آموزش صنعتیاستارتاپاطلاعات صنعت

راهکار فولاد مبارکه برای خروج از چاه کمبود برق

رهایی از بحران انرژی

بحران انرژی از بزرگ‌ترین مشکلات صنایع داخل کشور به ویژه صنعت فولاد به شمار می‌رود و کارخانه‌های تولیدکننده فولاد و مقاطع فولادی در ماه‌های گرم با کمبود برق و در ماه‌های سرد با کمبود گاز مواجه هستند. مسلماً این بحران باعث اخلال در تولید فولاد و زنجیره محصولات فولادی شده و با برهم زدن میزان عرضه و تقاضا باعث آشفتگی در بازار آهن می‌شود. قطع برق و گاز باعث می‌شود قیمت فولاد و سایر محصولات فولادی مانند قیمت ورق سیاه برخلاف روند قیمت فولاد در بازارهای جهانی و حتی ثبات قیمت ارز افزایش پیدا کنند که این موضوع آثار مخربی هم بر تولیدکنندگان و هم بر مصرف‌کنندگان دارد. با تداوم این شرایط و برای حل بحران برق، شرکت فولاد مبارکه تدبیر قابل‌توجهی اندیشیده است. در ادامه راهکار فولاد مبارکه برای خروج از چاه کمبود برق را بررسی می‌کنیم.

 

بحران انرژی و افزایش قیمت ورق سیاه

در چند سال اخیر با افزایش میزان برق مصرفی نسبت به برق تولیدی با قطعی آن در فصل گرم مواجه بوده‌ایم. فولاد از صنایع بزرگی است که تأمین انرژی در این صنعت چه برق و چه گاز طبیعی باشد، یک عامل تأثیرگذار در زنجیره تأمین و تولید آن به شمار می‌رود. به این ترتیب هرگونه کمبودی در تأمین انرژی صنایع فولادی باعث اخلال در چرخه تولید فولادسازان و کاهش مقاطع فولادی در بازار آهن می‌شود. فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ورق آهنی در ایران نیز در چند سال اخیر با مشکل کمبود انرژی به ویژه قطعی برق در ماه‌های گرم روبرو بوده است. این قطعی برق باعث کاهش محسوس تولید و عرضه ورق فولادی نسبت به تقاضا می‌شود یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت انواع ورق فولادی مانند قیمت ورق سیاه در ماه‌های گرم به شمار می‌رود.

راهکار فولاد مبارکه برای خروج از بحران انرژی

به این ترتیب بحران انرژی برق و گاز، یکی از دلایل کاهش تولید مقاطع فولادی و برهم خوردن نظم بازار بوده است و افزایش قیمت مقاطع فولادی پر تقاضا مانند قیمت تیرآهن و قیمت ورق سیاه را در پی داشته است. با کلیک بر روی این لینک می‌توانید قیمت روز ورق سیاه تولیدکنندگان مختلف را باهم مقایسه نمایید.

 

راه‌ حل فولاد مبارکه برای کنترل انواع قیمت ورق آهن

فولادسازان برای حل بحران انرژی تقریباً سه راه پیش رو دارند. اینکه به افزایش تولید نیروگاه‌ها توسط دولت یا کاهش تقاضا در بخش مصرف‌کننده برق، امید ببندند که در شرایط کنونی این امر تقریباً غیرممکن است. یا اینکه از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و ساخت نیروگاه، برق موردنیازشان را تأمین نمایند. فولاد مبارکه از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید ورق فولادی در کشور محسوب می‌شود که هرگونه اخلالی در خط تولید آن باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت ورق آهن می‌شود. در این بین قیمت ورق سیاه و گالوانیزه به دلیل تقاضای بیشتر نوسانات بالایی را تجربه می‌کنند. فولاد مبارکه برای حل بحران برق موردنیازش و برگرداندن ثبات به قیمت ورق آهن در بازار، اقدام به ساخت نیروگاه کرده است و به این ترتیب از سال 1400 وارد عرصه طراحی و ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، خورشیدی و بادی شده است.

 

جزییات طرح فولاد مبارکه برای تأمین برق

فولاد مبارکه در مراحل عملیاتی ساخت یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه بادی کشور قرار دارد که با اتمام آن می‌تواند بخش بزرگی از برقی که برای تولید انواع ورق‌های فولادی نیاز دارد را به صورت خودتأمین تولید نماید. هم‌چنین نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه یکی از سریع‌ترین رکوردها برای زمان احداث را به خود اختصاص داده و در طی 16 ماه به مراحل پایانی ساخت و زمان بهره‌برداری خود نزدیک شده است. در صورت اتمام ساخت این نیروگاه، فولاد مبارکه می‌تواند 914 مگاوات از برق موردنیازش را از این نیروگاه سیکل ترکیبی تأمین نماید. نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه، از توربین کلاس F بهره‌مند است که راندمانی بالا داشته و از نظر مصارف آب و انرژی بسیار بهینه و کم‌مصرف به شمار می‌رود. به این ترتیب با اتمام احداث این نیروگاه، فولاد مبارکه رکورد سریع‌ترین زمان ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور را از آن خود می‌کند.

راهکار فولاد مبارکه برای خروج از چاه کمبود برق

خرید ورق سیاه به قیمت روز

در مواقع قطع برق صنایع، با توجه به میزان تقاضای بیشتر در بازار ورق‌های فولادی، در قیمت انواع ورق آهن به ویژه قیمت ورق سیاه و گالوانیزه بیشترین اختلاف قیمتی را در بین فروشندگان شاهد هستیم. هم‌چنین به دلیل عرضه کمتر نسبت به دیگر مقاطع فولادی مانند میلگرد، نحوه خرید انواع ورق آهن از بورس و کارخانه‌ها به طور مستقیم دشوارتر است و مشتریان به دلیل سرعت تحویل بالا و خدمات بهتر ترجیح می‌دهند که معمولاً ورق‌های فولادی را از شرکت‌های بازرگانی نظیر فولادسازان راه ابریشم تأمین نمایند. برای مشاهده و خرید ورق سیاه قیمت امروز می‌توانید با بر این لینک https://fooladino.com/products/black-sheet  کلیک نمایید.

 

بهترین قیمت ورق سیاه در فصل تابستان

در فصل تابستان قیمت انواع ورق آهن به ویژه قیمت ورق سیاه و گالوانیزه دچار نوسان بیشتری می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت به افزایش میزان تقاضا در صنایع مصرف‌کننده به ویژه رونق ساختمان‌سازی مربوط می‌شود. در چنین شرایطی اگر میزان تولید و عرضه ورق‌های فولادی مانند ورق سیاه به دلایلی نظیر بحران انرژی، دچار کاهش شود بازار با کمبود کالا مواجه شده و التهاب در بخش تقاضا بیشتر می‌شود. شرکت فولادسازان راه ابریشم با تأمین مستقیم محصولات فولادی خود از کارخانه‌های تولیدکننده، همواره در روزهای پرالتهاب بازار آهن به کمک مشتریان آمده است. هدف ما در سایت فولادینو ارائه بهترین قیمت ورق سیاه و سایر ورق‌های فولادی مانند ورق گالونیزه و … در فصل تابستان است تا مشتریان و صاحبان صنایع مختلف هیچ‌گونه کمبود محصولی را در این زمینه تجربه نکنند.

راهکار فولاد مبارکه برای خروج از چاه کمبود برق

سخن پایانی

در سال‌های اخیر با فرارسیدن فصل گرما دولت مجبور به قطع برق صنایع به ویژه صنعت فولاد می‌شود. با قطعی برق و کاهش میزان تولید مقاطع فولادی، معمولاً در ماه‌های گرم با افزایش میزان تقاضا در برابر عرضه روبرو بوده‌ایم. این ناترازی میزان عرضه در برابر تقاضا باعث عدم ثبات در بازار آهن می‌شود. دلیل اهمیت قیمت ورق سیاه و سایر ورق‌های آهنی این مورد است که این محصولات ازجمله مقاطع پر تقاضای صنایع کوچک‌تر به شمار می‌روند و هرگونه کاهش در بخش تولید و عرضه ورق آهن، باعث تعطیلی یا اخلال در فعالیت سایر صنایع کشور خواهد شد. این اخلال و کمبود در نهایت به مصرف‌کننده نهایی رسیده و او مجبور است حتی با هر مقدار افزایش قیمت ورق آهن آن را تأمین نماید. اقدام فولاد مبارکه برای احداث نیروگاه خودتأمین با ظرفیت حدودی هزار مگاوات برق می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر بازار آهن و قیمت انواع ورق آهن به ویژه قیمت ورق سیاه و گالوانیزه داشته باشد. با این حال هنوز هم بحران انرژی بزرگ‌ترین تهدیدکننده توسعه صنایع کشور محسوب می‌شود و باید دید که فولاد مبارکه و سایر کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع فولادی، چگونه بحران برق در تابستان و کمبود گاز در فصل زمستان را مدیریت و حل خواهند کرد. در صورتی که فولادسازان هم چنان با کاهش و محدودیت انرژی مواجه باشند و اقداماتی نظیر احداث نیروگاه خودتامین نکنند، احتمالاً در سال‌های آتی شاهد بیشتر شدن عدم توازن در بخش عرضه و تقاضای محصولات فولادی خواهیم بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا