آموزش صنعتیاخباراستارتاپ

تفاوت سنگ شکن هیدروکن و سنگ شکن فکی

هر بخشی از جهان دارای مواد معدنی طبیعی است که در دل زمین شکل گرفته و می­توان از آن­ها برای اهداف مختلفی استفاده کرد. برای این امر ابتدا لازم است پتانسیل یک منطقه برای وجود یک ماده معدنی ارزشمند بررسی شده و پس از تایید مهندس معدن، چنانچه عملیات استخراج سود آور بود، آن ماده معدنی از دل زمین استخراج شود. سنگ­های معدنی به شکل خام قابل استفاده نبوده و باید تغییراتی روی آن­ها انجام شود تا بتوان در تولید محصولات دیگر از این مواد استفاده کرد.

این تغییرات شامل کوچک کردن اندازه سنگ­ها و جداسازی ناخالصی­ها از ماده ارزشمند سنگ معدن است. برای این امر از دستگاه­هایی نظیر سنگ شکن، فیدر، نوار نقاله، ماسه ساز، ماسه شور، خشک کن و … استفاده می­شود که هر کدام از آن­ها نقشی کلیدی در تولید محصول با کیفیت ایفا می­کنند. شاید بتوان سنگ شکن­ها را مهم­ترین تجهیزات در خطوط فرآوری سنگ­های معدنی دانست زیرا بدون آن­ها امکان بهره برداری از مواد معدنی وجود ندارد.

تفاوت سنگ شکن هیدروکن و سنگ شکن فک

سنگ شکن­ها بسته به محل قرار گیری خود در سه دسته کلی طبقه بندی می­شوند:

سنگ شکن اولیه: اولین دستگاهی که در خط فرآوری مواد معدنی نصب می­شود، سنگ شکن فکی یا هیدروکن است که به آن­ها سنگ شکن­های اولیه گفته می­شود. این دستگاه­ها مواد معدنی را به صورت خام دریافت کرده و اندازه آن­ها را به اندازه قابل توجهی کاهش می­دهند.
سنگ شکن ثانویه: پس از سنگ شکن­های اولیه دستگاه­های دیگری تحت عنوان سنگ شکن ثانویه در خط فرآوری قرار می­گیرد که وظیفه آن کاهش اندازه سنگ تا چندین سانتی متر است. پرکاربردترین نوع سنگ شکن­های ثانویه، سنگ شکن کوبیت، ضربه­ای و هیدروکن است.
سنگ شکن ثالثیه: در خطوط تولید شن و ماسه نیاز به نصب دسته دیگری از سنگ شکن­ها به نام سنگ شکن ثالثیه وجود دارد که وظیفه آن­ها به حداقل رساندن اندازه مواد معدنی است. در واقع خروجی این سنگ شکن­ها اندازه بین 1 الی 6 میلی­متر داشته و بدون آ­ن­ها امکان تولید قیر یا آسفالت وجود ندارد.

تفاوت سنگ شکن هیدروکن و فکی چیست؟

از جمله شناخته شده ­ترین انواع سنگ شکن معدن، سنگ شکن هیدروکن و فکی است که تفاوت­های کلی با یکدیگر دارند. در ادامه به معرفی این دو دستگاه خواهیم پرداخت.

سنگ شکن هیدروکن

یکی از قوی­ترین نوع سنگ شکن­ها، سنگ شکن هیدروکن است که توانایی خردایش سنگ­های سخت و نیمه سخت را دارد. از این دستگاه می­توان به عنوان یک سنگ شکن اولیه یا ثانویه استفاده کرد. از جمله بزرگترین نقاط قوت این سنگ شکن که باعث تمایز آن نسبت به سایر مدل­ها شده، ظرفیت بالای خروجی و ورودی آن است که اجازه فرآوری حجم زیادی از مواد معدنی را به کارفرما می­دهد. یکی دیگر از ویژگی­های مثبت این سنگ شکن، وجود سیستم روغن کاری خاصی است که به کارخانجات اجازه می­دهد حتی در مکان­های خشک و گرم هم از آن استفاده کنند.

کامینو در حال حمل بار

خردایش در این دستگاه توسط دو قطعه منتل و کانکیو صورت می­گیرد. سنگ­های معدنی از طریق ورودی به داخل دستگاه هدایت شده و پس از آن با بسته شدن فاصله بین دو قطعه منتل و کانکیو، اندازه سنگ­ها کاهش می­یابد. در واقع فشار وارد شده ناشی از حرکت این دو به قدری است که باعث کوچک­تر شدن اندازه سنگ­های ورودی می­گردد. بر روی سنگ شکن هیدروکن یک جک بالابرنده وجود دارد که می­توان اندازه خروجی دستگاه را با کمک آن تعیین کرد. علاوه بر آن سرعت عبور سنگ­ها هم به وسیله اکسنتریک قابل تنظیم خواهد بود.

سنگ شکن فکی

شناخته شده ترین نوع سنگ شکن اولیه، سنگ شکن فکی است که در خطوط تولید کوچک و بزرگ کاربرد دارد. این سنگ شکن توانایی قابل قبولی در خردایش سنگ­ها داشته و می­توان برای انواع مواد معدنی از آن کمک گرفت. عملیات خردایش در سنگ شکن فکی با کمک دو شانه فک ثابت و متحرک انجام می­گیرد. سنگ­های معدنی بین این دو فک قرار گرفته و با حرکت فک متحرک به سمت فک ثابت، به دلیل فشار وارد شده اندازه سنگ­­ها کاهش می­یابد.

برای نصب سنگ شکن فکی در یک خط تولید نیاز به فیدر خواهید داشت تا مواد معدنی با این فیدر به داخل دستگاه هدایت شوند اما سنگ شکن هیدروکن نیازی به فیدر ندارد. از سمت دیگر قیمت سنگ شکن فکی مناسب­تر از سنگ شکن هیدروکن است اما در صورتی که نیاز به خردایش حجم بالایی از مواد معدنی دارید، سنگ شکن هیدروکن با ظرفیت بالا گزینه مناسب­تری به شمار می­رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا