آموزش صنعتیاخبار

تفاوت نایلکس و نایلون در چیست؟

نایلون و نایلکس جزء محصولات پر کاربرد در این روز ها هستند و عموما اسم های آن ها به جای هم دیگر، به غلط، آورده می شود.

بر خلاف دیدگاه اکثر افراد، در صنعت و بازار این دو محصول کاربرد کاملا متفاوتی دارند و آگاهی راجع به آن ها، باعث کاهش اشتباه در این زمینه خواهد شد.

نایلکس چگونه تولید می شود؟

نایلکس از محصولات پر کاربرد در صنایع است که از پلی اتیلن سنگین ساخته می شود. از نظر ظاهری نایلکس خشک است و شفافیت بالایی ندارد.

خصوصیات ظاهری گفته شده برای نایلکس باعث می شود که وزن بالا تری را تحمل کند به همین دلیل، نایلکس در بازار برای حمل خوار و بار و دیگر محصولات سنگین استفاده می شود.

خانواده پلاستیک ها(مانند بازیافت پلاستیک) از مواد پتروشیمی تولید می شوند و نایلکس هم از این قاعده مستثنی نیست، البته نایلکس های درجه دو از مواد ضایعاتی تولید می شوند که موارد استفاده آن ها باید محدود تر شود.

در مرحله اول مواد پتروشیمی ذکر شده را به روش هایی ذوب کرده و سپس با چرخش هایی که در آن ها انجام می شود، به لایه های نازکی تبدیل می شوند. در این فاصله لایه های ایجاد شده با حرکت به سمت بالا سرد می شوند و چسبندگی آن ها نسبت به هم دیگر کاهش می یابد.

قابل توجه است که سرعت مراحل گفته شده در ضخامت نایلکس تولیدی تاثیر دارد.

 

تفاوت نایلون و نایلکس

 

موارد استفاده نایلکس

  • رومیزی یکبار مصرف
  • کیسه های فریزر
  • دستکش یکبار مصرف
  • کیسه های پلاستیکی برای حمل میوه و غذا

 

نایلون چیست؟

نایلون یکی از مفیدترین ماده های مصنوعی با کاربرد های مختلف از فعالیت های روزمره تا صنایع است.

نایلون یک نوع پلاستیک از ضایعات پلاستیک است که می تواند به صورت الیاف در بیاید یا برای ساخت وسایل رفاهی در محصولات روزانه استفاده شود.

نایلون ها از پلی اتیلن سبک و نایلکس ها از پلی اتیلن سنگین تر ساخته می شوند و همین طور تحمل وزن آن ها به نسبت بیش تر است.

 

نایلون چگونه تولید می شود؟

برای دستیابی به نایلون لازم است در ابتدا مواد اولیه پتروشیمی که عبارتند از گرانول و پلی اتیلن سبک با یکدیگر ترکیب شوند.

پس از ایجاد این ترکیب، این مواد وارد یک قیف می ‌شوند. در درون این قیف، مواد اولیه دچار تحولاتی شده و با درجه حرارت خاص، بصورت مذاب در آمده و به سمت سیلندر ها و المنت‌ ها هدایت می ‌شوند.

پس از ذوب شدن مواد، این محصولات همراه با تغییراتی به جلو هدایت می‌ شوند. این حرکت و تغییرات می‌ تواند مواد اولیه را به یک لایه نازک نایلونی تبدیل کند.

مواد ذوب شده پس از آن، به صورت مایع از این دستگاه خارج می‌گردند. در این ناحیه به دلیل وزش باد، مواد اولیه ذوب شده خنک می‌ شوند و به شکل لوله‌ های پلی اتیلن در می‌ آیند که دیگر به هم نمی‌ چسبند.

پس از آن در مرحله رول کردن، مواد مورد نظر، به سمت غلتک بالایی هدایت می ‌شوند، سپس این مواد از غلتک بالایی عبور می ‌کنند و سپس به سمت پایین حرکت داده می‌ شوند.

در این مکان یک چشم الکترونیکی واقع شده است. وظیفه چشم الکترونیکی در این مرحله این است که موجب می ‌شود که به غلتک، این فرمان صادر شود که نایلون را به بیرون بکشد.

در مرحله بعدی، نایلون وارد یک کوره به نام کوره دوخت می شود و شکل نهایی مدنظر را به دست می آورد.

تفاوت نایلون و نایلکس

موارد و خواص استفاده نایلون

نایلون دارای خواصی است که باعث می شود یک محصول خوب به حساب آید که در ادامه به بیان این خواص می پردازیم که عبارت اند زا:

  1. براق
  2. کشسان
  3. مقاومت بالا
  4. مقاوم در برابر آسیب در برابر روغن و بسیاری از مواد شیمیایی
  5. ارتجاعی
  6. عدم جذب آب
  7. خشک شدن سریع

 

موارد استفاده از نایلون:

نایلون در صنایع و مصارف مختلف کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد  که این موارد استفاده از نایلون به شرح زیر می باشند:

  1. در صنعت پوشاک: پیراهن، کت بارانی، لباس زیر، لباس شنا و لباس دوچرخه سواری.
  2. مصارف صنعتی: نوار نقاله و کمربند ایمنی، چتر نجات، کیسه هوا، تور و طناب، برزنت، نخ و چادر.
  3. در منزل: سلفون ها، کیسه های فریزر، نی.

یکی از خواص مهم نایلون ها استحکام و مقاوم در برابر خوردگی است که از همین ویژگی ها در صنعت ماشین آلات صنعتی و برای تولید قطعات ماشین ها  و گرانول بازیافتی استفاده می شود.

نکته آخر این است که از بارز ترین تفاوت های نایلون و نایلکس، تفاوت های ظاهری آن هاست. نایلون ها بسیار نرم تر، شفاف تر و براق تر هستند؛ اما محصولات نایلکس خشک تر و مات تر هستند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا