دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع پیچ

پیج نوعی اتصال غیردائم است که به شکل گسترده‌ای در زندگی روزمره، ساخت‌وساز، مبلمان و صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگرچه شما نمی‌توانید پیچ را در سطح کار ببینید؛ اما با استفاده از پیچ است که می‌توانید دو قطعه را محکم به یکدیگر متصل کنید و مطمئن باشید به‌راحتی از یکدیگر باز نمی‌شوند و اتصال آنها متلاشی نمی‌شود.

معمولا زمانی که افراد برای اولین‌بار از وب‌سایت اینترنتی پیچ استور خرید می‌کنند با دیدن انواع مختلف پیچ سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند واقعا به کدام یک از این پیچ‌ها نیاز دارند؛ اما علت تنوع زیاد پیچ‌ها چیست.

ازآنجایی‌که پیچ برای اتصال‌های مختلف نظیر چوبی و فلزی مورداستفاده قرار می‌گیرد، دارای انواع مختلفی نیز است. ما در اینجا قصد داریم انواع مختلف پیچ نظیر پیچ آلن، پیچ چشمی، پیچ نوک بر، پیچ فلز، پیچ چوب و انکر بولت را به شما معرفی کنیم تا باتوجه‌به نیاز خود از ما خرید کنید.

پیچ چیست؟

همان‌طور که گفتیم پیچ نوعی ابزار است که دو قطعه را به یکدیگر متصل می‌کند یا یک شی را در حالت ثابت نگه می‌دارد. تاریخچه اختراع پیچ به دهه ۱۹۳۰ میلادی بازمی‌گردد؛ اما حدود یک قرن است که در ایران مورداستفاده قرار می‌گیرد. پیچ‌ها در جنس، شکل، اندازه و رزوه‌های مختلف تولید می‌شوند که هر یک مناسب کار خاصی است؛ اما شکل ظاهری تمام آنها معمولا مشابه است.

پیچ‌ها از یک محور استوانه‌ای‌شکل با رزوه خارجی تشکیل شدند که قسمت انتهایی آن از نوعی سری خاص ساخته شده است. پیچ‌‌ها بر اساس نوع کاربرد از جنس آلومینیوم، فولاد، تیتانیوم، استیل، برنج، پلاستیک، آلیاژ مس و فولاد ضدزنگ تولید می‌شوند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی انواع پیچ‌ها بپردازیم:

پیچ سرمته ای

انتهای این نوع پیچ مانند مته است به همین دلیل به آن پیچ سرمته‌ یا پیچ نوک مته‌ای می‌گویند. پیچ سر مته ‌ای شش‌گوش است و می‌تواند بدون نیاز به سوراخ‌کاری راه خود را باز کند. این نوع پیچ معمولا از استیل یا زینک تولید می‌شود و در مصارف مختلفی نظیر سخت صنایع فلزی و ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

از ویژگی‌های پیچ سر مته ‌ای می‌توان به بدنه تمام رزوه، مقاومت کششی بالا، کاربرد آسان، وجود مدل‌های واشر دار و مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد.

پیچ آلن

یکی دیگر از پرکاربرد‌ترین پیچ‌های موجود در بازار پیچ آلن یا پیچ سوکتی است. پیچ آلن دارای نوعی فرورفتگی در قسمت انتهایی خود است که تنها با آچار آلن بسته می‌شود.

پیچ چوب

پیچ چوب یکی از پرکاربرد‌ترین پیچ‌ها در صنعت چوب است که دارای پوششی از جنس استیل استنلس یا زینک است. این نوع پیچ تا قسمت بالای بدنه دارای دندانه‌های درشتی است که باعث محکم‌تر شدن اتصال دو قطعه چوب می‌شود. ازآنجایی‌که سر پیچ چوب مخروطی است می‌تواند هم سطح یا زیر سطح چوب قرار بگیرد.

پیچ لگ

پیچ لگ دارای سری شش‌گوش یا چهارگوش است و مانند پیچ چوب در صنعت چوب مورداستفاده قرار می‌گیرد. پیچ لگ از نوع نیم رزوه‌ای است و معمولا در زمانی که به بستن پیچ با گشتاور نیاز است کاربرد دارد. این نوع پیچ به‌خاطر ویژگی‌هایی که دارد اغلب برای محکم کردن اجسام سنگین روی سطح‌های مختلف مثل چوب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پیچ فلز

همان‌طور که از نام این نوع پیچ مشخص است در اتصال قطعات فلزی کاربرد دارد. البته در برخی موارد برای اتصال فایبرگلاس و پلاستیک نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. پیج فلز به‌صورت تمام رزوه با سرهای دو سو، چهارسو و واشر دارد تولید می‌شود.

پیچ ماشینی

پیچ ماشینی  نوعی پیچ تمام رزوه است که در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارد. این نوع پیچ از جنس استنلس‌استیل است و با روکش زینک و  پروسس زرد، نقره‌ای و آبی ساخته می‌شود. نوک پیچ ماشینی تخت است و معمولا با مهره استفاده می‌شود.

پیچ نوک بر

پیچ نوک بر نوعی پیچ ماشینی تمام رزوه است که در بستن پیچ با گشتاور بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد. انتهای پیچ نوک بر نازک‌تر از سایر قسمت‌های آن است به همین دلیل باز و بسته کردن این نوع پیچ آسان است.

پیچ شش گوش

پیچ شش‌گوش یکی از پرکاربردترین پیچ‌ها در صنایع است که دارای دو نوع تمام رزوه و نیمه رزوه است. سر این نوع پیچ شش‌گوش است و با استفاده از آچار یا آچارفرانسه بسته می‌شود. پیچ شش‌گوش دارای استحکام بالایی است  و برای نصب این پیچ روی قطعه  باید از قبل سطح آن را سوراخ کنید.

پیچ پروانه‌ ای

پیچ پروانه‌ای یا ضامن‌دار دارای دو بخش اصلی پیچ و ضامن فنردار است. زمانی که پیچ پروانه‌ای در محل موردنظر بسته می‌شود قسمت ضامن‌های فنری پیچ باز می‌شوند و یک زاویه ۹۰ درجه‌ای را تشکیل می‌دهند. زاویه ۹۰ درجه‌ای ضامن‌ها سبب می‌شود تا پیچ مقاومت حداکثری ایجاد کند. پیچ پروانه‌ای معمولا در دیوار و سطوح خالی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پیچ پروانه‌ ای

استاد بولت

استاد بولت نوعی پیچ بدون سر بوده که کل بدنه آن محور اصلی پیچ است. این پیچ تمام رزوه است و در صنایع نفت و گاز، شیرآلات صنعتی و صنایع خودروسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پیچ در انواع مختلفی نظیر استاد بولت داکرومات، استاد بولت گالوانیزه، استاد بولت استنلس‌استیل و استاد بولت کربن استیل تولید می‌شود.

پیچ چشمی

پیچ چشمی نوعی پیچ تمام رزوه‌ است که دارای سر حلقه‌ای شکل است. این سر حلقه‌ای شکل معمولا کاملا بسته است؛ اما در برخی از مدل‌ها یک شیار کوچک در انتهای آن وجود دارد. وجود سر حلقه‌‌ای شکل در پیچ چشمی سبب شده تا بتوان انواع طناب‌ها، کابل‌ها و زنجیرها را به آن متصل کرد و به کمک آن اجسام را جابه‌جا کرد.

سخن آخر

همان‌طور که خواندید امروزه پیچ‌های مختلفی با ویژگی‌های متفاوت در بازار وجود دارد که هر یک در صنایع مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته انواع مختلف پیچ به مواردی که گفتیم منتهی نمی‌شود و به جز این موارد ده‌ها مدل پیچ  دیگر نیز در بازار وجود دارد. اگر در صنعت خود نوپا هستید و هنوز دقیقا نمی‌دانید به چه نوع پیچی نیاز دارید اصلا نگران نباشید؛ زیرا با گذشت مدت کوتاهی می‌توانید تجربه کافی را در این زمینه کسب کنید. البته کارشناسان ما در مجموعه پیچ استور نیز در این زمینه به شما کمک خواهند کرد تا یک خرید ایدال داشته باشید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا