اطلاعات صنعتگوناگون

9 راه کاهش مصرف انرژی در زمستان + کاهش هزینه ها

در ایران، مردم با شروع فصل سرما، گرمایش مرکزی خود را روشن می کنند و تا اوایل بهار روزانه از آن استفاده می کنند. در فصل زمستان تمام سیتم های گرمایشی آماده بکار می شوند، بخاری ها شروع به سوختن می کنند و پکیج ها فعالیت خود را شورع می کنند و گرمایش کولر گازی جای سیستم سرمایشی را می گیرد. در این مدت افزایش مصرف انرژی به صورت پلکانی طبق تعریفی که وزارت نیرو در مورد مصرف دارد همواره نگران کننده است چراکه هزینه های پرداختی گاز و سوخت در فصل زمستان به مراتب بالا می رود.

گرمایش منازل بیش از 70٪ انرژی خانگی را مصرف می کند. بنابراین کاهش این رقم در حالی که خانه ها را به اندازه کافی گرم نگه می داریم نه تنها هزینه های انرژی را کاهش می دهد ، بلکه به تحقق تعهدات مربوط به کاهش کربن که دولت های بسیاری ملزم به انجام آن هستند، کمک می کند. در اینجا 10 نکته ساده برای گرم نگه داشتن خانه خود با صرف کم یا بدون هزینه اضافی – به موقع برای آن هشدار شدید هوا وجود دارد.

1. از پرده های مناسب استفاده کنید

گرما از خورشید به صورت رایگان بر ما می تابد، بنابراین بیشترین استفاده را از آن ببرید. پرده های خود را باز کنید و در طول روز اجازه دهید که نور خورشید وارد آن شود و از این گرمای رایگان استفاده کنید. وقتی هوا تاریک شد، پرده های خود را ببندید، که به عنوان لایه ای دیگر از عایق ها عمل می کنند و گرما را در اتاق های شما حفظ می کنند. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه نشت یا شکافی ندارید تا هوای گرم بتواند در داخل اتاق بماند این امر همچنین به کاهش تراکم کمک می کند.

2. مبل خود را حرکت دهید

شاید داشتن صندلی مورد علاقه خود در مقابل رادیاتور با بخاری احساس خوبی داشته باشد، اما گرمایی را جذب می کند که می تواند خانه شما را گرم کند. با دور کردن آن از رادیاتور، هوای گرم می تواند آزادانه گردش کند. در مورد پرده ها یا خشک کردن لباس ها نیز همین مورد وجود دارد – آنها را از رادیاتور دور نگه دارید تا بتوانید از منبع گرما بیشترین بهره را ببرید. همچنین اگر نیاز به تعمیر پکیج در تهران دارید، با کارشناسان فدک تهویه تماس حاصل کنید.

3. عایق بندی خود را به حداکثر برسانید

وقتی نوبت به نگه داشتن گرما می رسد، باید بدانیم که حدود 25٪ از طریق سقف از بین می رود. با نصب 25 سانتی متر عایق در سرتاسر اتاق زیر شیروانی می توانید این مسئله را به راحتی کاهش دهید. همچنین لازم است که ببینید در دیوارهای شما چه می گذرد ، زیرا حدود یک سوم گرما در یک خانه عایق بندی نشده از این طریق از بین می رود. اگرچه نصب آن به اندازه عایق انباری ارزان نیست، اما دیوار عایق می تواند تا 30درصد در سال در قبض های گرمایش صرفه جویی کند. برای مثال ساختمان هایی که در آن از نما استفاده نشده است هدر رفت انرژی زیادی از طریق دیوارها دارند.

4. گرم بپیچید

اگر مخزن آب گرم دارید، مطمئن شوید که به درستی عایق بندی شده است. با این کار آب برای مدت طولانی تری گرم می شود و هزینه های گرمایش نیز کاهش می یابد. جامعه انرژی فکر می کند که عایق بندی مخزن آب عایق بندی نشده می تواند تا 10 درصد در سال صرفه جویی کند اما حتی فقط به تعویض عایق قدیمید  مخزن شما نیز به صرفه جویی در هزینه کمک می کند.

گرمایش منزل در زمستان

5. شماره دما سنج را کم کنید

این ممکن است کمی ضد شهودی به نظر برسد، اما تحمل کنید. سازمان بهداشت جهانی پیش از این حداقل دمای 21 درجه سانتیگراد را در اتاق نشیمن توصیه کرده بود، و تحقیقات نشان می دهد که پایین آوردن 1 درجه سانتیگراد از دمای منزل می تواند قبض شما چند درصد ماهش دهد، بنابراین عدد دما سنج را در دمای 21 تا 23 درجه سانتیگراد نگه دارید، پس انداز کنید.

6. درزها را مسدود کنید

حتی یک راه حل ساده مانند درزگیری پنجره ها به حفظ گرما در خانه کمک می کند. تخمین می زند که دربها، پنجره ها و شکاف های کف دو دیوار میتواند باعث اتلاف انرژی تا 5 درصد درسال بشود. این کار را خودتان می توانید با هزینه بسیار کمی انجام دهید. مهر و موم های لاستیکی خود چسب در اطراف درها و پنجره ها و درزگیر درب نسبتاً ارزان بوده و نصب آن آسان است. بنابراین ارزش آن را دارد که قبل از شروع صحیح زمستان، درزهای در و پنجره ها را مهر و موم کنید.

7- شیرهای رادیاتور ترموستاتیک را نصب کنید

تحقیقات در دانشگاه سالفورد نشان داده است که نصب کنترل های گرمایشی و شیرهای رادیاتور ترموستاتیک منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی 40٪ در مقایسه با خانه بدون کنترل می شود. این کارها با اجازه دادن به شما امکان می دهد تا برنامه گرمایش را در زمان های از پیش تعیین شده برنامه ریزی کنید – بنابراین شما فقط در صورت نیاز از انرژی استفاده می کنید. همچنین ترموستات های هوشمند جدید از طریق تلفن همراه می توانند از راه دور کنترل شوند، بنابراین می توانید گرمایش خود را در راه خانه روشن کنید، اطمینان حاصل کنید که هنگام ورود به منزل دمای منزل مناسب است و زمانی که به آن نیاز ندارید در حالت آماده به کار قرار دهید.

8. وسایل گرمایشی خود را ارتقا دهید

اگر بخاری های شما بیش از 10 سال عمر کرده است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که آن را با یک مدل جدید و کارآمد جایگزین کنید. بسته به نوع خانه خود، می توانید با یک وسیلبه گرمایش جدید تا 15درصد صرفه جویی کنید – که انرژی کمتری برای تولید همان مقدار گرما مصرف می کند. بعلاوه، اگر جدید باشد، احتمالاً در فصل زمستان مشکلی از لحاظ گرما نیز نخواهید داشت.

9. گرما را منعکس کنید

پانل های رادیاتور نسبتاً ارزان هستند، نصب آنها آسان است و اطمینان حاصل می کنند که گرمای رادیاتورها اتاق شما را گرم می کند نه دیوارها را. آنها با بازتاب گرما به داخل اتاق کار می کنند.

در این مطلب به بیان 9 مورد از اقداماتی که برای حفظ گرمای منزل به آن نیاز داریم بیان شده است، جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های گرمایشی و سرمایشی به وبسایت فدک تهویه مراجعه نمایید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا