آموزش صنعتیاطلاعات صنعتگوناگون

چه سنگ شکن هایی در معادن بیشترین استفاده را دارند؟

یکی از تجهیزات پر کاربرد در معادن، سنگ شکن‌ها هستند که برای کاهش اندازه سنگ‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. عمده کاربرد سنگ شکن معدن در تولید سنگدانه، تولید مصالح ساختمانی و عملیات معدن است و بدون آن‌ها امکان استفاده از سنگ‌های معدنی وجود ندارد. این سنگ شکن‌ها انواع مختلفی داشته و هر کدام عملکرد خاصی دارند.

تاریخچه سنگ شکن

سنگ شکن‌ها دستگاه‌هایی هستند که برای کاهش اندازه سنگ‌ها بزرگتر (با استفاده از نیرو) به اندازه کوچکتر و فشرده‌تر طراحی شده‌اند. از سنگ شکن برای شکستن سنگ به قطعات کوچکتر استفاده می‌شود تا آماده استفاده در کارخانجات شود. این سنگ شکن‌ها از زمان پیدایش تا به امروز نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا کرده و بدون آن‌ها امکان بهره برداری از سنگ‌های معدنی وجود ندارد.

سنگ شکن‌ها از زمان ایجاد در اواسط دهه 1800 نقش اساسی در تاریخ آمریکا داشته‌اند. از آن زمان میلیون‌ها تن سنگ خرد شده تا همه چیز، از خانه‌ها گرفته تا جاده‌ها، به وسیله آن‌ها ساخته شود. اولین سنگ شکن توسط الی ویتنی بلیک اختراع شد. پس از پنج سال، اختراع جدید بلیک جان گرفت، تا حدی به لطف چالشی که شهر وست ویل پیش روی او گذاشته بود. در این دوره هدف این بود که سطح سنگی بر روی جاده‌ها قرار دهند تا چرخی در آن گیر نکند و در این راه چه دستگاهی بهتر از اختراع جدید بلیک؟ پس از آن مخترع سنگ شکن تغییراتی در سنگ شکن ایجاد کرد تا برای توسعه راه آهن و جاده‌ها کاربرد وسیع‌تری داشته باشد.

در قرن نوزدهم، سنگ شکن‌ها در ساخت جاده ها برای یک کشور در حال رشد ارزشمند بودند. در سال 1881، فیلتوس دبلیو گیتس حق ثبت اختراع سنگ شکن چرخشی را دریافت کرد. این نام به دلیل حرکتی است که باعث خرد شدن سنگ می‌شود. پس از آن سنگ شکن‌های متنوعی به بازار عرضه شدند که هر کدام کاربرد خاصی داشته و کارفرما بسته به هدف خط تولید، آن‌ها را خریداری می‌کرد.

چه سنگ شکن هایی در معادن بیشترین استفاده را دارند؟

سنگ شکن‌های پرکاربرد در صنایع مختلف

همانطور که اشاره شد سنگ شکن‌ها کاربرد زیادی داشته و هر کارخانه بسته به سنگ کاربردی، سنگ شکن مناسبی را برای خط تولید انتخاب می‌نماید. پرکاربردترین انواع سنگ شکن‌ها عبارتند از :

سنگ شکن‌ها بسته به محل قرار گیری خود در سه دسته سنگ شکن اولیه، ثانویه و ثالثیه جای می‌گیرند. سنگ شکن فکی در مرحله اول خط تولید نصب می‌شود زیرا توان خرد کردن انواع سنگ‌های سخت را دارد؛ در نتیجه در دسته سنگ شکن‌های اولیه جای می‌گیرد. سنگ‌ها پس از خروج از سنگ شکن فکی، برای کوچکتر شدن به مرحله دوم منتقل می‌شوند.

در مرحله دوم خط تولید، سنگ شکن ضربه‌ای یا هیدروکن قرار می‌دهند تا سنگ‌ها به اندازه قابل استفاده تبدیل شوند. در کارخانجات تولید شن و ماسه، دسته دیگری از سنگ شکن‌ها قرار می‌گیرند که توانایی تبدیل اندازه سنگ به 0 الی 6 میلی‌متر را دارند. به این دسته از سنگ شکن‌ها، ماسه ساز گفته می‌شود که نقشی اساسی در تولید شن و ماسه ایفا می‌کنند.

در کنار این سنگ شکن‌ها، دستگاه‌های مختلف دیگری نظیر ماسه شور هم وجود دارد که با کمک آن سنگ‌های تولید شده توسط ماسه سازها را شسته و گرد و خاک قرار گرفته بر روی آن را دفع می‌کنند. سپس با کمک خشک کن رطوبت سنگ‌ها را زدوده و آماده ارسال به کارخانه‌های دیگر می‌کنند.

چه سنگ شکن هایی در معادن بیشترین استفاده را دارند؟

خرید دستگاه‌های سنگ شکن

در کارخانه خردایش مواد معدنی دستگاه‌هایی نظیر سنگ شکن فکی، سنگ شکن ضربه ای، … موجود است که به خردایش سنگ‌های معدنی کمک می‌کنند؛ بنابراین وقتی راه اندازی یک خط تولید را در نظر می‌گیرید، جنبه‌های زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید زیرا سنگ شکن‌ها قیمت متفاوتی دارند. با فرض اینکه یک کارخانه سنگ شکن کوچک باشد یا مواد اولیه برای خرد کردن نسبتا نیمه سخت باشد، سنگ شکن کوبیت انتخاب مناسبی بنظر می‌رسد اما اگر سنگ سختی مورد استفاده قرار گیرد، سنگ شکن مخروطی می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

برای جلوگیری از ایجاد هزینه‌های اضافی، ابتدا جنس سنگ و ظرفیت خط تولید را مشخص کنید تا سنگ شکن انتخابی شما دقیقا همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید. در صورتی که سنگ شکن با نیازهای خط تولید کارخانه شما سازگاری نداشته باشد، باعث ایجاد هزینه‌های اضافه برای شما خواهد بود. چنانچه برای خرید سنگ شکن و چینش خط تولید خود نیاز به مشاوره دارید، مشاوران با تجربه که لقدام به ثبت آگهی صنعتی رایگان نموده اند را بررسی کنید. آنها پاسخ گوی سوالات شما خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا