آموزش صنعتیاخبار

مراحل بازیافت پلاستیک شامل چه مسیری می باشد

پلاستیک‌های محلی از سطح شهر جمع‌آوری و به مراکز بازیافت پلاستیک فرستاده می‌شوند. پلاستیک‌های قابل بازیافت را در زمان تولید اولیه با علامت‌های مخصوص دسته‌بندی می‌کنند. این کار در بازیافت سریع‌تر تاثیرگذار است.

همه ما می‌دانیم که زباله‌های از جنس پلاستیک برای محیط زیست نگرانی بزرگ محسوب می‌شود. یکی از راه‌های جلوگیری از این نگرانی بازیافت این زباله‌ها است. ما در این مقاله با همکاری سایت firoozansanaat.com مراحل بازیافت پلاستیک و مزایای آن برای محیط زیست را بررسی خواهیم کرد؛

مراحل بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک در حالت کلی در سه مرحله جمع‌آوری، مرتب‌سازی و ساخت محصول جدید خلاصه می‌شود. توضیح مختصر هر یک از این سه مورد به شرح زیر است.

  • جمع‌آوری: پلاستیک‌های قابل بازیافت از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند.
  • مرتب‌سازی: دستگاه‌های پیشرفته پلاستیک‌ها را بر اساس نوع از یکدیگر جدا می‌کنند.
  • ساخت محصول جدید: پلاستیک خرد و ذوب و از آن محصولات جدید تولید می‌شود.

در هر مرحله جزئیاتی وجود دارد که بر نتیجه کار تاثیرگذار است. هر کدام از مراحل بازیافت پلاستیک در ادامه به‌صورت تکمیل بررسی خواهد شد.

جمع آوری

اولین مرحله از بازیافت جمع‌آوری آن از مناطق مسکونی محسوب می‌شود. جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی معمولا توسط شهرداری یا یک پیمانکار وابسته انجام می‌گیرد. پلاستیک‌ها جهت بازیافت به یک مرکز بازیابی پلاستیک تحویل داده می‌شوند. هر‌چه پلاستیک‌های جمع شده بهتر باشند، محصول مجدد بهتری تولید خواهد شد.

مراحل بازیافت پلاستیک شامل چه مسیری می باشد

مرتب سازی

مرحله بعدی جداسازی و مرتب‌سازی پلاستیک‌ها است. در یک مرکز بازیافت پلاستیک، زباله‌های پلاستیکی در انواع و سایزهای مختلف توسط کامیون زباله تخلیه می‌شوند. پلاستیک پس از تخلیه روی تسمه نقاله قرار می‌گیرد.

1. مرتب‌سازی دستی

اولین مرحله از مرتب‌سازی توسط افراد و با دست انجام می‌شود. افراد در این حین زباله‌های بزرگ و موارد غیر‌قابل بازیافت را از خط خارج می‌کنند. این زباله‌های بزرگ خارج شده از خط مجدد بررسی می‌شوند. اگر برای بازیافت به هیچ‌صورت مناسب نبودند از چرخه حذف می‌گردند.

2. جداکننده آهنربایی

در میان زباله و پلاستیک‌های بازیافتی معمولا مقداری از فلزات وجود دارند. این جداکننده از آهنربا تشکیل شده است، فلزات از طریق این دستگاه از زباله پلاستیک جدا می‌شود. با استفاده از جداکننده‌ها در انتها پلاستیک خالص‌تری خواهید داشت.

3. جداکننده‌های گردابی – برای فلزات غیر آهنی

جداکننده‌های گردابی برای جدا کردن مواد فلزی از غیر فلزی بسیار مناسب است. این جداکننده‌ها برای حذف مواد غیر آهنی از مواد غیر فلزی استفاده می‌شود. مواد از روی پوسته عبور می‌کند و جریان‌های گردابی ایجاد می‌کنند. این دستگاه یک میدان مغناطیسی در اطراف فلزات ایجاد می‌کند تا آنها از آهنربا دور بمانند.

4. دستگاه مرتب‌سازی نوری

یکی از مهم‌ترین انواع دستگا‌ها برای جداسازی پلاستیک‌ها، دستگاه مرتب‌سازی نوری است. این دستگاه با استفاده از مادون قرمز پلاستیک‌ها را شناسایی می‌کند. حسرگر‌های این دستگاه با تشخیص میزان جذب طول موج، پلاستیک را جدا می‌کنند.

5. مرتب‌سازی بیشتر برای کنترل کیفیت

علاوه‌بر شیوه‌های مرتب‌سازی گفته شده در ادامه مسیر برای جداسازی پلاستیک‌ها، مرتب‌سازی‌های بیشتری توسط دیگر دستگاه‌ها انجام می‌شود. این دستگاه‌ها شامل جداکننده‌های شناور سینک که بر اساس ضخامت، رنگ و نوع پلاستیک مرتب‌سازی انجام می‌گیرد. همچنین ممکن است مجدد پلاستیک‌ها از دستگاه آهنربا گذر کنند تا هر نوع فلز باقی‌مانده از پلاستیک‌ها جدا شود.

ساخت محصول جدید

پس از طی تمامی مراحل مرتب‌سازی نوبت به پردازش محصول می‌رسد. در این مرحله پلاستیک‌ها برای آماده‌سازی و تولید محصول به یک پردازشگر پلاستیکی منتقل می‌شوند. در ادامه با برخی از مراحل پردازش بیشتر آشنا خواهید شد.

1. شستشو و حذف آلودگی‌ها از پلاستیک‌های بازیافتی

یکی از مراحل بازیافت شستشو پلاستیک‌ها است. این‌کار به حذف چسب‌ها و ضایعات مانده روی ظروف پلاستیکی کمک می‌کند. تمیز بودن ظروف اولیه بر کیفیت محصولات نهایی بازیافتی تاثیر زیادی دارد. برای شستشو با توجه به نوع پلاستیک و آلودگی از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. استفاده از دستگاه‌های اصطکاکی و چرخشی رایج‌ترین نوع شستشو هستند.

دستگاه‌های اصطکاکی که برای شستشو از گرما و انرژی جنبشی استفاده می‌کنند، جز کم هزینه‌ترین دستگاه‌ها هستند. دستگاه‌های چرخشی برای از بین بردن روغن و مواد‌غذایی باقی‌مانده کاربرد دارند و از محلول‌های سوزاننده استفاده می‌کنند. این مرحله مهم در کارخانه‌های بازیافت انجام می‌شود؛ اما مردم می‌توانند در بخش مهمی از این‌کار شریک باشند.

اگر ظروف پلاستیکی که به عنوان زباله دور انداخته می‌شود، قبل از تبدیل به زباله تمیز شسته شوند، آلودگی و چسبندگی مربوط به مواد‌غذایی از بین می‌رود. شسته شدن ظروف قبل از تبدیل به زباله به عملکرد بهتر سیستم بازیافت کمک بزرگی می‌کند.

مراحل بازیافت پلاستیک شامل چه مسیری می باشد

2. خرد کردن پلاستیک‌ها به قطعات کوچکتر (آسیاب کردن)

یکی دیگر از مراحل مهم در بازیافت پلاستیک خرد‌کردن و آسیاب کردن است. پلاستیک پس از شسته شدن به دستگاه‌های خردکن منتقل و در آنجا به قطعات کوچکتر تبدیل می‌شود. برای خرد کردن روش‌های بسیاری وجود دارند که با توجه به نوع دسته‌بندی و محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دو مورد از رایج‌ترین انواع روش‌ها آسیاب چکشی و آسیاب چرخشی-برشی هستند. در آسیاب چکشی پلاستیک در یک محفظه دایره‌ای شکل قرار گرفته و توسط چکش‌ها به آن‌ها ضربه وارد می‌شود تا پودر شوند.

روش کار آسیاب چرخشی-برشی متفاوت است. در این روش پلاستیک‌ها به داخل دستگاهی متشکل از تیغه‌های بزرگ و تیز دایره‌ای شکل که در حال دوران هستند، ریخته می‌شوند. این دستگاه برای تبدیل پلاستیک‌ها به قطعات بسیار کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. ذوب پلاستیک و تبدیل آن به گلوله‌های آماده جدید (اکستروژن)

آخرین مرحله در بازیافت پلاستیک مرحله ذوب است. با عبور پلاستیک‌های خرد شده از طریق اکسترود مرحله اکستروژن (ذوب) انجام می‌شود. پس از ذوب پلاستیک در هنگام خروج از دستگاه شکل می‌گیرد. پلاستیک ذوب شده را به گلوله تبدیل می‌کنند و این گلوله‌ها به عنوان مواد اولیه برای تولید تجهیزات جدید به تولیدکنندگان فروخته می‌شود.

کلام پایانی

بازیافت پلاستیک کار آسانی نیست و برای اینکه کار به‌درستی پیش برود باید چندین سازمان با یکدیگر همکاری داشته باشند. همچنین برای بالا‌بردن بهره‌وری این سیستم نیاز است تا تمامی سازمان‌ها در عین مستقل بودن با یکدیگر کمک کنند.

علاوه‌براین در این مسیر افراد بسیاری از طراح تا تولیدکننده و حتی مردم نقش دارند. مردم می‌توانند با کاهش مصرف پلاستیک و جداسازی آن‌ها در هنگام تولید زباله در کمک به حفظ محیط زیست و بازیافت بهتر پلاستیک‌ها سهم داشته باشند.

برچسب ها : پلاستیک,بازیافت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا