دسته‌بندی نشده

همه چیز در مورد فن فیلتر یونیت اتاق تمیز

بدون‌شک وجود هوای پاکیزه، یکی از موضوعات اساسی در محیط کار و سایر محیط‌ها محسوب می‌شود. برای این کار، تهیه دستگاهی جهت فیلتراسیون هوا الزامی است. فن فیلتر یونیت اتاق تمیز، بهترین گزینه برای فیلتراسیون محسوب می‌شود. این تجهیزات از مزایا و قابلیت‌های کاربردی برخوردار است؛ به‌طوری­که، توانایی تامین هوای خالص اتاق را دارا است.

معرفی فن فیلتر یونیت

نحوه کار فن فیلتر یونیت به‌گونه‌ای است که با ایجاد یک فشار منفی در بالای محفظه یونیت، عمل فیلتراسیون انجام می‌شود. این سیستم علاوه‌بر مخلوط­کردن هوا، از ورود هر ‌گونه هوای فیلتر نشده به داخل اتاق نیز جلوگیری می‌کند. فن فیلتر یونیت، در سقف یا کف نصب می‌شود و ابعاد آن بسته به فضای موجود انتخاب می‌شود.

قطعات فن فیلتر یونیت

فن فیلتر یونیت از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هر ‌کدام از این اجزا، نقش پر‌رنگی را به‌صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم در عملکرد این تجهیزات ایفا می‌کنند. اگر هر‌ کدام از این قطعات با مشکل مواجه شوند یا آسیبی به آن‌ها وارد شود، عملکرد دستگاه نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

موتور

موتور‌های مورد استفاده در سیستم فن فیلتر یونیت، انواع موتور‌های AC و DC هستند. موتور‌های DC از قیمت و ابعاد بزرگ‌تری برخوردار هستند؛ اما کنترل آن‌ها آسان‌تر است. نکته قابل‌توجه این است که زمانی که عملکرد موتور کاهش یابد، جریان انتقال هوای پاکیزه به اتاق هم با اختلال رو‌به‌رو می‌شود.

سیستم دور موتور

سیستم دور موتور به‌گونه‌ای طراحی شده تا از موتور در برابر عوامل محیطی محافظت کند. این سیستم علاوه‌بر محافظت از موتور، وظیفه بهبود عملکرد موتور را نیز بر ‌عهده دارد.

فیلتر هپا

فیلتر هپا یکی‌دیگر از قطعات فن فیلتر یونیت است که وظیفه مهمی را بر‌ عهده دارد. بعد از عبور هوا از پیش فیلتر، ذرات هوا توسط این قطعه مورد‌بررسی قرار می‌گیرند. در طی منتقل­کردن هوا به فیلتر نهایی، فیلتر هوا ذرات ریز آلاینده‌ها را جذب می‌کند. از‌این‌رو، هوای پاکیزه وارد فضای داخلی می‌شود.

بدنه

بدنه فن فیلتر یونیت نقش پر‌رنگی را در محافظت از قطعات مختلف ایفا می‌کند. جنس بدنه این تجهیزات به‌طور معمول از استنلس استیل است. بدنه‌هایی که از استنلس استیل ساخته می‌شوند، در برابر حرارت، ضربه و خوردگی مقاوم هستند. این دستگاه با پوشش رنگی طراحی شده و به‌صورت گالوانیزه عرضه می‌شود.

 

پلنیوم باکس

از دیگر قطعات مهم و حیاتی فن فیلتر یونیت، پلنیوم باکس است. این قطعه در ابعاد بزرگ طراحی و تولید می‌شود. تمام فیلتر‌ها و قطعات مهم دستگاه، داخل این باکس نگه‌داری می‌شوند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

پیش فیلتر

این قطعه یکی از فیلتر‌های اولیه فن فیلتر یونیت محسوب می‌شود. وظیفه این قطعه، تهویه هوا است که تاثیر قابل‌توجهی در عملکرد کلی فن فیلتر یونیت دارد. پیش فیلتر‌های این تجهیزات، اغلب به همراه فیلتر‌های نهایی مورد‌استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد فن فیلتر یونیت در صنایع مختلف

کاربرد فن فیلتر یونیت در صنایع مختلف

از آن‌جایی که فن فیلتر یونیت از ویژگی‌های زیادی برخوردار است، کاربرد‌های گسترده‌ای نیز دارد. موارد مصرفی این تجهیزات در صنایع مختلف وجود دارند.

صنایع غذایی

در حال حاضر، بسته‌بندی محصولات غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌طور­ی­که مراحل بسته‌بندی باید در هوایی پاکیزه و تمیز انجام شود؛ به‌عنوان مثال فرآیند بسته‌بندی قوطی‌های کنسرو، غذا‌های دریایی، گوشت و لبنیات باید در فضایی با هوای تمیز انجام شوند.

میکرو الکترونیک

حوزه میکرو‌الکترونیک یکی‌دیگر از حوزه‌هایی است که فن فیلتر یونیت، مورد‌استفاده آن‌ها قرار می‌گیرد. فعالیت‌های این حوزه به‌گونه‌ای است که برخی از مایعات حساس و مواد آلی را کنترل می‌کنند. از‌این‌رو، وجود آلاینده‌ها در محیط موجب بروز خطا در روند آزمایش می‌شود.

صنایع داروسازی

وجود ذرات آلودگی در مراحل دارو‌سازی، موجب بلا‌استفاده شدن محصولات می‌شود؛ بنابراین، وجود یک سیستم فیلتراسیون هوا بسیار ضروری است. استفاده از فن فیلتر یونیت، با ‌هدف کنترل آلودگی، رطوبت و تولید هوای خالص در فضا انجام می‌شود.

صنعت آرایشی

سلامت تجهیزات صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی، از اهمیت بالایی برخوردار است. از ‌آن‌جایی که این محصولات برای پوست افراد تولید می‌شوند، وجود آلودگی می‌تواند به سلامت آن‌ها آسیب برساند؛ بنابراین هنگام تولید این محصولات از فن فیلتر یونیت برای ایجاد فضایی پاکیزه استفاده می‌شود.

دلیل اهمیت فن فیلتر یونیت در اتاق تمیز

دلیل اهمیت فن فیلتر یونیت در اتاق تمیز

فن فیلتر یونیت با هدف مطابقت با الزامات ساخت اتاق تمیز، عملیات و نگه‌داری طراحی و تولید شده است. استفاده از این تجهیزات، از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیل اهمیت این سیستم، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما نکته قابل‌توجه، کاربرد‌ها و مزایا متنوع آن است. به­عنوان مثال، با صرفه‌جویی در مصرف انرژی موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. همچنین از قیمت مقرون‌به‌صرفه و کیفیت مناسب برخوردار است. علاوه‌بر موارد گفته شده، موارد دیگری هم نشان‌دهنده اهمیت این سیستم هستند.

فن دستگاه

اولین دلیل اهمیت این دستگاه، تعداد فن‌هایی است که در تولید آن به­کاررفته است. تعداد فن‌های زیاد این دستگاه در بهبود عملکرد آن موثر هستند؛ چرا‌که موجب گردش هوای بهتر در اتاق می‌شوند. این امر می‌تواند در تمیز ماندن هوای اتاق تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

فیلتراسیون هوا

یکی‌دیگر از دلایل استفاده از این سیستم، فرآیند فیلتراسیون هوا است. هوایی که داخل اتاق وجود دارد، باید از هر‌گونه ذرات معلق و گرد‌و‌غبار پاک شود. وجود این ذرات می‌تواند باعث آسیب­رسیدن به شرایط محیطی اتاق شود؛ در‌این‌صورت، فیلتراسیون هوا توسط یک دستگاه با‌کیفیت بسیار مهم است.

انتقال هوای تازه

فن فیلتر یونیت به‌گونه‌ای طراحی شده که فعالیت‌های مختلفی را به‌صورت همزمان انجام می‌دهد. یکی از فعالیت‌های آن، انتقال هوای تازه به داخل اتاق است. این دستگاه با‌توجه به عوامل مختلف مانند زمان‌بندی مشخص و شرایط جوی، هوای تازه را وارد اتاق می‌کند. همچنین می‌تواند فشار هوا را به بهترین شکل ممکن کنترل کند.

در گردش بودن هوا

زمانی که هوای تازه وارد اتاق می‌شود، هوای موجود در اتاق باید در چرخش باشد؛ زیرا هوای یکنواخت و آلوده می‌تواند به سلامت محصولات و افراد آسیب برساند. بنابراین، سیستم فن فیلتر یونیت پس از واردکردن هوا، محیط را تازه می‌کند.

 

نتیجه گیری

فیلتر‌ها از قطعات مهم و اساسی، سیستم فن فیلتر یونیت محسوب می‌شوند؛ بنابراین، تهیه فیلتر‌های با‌کیفیت و مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. اکیاس فیلتر، بستری را برای تهیه بهترین فیلتر‌ها ایجاد کرده است. این مجموعه در زمینه تولید و ارائه انواع فیلتر‌ها فعالیت می‌کند. امکان برقراری ارتباط با متخصصان اکیاس فیلتر و دریافت مشاوره و استعلام قیمت نیز وجود دارد. امکان ثبت سفارش محصولات به‌صورت آنلاین برای مشتریان ایجاد شده است تا در کمترین زمان، محصول مورد‌نظر خود را خریداری و دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا