دسته‌بندی نشده

کمپرسور تروپیکال چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

با پیشرفت فناوری و ساخت ابزارآلات پیشرفته، کمپرسورها نیز روی کار آمدند که شامل انواع خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی می شوند. این تجهیزات را بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند نوع موتور، شیوه روغن پاشی، کاربرد، تعداد مراحل کار و… دسته بندی می کنند. بر حسب نوع موتور می توان به انواع سیلندری و پیستونی اشاره کرد و بر مبنای کارایی می توان  کمپرسور کولر را مثال زد.

از پرکاربردترین انواع پمپ باد برای استفاده در کولر گازی می توان به مدل تروپیکال اشاره نمود که در دسته پمپ باد کوچک قرار می گیرد. کمپرسور تروپیکال به عنوان قلب تپنده کولرگازی شناخته می شود؛ چون با فشرده سازی گاز R22 دمای آن را کاهش می دهد یا گاز را تبدیل به مایع می کند و همین فرآیند موجب ایجاد سرمایش در محیط می شود.

کمپرسور تروپیکال چیست؟

کمپرسورهای تروپیکال را در تجهیزات مختلفی مثل اینورترها، دوال کمپرسورها و از همه مهم تر؛ کولرگازی ها به کار می برند. این تجهیزات با مصرف انرژی بسیار کم، قابلیت بازدهی مطلوب در شرایط آب و هوایی مختلف را دارند.

آشنایی با انواع کمپرسور تروپیکال از لحاظ نوع و مدل

انواع کمپرسور تروپیکال را از لحاظ نوع و مدلشان می توان به 2 دسته مختلف تقسیم بندی کرد که در ادامه قصد داریم آنها را معرفی کنیم:

کمپرسور روتاری تروپیکال

این تجهیزات را با نام های چرخشی یا تیغه ای نیز می شناسند که جزء مدل های جا به جایی مثبت دسته بندی می شوند. این کمپرسورها ابتدا با مکش گاز به داخل محفظه کار خود را آغاز می کنند و سپس به واسطه چرخش 360 درجه به متراکم سازی گاز پرداخته و در نهایت آن را به سوی خروجی هدایت خواهد کرد.

از مدل های روتاری معمولا در مناطق گرم و حاره ای استفاده می کنند؛ چون نه تنها راندمان و بازدهی بسیار بالایی دارند، بلکه از طول عمر بسیار خوبی نیز برخوردارند و مصرف انرژی شان نیز مناسب است.

کمپرسور تروپیکال
کمپرسور تروپیکال

کمپرسور اسکرال تروپیکال

این تجهیزات دارای 3 صفحه مارپیچی هستند که تولیدکننده ها یکی از آنها را به صورت ثابت و دیگری را به صورت متحرک طراحی کرده اند. این ابزار از لحاظ کارکرد تقریبا شبیه مدل های روتاری هستند؛ در واقع به محض مکش گاز به داخل محفظه، صفحه مارپیچی متحرک با چرخش 360 درجه گاز را بین 2 صفحه انتقال می دهد و سپس با متراکم سازی اش، آن را به سمت خروجی می فرستد.

در کمپرسورهای اسکرال از قطعات اندکی استفاده می شود و این تجهیزات با ایجاد سر و صدای بسیار کم، راندمان بالایی دارند و شما می توانید آنها را حتی برای مناطق گرمسیری تهیه کرده و از مزیت هایشان بهره مند شوید.

بررسی تفاوت کمپرسور تروپیکال روتاری و اسکرال

این تجهیزات از لحاظ ویژگی ها تقریبا مشابه یکدیگر هستند؛ چون طول عمر و نحوه عملکرد مشابه ای دارند. اما بین آنها تفاوت هایی نیز مشهود است که نباید چشم پوشی شوند. در ادامه تفاوت های بارز بین این قطعه ها را بررسی می کنیم:

راندمان و کارایی کمپرسورهای تروپیکال روتاری نسبت به اسکرال ها بیشتر است. این قطعه ها توانایی فشرده سازی هوای بیشتری دارند؛ البته در نقطه مقابل اسکرال ها می توانند با سرعت بیشتری این کار را انجام دهند. اما با این اوصاف همواره روتاری ها بر اساس راندمان و کارایی یک سروگردن نسبت به اسکرال ها بالاتر هستند.

مدل های روتاری نسبت به اسکرال ها میزان انرژی کمتری مصرف می کنند. بنابراین اگر می خواهید میزان کمتری انرژی مصرف شود تا در آینده مجبور به پرداخت هزینه های اضافه نشوید، مدل های روتاری را بخرید.

کمپرسورهای اسکرال با ایجاد سروصدای کم توانسته اند گوی سبقت را در زمینه تولید نویز نسبت به مدل های روتاری بربایند. بنابراین اگر آرامش محیط کار یا منزلتان برایتان اهمیت دارد، مدل های اسکرال نسبت به روتاری ها پیشنهاد می شوند.

آشنایی با مزیت های کمپرسور تروپیکال

مزیت های کمپرسور تروپیکال آن را تبدیل به انتخاب اول بسیاری از صنعتگران برای استفاده در محصولات خود کرده است. اما آیا می دانید مزیت های این ابزار چه هستند؟

  • مصرف انرژی بسیار کم: با این ویژگی دیگر نیازی نیست نگران هزینه های سرسام آور قبض برق در طول ماه باشید.
  • طول عمر و مقاومت بالا: این تجهیزات در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم هستند و حتی با تغییرات دمایی گسترده اختلالی در عملکردشان به وجود نمی آید؛ همچنین با طول عمر بالا تا مدت ها می توانند نیازتان را برطرف کنند.
  • راندمان و بازدهی بالا: این کمپرسورها با راندمان و بازدهی بالا می توانند در سریعترین زمان محیط و محل کار یا زندگی تان را خنک کنند.
  • سروصدای کم: با استفاده از این کمپرسورها آلودگی صوتی بسیار کمی در محیط ایجاد می شود.
  • تجهیزات کمتر: در ساخت کمپرسور تروپیکال سعی می شود که از تجهیزات و قطعه های کمتری نسبت به ابزار مشابه استفاده شود.
  • استهلاک پایین: استهلاک انواع کمپرسور تروپیکال پایین است؛ برای همین تا مدت ها هیچ نیازی به تعمیرشان و پرداخت هزینه های نگهداری نخواهند داشت.
کمپرسور تروپیکال
کمپرسور تروپیکال

قیمت کمپرسور تروپیکال

کمپرسورهای تروپیکال توسط برندها و تولیدکننده های مختلف ساخته شده و روانه بازار می شوند. برندها بر اساس عوامل و فاکتورهای مختلفی این تجهیزات را قیمت گذاری می کنند که عبارت هستند از:

  • نوع کمپرسور
  • نوه عملکرد
  • محل استفاده
  • کیفیت ساخت
  • میزان تحمل شرایط سخت جوی
  • قدرت دستگاه
  • سایز و اندازه تجهیزات
  • میزان مصرف انرژی
  • نوسانات ارزی
  • استانداردهایی که در تولید رعایت شده اند
  • نوع و مدت گارانتی

خرید کمپرسور تروپیکال

اگر قصد خرید کمپرسور تروپیکال را دارید، در ابتدا باید تفاوت های انواع آنها را با یکدیگر بررسی کنید؛ سپس با در نظر گرفتن ویژگی های مختلفشان مثل میزان سروصدا، میزان مصرف انرژی، محل استفاده، شرایط محیطی، دسترسی به قطعه ها و… اقدام به خرید آنها کنید.

اگر در مناطق گرمسیری مثل استان خوزستان و مناطق جنوبی زندگی می کنید، پیشنهاد می دهیم با خرید کمپرسور تروپیکال T3 مشکل گرمای هوا را برای همیشه از بین ببرید و محیط و محل زندگی یا کارتان را حتی با وجود گرمای زیاد خنک سازی کنید.

حرف آخر؛ کمپرسور تروپیکال، قلب تپنده کولر گازی

از کمپرسور تروپیکال به دلیل ویژگی های مثبت مانند طول عمر بالا، سر و صدای کم و مصرف انرژی پایین، در کولر گازی استفاده می شود.  این پمپ باد، در دو مدل روتاری و اسکرول ساخته شده و برای خنک سازی هوا حتی در مناطق گرمسیر مانند جنوب کشور بسیار مناسب است. کولرهای تروپیکال که از این مدل کمپرسور در ساخت آن ها استفاده شده است، در رنج دمایی 21 تا 51 درجه سانتی گراد عملکرد بسیار خوبی دارند و با نام کولر گازی حاره ای یا گرمسیری نیز شناخته می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا