اخبارگوناگون

عوارض مکمل های بدنسازی برای نوجوانان

تبلیغات مکمل‌ بدنسازی برای نوجوانان این تصور را ایجاد می‌کند که بدون مصرف قرص‌ها و پودرهای مختلف، ورزش دیگر به نتیجه مطلوب نمی‌رسد اما در واقع همه بدنسازی به مصرف مکمل بستگی ندارد بلکه ورزشکاران امیدوارند که این مکمل‌ها عملکرد تمرینی آن‌ها را بهبود بخشیده، ریکاوری را تسریع کند یا به عضله سازی ورزشکاران کمک بیشتری رساند. بسیاری از نوجوانان و جوانان به عملکرد بدنی شخصی خود متکی نیستند بلکه برای اینکه بتوانند از نظر ظاهر و قدرت عضلانی از دیگران عقب نمانند، قرص و پودر مصرف می‌کنند که این مکمل‌ها می‌تواند عوارضی را با خود به همراه داشته باشند.

تبلیغات نشان می‌دهند که ورزشکاران جوان نیاز بیشتری به مواد مغذی دارند به همین دلیل تصمیم می‌گیرند در کنار تغذیه خود از مکمل‌ بدنسازی مختلف هم کمک بگیرند. مصرف منظم این مکمل‌ها و پودرها توسط برخی از وزشکاران جوان می‌تواند مضر باشد که در این مقاله به عوارض مکمل های بدنسازی برای نوجوانان خواهیم پرداخت.

آشنایی با مکمل های بدنسازی

لازم نیست همه ما جزئی از ورزشکاران باشیم یا در باشگاه های ورزشی در حال بدنسازی تا با مکمل های بدنسازی آشنایی داشته باشیم. همه ما در دنیای امروز با حداقل چند نمونه از صدها مکمل مختلفی که در بازار موجود است آشنایی داریم.

مکمل های بدنسازی برای کمک به ورزشکاران جهت تأمین کالری‌های بیشتر برای افزایش وزن و حجم تولید و عرضه می شوند. در واقع کسانی که در باشگاه های ورزشی مشغول به بدنسازی هستند از این مکمل ها با توجه به سطح تمرینات و نیاز بدنی خودشان استفاده می کنند.

انواع مکمل های بدنسازی

مکمل های بدنسازی که  نتیجه مثبت تاثیرات تمرینات ورزشی ورزشکاران را سرعت می بخشد و باعث می شود در زمان کوتاه تری شاهد موفقیت باشند شامل پروتئین ها، آمینو اسید ها، گلو تامین ها، کراتین، چربی سوز ها و افزایش دهنده سطح تستسترون میباشند.

عوارض کلی مکمل های بدنسازی

در صورتی که افرادی که تحرک کافی و تمرین ندارند و یا تمریناتشان به دویدن و پیاده روی خط می شود(از وزنه استفاده نمی شود) و یا رژیم اصولی و برنامه مناسب برای تمرین ندارند از این مکمل‌ها استفاده کنند دچار مشکلات و عوارضی همچون جوش و آکنه، ریزش مو، مشکلات کلیوی، افزایش یا کاهش بیش از حد وزن و اختلالات عصبی خواهند شد.

عوارض مکمل های بدنسازی برای نوجوانان چیست؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهند در حالی که مصرف ویتامین‌ها برای نوجوانان و بزرگسالان جوان مفید است، مصرف مکمل‌ها برای کاهش وزن، عضله‌سازی و افزایش حجم عضلات ممکن است باعث مشکلات پزشکی شدید شوند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشدارهای بی‌شماری درباره مکمل‌هایی که برای کاهش وزن، عضله‌سازی یا عملکرد ورزشی و انرژی فروخته می‌شوند، صادر کرده است.

در یک مطالعه انجام گرفته در آمریکا بین ژانویه 2004 تا آوریل 2015 در مورد مشکلات پزشکی مرتبط با مکمل‌ها در میان افراد 25 ساله و کوچکتر، بررسی‌های مختلفی انجام گرفت. به گفته محققان در مجموع نزدیک به 1000 مورد عوارض گزارش شده که 40 درصد آن‌ها یک مشکل پزشکی شدید، از جمله بستری شدن در بیمارستان را تجربه کرده‌اند.

هر برندی مکمل‌های بدنسازی خود را با ترکیبات مختلف می‌سازد. پیش از مصرف نوجوانان باید ترکیبات درج شده بر روی بسته با مطالعه کرده و مکملی انتخاب کنند که به شرایط بدنی آن‌ها سازگار تر باشد. اگر یک مکمل تاییدیه‌های لازم و گواهی‌های سلامت را کسب کرده باشد، نگرانی برای عوارض آن تقریبا بی مورد است زیرا سازمان‌های مختلفی سلامت آن مکمل را تایید کرده‌اند اما در هر صورت باید به میزان مصرف مکمل توجه ویژه شود. زیاده روی در مصرف مکمل‌های بدنسازی می‌تواند مشکلات متعددی را برای بدن ایجاد کند. عوارضی که در بدن نوجوانان مشاهده می‌شود تفاوت زیادی با سنین بالاتر ندارد اما چند مورد زیر شایع‌ترین عوارض مکمل های بدنسازی برای نوجوانان است:

  • ریزش مو
  • بروز مشکلات کبدی و کلیه
  • مشکلات عصبی
  • مشکلات پوستی مانند جوش
  • چاقی و لاغری بیش از اندازه

عوارض مکمل‌های بدنسازی برای نوجوانان - کفش و طناب ورزشی

این پنج مورد جز عوارضی هستند که بیشتر از سایرین در نوجوانان دیده می‌شود. در آنجایی که نوجوانان در سنین رشد به تغذیه مناسب نیاز دارند، بهتر است مواد مغذی مورد نیاز خود را از یک رژیم غذایی سالم بدست آورند تا اینکه بخواهند این مواد را مستقیما از مصرف زیاد مکمل‌‌ها وارد بدن کنند. برای مصرف مکمل‌های بدنسازی حتما باید با یک مربی متخصص یا پزشک مشورت کنند تا با توجه به فیزیک بدن و سن فرد، یک مکمل مناسب با دز مشخص به نوجوانان معرفی شود. مصرف مکمل تحت نظر پزشک مشکلی ایجاد نخواهد کرد و در کنار آن می‌توان برای تامین انرژی بدن و عضله سازی مفید واقع شود.

دیگر عوارض مکمل های بدنسازی برای نوجوانان

نوجوانان هم مانند جوانان بسیار به دنبال بدنسازی و یا فعالیت در زمینه های دیگر ورزشی به صورت حرفه ای می باشند که برای افزایش توان جسمی خود به دنبال استفاده از مکمل های ورزشی می باشند. در این سنین (بین 12 تا 18 سال) در بدن حجم زیادی از هورمون رشد و تستسترون ترشح میشود. تستسترون مهمترین هورمون جنسی مردانه است. این هورمون ژنهای خاصی را فعال میکند مثل تولید سلول های جنسی و رشد حنجره، افزایش حجم عضلات و استخوان ها و غیره که اگر بنا بر دلیلی همچون مصرف مکمل های ورزشی که حاوی هورمون هایی همچون استروئید، پروهورمون و تقویت کننده تستسترون می باشند به میزان کافی ترشح نشود سن بلوغ و علائم به تاخیر می‌افتد و صفات ثانویه که باعث ایجاد تفاوت ظاهری بین مرد و زن می شود را نشان نخواهد داد. همچنین در دوران بلوغ(نوجوانی) مغز دارای بیشترین میزان اتصالات عصبی نیز می باشد که کافئین موجب کاهش کارآمدی این شبکه می شود بنابراین مکمل های چربی سوز که دارای کافئین میباشند به شدت تاثیر بدی در نوجوانان خواهندداشت.a

 

مکملهای مناسب برای نوجوانان

همانطور که اشاره شد نوجوانان در سن رشد قرار داشته و باید توجه ویژه‌ای به تامین انرژی‌ خود داشته باشند. با توجه به این موضوع مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های حاوی مواد معدنی می‌تواند یک گزینه عالی برای نوجوانان باشد. مولتی ویتامین‌ معمولا ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی را در خود جای می‌دهند که مصرف آن‌ها برای تمام رده‌های سنی مفید است. مصرف این مکمل می‌تواند به رشد عضلات، استحکام بهتر استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و … کمک کند.

فرقی نمی‌کند در چه سنی مکمل پروتئین مصرف شود، در هر صورت تاثیر مثبتی بر روی عضله سازی خواهد داشت. اگر هدف نوجوانان افزایش حجم عضلات باشد، مکمل پروتئین یک انتخاب سالم و هوشمندانه خواهد بود. در کنار پروتئین می‌توان مکمل کراتین را هم معرفی کرد. کراتین تاثیر مثبت و قابل قبولی بر روی بدن داشته و اگر نوجوانان از همان ابتدا با تایید یک پزشک مصرف آن را شروع کنند، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

خرید مکمل‌های بدنسازی برای نوجوانان

همانطور که اشاره شد بهتر است از همان ابتدا مکمل‌ها را تحت نظر یک مربی یا پزشک مصرف کنید تا عوارض آن کنترل شده و تاثیر منفی بر روی بدن‌تان نداشته باشد. چنانچه برای خرید مکمل بدنسازی نوجوانان نیاز به مشورت دارید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه داروخانه آنلاین داروبیار تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم خدمت شما ارائه گردد. تمامی مکمل‌های موجود در سایت با کیفیت بالا و قیمتی مناسب در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا