اخباراطلاعات صنعتسوالات برتر

نوار نقاله به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

سیستم نوار نقاله در بسیاری از صنایع به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات جابجایی مکانیکی جهت انتقال کالاها، محصولات، کالاهای خام و سایر مواد از یک مکان به مکان دیگر استفاده می‌شوند. نوار نقاله‌ها برای مشاغلی که با کالاهای سنگین، اقلام کوچ، مواد خام و محصولات تولید انبوه سروکار دارند، بسیار مفید هستند. سیستم‌های نوار نقاله امکان حمل و نقل سریع و کارآمد مواد و محصولات یک شرکت را فراهم کرده و همچنین می‌توانند اقلام سنگین مانند اتومبیل را به خط تولید منتقل کنند که این ویژگی‌ نوار نقاله را در صنایع حمل و نقل مواد و  صنایع تولیدی محبوب می‌سازد.

از جمله کاربردهای دیگر نوار نقاله می‌توان به حمل و نقل غذا و افراد در سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها، فرودگاه‌ها و مراکز خرید نیز اشاره کرد؛ بنابراین نه تنها امکان جابجایی وسایل سنگین با نوار نقاله وجود دارد، بلکه برای جابجایی بشقاب‌های کوچک غذا و انسان نیز مفید هستند. طیف گسترده ای از نوار نقاله‌ها وجود دارند که می‌توانند برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرند؛ به طور مثال نوار نقاله‌ای که برای جابجایی قطعات خودرو استفادده می‌شود متفاوت از نقاله‌ای است که کار آن جابجایی قهوه، چای و حبوبات است.

رشد سیستم‌های نوار نقاله

استفاده و محبوبیت نقاله ها در حال افزایش است. تخمین زده می‌شود که بازار نوار نقاله تا سال 2025 به 10.07 میلیارد دلار برسد.ئکسب‌وکارها به سرعت در حال افزایش اجرای سیستم نوار نقاله‌ در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، مراکز خرید، استادیوم‌ها و رستوران‌ها هستند. نوار نقاله در صنایع و کارخانه‌های تولیدی بسیار محبوب بوده و با افزایش تقاضا برای این محصولات، شرکت‌ها برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کننده، از نوار نقاله‌های بیشتری کمک می‌گیرند. در حال حاضر سیستم نوار نقاله معمولاً در صنایع معدنی، خودروسازی، کشاورزی، مواد غذایی و آشامیدنی، بطری سازی، تولیدی، انبار و تدارکات و صنایع بسته بندی استفاده می شود.

نوار نقاله به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

مزایای استفاده از سیستم‌های نقاله

به راحتی می‌توان فهمید که چرا تعداد زیادی از شرکت‌ها و صنایع از سیستم‌های نوار نقاله با مزایای متعددی که ارائه می‌دهد، استفاده می کنند. مهم‌ترین مزایای آن عبارتند از:

  • بدون هیچ مشکلی مواد را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کند.
  • می‌تواند در هر مکانی نصب شده و ایمنی محل کار را به دلیل اتوماسیون و ایمنی افزایش دهد.
  • نوار نقاله‌ها قادر خواهند بود مقادیر زیادی از اقلام را در اشکال، اندازه‌ها و وزن‌های مختلف جابجا کنند.
  • دارای ویژگی‌های ایمنی پیشرفته‌ای هستند که ضمن افزایش توان عملیاتی سیستم، از تصادفات و صدمات جلوگیری می‌کنند.
  • با کاهش نیاز به نیروی انسانی، سبب صرفه جویی در هزینه‌ها خواهد شد.
  • از ورود آسیب به کالاها و اشخاص جلوگیری می‌کند.

تجهیزات و قطعات مختلف نوار نقاله

نوار نقاله مانند هر دستگاه دیگری از قطعات مختلفی تشکیل شده که مهم‌ترین قطعات نوار نقاله عبارتند از:

  • رولیک: برای کاهش استهلاک دستگاه قطعه‌ای به نام رولیک را بر روی آن نصب می‌کنند. این قطعه می‌تواند وزن وارد شده به نوار نقاله و تسمه را تحمل کرده و جلوی بروز آسیب‌های جدی را بگیرد. رولیک به طور کلی برای مدت زمان طولانی مقاومت بالایی در برابر مواد مختلف از خود نشان می‌دهد اما شاید هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض آن پیدا کنید.
  • گیربکس : توان تولید شده موتور توسط گیربکس نوار نقاله به سایر قطعات منتقل می‌شود تا نوار نقاله شروع به کار کند.
  • سیستم تمیزکاری: سیستم خودکار تمیزکاری مواد اضافه روی تسمه را جمع آوری کرده و سبب بهتر شدن عملکرد دستگاه می‌گردد. سیستم تمیزکاری از برس‌های کوچکی تشکیل شده که بر روی تسمه نصب می‌شوند.
  • غلطک‌های ثابت و متحرک نوار نقاله : در ابتدا و انتهای نوار نقاله دو غلتک نصب شده که وظیفه آن‌ها به راه انداختن تسمه نوار نقاله است.
  • تسمه نقاله: از مهم‌ترین اجزای یک نقاله، تسمه آن است که اقلام مختلف را بر روی آن چیده و وظیفه جابجایی آن‌ها را بر عهده می‌گیرد.لاستیک نوار نقاله بسته به محل استفاده از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شود به طور مثال بعضی از تسمه‌ها در برابر مواد شیمیایی مقاوم بوده و برخی برای جابجایی قهوه به کار می‌روند.
  • کاسه نقاله : اگر محصولی که قصد جابجایی آن را دارید، غیر قابل شمارش است باید از قطعه‌ای به نام کاسه نقاله استفاده کنید. این قطعه بر روی تسمه نصب شده و مواد را در داخل خود نگه می‌دارد تا به مقصد برسد.

 

اگر در مورد راه اندازی سیستم‌های نوار نقاله و اینکه چگونه می‌توانند با افزایش توان عملیاتی و کاهش هزینه‌ها برای کسب‌وکار شما مفید باشند، نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با یکی از کارشناسان ما در … تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا