استارتاپگوناگون

5 ویژگی مهم که باید در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن خود در نظر بگیرید!

برخی اپلیکیشن ها، با ایجاد تجارب خوشایند کاربری، افراد را برای استفاده بیشتر ترغیب می کنند و باقی آنها بیشتر از چند ساعت یا نهایتا چند روز در موبایل کاربر، ماندگار نیست. علت این تفاوت در موفقیت و یا عدم پذیرش توسط کاربر، به کیفیت طراحی اپلیکیشن اندروید مربوط می شود. با در نظر گرفتن این موضوع، به سراغ بررسی 5 مورد از اصول و ویژگی های طراحی رابط اپلیکیشن می رویم که هم بر هزینه ساخت اپلیکیشن شما موثرند و هم با رعایت آنها می توانید تجربه کاربری خوشایند برای مخاطبان خود فراهم و آنها را به استفاده از نرم افزار مشتاق سازید! پیش از شروع، ویژگی های مورد بررسی را در زیر مطالعه می کنید:

  • طراحی شفاف و واضح رابط کاربری
  • ناوبری اصولی بخش های مختلف اپلیکیشن
  • صرف خلاقیت و ایجاد جذابیت بصری
  • رعایت ترتیب و ساختار درست المان های صفحات
  • و در پایان؛ ثبات در طراحی کل رابط نرم افزار

1.   وضوح عملکردی المان ها، استفاده از اپلیکیشن را برای کاربر آسان می کند

 

شاید مهم ترین اصل طراحی رابط کاربری نرم افزار موبایل، وضوح اجزا و عملکردهای اپلیکیشن باشد. هرچه طراحی عملکردهای اپ را شفاف تر در نظر بگیرید، ظرفیت ذهنی کمتری از کاربر اشغال می کنید و این موضوع، سبب سهولت در استفاده و محبوبیت نرم افزار نزد مخاطبان آن خواهد شد. برای این منظور باید از بهترین ابزارهای طراحی رابط کاربری اپلیکیشن استفاده کنید که استاندارد های لازم را برای یک طراحی اصولی داشته باشند.

نکته مهم در طراحی UI واضح و شفاف برای اپلیکیشن موبایل

برخی از رنگ ها و نمادها دارای معانی عمومی و قراردادی هستند که به صورت جهانی و در میان افراد، با معانی خاصی تفسیر می شوند. برای مثال در برنامه های مختلف، رنگ قرمز نشان دهنده این است که عملکرد در حال انجام، نیاز به توجه بیشتری دارد، چنین مواقعی احتمالا در حال خروج از یک صفحه مهم یا حذف محتوای خاصی هستید و پیش از نهایی سازی باید تصمیم خود را تایید کنید.

5 ویژگی مهم که باید در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن خود در نظر بگیرید!

2.    طراحی ناوبری آسان برای اپلیکیشن، حرکت کاربر در اپلیکیشن را تسهیل می کند

 

با طراحی مناسب ناوبری، کاربر به راحتی در قسمت های مختلف صفحه جابجا میشود و در پیدا کردن عملکرد مورد نیاز خود دچار مشکل نخواهد شد. البته توجه کنید که ناوبری مناسب برای انواع پلتفرم، متفاوت خواهد بود. چرا که کاربران در پلتفرم های آنلاین، عموما عادت دارند فعالیت های خود را در سریع ترین زمان ممکن به انجام برسانند و دچار اتلاف وقت نشوند. این موضوع به خصوص در رابطه با خریدهای اینترنتی و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اهمیت دو چندان پیدا میکند.

برای طراحی اصولی ناوبری اپلیکیشن از کدام انواع آن بیشتر استفاده می شود؟

منوهای ناوبری انواع مختلفی دارند که رایج ترین آنها شامل منوی همراه (Hamburger Menu)،  ناوبری با استفاده از اسلایدر (Slider Navigation) و منوی ناوبری پایین صفحه (Bottom Navigation) از پرکاربردترین انواع منو در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن شناخته شده اند. با این حال، استفاده از انواع ناوبری صفحه، بسته به نوع اپلیکیشن و نیازهای کاربران متفاوت است و توسعه دهندگان هنگام ساخت اپ آنها را در نظر می‌گیرند.

3.    جذابیت ظاهری اپلیکیشن، کاربر را برای استفاده مداوم ترغیب می کند

 

همانطور که اشاره کردیم، برای ساخت یک برنامه موفق باید به پیش فرض های جامعه احترام گذاشته و کاربران را به یادگیری مفاهیم کاملا جدید وادار نکنید. اما مواردی هم وجود دارند که می توان برای ایجاد صفحات جذاب تلاش کرد. در واقع با رعایت اولویت، ابتدا باید نیاز های پرسونای نرم افزار خود را در نظر بگیرید و در مراحل بعدی، با انجام UX Research و در راستای برطرف نمودن این نیازها خلاقیت بخرج دهید.

زمینه های موجود برای ایجاد خلاقیت در رابط کاربری اپلیکیشن

بهره گیری از تصاویر با کیفیت بالا، استفاده از فونت های استاندارد، انتخاب رنگ های محبوب و حالت های پیشرفته پیمایش صفحه از زمینه های نیازمند خلاقیت در ساخت رابط کاربری اپلیکیشن به شمار می روند. البته باید توجه داشته باشید که در انتخاب فونت، تنها جنبه زیبایی آن مورد بحث نیست و خوانایی حتی اولویت بیشتری دارد.

5 ویژگی مهم که باید در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن خود در نظر بگیرید!

4.    ساختار عناصر هر صفحه از اپلیکیشن، کاربر را به سمت هدف برنامه هدایت می کند

 

برای این ویژگی، الگوها و قوانین ساده اما مشخصی وجود دارند که نیاز دارید تا برای یک طراحی حرفه ای از آنها تبعیت کنید. البته چگونگی این چیدمان در پلتفرم های مختلف، تفاوت دارد. برای مثال، ساختار و چیدمان عناصر در طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای با طراحی ساختار اپلیکیشن تفاوت های اساسی دارد.

عناوین مربوط به مبحث چیدمان صفحه در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن

سلسله مراتب ظاهری، الگوهای خواندن در صفحه و سیستم‌ های شبکه‌ای از عناوین اصلی چیدمان صفحه به شمار می آیند. هرکدام از این زیرعنوان ها به بررسی یک بخش مهم از استاندارد های طراحی صفحه می پردازند. برای مثال، سلسله مراتب بصری آموزش می دهد که اهمیت هر کدام از المان ها و ویجت های بازم را به درستی درک کنید و بر حسب اولویت، در صفحه قرار دهید. پیشنهاد می کنیم برای شروع، از آموزش الگوهای خواندن در صفحه برای یادگیری چیدمان استفاده کنید.

5 ویژگی مهم که باید در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن خود در نظر بگیرید!

5.   ثبات در طراحی رابط کاربری، برای ایجاد نظم ساختاری در اپلیکیشن ضروری است

 

ثبات در طراحی UI اپلیکیشن، به معنای بکارگیری یکپارچه اصول مورد استفاده در تمام صفحات و بخش های یک نرم افزار است. رعایت این ویژگی نیز برای سهولت استفاده از برنامه و درک فرایندهای آن ضروری است.

چگونگی اجرای یکپارچه و ثبات در طراحی رابط بصری اپلیکیشن

تنها قانون این ویژگی، بکار بردن عناصر مختلف در معانی ثابت است. به این شکل، که اگر برای خروج کامل از یک صفحه نرم افزار از آیکون ضربدر استفاده می کنید، در صفحات دیگر نیز برای خروج، همان آیکون را به کار بگیرید، نه نماد فلش یا نماد های دیگر. نکته دیگر در موازات همین موضوع، بهره گیری از پک آیکون ثابت و با سبک یکسان در کل برنامه است.

نتیجه و سخن آخر

 

در انتها نگاهی کوتاه به مطالب گفته شده خواهیم داشت. مهم ترین ویژگی های طراحی رابط کاربری اپلیکیشن هم هنگام خرید اپلیکیشن آماده و هم هنگام طراحی اپ باید در نظر داشته باشید عبارت بودند از :

  • طراحی واضح و شفاف رابط کاربری

مهم ترین نکته این ویژگی، این است که به پیشفرض های عمومی در مفاهیم و رنگ ها احترام گذاشته و کاربر را به یادگیری وادار نکنید.

 

  • ایجاد ناوبری استاندارد برای جابجایی در اپلیکیشن

رایج ترین منوهای کاربری شامل منوی همراه (Hamburger Menu)، ناوبری با استفاده از اسلایدر (Slider Navigation) و منوی ناوبری پایین صفحه (Bottom Navigation) هستند.

 

  • خلاقیت در طراحی رابط کاربری نرم افزار

بهره گیری از فونت های استاندارد کاربر پسند، استفاده از تصاویر با کیفیت بالا، انتخاب رنگ های محبوب و حالت های پیمایش  پیشرفته صفحات از زمینه های نیازمند خلاقیت در ساخت رابط کاربری اپلیکیشن به شمار می روند.

 

  • چینش صحیح المان های صفحه اپلیکیشن

سلسله مراتب ظاهری، الگو های خواندن در صفحه و سیستم‌ های شبکه‌ای از عناوین اصلی چیدمان صفحه محسوب می شوند. برای یادگیری اصول چیدمان صفحه پیشنهاد می کنیم با مطالعه الگوهای خواندن صفحه شروع کنید.

 

  • ثبات در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن

تمام تلاش خود را صرف کنید تا اصول رعایت شده و المان های درج شده در تمام بخش های نرم افزار را به طور یکپارچه بکار بگیرید و از تفاوت های ساختاری صفحات مختلف با یکدیگر خودداری کنید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا