دسته‌بندی نشده

تاثیر یخچال صنعتی بر حفظ کیفیت و ایمنی محصولات غذایی

یخچال صنعتی و ویترینی جز پرکاربردی ترین تجهیزات آشپزخانه‌ صنعتی برای نگهداری مواد غذایی در دمای پایین و حفظ کیفیت آن‌ها استفاده می‌شود. یخچال‌های صنعتی برای نگهداری مواد غذایی نظیر گوشت، لبنیات، میوه یا سبزیجات و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه، شیر و دوغ مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی اوقات در صنعت داروسازی برای نگهداری موارد مورد نیاز برای تولید داروها این مدل یخچال‌ها خریداری می‌شوند.

یک یخچال صنعتی به طور کلی از 4 قسمت تشکیل شده است:

  • کمپرسور: این عنصر وظیفه فشرده سازی گاز مبرد برای افزایش دما را بر عهده دارد.
  • کندانسور: کندانسور یا چگالنده قطعه‌ای است که در آن بخار فشرده شده از حالت گازی به مایع تبدیل می‌شود.
  • سیستم انبساط: سیستمی که فشار و دمای سیال در آن کاهش می‌یابد.
  • اواپراتور: ایجاد سرمایش در محیط برعهده قطعه‌ای به نام اواپراتور است.

چرا در صنایع مختلف به جای یخچال خانگی باید از یخچال صنعتی استفاده کرد؟

بدیهی است که نیازهای یک آشپزخانه یا محیط صنعتی – تجاری با نیازهای آشپزخانه خانگی متفاوت است. یخچال صنعتی امکان نگهداری حجم بیشتری از مواد غذایی را فراهم ساخته و معمولا ابعاد بزرگ‌تری هم دارد. علاوه بر آن قطعات و ساختار داخلی یخچال صنعتی قوی‌تر از نوع خانگی بوده و می‌تواند دما مناسب برای نگهداری از مواد غذایی را به خوبی فراهم سازد.

به طور مثال تصور کنید قصد دارید برای یک آشپزخانه هتل از یخچال خانگی استفاده کنید. با توجه به محدود بودن ظرفیت این یخچال‌ها باید چندین دستگاه خریداری کنید تا پاسخگوی نیاز شما باشد. این کار باعث افزایش هزینه و اشغال فضای زیادی خواهد شد. در مقابل می‌توانید با صرف هزینه پایین‌تر، اقدام به خرید یخچال صنعتی کنید. این یخچال‌ها طول عمر بالایی داشته و فضای داخلی بزرگ‌تری هم در اختیار شما قرار می‌دهند.

یخچال صنعتی

مزیت‌های استفاده از یخچال صنعتی

مزیت‌های مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهند استفاده از یخچال صنعتی برای هر کسب و کاری مفید خواهد بود. پنج مزیت استفاده از یخچال صنعتی عبارت است از:

  • کاربرد بالا

یخچال‌های صنعتی برای نگهداری انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند گوشت، پنیر، شیر، نوشابه و آب میوه که برای حفظ کیفیت باید در محیط سردی باشند، کاربرد دارند. با قرار دادن یخچال در گوشه‌ای از محیط کار، مواد غذایی با همان کیفیت اولیه حفظ شده و دچار تغییر رنگ یا مزه نمی‌‌شوند. امکان تغییر درجه یخچال هم وجود دارد که بسته به نوع ماده غذایی، می‌توان دمای خاصی را برای یخچال تنظیم کرد.

  • دسترسی بهتر به مواد غذایی

یکی از بهترین مزایای یخچال صنعتی، دسترسی راحت‌تر به مواد غذایی است که در بخش‌های مختلف آن نگهداری می‌شود. یخچال‌های صنعتی دارای چندین درب مختلف بوده که با باز کردن هر درب، به بخشی از مواد غذایی دسترسی پیدا می‌کنید.

  • تنوع بالا

یخچال‌های صنعتی در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود تا هر کسب و کار بتواند بسته به نیاز خود بهترین مدل را خریداری کند. این تنوع بالا به خریدار اجازه می‌دهد بسته به نیاز خود، مدلی کاربردی را انتخاب کند که فضای کافی برای نگهداری از مواد غذایی را دارد.

  • به راحتی تمیز می‌شوند

با توجه به درب‌های متعدد به کار رفته در طراحی یخچال صنعتی، تمیز کردن آن‌ها هم راحت‌تر بوده و می‌توان در صورت کثیف شدن یک بخش، سریعا آن را تمیز کرد بدون آنکه نیاز به خارج کردن تمام مواد غذایی باشد.

یخچال صنعتی ویترینی

  • طول عمر بالا

در صورتی که به درستی از این یخچال نگهداری شود، تا چندین سال بدون هیچ مشکلی کار خواهد کرد. مصرف انرژی آن‌ها در حد متعادلی بوده که باعث صرفه جویی در هزینه‌های جاری مجموعه می‌شود.

پیش از اینکه اقدام به خرید یخچال صنعتی کنید، ابتدا نیاز کسب و کار خود را مشخص کرده و فضای خالی برای نصب یخچال را اندازه گیری کنید. با توجه به این اطلاعات می‌توانید بهترین خرید را داشته باشید. علاوه بر آن برند تولید کننده یخچال را در نظر داشته باشید. با کمی تحقیق متوجه خواهید شد که کدام مدل یخچال‌ها کیفیت بهتری نسبت به رقبا دارند.

سخن پایانی

کسب‌و‌کارهای زیادی وجود دارد که در آن‌ها از یخچال‌های صنعتی استفاده می‌شود. این یخچال‌ها تقریباً برای هر کسب و کاری به ویژه رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها، هتل‌ها، کافی شاپ‌ها و … مناسب بوده و اجازه نگهداری از مواد غذایی در بهترین شرایط ممکن را می‌دهند. از آنجایی که تنوع یخچال‌ها بالاست، به راحتی می‌توانید مدلی پیدا کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. چنانچه برای خرید یخچال صنعتی نیاز به مشاوره داشتید، کارشناسان مجموعه زاگرس کمپانی پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا