دسته‌بندی نشدهآموزش صنعتیاطلاعات صنعتگوناگون

چگونه شرکت خود را وارد بورس کنیم؟

در این مقاله قصد داریم به طور مختصر و مفید بورس، راه ها و شرایط ورود به آن را برای وارد کردن شرکت در بورس بررسی کنیم، تا راهنمایی برای شما عزیزان باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

طبیعتا از نظر اغلب  اشخاص و اقتصاد دانان جرقه شروع و نیرو محرکه ی و بقا و رشد هر شرکت سرمایه ی آن شرکت می باشد. دو راه برای تامین سرمایه مورد نیاز و کمبود آن برای شرکت ها وجود دارد:

بدهی یا استقراض (قرض)

مشارکت

مشارکت

 ینی شریک کردن بخشی از سهام شرکت خود با دیگر افراد که در ازای آن کمبود سرمایه مورد نیاز جبران می شود.

مشارکت برای وارد کردن شرکت در بورس
مشارکت

این دو روش هرکدام مزایا یا معایبی دارند.

مزایا و معایب مشارکت

مزایای مشارکت

در مشارکت اجبار و الزامی برای بازگرداندن و پرداخت سرمایه ی کسب شده وجود ندارد و عملا بار روانی و کاری در این مورد آسان تر می شود. همچنین در صورت ضرر و زیان سهام داران و شرکا در آن سهیم بوده و تحمل آن از روی شانه ی فرد کم و سبک می شود که این خود حسن بالایی به حساب می آِید.

معایب مشارکت

نقص و عیب مشارکت این است که سهام فروخته شده دیگر قابل برگشت نبوده و برای همیشه به نام غیر ثبت گردیده.

این نکته را نیز ذکر کنیم که یک شرکت می تواند برای تامین سرمایه ی مورد نیاز خود از هر دو راه اقدام کرده یا به عبارتی اقدام به ترکیبی از دو روش نماییم. این ترکیب طبیعتا نسبتی دارد که به آن ساختار سرمایه شرکت گویند. به بیانی ساده تر ساختار سرمایه یعنی چه میزان از سرمایه ی تامین شده را آورده ی نقدی تشکیل داده و چه میزان از آن را سهام.

7 راز موفقیت در شرکت های صنعتی

بدهی

 همانطور که از نامش پیداست ینی قرض کردن و بدهکار شدن که راه هایی مثل وام گرفتن، قرض از دیگر اشخاص و… می باشد.

قرض گرفتن پول
قرض گرفتن

مزایا و معایب بدهی

مزایای بدهی

 مزایای بدهی برای شرکت موقتی بودن آن است. ینی اگر شرکت روال رو به جلو خود را حفظ کند روزی بدهی تمام می شود بدون اینکه سهامی از شرکت به نام دیگری ثبت شود یا فروخته شود. و همچنین از دیگر حسن های این روش پرداخت کمتر مالیات آن شرکت می باشد. یعنی شرکت هایی که در کارنامه ی مالیاتی خود، دارای بدهی می باشند مالیات کمتری از آنان توسط دولت اخذ می شود.

معایب بدهی

اگر خود را صاحب یک شرکت بدانید و برای کمبود سرمایه ی لازم اقدام به قرض گرفتن کرده اید و بدهکار شده اید. طبیعتا این سرمایه ای که تامین کرده اید برای راه اندازی یا ادامه روند کاری شرکت بکار گرفته اید و عملا سرمایه ی پشتیبان برای زمان احتیاط ندارید و این خود استرس و ریسک بزرگی است زیرا در صورت ضرر مجدد سرمایه ای برای جبران آن وجود ندارد و همچنین احتمال ورشکستی بالا می رود.

 بورس است. اما این سوال طبیعتا برای هر صاحب کسب و کار یا شرکتی پیش می آید که چگونه شرکتمان را وارد بورس کنیم؟

بورس چیست؟

بورس یعنی بازاری که در آن خرید و فروش می شود.

بورس
بورس

به عبارتی دیگر بورس مرکز خرید و فروش سهام شرکت های مختلف می باشد. بورس مکانی است که سرمایه های راکد هر چند کم را تحت قوانین مطمین جمع کرده و همچنین سهام شرکت های مختلف را برای فروش به عرضه می گذارد. بورس دانش و اصطلاحات تخصصی را می طلبد و شخصی که این دانش را فرا گرفته و توانایی پیش بینی صعود و سقوط ارزش سهام های مختلف را دارد کارگذار گویند.

بورس چیست؟ همه چیز در رابطه با بورس

حال میخواهیم راه های وارد کردن شرکت در بورس را بررسی کنیم.

برای وارد کردن شرکت در بورس قوانین و قواعدی وجود دارد که شرکت باید آن ها را دارا باشد.

مزایا و معایب شرایط جدید پس از وارد کردن شرکت در بورس

این نکته لازم به ذکر است که یک شرکت بعد از ورود به بورس و تامین سرمایه ی لازم خود از راه مشارکت شرایط تازه و جدیدی بر اوضاع آن حاکم می شود که مزایا و معایب خود را دارد که به بعضی از آن موارد در زیر اشاره می کنیم.

شرکت هایی که اقدام به ورود در بورس نموده اند. تا زمانی که در بازار پول و سرمایه حضور داشته باشند می توانند از معافیت 10 درصدری مالیاتی که برای اشخاصی که اقدام به وارد کردن شرکت در بورس کرده اند در نظر گرفته شده بهره مند شوند. که جزییات این معافیت مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم ذکر شده و قابل مشاهده است.

اگر شخصی وارد کردن شرکت در بورس حضور شرکت ها در بازار پول و سرمایه یا بورس به منزله ی اعتبار برای شرکت است. زیرا برای وارد کردن شرکت در بورس شرایط خاصی مد نظر و شرط است همچون داشتن پیشینه کاری مثبت و و سود ده بودن. شرکت هایی که در بورس حضور دارند یعنی این موارد را دارا می باشند.

افزایش سرمایه یا تامین سرمایه ی کمبود برای پیشرفت یا گسترش در این شرکت ها از راه بازار پول و سرمایه آسان تر است از دیگر شرکت ها و راه ها می باشد. زیرا خریداران سهام این شرکت ها در بازارپول و سرمایه به چند شخص و یا یک گروه خاصی مربوط نمی شود چرا که تعداد زیادی از مردم از قشر های مختلف با هر توان مالی می توانند خریدار یا فروشنده ی سهام این شرکت ها باشند در نتیجه امکان پایین آمدن ارزش سهام این شرکت ها با چانه زنی کم شده و سود و سرمایه ی بیشتری عاید صاحب شرکت می شود.

بورس راه های تامین مالی دیگر نظیر نشر اوراق مشارکت و… را برای اشخاصی که اقدام به وارد کردن شرکت در بورس کرده اند را آسان تر می کند.

معایب:

پس از وارد کردن شرکت در بورس، باید در چارچوبی عملکرد مناسبی داشته باشند که این خود محدودیت یا از نظر برخی نقص محسوب می شود.

ارسال به موقع گزارش های مالی استاندارد این شرکت ها به طوری که در مدت زمان معین شرکت باید کلیه فعالیت های مالی خود و نتایج آن ها را گزارش دهد و همچنین ساختار مدیریتی آن باید شفاف و مشخص باشد زیرا ممکن است برخی افراد ناشناس مدیریت این شرکت ها را به عهده بگیرند.

به همین منظور یک شخص قبل از وارد کردن شرکت در بورس باید همه ی جوانب را بسنجد در صورت نداشتن مشگل با آن اقدام به ورود به آن کند.

حال اگر بخواهیم اقدام به وارد کردن شرکت در بورس کنیم باید شرایط ورود شرکت ها در قسمت های مختلف بورس یعنی بازار اول تابلوی اصلی و فرعی آن را بررسی می کنیم.

شرایط مختص پذیرش شرکت ها در بازار اول –تابلوی اصلی:

1- حداقل 20 درصد سهام شناور

2- حداقل میزان سرمایه که یک شرکت برای ورود به بورس ثبت کرده باشد 1000 میلیارد ریال می باشد.

3- دارای 3 سال سابقه فعالیت پیش از پذیرش و ورود به بورس

4- در ترازنامه خودی زیان انباشته نداشته باشد

5- انتخاب سیستم حسابداری مطلوب و قابل قبول از لحاظ مالی و بهای تمام شده برای شرکت

6- سود آوری در 3 دوره ی مالی به طور متوالی که به زمان ورود به بورس و پذیرش شرکت ختم می شود و داشتن چشم اندازی روشن از لحاظ مالی و سود آوری

7- حقوق صاحبان سهام به کل داراییها حداقل 30 درصد باشد

8- صورت های مالی توسط ناظرین و حسابرس های معتمد بازار پول و سرمایه تایید شده باشد

9-اعضای هیئت مدیره شرکت محکومیت قطعی کیفری نداشته باشند.

10- صورت های دو دوره منتهی به پذیرش، اگر فاقد موارد رد یا مردودی باشد یا حسابرس معتمد بازار بر آن اظهار نظری نکرده باشد.

11- دعاوی حقوقی دارای اثر با اهمیت بر صورت حساب های مالی وجود نداشته باشد.

شرایط اختصاصی برای ورود و پذیرش در بازار اول- تابلوی فرعی:

1- وجود و داشتن حداقل شناوری سهام 15 درصد

2- داشتن حداقل سرمایه ی ثبت شده شرکت 500 میلیارد ریال

3- دارا بودن 3 سال سابقه فعالیت پیش از پذیرش و ورود به شرکت

4- نداشتن زیان انباشته در ترازنامه خود

5- خوب و مطلوب بودن سیستم حسابداری از لحاظ مالی و بهای تمام شده ی آن

6- سود آور بودن شرکت در 2 دوره متوالی منتهی به زمان پذیرش و ورود به بازار سرمایه و ارایه نمودن چشم اندازی روشن از جهت سود آوری مالی

7- حقوق صاحبان سهام به کل دارایی های شرکت حداقل باید 20  درصد باشد

8- تایید صورت های مالی توسط حسابرس و ناظر معتمد بازار بورس

9- اعضای هیئت مدیره محکومیت قطعی کیفری نداشته باشند.

10- صورت های مالی دو دوره ی ختم شده به پذیرش، موارد مردودی و عدم تایید و اظهار نظر توسط حسابرس را نداشته باشند.

11-نداشتن دعاوی حقوقی دارای اثر با اهمیت بر صورت های مالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا