آموزش صنعتیاطلاعات صنعت

انواع سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی یا تهویه صنعتی

در این مقاله قصد داریم انواع سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی در محیط های بزرگ را بررسی و معرفی نماییم. با ما همراه باشید تا نهایت استفاده از این مقاله ارزشمند را ببرید.

حتما شنیده اید در برخی سالن های تولیدی یا سوله ها به خاطر مطلوب نبودن دمای هوای محیط صدماتی به کارکنان و دستگاه ها وارد می شود به همین منظور بهبود وضعیت تهویه، هوای محیط، کنترل دما و رطوبت محیط مربوطه و همچنین بهداشت هوای محیط شرکت ها، کارخانه ها، انبار ها نقش مهم و اساسی در افزایش بازده و راندمان کاری کارکنان در مقابله با صدمات ناشی از آلودگی های محیط کاری شرکت ها ایفا می کند.

رایج ترین سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی و محیط های بزرگ همچون سوله ها و کارگاه یا سالن های تولیدی بر اساس صرفه جویی در مصرف انرژی و بازده بالا و کنترل آلودگی ها و آلاینده ها تولید می شوند.

سیستم های سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع
سیستم های سرمایشی و گرمایشی

تهویه صنعتی یکی از موارد مهم و بسیار با اهمیت است و زمانی که طراحی و ساخت سوله های صنعتی انجام می شود باید مدنظر قرار گیرد، زیرا مکان مورد نظر از نظر وزن و ابعاد برای دستگاه های تهویه باید تعبیه شود و همچنین کانال کشی ها با توجه به نقشه ی سوله یا سالن تولیدی (فضایی با تعداد زیاد نیروی های انسانی مثل کارگاه های خیاطی) یا صنعتی یا انبار است باید انجام شود زیرا کانال ها گاها در بعضی نقاط می بایست از اسکلت سقف آویزان باشند.

انواع مختلف سیستم های سرمایشی و گرمایشی

سیستم های تهویه یا سرمایش و گرمایش صنعتی انواع مختلفی دارند که در زیر چند نمونه از پرطرفدار ترین و پر کاربردترین سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی که کارایی بیشتر نیز دارند را ذکر می کنیم و به بررسی هر یک می پردازیم.

یونیت هیتر

هواساز

ایرواشر

زنت

اکونوپک

روف تاپ پکیج

سیستم های سرمایشی و گرمایشی

نکته ای مهم درباره ی گرماسازی یا سرماسازی محیط های صنعتی این است که رابطه ی مستقیمی با عایق کاری دیواره ها و جداره ها نیز دارند زیرا اگر دیواره های عایق کاری مناسبی نداشته باشند به راحتی گرما یا سرمای محیط مد نظر و مربوطه را به خارج انتقال می دهند و عملا مصرف انرژی را بالا برده و راندمان و بازده مطلوب کاهش می یابد.

انواع عایق های صنعتی

یونیت هیتر

یونیت هیتر از تجهیزات تهویه مطبوع صنعتی است که ساختمان پیچیده ای ندارد و در حقیقت یکی از ساده ترین ساختمان در میان تهویه های سرمایش و گرمایش صنعتی را دارا می باشد. به طوری که ساختمان آن دارای ساختار ساده ای بوده که از چند کویل یا همان لوله های فین دار و یک فن برای پرتاب هوای بوجود آمده توسط آن تشکیل شده. استفاده ی عمده ی یونیت هیتر برای گرمایش محیط است ولی از آن برای سرمایش محیط نیز می توان استفاده کرد.

یونیت هیتر از انواع سیستم های گرمایش و سرمایش صنعتی
یونیت هیتر از انواع سیستم های گرمایش و سرمایش صنعتی

در سیستم یونیت هیتر آب گرم به وسیله ی پکیج فراهم می شود و آب سرد توسط چیلر تامین می گردد. آب سرد و یا گرم تولیده شده در این سیستم به وسیله ی یک پمپ به کویل وارد می شود و توسط فن هوا به اطراف کویل پرتاب می شود که در نتیجه دمای اطراف آن و یا محیط مربوطه به درجه ی دلخواه تبدیل می شود یعنی کاهش یا افزایش می یابد.

گفته شده از ویژگی های مهم و با ارزش یونیت هیتر، دارا بودن قدرت پرتاب باد بالا است که این سیستم را برای سوله ها و سالن های با ارتفاع بالا و سقف بلند مناسب کرده است. محل قرار گیری این دستگاه هم بر روی زمین می باشد و هم قابل نصب بر روی دیوار می باشد.

ثبت رایگان آگهی تولیدی، تجاری، صنعتی

معایب یونیت هیتر

سیستم دستگاه یونیت هیتر چون درون محیط سالن یا سوله قرار می گیرد. ارتباط و دسترسی یه هوای آزاد ندارد و نمی تواند هوای آزاد و تازه وارد محیط کند . همچنین از تجهیزان رطوبت گیر در آن نمی توان استفاده کرد. در نتیجه برای محیط هایی که درکنار تنظیم و تعدیل هوای محیط نیاز به تامین هوای تازه  و تنظیم رطوبت باشد استفاده از این سیستم مناسب نیست که خود از نواقص این سیستم در میان سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی برای مناطق شرجی و با رطوبت بالا محسوب می شود.

سیستم سرمایشی گرمایشی هواساز

تهویه یا مولد یا هواساز همانطور که از اسمش پیدا و مشخص است وظیفه ی تولید هوا را بر عهده دارد که به دو صورت هوای گرم و هوای سرد قابل تولید می باشد برای محیط مد نظر.

دستگاه این سیستم که همان هوا ساز نامیده می شود که در میان سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی یکی از پر طرفدار ترین و کار آمد ترین تهویه های صنعتی می باشد. دستگاه این سیستم در بیرون از سوله یا سالن مد نظر قرار گرفته و نصب می شود. هوای تولید شده توسط این سیستم به وسیله ی کانال کشی  به قسمت های مختلف سالن مد نظر یا سوله منتقل می شود. هوا ساز ها هر کدام برای متراژ معینی از محیط تامین هوای مورد نظر را انجام می دهند که با توجه به بزرگی سالن مورد نظر یکی یا چند دستگاه از این سیستم مورد نیاز می باشند.

هواساز از انواع سیستم های گرمایش و سرمایش صنعتی
هواساز از انواع سیستم های گرمایش و سرمایش صنعتی

در داخل هواساز یک کویل بزرگ وجود دارد که این کویل مخصوص آب داغ یا آبگرم می باشد. که این کویل به دستگاه بویلر اتصال می یابد. از دیگر قسمت های این سیستم یعنی هواساز وجود یک فن بزرگ است که که هوای گرم اطراف کویل های آب گرم را از راه دریچه به بیرون پرتاب می کند که از راه کانال کشی ها وارد قسمت های مختلف سالن می کند. اگر در کنار هوای گرم به هوای سرد هم نیاز داشته باشید لازم است که یک کویل آب سرد درون هواساز نصب گردد که بوسیله ی لوله کشی به هچیلر یا همان دستگاه خنک کننده ی آب متصل گردد.

مزایای یک هواساز

برگشت دادن هوای سوله یا محیط به داخل و یا ترکیب آن با هوای بیرون

از مزیت های مهم و بزرگ هوا ساز که نقش مهمی در کارامدی این درستگاه در میان سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی داشته این است که برای بازده بیشتر و نتیجه گیری بهتر می توان هوای درون سالن را به عنوان هوای ورودی هوا ساز یا همان هوای برگشتی را از راه یک کانال مجددا به هواساز برگشت داد. یا هوای درون سالن را با هوای تازه ترکیب کرد و به هواساز راه داد که برای این کار به یک فن مجزا نیاز است.

هواساز
هواساز

تنظیم درجه رطوبت

اگر در محیط مورد نظر علاوه بر تنظیم دمای محیط به تنظیم رطوبت نیز نیاز داشته باشید می توانید تجهیزات رطوبت زنی یا عکس آن رطوبت گیر را در داخل هواساز نصب کنید.

تصفیه هوا

در این سیستم بخاطر وجود فیلتر یا صافی های متعدد هوا می توان هوای خروجی از این سیستم را تصفیه نموده و آلودگی های آن را به وسیله ی فیلتراسیون از آن جدا کرد.

در نتیجه هوا ساز سیستم کاملی است که تمام نیاز های یک محیط بزرگ، سالن یا سوله های صنعتی که از جمله ی آن سرمایش و گرمایش، کنترل رطوبت، گردش هوای محیط، تصفیه و فیلتر هوای آلوده را به طور کامل رفع و برطرف می کند و سیستم محبوب در میان سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی شده است.

انواع سوله های صنعتی

دستگاه های گرمایش تابشی یا گرما تاب سقفی

اجزا و دستگاه این سیستم در میان سسیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی اغلب در سقف نصب می شود و این سیستم فقط عمل گرمایش سالن های بزرگ یا گرم کردن انبارها را به عهده دارد. اگر از این سیستم برای محیط مورد نظر استفاده شود به دلیل تک عملکردی این سیستم برای گردش هوا، تصفیه ی هوا و تنظیم رطوبت هوای مدنظر باید سیستم های مجزا نصب و تعبیه گردد که موجب افزایش هزینه ها می شود.

گرما تاب از انواع تهویه صنعتی
گرما تاب از انواع تهویه صنعتی

به طور کلی این سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی به خاطر دلایل ذکر شده در بیشتر سالن های صنعتی پیشنهاد نمی شود و مگر در انبار یا سالن هایی که نیاز به گردش هوا، تصفیه ی هوا، و تنظیم رطوبت نباشد.

معایب سیستم گرایش تابشی یا گرما تاب

1- توانایی گردش هوا و یا تامین هوای تازه را ندارد.

2-توانایی تنظیم رطوبت هوا را ندارد

3- توانایی تصفیه ی هوا و یا فیلتر کردن آن را ندارد

4- توانایی تنظیم دقیق درجه حرارت هوا وگرمای تولید شده را ندارد

5- قیمت اولیه بالاتر از دیگر سیستم های گرمایشی نسب به هر متر مربع از سالن یا محیط مربوطه.

6- ایمنی پایین و امکان خطر آتش سوزی بالا به دلیل سیم کشی ها و گاز کشی های متعدد در هر قسمت که پنل سقفی یا دیواری دارد.

7- دسترسی سخت برای انجام عملیات پاکسازی، تعمیرات دوره ای، بازرسی های دوره ای، بازدید و چک کردن عملکرد به دلیل نصب در سقف و ارتفاع بالا.

7 راز موفقیت در شرکت های صنعتی

سیستم سرمایش و گرمایش ایر واشر

دستگاه ایر واشر در میان سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی تهویه های صنعتی هستند به ظاهری شبیه به هواساز که مراحل تولید هوای گرم در آن ها دقیقا شبیه به هواساز است یعنی همانند هواساز این سیستم هم کویل های آب گرم دارد که بوسیله ی لوله کشی به بویلر متصل می شوند. تفات این سیستم با هواساز در عمل سرد کنندگی هوا می باشد. یعنی این سیستم به کویل آب سرد و چیلز نیازی ندارد و عمل ایجاد هوای سرد آب شبیه کولر آبی است. به طوری که با پاشش آن در مسیر عبور هوا از دستگاه، عمل سرمایش تبخیری انجام می پذیرد.

ایر واشر از انواع تهویه صنعتی
ایر واشر از انواع تهویه صنعتی

مقایسه ایرواشر با زنت

تفاوت این دو دستگاه در نوع سیستم خنک کنندگی آن ها می باشد به طوری که ایراشر با افشانک هایی آب را در مسیر هوا تزریق می کند ولی زنت به جای پاشش آب در هوا از پوشال های خیس برای گرفتن گرمای هوای عبوری از دستگاه استفاده می کند.

مزیت سیستم ایر واشر

از بزرگترین مزیت های این سیستم پایین بودن قیمت اولیه آن نسبت به دیگر سیستم های گرمایش و سرمایش است و همچنین انرژی مصرفی کمتری دارند. چون به چیلر نیازی ندارد. همچنین دردسر هایی مانند تعمیر کولر گازی در آن وجود ندارد.

معایب سیستم ایر واشر

این سیستم به دلیل عملکرد خنک کنندگی شبیه به کولر های آبی موجب افزایش رطوبت محیط مورد نظر می شود که بهتر است در منطقه هایی با رطوبت بالا استفاده نگردد و همچنین در محیط هایی که به رطوبت نیازی ندارد یا برای انبار و یا ابزار مورد نظر مضر بوده نباید استفاده گردد.

دستگاه اکونوپک

این دستگاه در میان سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی بسیار شبیه به دستگاه های ایر واشر و زنت می باشد به طوریکه فقط سیستم گرمایش آن متفاوت است. در حقیقت سیستم گرما سازی این دستگاه برای گرم کردن محیط های مورد نظر همچون سوله یا سالن های صنعتی به جای استفاده از آب گرم و بویلر از یک مشعل گازسوز استفاده می شود به طوریکه بر روی بدنه دستگاه نصب شده که با گاز شهری مستقیما لوله ها و صفحات داغ می شود و این هوای داغ بوسیله ی یک فن به بیرون پرتاب می شود. در این دستگاه عملکرد تولید هوای سرد همانند دستگاه ایرواشر و زنت می باشد.

اکونوپک از انواع تهویه صنعتی
اکونوپک از انواع تهویه صنعتی

مزایای دستگاه اکونوپک

از مزایای این دستگاه می توان توانایی نصب فیلتر های هوا برای  تصفیه ی هوا را نام برد و همچنین امکان اضافه و نصب تجهیزات رطوبت زنی را میتوان از مزایای این دستگاه شمرد.

استفاده از این سیستم های گرمایشی و سرمایشی در برج ها و ساختمان های عظیم اروپایی رواج بسیاری دارد.

در این مقاله سعی بر آن شد که به بررسی مزایا و معایب سیستم های سرمایش و گرمایش صنعتی بپردازیم باشد که برای شما خوانندگان مورد استفاده و توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا