آموزش صنعتیاستارتاپاطلاعات صنعت

معرفی انواع سنگ شکن اولیه

انواع سنگ شکن اولیه

در خط فرآوری مواد معدنی، تجهیزات متنوعی به کار برده می‌شود که سنگ شکن‌ها مهم‌ترین بخش آن را تشکیل می‌دهند. سنگ شکن معدن ماشینی است که سنگ‌ها را خرد کرده و آن‌ها را برای استفاده در صنایع دیگر قابل استفاده می‌کند. جنس سنگ‌ها از مواد معدنی بسیار سخت تا نرم متغیر بوده و شامل سنگ‌های نظیر سنگ آهن، سنگ آهک، کوارتز، گرانیت، مرمر و … می‌شوند. نوع سنگی که توسط سنگ شکن خرد می‌شوند، به محصول نهایی خط تولید بستگی دارد.

انواع سنگ شکن کدامند؟

تولید سنگدانه یا محصول نهایی یک کارخانه با خرد کردن یک ماده خاص صورت می‌گیرد که برای این منظور از سنگ شکن‌های مختلف استفاده می‌شود. انواع مختلفی از سنگ شکن‌ها برای انتخاب وجود دارد که بسته به محل نصب آن‌ها در سه دسته کلی جای می‌گیرند.

  • سنگ شکن‌های اولیه: در اولین مرحله از خط تولید فرآوری سنگ‌های معدنی، سنگ شکن‌های اولیه قرار می‌گیرند که توانایی بالایی در خرد کردن سنگ‌های سخت دارند. مواد خام بدست آمده از دل معادن به سنگ شکن‌های اولیه فرستاده شده و به کمک این دستگاه‌ها، به اندازه کوچک‌تری تبدیل می‌شوند.
  • سنگ شکن‌های ثانویه: پس از سنگ شکن‌های اولیه، دسته دیگری از سنگ شکن‌ها به نام سنگ شکن ثانویه نصب می‌شوند که خوراک آن سنگ‌های خروجی سنگ شکن‌ فکی است. شناخته شده‌ترین انواع سنگ شکن‌های ثانویه، سنگ شکن کوبیت و سنگ شکن مخروطی است.
  • سنگ شکن‌های ثالثیه: زمانی که نیاز باشد سنگ‌ها به اندازه بسیار کوچکی برسند، سنگ شکن‌های ثالثیه یا ماسه سازها در خط تولید قرار می‌گیرند. این سنگ شکن‌ها سنگ ها را به اندازه میلی‌متری رسانده و خروجی یکدست و مکعبی شکل تحویل می‌دهند. عمده کاربرد ماسه سازها در کارخانجات تولید شن و ماسه و آسفالت است که در آن‌ها باید سنگ‌ها به کوچک‌ترین اندازه ممکن برسند.

سنگ شکن در حال خردایش

انواع سنگ شکن اولیه کدامند؟

دو نوع پر استفاده سنگ شکن اولیه، سنگ شکن فکی و سنگ شکن ژیراتوری یا چرخشی هستند که بسته به حجم مواد مورد نیاز در خط تولید، می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. سنگ شکن چرخشی برای ظرفیت‌های بسیار بالا و سنگ شکن فکی برای خطوط تولیدی با ظرفیت متوسط و کم استفاده می‌شوند.

  • سنگ شکن فکی: در سنگ شکن فکی عملیات خردایش سنگ‌ها توسط فک ثابت و متحرکی انجام می‌شود که با ورود فشار به سنگ‌، اندازه آن را کاهش می‌دهند. سنگ‌ها پس از ورود به داخل سنگ شکن، بین فک ثابت و متحرک قرار گرفته و با حرکت فک متحرک به سمت فک ثابت، سنگ‌ها کوچک می‌شوند. سنگ شکن‌های فکی دارای توانایی بسیار بالایی بوده و می‌توان از آن برای خردایش انواع سنگ‌های سخت و نیمه سخت استفاده کرد. برای استفاده از سنگ شکن فکی در یک کارخانه لازم است که قبل از آن یک فیدر قرار گیرد تا خوراک توسط آن به دستگاه وارد شود.
  • سنگ شکن ژیراتوری: زمانی که ظرفیت و توان سنگ شکن فکی پاسخ گوی نیاز یک خط تولید نباشد، از سنگ شکن ژیراتوری استفاده می‌کنند. این سنگ شکن برای ظرفیت بالا طراحی شده و از یک بدنه مخروطی و هسته میانی تشکیل شده است که این هسته به صورت چرخشی حرکت می‌کند. سنگ‌های ورودی مابین بدنه ثابت و هسته چرخشی قرار گرفته و به مرور زمان خرد می‌شوند. قیمت این سنگ شکن نسبت به سنگ شکن فکی بیشتر بوده اما ظرفیت بالاتری هم دارد. در صورت استفاده از سنگ شکن ژیراتوری نیازی به فیدر نخواهید داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا