آموزش صنعتیاخبار

بررسی فیلتر و پمپ بنزین

فیلتر بنزین

سیستم فیلتراسیون سوخت در خودروهای مدرن معمولاً از یک فیلتر بزرگ ازپیش‌تنظیم‌شده تشکیل شده است که معمولاً در باک و بالادستِ پمپ سوخت خودرو قرار دارد. یک فیلتر اصلی نیز وجود دارد که معمولاً در محفظۀ موتور (گاهی اوقات در قسمت زیرین خودرو) قرار می‌گیرد. آخرین عضو این سیستم هم که در جلوی پمپ فشار قوی سوخت قرار دارد، معمولاً یک صفحۀ فیلتراسیون است؛ اما در مورد بیشتر خودروهای بنزینی موجود در کشورمان، فیلتر بنزین به یک قطعۀ صفحه‌ای اطلاق می‌شود که در آن، عناصر فیلتراسیون به‌شکل صفحاتی موازی در قالب یک استوانه قرار گرفته‌اند و در هنگام عبور بنزین از خود، ذرات ریز و ناخالصی‌های آن را جدا می‌سازند.

برای خرید عمده پیچ طبق پراید کلیک کنید

بررسی فیلتر و پمپ بنزین

کاربرد فیلتر بنزین

در زمان‌های نه‌چندان دور می‌توانستیم خودروهای سواری بدون فیلتر سوخت را پیدا کنیم. در این خودروها، کاربراتور نقش فیلتر سوخت را با استفاده از یک غربال فیلتر داخلی بر عهده می‌گرفت. این روش خیلی کارآمد نبود؛ اما با وجود کاربراتور، نیاز چندانی هم به حضور این فیلتر نبود؛ زیرا سیستم سوخت‌رسانی با کاربراتور تحمل بسیار بالایی در برابر ناخالصی‌ها و کیفیت پایین بنزین داشت. ذرات آلودۀ احتمالیِ موجود در بنزین، روی کارکرد موتور تأثیر چندانی نداشتند و کیفیت گازهای خروجی یا دقت دوز سوخت در آن زمان چندان مهم نبود. وقتی کاربراتور گرفتگی داشت، فقط تمیز کردنش کافی بود!

اما زمانی که موتورهای مدرن انژکتوریِ بنزینی و موتورهای دیزلی محبوبیت بیشتری پیدا کردند، همه چیز تغییر کرد. سیستم‌های تزریق دقیق در موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی با تزریق مستقیم، به دوزهای بسیار دقیق سوخت، بدون وجود هرگونه آلودگی نیاز دارند. هر انحرافی در شدت و کیفیت بنزین ورودی به موتور، به‌وضوح بر کارکرد موتور، قدرت آن و ترکیب گاز اگزوز تأثیر می‌گذارد. در موارد شدید، ما حتی می‌توانیم آسیب به سیستم تزریق (انژکتور) را تجربه کنیم و این به نوبۀ خود هزینه‌های زیادی را برای تعمیر ایجاد می‌کند.

انواع فیلتر بنزین در خودرو

فیلتر بنزین خطی

این فیلترها معمولاً در امتداد خط سوختِ بین موتور و مخزن سوخت و در زیر خودرو قرار دارند. این نوع فیلتر دارای یک ورودی و یک خروجی می‌باشد. ورودی به سمت پمپ بنزین و خروجی در سمت دیگر آن است. این دو دهانه به خط سوخت متصل هستند. کل ساختار توسط گیره‌های ایمنی پلاستیکی و یک براکت فلزی در جای خود ثابت می‌شود.

فیلتر بنزین مصرفی

این نوع فیلتر، در باک بنزین قرار دارد و از دید شما پنهان است. بیشتر خودروهای مدرن از این نوع فیلتر سوخت استفاده می‌کنند. این نوع سیستم فیلتراسیون می‌تواند با پمپ بنزین یکپارچه و یا جدا باشد. این فیلتر به جای ورودی‌ها و خروجی‌ها، با استفاده از توری کار می‌کند که وظیفۀ تمیزکردن سوخت را بر عهده دارد.

بررسی فیلتر و پمپ بنزین

علائم خرابی فیلتر بنزین

یکی از اولین علائم فیلتر سوختِ تاریخ گذشته، مشکل در روشن‌شدن موتور است. این مورد بیشتر دربارۀ موتورهای دیزلی صدق می‌کند که راه‌اندازی آن‌ها به‌خصوص در فصل زمستان، بسیار دشوارتر است. در بسیاری از موارد، می‌توان دود سیاهی را نیز مشاهده کرد که از اگزوز خارج می‌شود. این نشانه‌ای از نسبت نادرست سوخت و هوا در محفظۀ احتراق موتور است. علائمی که عملکرد نامناسب موتور را نشان می‌دهند بسیار خطرناک‌تر هستند. گرفتگی فیلتر می‌تواند عکس‌العمل خودرو را با فشردن پدال گاز مختل کند، قدرت موتور را کاهش دهد و منجر به عملکرد ناهموار موتور شود. ریپ‌زدن موتور در فشار یا سرعت‌های بالا هم می‌تواند از علائم خرابی این فیلتر باشد؛ مثلاً هنگامی که یک خودرو در حال رانندگی در سربالایی یا سبقت‌گرفتن از وسایل نقلیۀ دیگر در جاده است. در برخی شرایط درصورت خرابی فیلتر سوخت، موتور در دورهای پایین خاموش می‌شود. به‌عنوان‌مثال، هنگام نزدیک‌شدن به یک چهارراه! یکی دیگر از علائمی که باید منجر به کنترل این فیلتر شود، بوی روغن‌موتورِ سوخته‌ای است که از اگزوز می‌آید. در چنین شرایطی، بدون ریسک‌کردن، این فیلتر خودروی خود را تعویض کنید.

پمپ بنزین:

پمپ بنزین خودرو (به انگلیسی: fuel pump یا petrol pump) یک جزء مهم در سیستم سوخت‌رسانی خودرو و وظیفۀ اصلی آن، انتقال سوخت از مخزن سوخت (باک بنزین) به موتور خودرو است. پمپ بنزین به‌طور معمول در داخل باک قرار دارد و نیروی خود را از یک موتور الکتریکی به دست می‌آورد. هنگامی که خودروی خود را روشن می‌کنید، پمپ بنزین فعال می‌شود و فشار بالایی برای انتقال سوخت به موتور ایجاد می‌کند. سپس این پمپ سوخت را از مخزن می‌مکد و آن را از طریق لوله‌های مخصوص به‌سمت موتور هل می‌دهد که در آنجا سوخت با هوا مخلوط می‌شود و برای تولید نیرو می‌سوزد. پمپ بنزین باید جریان بنزین ثابت و یکنواختی را به‌سمت موتور بفرستد تا عملکرد و کارایی موتور حفظ شود؛ بنابراین هرگونه اختلال عملکرد در پمپ بنزین، منجر به عملکرد نادرست خودروی شما خواهد شد
برای خرید عمده پیچ گلگیر پراید کلیک کنید

بررسی فیلتر و پمپ بنزین

انواع پمپ بنزین

پمپ بنزین مکانیکی

پمپ سوخت مکانیکی توسط میل‌بادامک یا یک شفت مخصوص که توسط میل‌لنگ هدایت می‌شود به حرکت در می‌آید. با چرخش شفت، یک بادامک از زیر یک اهرم چرخشی عبور می‌کند و آن را در یک انتها به‌سمت بالا می‌برد. انتهای دیگر اهرم که به‌طور شل به دیافراگم لاستیکی که کف محفظۀ پمپ را تشکیل می‌دهد متصل است، پایین می‌رود و دیافراگم را با خود می‌کشد. هنگامی که اهرم، دیافراگم را به‌سمت پایین می‌کشد، مکشی ایجاد می‌شود که سوخت را در طول یک لوله از طریق یک شیرِ یک‌طرفه به داخل پمپ می‌برد. همان‌طور که بادامک بیشتر می‌چرخد و به زاویه‌ای می‌رسد که دیگر روی اهرم فشار نمی‌آورد، اهرم توسط فنر برگشتی به عقب حرکت می‌کند و کشش آن روی دیافراگم کاهش می‌یابد. اهرم، اتصال ضعیفی با دیافراگم دارد و آن را به‌سمت بالا فشار نمی‌دهد؛ اما یک فنر برگشتی وجود دارد که به آن فشار می‌آورد. پمپ‌های سوخت مکانیکی نسبتاً ساده و قابل اعتماد هستند؛ اما می‌توانند پرسروصدا باشند.

پمپ بنزین الکتریکی

یک پمپ الکتریکی آرایش دیافراگم و سوپاپ مشابهی با پمپ بنزین مکانیکی دارد؛ اما به‌جای میل بادامک، یک سلونوئید (کلید الکترومغناطیسی)، کشش دیافراگم آن را فراهم می‌کند. سلونوئید یک میلۀ آهنی را به خود جذب می‌کند که آن میله، دیافراگم را به‌سمت پایین می‌کشد و بنزین را به داخل محفظه هل می‌دهد. در پایانِ کورسِ حرکتی، میلۀ آهنی مجموعه‌ای از کنتاکت‌ها را از هم جدا می‌کند و بدین‌ترتیب جریان آهن‌ربا قطع و دیافراگم شل می‌شود. هنگامی که دیافراگم از کشش رها شد، فنر برگشتی، دیافراگم را بالا می‌برد و میله را از کنتاکت‌ها دور می‌کند. سپس همه چیز از ابتدا شروع می‌شود و شیر برقی، دوباره میله و دیافراگم را به‌سمت پایین می‌کشد و این چرخه ادامه می‌یابد. پمپ‌های بنزین الکتریکی کارآمدتر از پمپ‌های مکانیکی هستند و همچنین کم‌صداتر کار می‌کنند. بااین‌حال، جایگزینی آن‌ها می‌تواند گران‌تر باشد
برای خرید عمده پیچ طبق پژو ۲۰۶ کلیک کنید

سخن پایانی

فیلتر بنزین تأثیر بسزایی بر کیفیت رانندگی و عمر موتور خودروی شما دارد؛ بنابراین عقلانی است که هر چندوقت یک‌بار به تعویض این قطعۀ مهم بپردازید تا هم طول عمر موتور و سیستم انژکتور خودروی خود را افزایش دهید و هم مطمئن شوید که در هنگام رانندگی با مشکلاتی مثل ریپ‌زدن و کاهش شتاب‌گیری مواجه نخواهید شد.از طرفی پمپ بنزین یکی از قطعات مهم خودرو است که وظیفۀ انتقال سوخت را از باک به موتور بر عهده دارد. خرابی پمپ بنزین می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی در عملکرد موتور شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا