آموزش صنعتیاستارتاپ

انواع ورق های نسوز و کاربردهای جالب آن ها!

برخی از ورق‌های فولادی با استفاده از افزودن عناصر مختلف به ترکیبات آن‌ها قابلیت‌های گوناگونی پیدا می­کنند که از طریق آن در برابر سایش، خوردگی و دما‌های بسیار بالا مقاوم می­شوند. این محصولات به‌عنوان ورق نسوز شناخته می‌شوند که می‌توانند در زمینه‌های مختلف مثل متالوژی و مهندسی استفاده شوند و در تهیه برخی از فلزات و آلیاژ‌ها به کار بروند. یکی از محصولات بسیار کارآمد در صنایع گوناگون، فیبر‌های نسوز هستند که موارد استفاده گوناگونی دارند. همچنین این ورق‌ها به­دلیل داشتن قابلیت‌های خاص نسبت به قبل پرفروش شده‌اند.

انواع ورق نسوز و کاربرد‌های آن

ورق­های نسوز خواص مختلفی دارند که باعث افزایش مقاومت آن‌ها می‌شود. ( برای اطلاعات بیشتر می توانید ورق نسوز صنعت نسوز را ببینید) همچنین بر اساس نوع آلیاژ مورد استفاده در تغییر ورق فولادی، ورق نسوز نیز انواع مختلفی دارد. هر کدام از این محصولات در محیط‌های خاصی استفاده می‌شوند و با اهداف گوناگونی تولید می‌شوند.

انواع ورق های نسوز و کاربردهای جالب آن ها !

ورق کلینگریت

در تهیه یک نوع از این مقاطع فلزی از طریق پودر آزبست در ساختار ورق تغییراتی ایجاد می‌کنند و مقاومت آن را در برابر حرارت افزایش می‌دهند. در یک نوع آن نیز از آزبست استفاده می‌شود که در این صورت استفاده از آن برای سلامتی انسان خطر ندارد و این مورد از ویژگی‌های مهم آن به حساب می‌آید. ورق کلینگریت دارای دو نوع بدون سیم و سیم‌دار است که هر کدام موارد استفاده مختلفی دارند.

از کاربرد‌های این نوع ورق نسوز می‌توان به استفاده از آن در ساخت واشر مخصوص عایق آب‌بندی، بخار آب، گاز، مواد معدنی و نفتی، اسید، آب گرم و سرد، روغن و… اشاره کرد. استفاده از این ماده در مقایسه با مواد نسوز دیگر رواج بیشتری دارد و در صنایع بسیار مهم است.

ورق آزبست

در ساختار این مقطع از ماده اولیه آزبست استفاده می‌شود که به­دلیل وجود این الیاف مقاومت ورق آزبست در برابر حرارت افزایش پیدا می‌کند. همچنین در تهیه محصول پرکننده ماسه استفاده می‌شود، که استحکام آن را افزایش می‌دهد و مقاومت کلی فلز از این طریق بیشتر می‌شود. از کاربرد‌های این ورق می‌توان به استفاده در صنعت، تجارت، ساخت‌وساز و… اشاره کرد.

به‌خصوص در ساخت بنا‌های ضدحریق، ماشین‌آلات و ابزار‌های صنعتی، کوره بخار و… نقش این مقاطع بسیار مهم است. این محصول نیز از مهم‌ترین نمونه‌های قطعات نسوز است. این نوع نیز در مقایسه با انواع دیگر مواد نسوز بیشتر استفاده می­شود و پرکاربرد است.

ورق گرافیت خالص

ساخت این ورق نسوز بسیار جالب است به صورتی که بدون هیچ گونه قالب گیری تنها اگر فیبر گرافیتی انعطاف پذیری را در شرایطی شیمیایی تحت دمایی با حرارت بالا قرار دهیم، ورق گرافیت خالص ساخته خواهد شد. ورق گرافیت خالص عمر بالایی دارد و در شرایط سخت می‌تواند بسیار مقاوم عمل کند. این محصول عایق بسیار خوبی برای فلزات است. این نوع ورق‌ها می توانند در دمایی حدود 650 درجه سانتی گراد تاب بیاورند و در دمای منفی 240 درجه نیز بسیار مقاومت خوبی دارند.

ورق ویکتوری

در تولید این مقطع از الیاف سلولزی استفاده شده که به‌عنوان مقوای نسوز نیز شناخته می‌شود. این محصول با چگالی بسیار زیادی تهیه می‌شود و از این طریق خاصیت‌های آن تقویت می‌شود. به همین دلیل برای استفاده در بخش‌های مختلف صنعت مناسب است که البته نسبت به سایر ورق‌های نسوز قیمت کمتری دارد. از کاربرد‌های ورق ویکتوری می‌توان به استفاده از آن در صنعت کاغذسازی، تولید مواد بهداشتی، صنعت نفت، قطعات الکتریکی، هوا و فضا و… اشاره کرد.

انواع ورق های نسوز

ورق دونیت

از دیگر انواع محصولات ورق نسوز می‌توان به دونیت اشاره کرد که ساختار آن نسبت به نمونه‌های دیگر متفاوت است. در طراحی این محصول یک ورق استیل در وسط مقطع و دو ورق آزبست در طرفین آن قرار می‌گیرند و بر روی یکدیگر پرس می‌شوند. گاهی اوقات برای اینکه هزینه‌های تهیه محصول کاهش پیدا کند، به جای استیل، حلب نیز به کار می‌رود.

مقاومت این محصول در برابر حرارت و فشار بسیار زیاد است که می‌توان این ویژگی را ناشی از به کار رفتن استیل در ساختار آن دانست. این محصول برای طراحی لوله استیل بخار، مبدل‌های حرارتی، برخی از قطعات موشک و هواپیما، صنعت پتروشیمی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 ورق نسوز

خواص انواع ورق نسوز

مقاطع نسوز دارای خاصیت‌های مختلفی هستند که باعث افزایش مقاومت حرارتی و استحکام آن‌ها می‌شود. این خاصیت‌ها شامل موارد زیر است:

  • مقاومت این محصولات در برابر سایش و خوردگی و حرارت بسیار زیاد است.
  • این مقاطع یک لایه اکسیدی ایجاد می‌کنند که مقاومت زیادی در برابر پوسته پوسته شدن دارد.
  • ساختار آن‌ها بسیار ریز و پایدار است.
  • میزان لغزش این ورق‌ها در محدوده دمایی خاص بسیار کم است و مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.
  • میزان خواص مکانیکی این محصولات نیز بسیار مطلوب است.

 

کاربرد‌های کلی ورق نسوز

تمام انواع ورق نسوز برای موارد خاصی استفاده می‌شوند. برخی از مهم‌ترین کاربرد‌های این مقاطع شامل موارد زیر است:

  • تولید انواع قطعات مورد استفاده در نیروگاه‌ها
  • تولید قطعات مورد استفاده در صنعت پتروشیمی و نفت و گاز
  • قابل‌‌استفاده برای ساخت مخازن نگهداری مایعاتی مثل نفت
  • ساخت انواع سلول‌های خورشیدی
  • قابل­استفاده برای انواع عایق‌کاری حرارتی سازه‌های گوناگون
  • تولید واشر برای استفاده در محیط‌های فشاری و دمای بالا
  • تولید انواع راکتور
  • پمپ و کمپرسور
  • ساخت قطعات مورد استفاده در مجاورت محیط‌های اسیدی و حلال‌ها
  • ساخت انواع دیگ بخار با تحمل حرارت و فشار بالا.

مزایای استفاده از ورق نسوز

علاوه ­بر کاربرد‌های مختلف انواع مقاطع نسوز، استفاده از این محصولات مزیت‌های بسیار زیادی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت این مواد هزینه‌های بسیار پایینی دارد و تهیه مواد مصرفی با قیمت مناسب که باعث افزایش مدت سرویس‌دهی مواد در دمای بالا می‌شود.
  • مقاومت زیاد این مواد در برابر شوک‌های حرارتی ناشی از سرمایش و گرمایش.
  • تهیه مقاطع نسوز با انبساط حرارتی پایین که ایجاد ترک را به حداقل می‌رساند و باعث افزایش قابلیت ورق نسوز در فعالیت‌های ریخته‌گری می‌شود.
  • استحکام زیاد این محصول در برابر دمای بسیار بالا که در نتیجه برای محیط‌های زیادی این قابل استفاده است.
  • افزایش میزان استحکام خستگی ورق در حرارت بالا و افزایش توان آن در برابر خزش
  • افزایش استحکام ورق در برابر خوردگی و اکسیداسیون که این ویژگی می‌تواند کارایی محصول را در برابر بخار یا هوا افزایش دهد.

 

نتیجه‌گیری

ورق نسوز، از مهم‌ترین تجهیزاتی است که در ساخت آن مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود. این ورق‌ها مقاومت حرارتی زیادی دارند و آسیب‌پذیری آن‌ها در دمای زیاد بسیار کم است. هرچه کیفیت مواد اولیه آن بیشتر باشد، میزان مقاومت حرارتی ورق نیز افزایش پیدا می‌کند. البته این موضوع به نوع ورق نیز بستگی دارد و بر اساس خاصیت‌های موجود در انواع مقطع نسوز، می‌توان آن‌ها را در موقعیت‌های خاصی استفاده کرد.

اگر شما هم برای صنایع خودتان نیاز به استفاده از مواد نسوز داشتید، می‌توانید از طریق فروشگاه صنعت نسوز کالای باکیفیت تهیه کنید. محصولات تولیدشده توسط این مجموعه از مواد اولیه درجه یک تهیه می‌شوند و تمام استاندارد‌های لازم را برای استفاده در تولید محصولات صنعتی دارند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانید به سایت صنعت نسوز sanatnasooz.com مراجعه کنید و لوازم مورد نیازتان را سفارش دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا