آموزش صنعتی

صنعت ورزش و تعریف آن

محصول ورزش چیست؟

صنعت ورزش در دنیا یکی از متنوع ترین و جذاب ترین صنایع می باشد.

آقای مولین حدودا 46 سال پیش برای اولین بار از ورزش به عنوان یک صنعت یاد کرد.

از نظر ایشان هرگونه فعالیت ورزشی آماتور و حرفه‌ای که باعث افزایش ارزش افزوده کالا و خدمات ورزشی را فراهم کند، صنعت ورزش نامیده می‌شود.

پیتز، فیلدینگ و مایلر در تایید تعریف مولین همه‌ی محصولات، کالاها، خدمات، اماکن و افراد مرتبط با ورزش را اجزای صنعت ورزش معرفی می‌کنند.

23 سال بعد از تعریف مولین پیتز و استاتلر برای ارائه تعریف از صنعت ورزش بر بازارهای مرتبط با ورزش، آمادگی و تفریحات سالم تاکید داشتند.

در کل صنعت ورزش به مجموعه فعالیت‌های مرتبط با تولید و بازاریابی کالاها و خدمات ورزشی گفته می‌شود که در ارتقای ارزش افزوده نقش داشته باشند.

اجزای صنعت ورزش را براساس نوع فرآورده مرتبط با آنها به سه دسته تقسیم کرده‌اند.

  • بخش عملکرد ورزشی
  • تولیدات ورزشی
  • توسعه ورزشی در صنعت ورزش

مهمترین نقش رویدادهای ورزشی را جذب گردشگر و پوشش رسانه‌ای معرفی می‌کنند.
ولی علاوه بر آن، به نقل و انتقالات بازیکنان، صدور مربی، فروش بلیط، تبلیغات میادین ورزشی، ایجاد امکانات و تاسیسات ورزشی، شرط بندی‌ها و جذب حامیان مالی که از جمله دیگر دستاوردهای رویدادهای ورزشی به عنوان اصلی‌ترین محصول این صنعت است،‌ نیز می‌توان اشاره کرد.

مهیج ترین صنعت دنیا

این صنعت مهیج گونه‌ای از بازارهای موفق اقتصادی در جهان است.

که در آن افراد، شرکت‌ها، کسب‌وکارها و سازمان‌های مشغول به تولید، تسهیل، ترویج یا سازماندهی بر اقدامات  ورزشی متمرکز می‌باشند.

شاید یکی از دلایل منحصر به فرد بود صنعت ورزش تنوع در خدمات و تولیدات هست،
بعنوان مثال تمامی کالا، خدمات، اشخاص، رویداد ها، فعالیت های رسانه ها، مکان‌ها یا ایده‌هایی می‌باشند، که با ورزش مرتبط هستند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از این محصولات اشاره نماییم

  • اشخاص

منظور از اشخاص بازیکنان،مربیان و مدیران حرفه ای هستند که با ورود و یا خروجشان از هر تیم تاثیرات بسیار زیادی بر اقتصاد آنها می گذارد.

  • رویداد

و هنگامی که در خصوص رویداد صحبت به میان می آید هدف کلیه مسابقات ورزشی که در دنیا اجرا می شود است که در حقیقت یکی از مهمترین بخش در آمدزای محسوب میشود

  • رسانه ای جمعی

یکی از قدرت مند ترین بخش درآمدزایی در صنعت ورزش حوزه رساله و به ویژه بحث حق پخش تلویزیونی می باشد

مدیران ورزش با فعالیت در صنعت ورزش به ویژه با تولید محصولات و ارائه خدمات تخصصی  نقش مهمی در توسعه ورزش و اقتصاد مبتنی بر ورزش دارد.

صنعت در حال حاضر رشد و توسعه سریع را تجربه می کند و در حال رشد است،

مدیران ورزشی در بخش های مختلف با مسائل خاصی  برخورد می کنند که اغلب برای هر بخش منحصر به فرد است.

هر چند صنعت ورزش دارای بخش‌ بندی های  متعددی می باشد  اما، به صورت کلی در دو منظر نقطه یعنی  ارائه خدمات حرفه ای  و تولید محصولات خاص اشتراک دارند.

آکادمی صنعت ورزش ایران بر این  باور معتقد است

با وجود پروژه‌های درآمدزا در ورزش مانند باشگاه داری، ارائه خدمات حرفه ای، واردات و صادرات کالاهای ورزشی از جمله دستگاه‌های پیشرفته بدن‌سازی و مکمل‌های غذایی ورزشی، تبلیغات و فعالیت‌های زیر ساختی و عمرانی  و…

می‌تواند میلیاردها تومان سود را برای ورزش ایران متصور شد که این امردر نهایت مسبب ایجاد یک جایگاه شایسته برای صنعت ورزش و متعاقب آن توسعه اقتصادی در ورزش می شود.

محصول صنعت ورزش در دنیا

صنعت ورزش در کره‌جنوبی شامل کالاها، خدمات و تسهیلات ورزشی است.

بخش خدمات به سه قسمت جداگانه بازاریابی، مرحله‌بندی و اطلاعات ورزشی تقسیم می‌شود.

صنعت ورزش در استرالیا براساس محصولات ورزشی به چهار قسمت عمده تقسیم کرده‌اند.

  • خدمات حرفه‌ای: مربیان، ورزشکاران، پزشکان ورزشی و مراکز آمادگی جسمانی
  • کالاها و تجهیزات: پوشاک، کفش، تجهیزات
  • رویدادها: مدیران و برنامه‌ریزان
  • رسانه‌ها: رادیو، تلویزیون،

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا