آموزش صنعتیاطلاعات صنعت

آشنایی با کاربرد دستگاه لیزر فایبر در صنایع مختلف

از دستگاه لیزر فایبر برای برش و حکاکی انواع اشیا تزیینی یا کاربردی خاص استفاده می کنند. طراحان، فایل مورد نظر مثل طرح لیزر جعبه النگو، انگشتر، باکس هدیه و … را توسط نرم افزارهای ویژه مانند کورل آماده می کنند و سپس آن را به وسیله این دستگاه، حکاکی یا برش می دهند.

روند کار لیزر فایبرمارکینگ به این صورت است که ابتدا باید طرح های برش لیزری تبدیل به فایل دی ایکس اف، سی دی آر، پی دی اف و به طور کلی فرمت های مناسب دستگاه های لیزر شوند. سپس این فایل های آماده، از طریق کامپیوتر به دستگاه وارد شده و با اندازه های دقیق مشخص شده، حکاکی طرح روی متریال شروع می شود. از کاربردهای مهم این تجهیزات، حک برند روی وسایل تبلیغاتی، تزئینی یا محصولات می باشد.

معرفی دستگاه لیزر فایبرمارکینگ

این دستگاه، به واسطه اشعه های لیزری، نقش و نگارهای زیبا و خاص روی مواد مختلف ایجاد می کند. به لطف نرم افزارهای امروزی، می توانید برای انواع محصولات، طرح های خاص و منحصر به فردی طراحی کنید. البته امکان دانلود فایل لیزری مورد نظرتان نیز وجود دارد، از طرح لیزر جاکلیدی گرفته تا نیم ست های جواهرات، همگی با لیزر فایبر امکان پیاده سازی خواهند داشت.

انواع دستگاه های لیزر فایبر نسبت به سایر تجهیزات مشابه قیمت مناسبی دارند، به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می دهند که از آنها استفاده کنند. لیزر قدرتمند این دستگاه ها وجه تمایز دیگری است که آنها را نسبت به رقبا یک سر و گردن بالاتر نگه می دارد.

به لطف این دستگاه قدرتمند می توانید روی انواع مواد مختلف مانند سنگ، پلاستیک، فلز و… حکاکی انجام دهید. این دستگاه ها برای حک و مارکینگ، نور قابل انعطافی را تولید می کنند. شما امکان تنظیم اشعه‌ آنها را نیز دارید تا بر اساس سختی مواد، قدرت دستگاه را کم یا زیاد کنید.

دستگاه لیزر فایبر از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

آشنایی با کاربرد دستگاه لیزر فایبر در صنایع مختلف

3

دستگاه های لیزر فایبر از 2 بخش مختلف ساخته شده اند که در ادامه آنها را توضیح می دهیم:

  • بخش دیجیتالی:

در این بخش طرح مورد نظر مشخص و برای طراحی به قسمت مکانیکی دستگاه فرستاده می شود.

  • بخش مکانیکی:

بخش مکانیکی دستگاه را در حالت ها و جهت های مختلفی می چرخاند تا دستور بخش دیجیتالی را اجرا کند. در واقع فرآیند حکاکی روی سطوح و اجسام مختلف توسط همین بخش انجام می شود.

4 کاربرد مهم دستگاه لیزر فایبر را بشناسید!

آشنایی با کاربرد دستگاه لیزر فایبر در صنایع مختلف

دستگاه لیزر فایبر به دلیل مزیت های بسیار زیاد در صنایع مختلفی کاربرد دارد که در ادامه قصد داریم این صنایع را معرفی و در موردشان توضیح دهیم:

لیزر فایبرمارکینگ در صنعت پزشکی

دستگاه لیزر فایبر امکان ایجاد برش ها و حکاکی های بسیار ریزی را روی انواع تجهیزات پزشکی دارد. این دستگاه می تواند روی کوچکترین وسایل جراحی و پزشکی برش های خاصی به وجود بیاورد.

به لطف لیزر فایبر دقت دستگاه های پزشکی چندین برابر می شود. این لیزر تمام ریسک های احتمالی را از بین می برد، به همین دلیل در بسیاری از حوزه های پزشکی و ساخت تجهیزات مورد نیاز از آن استفاده می کنند.

صنعت جواهرسازی، حوزه پرکاربرد لیزر فایبر

نقش و طرح جواهرات برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی دارد. کسانی که در صنعت جواهرسازی مشغول به فعالیت هستند، برای ساخت جواهرهای ظریف و زیبا از لیزر فایبر استفاده می کند. این دستگاه می تواند دقیق ترین و باکیفیت ترین طرح ها و برش ها را روی انواع جواهرها ایجاد کند.

شما به سادگی می توانید پیچیده ترین اشکال و طرح های جواهرها را به واسطه دستگاه برش لیزر فایبر تولید کنید. این دستگاه برای اعمال برش ها و حکاکی های حرفه ای روی مواد، نیاز به زمان بسیار کمی دارد.

کاربرد دستگاه لیزر فایبر مارکینگ در صنعت خودروسازی

انواع قطعه های کوچک که طراحی سخت و پیچیده ای در صنعت خودروسازی دارند، به واسطه لیزر فایبر برش داده می شوند. به لطف این دستگاه شرکت های خودروسازی روز به روز در حال پیشرفت هستند و خودروهای جدید و متنوعی را تولید می کنند.

استفاده از لیزر فایبر در صنعت الکترونیک

کاربرد دستگاه لیزر فایبر در صنعت الکترونیک نیز بسیار است. لیزر فایبر کاربرد زیادی در برش مواد مخصوص مثل سیلیکون دارد. از سیلیکون نیز در صنایع نیمه هادی و میکروالکترونیک استفاده زیادی می شود. به همین منظور این دستگاه توانسته جای خود را در صنعت الکترونیک نیز باز کند و تبدیل به یکی از کاربردی ترین دستگاه ها شود.

6 مزیت استفاده از لیزر فایبرمارکینگ

آشنایی با کاربرد دستگاه لیزر فایبر در صنایع مختلف

در ادامه لیست برخی از مهمترین مزیت های دستگاه لیزر فایبر را لیست می کنیم تا از ویژگی های مثبت این محصول آگاه باشید:

دوام و ماندگاری زیاد

لیزر فایبر عملکرد مکانیکی بسیار کمی نسبت به سایر دستگاه های مشابه دارد. از آنجا که قطعه های مختلف این دستگاه کارکرد کمی در هر پروژه دارند، طول عمر لیزر افزایش پیدا می کند.

دقت بالا در حکاکی و مارکینگ

در لیزر فایبر برای برش و حکاکی از فیبر نوری استفاده می شود، به همین دلیل اشعه لیزر این دستگاه قطر بسیار کمی دارد و به واسطه آن می توانید حساس ترین و ظریف ترین قطعه ها را با دقت بالا برش دهید.

این دستگاه حین انجام کار دچار لغزش نمی شود، همچنین به واسطه آن امکان برش در فاصله های مختلف را دارید. برای همین این دستگاه می تواند با کیفیت عالی فرآیند حکاکی و مارکینگ را انجام دهد.

سازگاری با متریال مختلف

لیزر فایبر قابلیت حکاکی و مارکینگ روی انواع مواد و متریال فلزی و غیر فلزی را دارد.

قابلیت تنظیم سرعت

شما می توانید بر اساس مواد و متریال یا نوع حکاکی و برش مورد نظر، سرعت لیزر فایبر را تنظیم کنید.

تنظیم قدرت اشعه لیزر

اشعه لیزر باید برای بعضی از مواد پرقدرت و برای برخی دیگر قدرت کمی داشته باشد. بنابراین در دستگاه های لیزر فایبر می توانید قدرت اشعه لیزر را نیز تنظیم کنید.

مصرف بسیار کم انرژی

برخلاف برخی دستگاه های صنعتی، لیزر فایبر حین کار حرارت تولید نمی کند و داغ نمی شود. بنابراین نیازی به خنک کننده ندارد. خنک کننده ها با مصرف بالای انرژی، در طول زمان هزینه زیادی برایتان می تراشند. از آنجا که در این دستگاه ها از خنک کننده استفاده نمی شود، بنابراین خبری از مصرف انرژی و هزینه های زیاد نیست.

حرف آخر؛ لیزر فایبر، دستگاه قدرتمند برای حکاکی!

به لطف دستگاه لیزر فایبرمارکینگ، می توانید پیچیده ترین طرح ها را در سریع ترین زمان روی متریال مورد نظرتان پیاده سازی کنید. بنابراین کافیست مدل دلخواه را در نرم افزارهای طراحی مثل اتوکد، کورل دراو و … طراحی کنید تا روی محصول مورد نظر اجرا گردد. برندینگ با حک لوگو روی وسایل تبلیغاتی یا محصول، به عنوان مهم ترین کاربرد دستگاه لیزر فایبر شناخته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا