اطلاعات صنعت

اقتصاد چین، اژدهای غول پیکر

در این مقاله قصد داریم وضعیت اقتصاد چین و توانایی های آن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید در این بررسی اطاعات مفیدی برایتان ارایه دهیم.اقتصاد چین در اواخر دهه هفتاد قرن 20 تغییر رو رشد سریع و تند را به خود دید. برا اساس سنجش برابری قدرت خرید، اقتصاد چین دومین اقتصاد بزرگ و قدرتمند جهان است و در تلاش برای کسب رتبه ی یک اقتصاد جهانی است. به گفته ی برخی محققان اقتصاد چین بعد از اتحادیه اروپا و امریکا قرار گرفته و در مقام سوم جهانی جای گرفته است.

کشور چین با دارا بودن جمعیت 1/433/000/000 پر جمعیت ترین کشور جهان به شمار می رود. به همین سبب این کشور دارای بیشترین نیروی کار است به طوری که در چند صد سال گذشته که اقتصاد چین شکوفا نشده بود مردم این کشور دچار قحطی می شدند و برای کار و زنده ماندن و سیر کردن شکم خود به کشور های اروپایی و امریکایی مهاجرت می کرند. ازین جهت با گرفتن دستمزد کمتر مورد استقبال صنعتگران امریکایی قرار گرفتند. به طوریکه صنعتگران امریکایی که در آن زمان بیشتر کار سخت در معادن که خطرات جانی آن نیز زیاد بود و همچنین ساخت راه آهن از آنها استفاده می کردند.

هم اکنون نیز کشور چین نیروی کار فراوان و ارزانی دارد و به همین دلیل شرکت های زیادی از اروپا و امریکا برای کمتر شدن هزینه های تولید و کارگر شرکت های خود را به این کشور منتقل کرده و ازین فرصت نیروی ارزان بهره مند می شوند.

کشور چین با دارا بودن این جمعیت زیاد به یک کشور با نیروی کار ارزان تبدیل شده و ازین جهت در کسب سرمایه های خارجی توانسته موفق عمل کند.

دسته های اشتغالی مردم چین

بیشتر از 50 درصد مردم کشور چین به کشاورزی اشتفال دارند. که این خود اهمیت کشاورزی جهت تامین خوراک این جمعیت انبوه در این کشور را می رساند. صنعتگران 24 درصد ازین جمعیت را سهیم می شوند که در حیطه کاری خود به خوبی عملکرده و روند رو به رشد عملکردی را دارا می باشند. در نهایت 26 درصد باقیمانده تجار و نیروی فعال این کشور را تشکیل می دهند. با نگاه به این آمار و دسته ها می بینید که هر کدام اهمیت ویژه و پایه ای قدرتمند جهت اقتصاد قوی و رو به رشد کشور چین به شمار می آیند.

با این حال تحقیقات حاکی از آن است که میلیون ها نفر در از مردم چین در این کشور در فقر به سر برده و درامد و دستمزد روزانه یک دلار دارند. مشکلات مسکن و زیربنایی هنوز گریبان گیر مردم این کشور است.

تولیدات صنایع چین

صنایع اصلی در اقتصاد چین از گستردگی و تنوع بالایی برخوردار است و به جرات می توان گفت توانایی تولید کلیه ی محصولات مصرفی را دار می باشد که شامل محصولات آهن، فولاد و استیل، ماشین آلات در انواع مختلف همچون انواع خوردوری های سواری ، موتور سیکلت، انواع مینی بوس، اتوبوس، خودرو های باری و کامیون، وسایل راه سازی، ابزار آلات، انواع لوازم اکترونیکی که خود صنعت پیچیده و تخصصی محسوب می شود همچون ساخت کامپیوتر، لپ تاپ، لوازم صوتی تصویری، موبایل و وسایل ارتباطی می شود.

همچنین در بخش خوراکی و کشاورزی از محصولات وفراورده های اقتصاد چین میتوان برنج، بادام، چای، ارزن، جو، کتان، ماهی و… را نام برد. در بخش پوشاک اقتصاد چین از صنایع مدعی در زمینه پارچه و پوشاک و کفش است.

از اقلام تولیدی و محصولات اقتصاد چین موارد بسیار دیگری وجود دارد که در این مقاله گنجانده نمی شود و خود نیاز به مقاله دیگری دارد زیرا هدف ما اشنایی کلی شما عزیزان با اقتصاد این کشور است.

انواع سوله های صنعتی

کشاورزی در اقتصاد چین

کشور چین کشوری پهناور با جمعیت بالا است که بیشتر جمعیت آن را کشاورزان تشکیل می دهند و کشاورزی در اقتصاد چین جایگاه والا و مهمی دارد. مساحت کشور چین 9 میلیون و 600 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد اما مساحت مزارع و سرزمین های زیر کشت این کشور فقط یک میلیون و 270 هزار کیلومتر مربع می باشد که تقریبا 7 درصد مزارع کل جهان را شامل می شود. این مزارع در قسمت شرقی این کشور قرار دارد که مسطح بوده و هوای مطلوب کشاورزی دارد.

محصولات غلات کشاورزی چین شامل مواردی همچون برنج، گندم، ذرت، لوبیای سویا، و… می باشد و محصولات اقتصادی این کشور شامل بادام زمینی، پنبه، نیشکر، چغندر و… می باشد.

توسعه ی کشاورزی در اقتصاد چین پس از اصلاحات در سال 1978 شروع شد. اصلاحات برای کشاورزی سودآوری داشته و نیروی مولده روستایی را آزاد کرده و موجب توسعه ی آن  شده و باعث رونق کشاورزی چین شده  که به دست آورد های چشمگیر و ارزشمندی رسیده است.

اخیرا تولید غلات، پنبه، تخم کلم، گوشت، تخم مرغ، برگ تنباکو، محصولات آبزی و سبزی چین مقام اول جهان را بدست آورده . سرمایه گذاری های دولت چین باعث شده اقتصاد چین در بخش کشاورزی رونق پیدا کرده و مردم روستاها بجای مهاجرت به شهر ها در خود روستا ها با درامد بالا به کار خود ادامه دهند.

کشاورزی در چین
کشاوری در چین

صنایع در اقتصاد چین

در اواسط قرن 20 به بعد توسعه صنایع کشور چین شروع شد. بعد از تاسیس چین نو در سال 1949 میلادی احیا سازی صنایع چین شروع شد. صنایع جدید در آن زمان همچون صنایع پتروشیمی و صنایع الکتریکی و شیمیایی به عنوان صنایع جدید رشد تازه و چشمگیری داشته و همچنین صنایع هوا فضا و صنایع هسته ای  به عنوان صنایع علوم و فنون نو وعالی پیشرفت قابل توجهی حاصل کرده.

بعد از دهه هفتاد چین همچنان متمرکز بر توسعه صنایع بود و این امر را تسریع بخشید. با این حمایت ها و اقدامات از سال 1979 تا سال 2003 رشد صنایع چین سالانه بیشتر از 10 درصد بوده است.

حمایت های خالصانه ی دولت چین برای اقتصاد این کشور موجب شده بعد از 50 سال توسعه تولید فراورده های عمده صنعتی این کشور را افزایش چند ده برابری یا چند صد برابری افزایش داده و موجب صادرات آن به کشور های مختلف دنیا را فراهم آورده.

از سال 1996 به بعد اقتصاد چین در تولید فولاد ، آهن، زغال سنگ، سیمان، تلویزیون و کودشیمیایی در جهان مقام اول را کسب کرده.

صنایع چین
صنایع چین

از دیگر صنایع این کشور ساخت انواع خودرو، هواپیما، قایق و کشتی و همچنین ماهواره و دیگر موارد بوده است.

7 راز موفقیت در شرکت های صنعتی

صنایع نظامی چین

به گزارش روزنامه ی ژاپن تایمز، تولید سلاح های چین افزایش یافته. هم اکنون در جهان 3 شرکت از 10 شرکت چینی هستند. این خود یکی از تغییر سیاست های تولیدی در اقتصاد چین است که در ده سال اخیر به جای واردات اسلحه از روسه و اکراین خود اقدام به تولید تسحلیحات مورد نیاز خود کند.

گزارشات حاکی از آن است که کشور چین در زمینه ی صادرات پهباد به موفقیت رسیده است. ورود چین به جمع کشور های صادر کننده ی تسلیحات برای محققان این حوزه نگران کننده است زیرا این کشور در بسیاری از مقررات و پیمان های کنترل تسلیحات که از جمله ی آن معاهه تجارت تسلیحات مصوت مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013 عضو نشده.

موشک های چینی

دانگ فنگ 1

 اولین تلاش چین مهندسی معکوس از موشک R2 شوروی بود که خود روس ها آن را از موشک V2 المان مهندسی معکوس کرده بودند.  این موشک در سال 1956 برای اولین بار پرتاب شد و بردی معادل 550 کیلومتری را دارا می باشد.

دانگ فنگ 2

 این موشک اولین موشک میان برد کشور چین بوده که در سال 1967 وارد خدمت شد این موشک نیز شبیه موشک R5  روسیه بود که برد آن بین 1000 تا 1250 کیلومتر بود و نخستین موشک با توان حمل کلاهک اتمی بود.

دانگ فنگ3

اولین موشک عملیاتی دور برد کشور چین است که در دهه 1970 وارد خدمت شد که این موشک نیز شبیه موشک R14 روس ها بود که دارای برد 3300 کیلومتر بود.

دانگ فنگ 4

این موشک دو مرحله ای با برد 5500 کیلومتر اولین موشک قاره ی پیمای چین بوده است. و توانایی حمل یک کلاهک اتمی 3.3 مگا تونی را داراست.

دانگ فنگ 5

اولین موشک کشور چین توانایی هدف قرار دادن خاک امریکارا داراست. توانایی حمل یک کلاهک امتی 4 تا 5  مگاتنی تا برد 12000 کیلومتری را دارا می باشد.

این موشک ها اولین و مهمترین دستاورد های موشکی این کشور در کنار دیگر موشک های آن می باشد.

همچنین کشور چین در تولیدات صنایع نظامی همچون جنگنده، ناو، زیر دریایی نیز از کشور های مطرح است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا