گوناگوناخبار

باید منفعت اقتصاد و صنعت را به رسمیت شناخت

? زمانی‌ که شوروی فروپاشید، در انبارهایش آنقدر تکنولوژی وجود داشت که همه ناظران انگشت به دهان مانده بودند، اما هیچ یک از این تکنولوژی‌ها تبدیل به محصول و باعث خلق ثروت نشده بود. چرا؟ چون در سیستم اقتصاد سوسیالیستی و دولتی، درک و دریافتی از منفعت و سود اقتصادی وجود ندارد. در سیستم کاپیتالیستی کار به صاحبان بنگاه‌ها سپرده می‌شود؛ بنگاه‌هایی که حاضر نیستند با هزینه بالا تکنولوژی را توسعه دهند و بعد آن را در انبار بگذارند تا خاک بخورد. در آمریکا تکنولوژی در محصولات مصرفی عموم مردم به‌کار می‌رفت، اما در شوروی نه. به همین دلیل بود که خودرو آمریکایی بالاترین کیفیت را داشت، ولی خودرو ساخت شوروی آهن‌پاره‌ای بیش نبود.

?به نظر من، اینجا تفاوت اصلی در به رسمیت شناختن «منفعت اقتصادی» است که سیستم‌های سوسیالیستی در این عرصه هیچ حرفی برای گفتن ندارند. اما در میان سیستم‌های کاپیتالیستی موجود که طیفی از میزان مداخله دولت را دارند، سوال این است که آیا رقابت کامل باعث توسعه تکنولوژی می‌شود؟ یعنی دولت باید هیچ مداخله‌ای نکند، یا حداقلی از مداخله را داشته باشد؟

?تجربه دنیا نشان می‌دهد مداخله دولت همواره وجود داشته است، حتی در آمریکا. اما این مداخله باید هوشمندانه باشد. مداخله هوشمندانه قطعاً به معنای تصدی‌گری نیست. کار باید دست بنگاه‌ها باشد و در این شکی نیست. مساله این است که دولت چگونه می‌تواند در کنار بنگاه‌ها قرار بگیرد تا رشد تکنولوژی تسریع شود؟ اینکه بگوییم دولت هیچ کاری نکند (همان Laissez-faire آدام اسمیت) به‌طور تجربی و تاریخی درست نیست.

?اگر به تجربه دنیا نگاه کنیم، می‌بینیم حتی دولت آمریکا در جاهایی مداخله هوشمندانه داشته است. وظیفه اصلی‌ای که دولت آمریکا همواره در توسعه فناوری برای خود قائل بوده، کاهش ریسک است. چون صاحبان سرمایه حاضر نیستند با پول خود روی حوزه‌هایی که ریسک بالایی دارد و معلوم نیست سودی داشته باشد، سرمایه‌گذاری کنند، دولت مداخله می‌کند و با ابزارهای مختلف این ریسک را پایین می‌آورد؛ مثلاً هزینه R&D (تحقیق و توسعه) در حوزه‌های پرریسک را می‌پردازد یا سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پرریسک را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی می‌پذیرد.

? متاسفانه دولت در ایران اصلاً در این فضاها نیست و چنین نقش‌هایی را برای خود قائل نمی‌شود. اینجا فقط تلاش می‌کنند تعرفه‌های گمرکی را بالا ببرند تا کسب‌وکارهای داخلی از بین نروند. بدیهی است که در چنین فضایی، تکنولوژی تولید نمی‌شود. کار دیگری که دولت آمریکا به خوبی انجام می‌دهد، به اشتراک گذاشتن دانش است. چون هیچ‌کس همه دانش لازم را در اختیار ندارد، دولت آمریکا تلاش می‌کند دانش‌های پراکنده به هم وصل شود تا با همکاری‌هایی که اتفاق می‌افتد، تولید و توسعه فناوری تسریع شود. حتماً می‌دانید که تمام هزینه‌های اولیه انقلاب ICT و اینترنت در وزارت دفاع آمریکا صورت گرفت و پول آن را دولت آمریکا پرداخت.

? در نهایت نباید فراموش کرد که توسعه تکنولوژی فی‌نفسه هدف نیست. تکنولوژی یا باید از نظر اقتصادی موجب رشد شود، یا از نظر غیراقتصادی، اقتدار و امنیت ایجاد کند؛ در غیر این صورت ارزشی ندارد.


مدرسه تجارت

دکتر سوزنچی‌کاشانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا