اطلاعات صنعت

عایق صنعتی

شاید تا بحال در محل زندگی و محل کار خود شاهد مصرف بالای انرژی شده باشید و رابطه آن با عایق یا عایق صنعتی را تا حدودی درک کرده باشید. هنگامی که انرژی برای گرما سازی محیط از فراورده ها و میعانات نفتی و گازی مصرف می شود مدت زمان ماندگاری فضای مد نظر در دمای ایجاد شده رابطه ی مستقیمی با مصرف انرژی دارد.

برای کم کردن اتلاف انرژی مهمترین راه عایق کاری که در موارد صنعتی به آن عایق صنعتی گویند می باشد. در اینجا شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که عایق چیست؟ انواع آن چیست؟ و… در این مقاله قصد داریم شما را با عایق و انواع آن آشنا سازیم تا در صورت لزوم بتوانید با درایت و بینش عمیق اقدام به خرید آن کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

عایق صنعتی
عایق

در سالهای اخیر در کشور های توسعه یافته استفاده از عایق در ساخت منازل مسکونی و زندگی شهری و همچنین سازه های صنعتی یک رسم و روال طبیعی شده از این رو مصرف انرژی در این کشور ها بسیار بهینه و هدفمند می باشد.

یعنی اگر محیط مد نظر پس از مدت زمان مشخص به دمای دلخواه رسید مدت زمانی که این دما کاهش یابد هر چه بیشتر باشد انرژی کمتری مصرف می شود. یا برعکس هر چه زود تر از دمای دلخواه که محیط را به آن رسانده اید به حالت اولیه اش بازگردد باید دوباره انرژی مصرف گردد تا به حالت دلخواه شما دوباره برگردد و در این صورت دفعات مصرف انرژی بیشتر شده و در نتیجه مصرف انرژی بیشتر می شود. اگر با کمبود انرژی یا گرانی آن مواجه باشید طبیعتا صرف هزینه ی زیادی باید برای گرما سازی یا سرما سازی محیط مد نظر خود کنید.

ثبت رایگان آگهی تجاری، تولیدی و صنعتی

چاره چیست؟ همانطور که اشاره شد عایق کاری مهمترین راه برای صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد که به جهت سرمایشی یا گرمایشی مصرف می گردد.

عایق چیست و چه وظیفه ای دارد؟

عایق یک صفحه است که به صورت نواری یا لایه ای مورد استفاده قرار می گیرد که وظیفه ی آن جلوگیری از عبور انرژی های سرما و گرما می باشد و انواع مختلفی دارد. که به معرفی هر یک می پردازیم.

عایق
عایق

انواع و اقسام عایق صنعتی

عایق صنعتی در انواع مختلفی تولید می شود به دلیل کارایی و تحمل درجه حرارت آن و همچنین قیمت آن ها که در زیر به آن اشاره می کنیم.

عایق سرامیکی

عایق سلولزی

عایق فایبرگلاس

عایق پشم سنگ

انواع سوله های صنعتی

عایق سرامیکی

عایق سرامیکی که مواد تشکیل دهنده ی آن اکسید آلومینیوم و سیلیس می باشد می تواند دمایی تا 1400 درجه سیلسیوس را تحمل نماید. عایق های سرامیکی با توجه به ظاهر و شکلی که دارند، کاربرد های متفاوتی در میان انواع عایق صنعتی دارند. بخاطر تحمل درجه حرارت بالای این عایق یکی از کاربرد های این عایق در کوره های فلزات می باشد. برای استفاده در کوره می توان عایق ها را به صورت پتو و تخته و پنبه تهیه و به کار برد.

همچنین از این محصول می توان برای عایق کاری انواع کوره های الکتریکی و القایی استفاده کرد. این عایق به دلیل تحمل دمای بالا و قیمت مناسب دارای توجیه اقتصادی مطلوب و رضایت بخشی می باشد. و هم چنین می توان از آن به صورت تخته های چند لایه برای کارایی بهتر استفاده نمود. همجنین از عایق سرامیکی می توان در درز گیری انواع داکت های پتروشیمی، کوره ها و مکان های که نیاز به تحمل درجه حرارت بالا باشند استفاده کرد.

عایق سرامیکی
عایق سرامیکی

انواع مختلف عایق سرامیکی:

الیاف فله ای

 پتو سرامیکی

مدول سرامیکی

برد سرامیکی

7 راز موفقیت در شرکت های صنعتی

عایق سلولزی

این دسته از عایق ها در میان انواع عایق صنعتی، با استفاده از چوب، کاغذ و دیگر مواد سلوسلزی ساخته می شوند که نام آن از این جهت به آن داده شده. این محصول همانطور که اشاره کردیم از مواد مختلف تهیه می شود که برای تهیه ی آن از مواد چسبنده ی قوی استفاده می شود. همچنین این عایق در برابر آتش سوزی مقاوم بوده و به دلیل این خاصیت ارزشمند باعث شده در موارد صنعتی استفاده فراوان و استقبال چشمگیری از آن شود. به طوری که صنعت گران برای عایق کاری بیشتر ازین مورد استفاده می کنند.

عایق سلولزی به توجه به دانسیته از مقاومت های مختلفی برخوردار می باشد و این نمونه از عایق را می توان بازیافت کرد و از آن مجددا استفاده نمود.

در ایالات متحده ی امریکا این محصول بیشترین استفاده را در میان انواع عایق صنعتی دارد زیرا علاوه بر خواص ارزشمند آن که ضد حریق است دارای چگالی بالایی می باشد. این ماده از قدیمی ترین مواد برای عایق کاری می باشد.

عایق سلولزی
عایق سلولزی

محاسن کاربرد عایق سلولزی

از مزایای استفاده از عایق کاری سلولزی می توان جلوگیری از هدر رفت انرژی در کوره ها و همچنین محافظت از یخ زدن لوله ها در برابر یخ زدن استفاده نموده. چگالی این ماده تقریبا 3 برابر چگالی پشم شیشه می باشد. این مقدار چگالی سبب شده که از آن برای عایق کاری صوتی استفاده شود.

عایق فایبر گلاس

عایق فایبر گلاس نوعی از پوشش کامپوزیتی که از الیاف های پشم شیشه و مواد پلیمری می باشد که با استفاده از الیاف ها و رزین های مخصوص تولید می شود. این محصول در صنعت و کاربرد های صنعتی به دلیل خواص آن مناسب می باشد. از عایق فایبر گلاس برای جلوگیری از انتقال حرارت یا به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود. از موارد استفاده ی دیگر این عایق در سیلو های سیمان، مخازن نگه داری مواد همچون اسید، سپتیک تانک ها و… است.

مقاوت عایق فایبر گلاس در مقابل حرارت و شعله ی مستقیم آتش بالا بوده و همچنین می توان از آن به جهت عایق صوتی نیز استفاده نمود. این عایق از زمان استفاده ی آن عمر زیادی ندارد اما استفاده ی آن رو به افزون می باشد.

عایق فایبرگلاس
عایق فایبرگلاس

مزایای عایق فایبر نسبت به عایق های سنتی

ضد آب بوده

در برابر حرارت بالا مقاوم بوده

در برابر اشیا تیز و برنده مقاوم بوده

عایق پشم سنگ

موارد تولیدی این عایق از بازالت می باشد. این موارد در کشور عزیزمان ایران به وفور و میزان فراوانی یافت می شود و دارای تحمل حرارتی بالایی می باشد. از پشم سنگ در تولید عایق های حرارتی به علت انتقال حرارت پایین استفاده می شود.

عایق پشم سنگ در عایق کاری صنعتی
عایق پشم سنگ در عایق کاری صنعتی

عایق های پشم سنگ موجود در بازار در اشکال مختلفی همچون: پتو، لحاف و تخته ای در بازار موجود می باشد.

کاربرد های عایق پشم سنگ

کاربرد های صنعتی این محصول می توان به درزگیری در کوره های صنعتی با دمای بالا، پروژه ها و کارخانه های پتروشیمی، لوله های انتقال سیالات از جمله نفت، آب، گاز مخزن های مایع و گاز ها از جمله مواد قابل اشتعال، انواع دیگ های بخار و برج های تبخیر و… کاربرد دارد.

عایق پشم سنگ
عایق پشم سنگ

عایق های پشم سنگ به دلیل ویژگی های خاص خود فقط عایق حرارتی شناخته نمی شود. به علت بسته بودن منافد آن ها امکان رشد و نمو قارچ ها و حشرات موذی وجود ندارد و از نشر گاز های مضر و آلاینده همچون CO2 در هوا جلوگیری می کند. این عایق ها قابل بازیافت بوده و در برخود در با دست انسان حساسیت و ضرر کمتری می رساند.

تحمل حرارت این عایق ها متفاوت است و بسته به میزان دانسیته و نوع پشم سنگ مورد استفاده در آن متغیر است. کاربرد این محصول هم مانند دیگر عایق ها برای بالا بردن سطح ایمنی در پتروشیمی ها و جلوگیری از اتلاف حرارت کوره ها که موجب بالا بردن راندمان کاری آنها می شود و همچنین عایق های حرارتی که در نتیجه موجب صرفه جویی در مصرف هزینه های برق و گاز و دیگر حامل های انرژی می شود.

عایق ها از جمله اجزای مهم در ساختمان سازی در کشور های توسعه یافته می باشند، چرا سرلوحه کاری کشور های توسعه یافته صرفه جویی در مصرف انرژی و بهره وری بیشتر از آن می باشد که عایق کاری از جمله موارد مهم در این زمینه می باشد.

عایق در سازه های ساختمانی

در آخر به شما خوانندگان عزیز اگر فضایی را در اختیار دارید که کنترل حرارت و دمای آن برایتان مهم است، عایق کاری صنعتی را به شما پیشنهاد می کنیم زیرا که خود تاثیر آن را در برابر هدر رفت انرژی سرمایشی و گرمایشی مشاهده خواهید کرد و همچنین از تاثیر آن در صرفه جویی در مصرف انرژی شگفت زده خواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا