با ترمومتر و انواع آن آشنا کنیم.

ترمومتر و انواع آن

ترمومتر یکی از ابزارهای پر کاربرد در دنیای امروز است که برای اندازه‌گیری دما و درجه سرد یا گرم بودن یک جسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموماً ترمومترها را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی قرارداد. مانند ترمومتر دیجیتال، ترمومتر لیزری، ترموتر صنعتی، ترمومتر پزشکی، ترمومتر تماسی، ترمومتر غیر تماسی و… . آنچه که ممکن است شما را دچار سردرگمی کند، خرید ترمومتر مناسب از میان انواع ترمومترهای موجود در بازار است.

هنگامی که برای خرید ترمومتر به بازار مراجعه می‌کنید، با انواع مختلفی از آن‌ها مواجه می‌شوید که هر کدام قیمت‌های مختلفی دارند. برای مثال برخی از ترمومترها هستند که با وجود قیمت کم، امکانات زیادی دارند یا برخی که قیمت زیادی دارند به نظر می‌رسد که امکانات آن‌ها کم‌تر باشد. در ادامه نکاتی را خواهیم گفت که با کمک آن‌ها بتوانید مناسب‌ترین و بهترین ترمومتر را  خریداری کنید.

راهنمای خرید ترمومتر

حال که با ترمومتر و انواع آن آشنا شدید بهتر است در ادامه نکاتی که خواهیم گفت را بادقت مطالعه کنید تا در هنگام خرید ترمومتر دچار مشکل نشوید.

راهنمای جامع خرید ترمومتر

۱- تعیین نیازهای خود

تفاوتی ندارد که چه نوع ابزاری را خریداری می‌کنید. زیرا مهم‌ترین نکته‌ای که پیش از خرید باید در نظر بگیرید، تعیین نیازهای خود است. یعنی در ابتدا باید مشخص کنید که قصد دارید چه دمایی را اندازه‌گیری کنید. از طرفی باید در نظر داشته باشید که این اندازه‌گیری دما در حوزه صنعتی است یا پزشکی یا آزمایشگاهی. زیرا اندازه‌گیری دما در هر یک از این حوزه‌ها نیازمند دماسنج اختصاصی خود است. برای مثال نمی‌توان از دماسنج پزشکی برای مصارف صنعتی استفاده کرد و بالعکس.

نکته دیگر این است که شما یک ترمومتر تماسی نیاز دارید یا ترمومتر غیر تماسی؟ ترموتر غیر تماسی برابرای‌آنکهواند دمای جسم را اندازه‌گیری کند، نیازی به تماس با آن جسم را ندارد. در مقابل ترمومترهای تماسی برای‌آنکه بتوانند اطلاعات دقیق از دمای جسم را ارائه دهند نیاز است تا با آن تماس داشته باشند. در مورد ترمومتر پزشکی که به تب سنج نیز معروف هستند نیز دسته‌بندی ترمومتر تماسی و ترمومتر غیر تماسی برقرار است.

یکی دیگر از مواردی که باید گفت، تعیین بودجه است. قیمت ترمومتر دیجیتال و دیگر ترمومترها یا دماسنج ها وابسته به امکانات و ویژگی‌هایی است که دارند. برای مثال برخی از این حرارت سنج ها قابلیت بلوتوث را دارند که به‌راحتی به تلفن همراه و رایانه متصل می‌شوند. حتی ممکن است ضد انفجار و آتش باشند که این‌گونه موارد بر قیمت ترمومتر تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.  اما برخی دیگر از این نوع امکانات بی‌بهره هستند که به همین دلیل قیمت کم‌تری دارند؛ بنابراین اگر تعیین کردید که چه نوع ترمومتری مناسب کار شماست، باید بودجه‌ای را هم در نظر بگیرید که بتوانید ترمومتر مناسب را خریداری کنید.

۲- ویژگی ها و امکانات اضافی ترمومتر

احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده است که بخواهید پس از انجام اندازه‌گیری، نتایج را در دستگاه ذخیره کنید یا مقادیر اندازه‌گیری شده را به تلفن همراه یا رایانه خود منتقل کنید. برخی از ترمومترهای دیجیتال از این نوع ویژگی برخوردار هستند. در واقع شما می‌توانید با کمک بلوتوث و کابل usb تعبیه شده برای دستگاه، نتایج اندازه‌گیری را به موبایل یا کامپیوتر خود منتقل کنید. برخی از ترمومترهای دارای قابلیت بلوتوث هستند یا برخی دیگر صفحه‌نمایش مجهز به نور پس‌زمینه دارند. تعدادی از آن‌ها نیز ضد گرد و غبار و آتش هستند. همه این موارد در کنار هم جزو فاکتورهایی هستند که در هنگام خرید ترمومتر باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

همچنین خوب است بدانید که هرچه ویژگی‌ها و امکانات اضافی یک ترمومتر بیش‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

۳- دقت و دامنه اندازه گیری

یکی از نکاتی که هنگام خرید ترمومتر باید در نظر گرفت دقت اندازه‌گیری دما توسط دستگاه است. به بیان ساده‌تر هر چه دماسنج دقیق‌تر باشد، نتایج حاصل از اندازه‌گیری قابل‌اعتمادتر خواهد بود. دامنه اندازه‌گیری نیز به اندازه دقت اندازه‌گیری دستگاه حائز اهمیت است. معمولاً ترمومترهای پزشکی دامنه اندازه‌گیری پایین‌تری را نسبت به ترمومتر های صنعتی دارند. در دسته ترمومترهای صنعتی نیز برخی نسبت به برخی دیگر رنج اندازه‌گیری گسترده‌تری دارند. شما باید در نظر داشته باشید که کدام رنج از دقت اندازه‌گیری و دامنه اندازه‌گیری می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

راهنمای جامع خرید ترمومتر

۴- نرخ پاسخ دهی دستگاه و ذخیره داده ها

نرخ پاسخ دهی دستگاه از جمله مواردی است که باید در خرید ترمومتر به آن توجه کنید. زیرا زمان واکنش دماسنج بسیار مهم است به این علت که بر دمای خروجی و سرعت کار تأثیر می گذارد. هرچه نرخ پاسخ دهی دستگاه سریع‌تر باشد، نتایج حاصل شده از دقت بیش‌تری برخوردار است.

علاوه بر این ذخیره داده‌ ها نکته ی مهم دیگری است که بر قیمت ترمومتر تأثیر گذار خواهد بود و باید در هنگام خرید دستگاه آن را در نظر بگیریم. برخی از ترمومترها قادر هستند تا چندین داده را در خود ذخیره کنند و آن را در استفاده های بعدی به کاربر ارائه دهند. برخی دیگر از ترمومترها می‌توانند مقادیر اندازه‌گیری شده را روی صفحه نمایشگر ثابت نگهدارند که به این قابلیت Data Hold می‌گویند. برخی دیگر از ترمومترها نیز دارای کارت حافظه جانبی برای ذخیره اطلاعات هستند و می‌توان آن‌ها را به کامپیوتر متصل کرد.

۵- شرکت سازنده و برند ترمومتر

مورد آخری که باید در خرید دماسنج یا حرارت سنج به آن توجه داشته باشید، برند و شرکت سازنده‌ی این ابزار اندازه‌گیری است. امروزه شرکت‌های بسیاری طراحی و تولید حرارت سنج ها را انجام می دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به ترمومتر لوترون، ترمومتر مستک، ترمومتر فلوک، ترمومتر هیوکی، ترمومتر کیوریتسو و … است. هر کدام از مدل‌هایی که توسط این شرکت ها عرضه می‌شوند، ویژگی‌های متعددی دارند که بر قیمت دستگاه‌ها تأثیرگذار است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا در ابتدا شما را با دستگاه ترمومتر آشنا کنیم و در ادامه نکاتی را عنوان کردیم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید بهترین ترمومتر را از میان ترمومترهای موجود در بازار خریداری کنید. در انتها و پیش از پایان مقاله باید بگوییم که بهتر است خرید ترمومتررا از فروشگاه‌های معتبری انجام دهید. همچنین کالیبراسیون دوره‌ای ترمومتر دیجیتال خود را نیز فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا