آموزش صنعتیاطلاعات صنعت

آیا میدانید در ساخت اتاق تمیز چه تجهیزاتی استفاده می شود؟

 تجهیزات مورد استفاده در اتاق تمیز، نباید آلاینده ها و ذرات معلق در هوا را جذب کرده و یا باعث تجمع آلودگی شوند. یکی دیگر از ویژگی های این تجهیزات این است که نباید مسیر جریان هوا را مختل کنند همچنین مقاومت در برابر مواد شوینده یکی دیگر از ویژگی های تجهیزات اتاق تمیز می باشد. در ادامه تجهیزاتی که در اتاق تمیز استفاده می شود به اختصار شرح می دهیم، با ما همراه باشید.

معرفی کوتاه از اتاق تمیز

اتاق تمیز محیطی است که نباید هیچ گونه آلودگی به آن وارد شود.  با توجه به نیاز صنایع مختلف، عناصر مختلفی مانند دما، رطوبت، تهویه و … در اتاق تمیز کنترل می شوند. اتاق های تمیز نقش مهمی در صنایعی مانند داروسازی، مواد غذایی، کشاورزی، خودروسازی، فناوری اطلاعات، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و بسیاری از صنایع دیگر ایفا می کنند.

آشنایی با ملزومات اتاق تمیز

ملزومات مورد نیاز برای ساخت کلین روم عبارت اند از:

·       هواساز هایژنیک

هواساز هایژنیک یکی از اصلی ترین ملزومات اتاق تمیز است و جز دستگاه های سیستم تهویه مطبوع به حساب می آیند. این دستگاه ها علاوه بر تامین هوا به گونه ای طراحی شده اند که با تعبیه سنسورها و هیترها و چیلرهای مختلف در کنار آن می توان میزان رطوبت، حجم هوا، دما و بسیاری از عناصر دیگر را کنترل کرد و کاملا با هواساز های معمولی فرق دارند.

·       فن فیلتر یونیت

فن فیلتر یونیت در جلوی سیستم تهویه اتاق تمیز برای حفظ عمر فیلترها نصب می شود. این فن فیلتر با حذف ذرات بزرگتر از 1 میکرون به افزایش عمر فیلتر کمک می کند.

·       درب اتاق تمیز

متریال انتخاب شده برای درب باید صاف و دارای کمترین میزان انتشار ذرات باشد. برای جلوگیری از تولید ذرات غیرفعال، فولاد ضد زنگ به جای فولاد پوشش داده شده توصیه می شود. به طور کلی باید از استفاده از رنگ های مختلف برای درب ها خودداری کنید. درب باید دارای خواص الکترواستاتیک پایینی باشد.

نکته دیگر در مورد انتخاب درب ها، خواص حرارتی آنها بسته به محدوده دمای اتاق تمیز و دمای کارکرد تجهیزات است. مواد انتخاب شده برای درب اتاق تمیز نباید با افزایش دما در معرض تغییرات فیزیکی قرار گیرند.

·       اینترلاک تجهیزات اتاق تمیز

اینترلاک ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. در ساده ترین حالت، اینترلاک یک قفل متقابل دارد که از دو در تشکیل می شود.
هر کدام از این درها جداگانه ای باز می شوند. بین این درها فضای هوایی وجود دارد. عملکرد اینترلاک مانع از باز شدن همزمان دو در می شود. به این ترتیب از عبور مستقیم هوا از یک طرف به طرف دیگر جلوگیری می کند.

اینترلاک برای حفظ کیفیت هوا و جلوگیری از ورود ذرات معلق در هوا به مناطق عملیاتی استفاده می شود. با استفاده از نمایشگری که بر روی صفحه کنترل اتاق تمیز قرار دارد، می توان سیستم اینترلاک را تنظیم کرد. در مواقع اضطراری یا قطع برق، اینترلاک ها غیرفعال می شوند و درهای کشویی با فشار دادن به سمت بیرون باز می شوند.
رایج ترین کاربردهای اینترلاک عبارتند از: ورودی و خروجی پرسنل، قسمت رختکن و قفل هوای انتقال مواد می باشد.

ساخت اتاق تمیز

 

·       اتاق توزین

اتاق های توزین برای توزین و نمونه برداری استفاده می شود. محفظه توزین با ایجاد جریان آرام (یک طرفه) از آلودگی مواد اولیه جلوگیری می کند و همچنین با ایجاد فشار منفی از انتشار مواد اولیه به خارج از محفظه جلوگیری می کند. مواد داخلی و خارجی محفظه توزین محفظه نمونه برداری از فولاد ضد زنگ ساخته شده است و در ساخت آن از فیلترهای با راندمان بالا استفاده می شود.

·       دوش هوا

دوش هوا یکی از تجهیزات مهم اتاق تمیز است که در ورودی اتاق نصب می شود و وظیفه آن حذف ذرات نشسته روی لباس افراد می باشد.

عملکرد دوش بادی به این صورت است که وقتی فردی وارد آن می شود، سنسورها فعال شده و دو درب آن قفل می شود، سپس موتور روشن شده و هوا با سرعت بیش از 25 متر بر ثانیه به لباس و بدن فرد برخورد می کند.

سیستم اینترلاک نصب شده روی دوش هوا با قفل کردن یکی از درها در باز بودن درب دیگر و همچنین کاهش ناگهانی فشار اتاق تمیز از ورود ذرات هوا به اتاق تمیز جلوگیری می کند.

·       کرو و کرنر

سیستم کرو، کرنر و اتصالات اتاق تمیز، اتصالات گوشه های مختلف بین پانل های دیواری اتاق تمیز را کاملا حذف می کند. گوشه ها به صورت پیش ساخته کارخانه، متصل به زمین و مدولار برای نصب سریع و آسان در دسترس هستند. پوشش پانل اتاق تمیز و مواد آن با توجه به محیط مورد استفاده انتخاب می شود. پانل دیواری مدولار می تواند مستقیماً منافذ را باز کند. مواد اصلی مورد استفاده برای ساخت پارتیشن های گوشه اتاق تمیز متنوع می باشند.

کاربرد اتاق تمیز

همانطور که قبلا ذکر شد اتاق تمیز فضایی کاملاً استریل به دور از ذرات معلق، آلودگی، گرد و غبار و … است که در آن تست، نمونه برداری، ترکیبات جدید، تست فرمولاسیون، تضمین کیفیت و … انجام می شود. شرایطی که در فضا اتاق توزین حاکم است بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی می باشد. مثلاً رطوبت، فشار هوا، ارتعاش، دما، نور و … بر اساس نوع آزمایشات انجام شده در این فضا باشد. در برخی آزمایشات، فشار هوا بیش از سایر عوامل مهم است. به همین دلیل از دستگاه ها و تجهیزاتی برای این منظور استفاده می شود.

وجود تجهیزات و سیستم های مکانیکی و الکتریکی باعث می شود که هیچ ذره ای وارد اتاق تمیز نشود و میکروارگانیسم ها شروع به پخش و تکثیر نکنند. فیلترهای مورد استفاده در اتاق تمیز، امکانات کنترل فشار، سیستم های تهویه مطبوع، خطوط جریان هوا و غیره همگی به نوع پروژه بستگی دارند.

استفاده از اتاق تمیز در پیشبرد اهداف صنایع مختلف موفق بوده است. در زیر به برخی از آنها می پردازیم:

·       نانو تکنولوژی

اتاق تمیز نانوتکنولوژی برای انواع مختلفی از صنایع استفاده می شود. اتاق فناوری نانو برای مواد غذایی و سلول های بنیادی استفاده می شود.

 

آیا میدانید در ساخت اتاق تمیز چه تجهیزاتی استفاده می شود؟

·       داروسازی

کاربردهای اتاق تمیز در صنایع پزشکی و داروسازی به قدری پررنگ است که بسیاری تصور می کنند تنها کارکرد آن در این صنعت می باشد. تولید کلیه محصولات و تجهیزات پزشکی، انواع داروها، مکمل های دارویی و … در اتاق تمیز با ضریب بهداشتی بالا انجام می شود. علاوه بر داروهای شیمیایی، در اتاق تمیز شاهد تولید داروهای گیاهی نیز هستیم. همچنین از این فضا در آزمایشگاه های تحقیقاتی برای کنترل کیفی محصولات استفاده می شود.

·       اتاق عمل

برای جلوگیری از عفونت و کاهش آلودگی در اتاق عمل استفاده می شود.

·       آزمایشگاه های تحقیقاتی

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما وجود چند ذره اضافی می تواند نتایج آزمایش های دقیق انجام شده را از بین ببرد. تمام متغیرهایی که می توانند بر یک آزمایش تأثیر بگذارند باید حذف شوند تا نتایج دقیق به دست آید.

یک اتاق تمیز محیطی عاری از آلودگی را ایجاد می کند. به این ترتیب می توان آزمایش های علم و فناوری را در آن انجام داد. اتاق تمیز محیطی را در اختیار محققان قرار می دهد که آلودگی متقاطع یا متغیرهایی را که با نتایج دقیق تداخل دارند، کاهش می دهد یا حذف می کند.

سفارش اتاق های تمیز و ملزومات آن از اکیاس

شرکت اکیاس کلین روم دارای سال ها تجربه در زمینه تولید اتاق تمیز و تجهیزات مربوطه می باشد. این شرکت پس از تلاش های فراوان برای تولید محصولات با کیفیت به عنوان یکی از معتبرترین شرکت ها در این زمینه شناخته می شود. برای اطلاع از نحوه سفارش و ثبت سفارش محصول مورد نظر خود کافیست با شماره های موجود در سایت اکیاس و با کارشناسان فروش در تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا