آموزش صنعتیاطلاعات صنعت

کابل آلومینیوم چیست؟ مشخصات + کاربردها و قیمت های آن

کابل آلومینیوم چیست؟ مشخصات + کاربردها و قیمت های آن

کابل آلومینیوم یکی از مهم ترین و پرکاربردترین اجزا سیستم جریان برق است که به عنوان رقیب سرسخت کابل مسی پا به میدان گذاشته است. آلومینیوم به دلیل رسانایی عالی بعد از فلزات گران قیمت همچون طلا، نقره، مس و … برای سیم کشی و به جریان در آمدن برق استفاده می شود. خیلی ها بر این باورند بهترین انتخاب کابل مس است، اما به دلیل قیمت و وزن بالا برای اجرای برخی سیستم های انتقال جریان دچار مشکل می شود. کابل آلومینیومی انتخاب دوم برای خطوط برق است که به دلیل خواص فیزیکی خاص در مدل های مختلف ساخته می شود.

کابل آلومینیوم چیست؟

کابل آلومینیوم از گذشته های دور مورد استفاده قرار گرفت، اما امروزه به دلیل گران شدن قیمت مس و افزایش هزینه های کابل کشی، از این مدل کابل استقبال بیشتری می کنند. همیشه جریان الکتریسیته در زندگی ما انسان ها اهمیت فوق العاده ای داشته است و برای بسیاری از اقدامات حیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. کابل با خاصیت عبور جریان الکتریسته مهم ترین ابزار برای بهره مندی از برق است و بدون حضور آن بسیاری از سیم کشی ها فلج می شود. همچنین امکان استفاده از جریان برق ناممکن خواهد بود. فلز مس به دلیل ویژگی های منحصر به فرد یعنی مقاومت پایین و رسانایی بالا، برای ساخت کابل بهترین است، اما در متراژهای بالا و کابل های سنگین گزینه به صرفه ای نخواهد بود. در این مواقع کابل با هادی آلومینیوم جایگزین مناسبی برای کابل مسی است.

تنها نیاز است برای تهیه آن به سراغ معتبرترین برندها بروید. برندهایی همچون سیم و کابل یزد همیشه پرطرفدار هستند و در سیستم های مختلف بدون هیچ شک و تردیدی قابل می شوند.

کابل آلومینیوم
کابل آلومینیوم

ویژگی های کابل آلومینیوم

کابل ها از سه بخش اصلی رسانا یا همان هادی، پوشش عایق الکتریکی و غلاف تشکیل می شوند. مدل هایی که از هسته آلومینیومی ساخته می شوند، به عنوان کابل های آلومینیومی به فروش می رسند. این فلز هدایت الکتریکی پایین نسبت به فلز مس دارد، اما به راحتی می تواند رسانایی مورد نیاز مصرف کننده در شبکه های توزیع و انتقال برق را تامین کند. تنها نیاز است سطح مقطع مناسب را انتخاب کنید و نکات فنی را براساس جدول راهنما در نظر بگیرید.

ویژگی های کابل آلومینیوم شامل میزان رسانایی ایده آل، مقاومت نسبتا پایین، قیمت مناسب و ارزان قیمت است.  برخلاق کابل های مسی، احتمال دزدیده شدن آن ها بسیار پایین است. یکی دیگر از خاصیت های این مدل کابل اکسیداسیون سریع آن در برابر رطوبت و شکنندگی بیشتر است. پس جای تعجب نیست که قیمت کابل برق در بازار متفاوت باشد.

شرکت برق زوم یکی از مجموعه های معتبر و حرفه ای در زمینه ارائه انواع کابل است که سالیان طولانی با پروژه های مختلف صنعتی و ساختمانی همکاری داشته است. با کمک این مجموعه می توانید بهترین نوع کابل را انتخاب کنید و از مشاوره های لازم قبل از خرید بهره مند شوید. کامل ترین و متنوع ترین محصولات سیم و کابل از بهترین تولیدات داخلی و خارجی در برق زوم وجود دارد تا مشتریان گرامی با خیال راحت خرید کنند.

انواع کابل آلومینیوم
انواع کابل آلومینیوم

انواع کابل آلومینیوم

هادی های کابل آلومینیوم بسیار شبیه کابل های مسی است و از نظر عملکردی شباهت یکسانی دارند. تنها نکته ای که برای استفاده از کابل آلومینیوم به جای مس در نظر بگیرید، این است که باید از سطح مقطع بیشتر در طول ثابت و میزان جریان دهی استفاده کرد. این مدل کابل در انواع مختلفی تهیه می شود که در موارد زیر با آن ها آشنا کامل به دست می آورید:

1-    کابل آلومینیوم زره دار

این کابل دارای زره برای زیر زمین و خارج از تاسیسات استفاده می شود و برای محیط هایی که احتمال ضربه و وارد شدن فشار و صدمات فیزیکی وجود دارد، انتخاب مناسبی است. مقاومت بالای این کابل به خاطر استفاده از لایه های محافظ از جنس فولاد یا آلیاژ آلومینیومی است. همچنین سطح مقاومت آن ها به میزانی است که حتی در برابر مواد شیمیایی و نفتی، اشعه فرابنفش، آتش و شعله و … بدون تغییر حالت باقی می ماند و هرگز استحکام خود را از دست نمی دهد.

2-    کابل آلومینیومی خودنگهدار

این مدل کابل مورد انتخاب سیستم های برق تک فاز و سه فاز است که برای انتقال جریان برق از قسمت پست های برق به مکان هایی همچون سیستم های صنعتی، خانگی، کشاورزی و … را کاربرد دارد. تمام رشته سیم های این مدل کابل از جنس آلومینیوم با عایق پلی اتیلن کراسلینک است که با اجرای ان عملکرد کلی کابل ها تقویت می شود و به خواص مکانیکی و الکتریکی آن نیز می افزاید. هنگام استفاده از این کابل تعداد، سطح مقطع رشته ها با توجه به سیستم انتخاب می شود.

3-    کابل آلومینیوم زمینی

این مدل کابل همراه با هادی آلومینیومی طراحی می شود و دارای ولتاژ نامی 0.6 الی 1 کیلو ولت ست. کابل های زمینی از این جنس دارای دو، سه و چهار یا پنج رشته ای هستند که همراه با هادی های مفتول و نیمه افشان تولید می شوند.

4-    کابل آلومینیوم هوایی

کابل های هوایی همانطور که نامشان مشخص است برای نصب در محیط های بیرونی مانند دکل ها، تیرهای برق و … کاربرد دارند و دارای سه مدل ACC، AAAC و ACSR است که برای ولتاژ های متوسط و کم استفاده می شوند. مدل AAC هوایی به عنوان یکی از قیمت مناسب ترین کابل های بازار شناخته می شود که وزن سبکی دارد.

مزایا و معایب خرید کابل آلومینیوم

برای بررسی دقیق تر خوب است با مزایا و معایب این مدل کابل محبوب آشنا شوید.

مزایا:

  • قیمت مناسب آلومینیوم
  • نصب بسیار راحت
  • قابل بازیافت بودن
  • امکان حمل آسان به دلیل سبک وزن بودن
  • وزن سبک آلومینیوم نسبت به دیگر فلزات رسانا

معایب:

  • تغییرات بالا طولی نسبت به تغییرات دما به دلیل ضریب انبساط حرارتی بالا
  • مقاومت الکتریکی بالا و نیاز به قطر بیشتر نسبت به دیگر فلزاتی همچون مس
  • انعطاف پذیری کم نسبت به فلز مس
  • واکنش پذیری بالا فلز در برابر هوا و اکسید شدن لایه رویی فلز
انواع کابل آلومینیوم
انواع کابل آلومینیوم

قیمت ها و خرید کابل آلومینیوم

یکی از اقدامات مهم در پروژه های اجرایی ساختمان ها خرید کابل است. کابل های آلومینیومی با انتقال جریان برق نقش مهمی را ایفا می کنند. بنابراین خرید مناسب ترین مدل آن به شرایط محیط بستگی دارد. معمولا کابل های آلومینیومی با قیمت مناسب تری نسبت به فلز گران قیمت مس به فروش می رسد که خرید آن با توجه به وزن و قیمت، نیاز به دقت و مهارت ویژه ای دارد. اگر برای خرید این کابل به کیفیت ساخت، برند و نوع آن توجه کافی داشته باشید، بی تردید نگرانی بابت عملکرد سیستم برق نخواهید داشت.

نتیجه گیری

کابل آلومینیوم با قابلیت اجرا در رسانای کابل های مختلف عملکرد عالی دارد و گزینه مناسبی برای توزیع جریان برق و جابجایی آن است. این روزها با رفع عیب های آن، از این کابل همانند سیم های مسی استفاده می کنند، در حالی که قیمت مقرون به صرفه ای دارد. از کاربردهای گسترده کابل آلومینیومی می توان به شبکه های انتقال نیرو خانگی، توزیع برق محلی و حتی فضای داخلی هواپیماها اشاره کرد که بسیار منعطف و قدرتمند وظیفه خود را انجام می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا