آموزش صنعتیاطلاعات صنعت

چرا تیرچه پیش تنیده نسبت به سایر مصالح برای ایجاد سقف بهتر است؟

تیرچه پیش تنیده یکی از انواع مصالح جدیدی است که از آن برای ساخت ساختمان‌ها و بناهای مقاوم استفاده می‌کنند. شما می‌توانید این مصالح را از تولیدی‌های معتبر مثل رایان پی بتن تهیه کنید. مینی نیوجرسی رایان پی بتن، تیرچه‌های پیش تنیده، سنگدال بتنی‌ها و … در این تولیدی باکیفیت بسیار عالی ساخته می‌شوند.

در فرآیند ساخت تیرچه‌های پیش تنیده شده از فناوری پیش‌تنیدگی یا به انگلیسی (Prestressing) استفاده می‌شود. به‌کمک این فناوری استحکام تیرچه‌ها بالاتر می‌رود و در برابر بسیاری از عوامل آسیب‌زا مقاوم خواهند شد. هم‌اکنون به‌لطف فناوری پیش‌تنیدگی بسیاری از مجری‌های ساخت‌و‌ساز ترجیح می‌دهند که از این تیرچه‌ها برای ساخت سقف بناها و سازه‌های خود استفاده کنند.

در فرآیند ساخت انواع تیرچه‌های از پیش تنیده شده از بتن‌های مسلح به‌همراه کابل‌های فولادی قدرتمند استفاده می‌شود.
سازنده‌ها قبل از بتن‌ریزی کابل‌های فولادی تیرچه را می‌کشند، به‌همین‌دلیل امکان استفاده از این مصالح در سازه‌هایی با دهانه‌های بلند نیز وجود دارد.

تفاوت و برتری‌هایی بین تیرچه‌های پیش تنیده با سایر مصالح وجود دارد، اما آیا این ویژگی‌ها را می‌دانید؟

تیرچه پیش تنیده چیست؟

تیرچه‌های پیش تنیده یکی از کاربردی‌ترین مصالح در صنعت ساخت‌و‌ساز هستند که برای تهیه آنها نیاز به مواد اولیه مصرفی بسیار کمی دارید. در واقع تولیدکنندگان این مصالح را با حجم بسیار کمی از فولاد تولید می‌کنند. این اتفاق نه‌تنها در کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار است، بلکه باعث تخریب کمتر محیط‌زیست نیز می‌شود.

در تیرچه‌های از پیش تنیده شده به‌واسطه اعمال فرآیند تنش در مصالح، تنش‌های مرده و زنده خنثی می‌شوند که این باعث افزایش مقاومت تیرچه خواهد شد. به‌لطف این ویژگی، این مصالح کمتر در معرض آسیب‌هایی مثل ترک‌خوردگی یا تنش‌های کششی قرار می‌گیرند.

چنانچه این تیرچه‌ها مطابق با استانداردها تهیه شوند، ضریب ایمنی‌شان بالا می‌رود و از آنها تقریبا در هر سازه‌ای می‌توانید استفاده کنید.

شما امکان استفاده از تیرچه‌های پیش تنیده در دهانه‌هایی با اندازه 12 m را بدون‌نیاز‌به ستون بار دارید.

مزیت‌های تیرچه پیش تنیده شده نسبت به سایر مصالح

در ادامه قصد داریم مهمترین مزیت‌های تیرچه‌های پیش تنیده را بررسی کنیم:

کاهش هزینه ها

به‌دلیل کاهش مصالح مصرفی در ساخت تیرچه‌های بتنی، هزینه خرید آنها کمتر می‌شود. همچنین این محصول را به‌صورت انبوه تولید می‌کنند، به‌همین‌دلیل قیمت کمتری نسبت به سایر مصالح خواهد داشت.

در واقع برای ساخت تیرچه‌های بتنی از بتن و میلگرد بسیار کمتری نسبت به سایر مصالح استفاده می‌شود، بنابراین بدیهی است که هزینه‌ها کمتر شوند.

فولاد نیز جزو یکی از گرانترین مصالح برای صنایع ساخت‌و‌ساز است. کسانی که قصد استفاده از فولاد برای اجرای سازه‌های مختلف را دارند، باید بودجه بسیار زیادی کنار بگذارند. اما به‌دلیل کاهش فولاد مصرفی در ساخت تیرچه‌های پیش تنیده، هزینه‌ها بسیار کمتر می‌شود. در واقع این مصالح مقاومت بسیار زیادی مثل فولاد دارند، اما از هزینه‌های کمتری برخوردارند.

تیرچه پیش تنیده
تیرچه پیش تنیده

داشتن مجوز

این مصالح تمام گواهی‌ها و مجوزهای لازم را از سمت مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن دارد. در واقع تمام تاییدیه‌ها و گواهینامه‌های لازم برای بتن پیش تنیده اخذ شده‌اند.

کاهش مصالح مصرفی

بتن‌های پیش تنیده در مقایسه با بتن‌های فلزی یا فندوله‌ای مصالح کمتری برای ساخت نیاز دارد. در واقع در بتن‌های این تیرچه‌ها توده‌ای بزرگ به‌وجود می‌آید که فضای خالی میان بلوک‌های سقفی را پر می‌کند. به‌همین‌دلیل حجم بتن‌ریزی کمتر و استفاده بهینه‌تری از مصالح می‌شود.

کاهش وزن ساختمان

در صورت استفاده از انواع تیرچه‌های پیش تنیده وزن ساختمان تا حد زیادی کمتر می‌شود. در واقع در این مصالح به‌جای میلگرد از کابل‌های مقاوم استفاده می‌کنند، به‌همین‌دلیل وزن تیرچه کمتر خواهد شد.

افزایش استحکام سقف
افزایش استحکام سقف

افزایش استحکام سقف

تیرچه‌های بتنی پیش تنیده مقاومت سقف را افزایش می دهند و باعث بیشتر‌شدن طول عمر آن می‌شوند. در واقع در بتن‌های این تیرچه‌ها هیچگونه ترک‌خوردگی به‌وجود نمی‌آید، به‌همین‌دلیل میلگردها دچار خوردگی نمی‌شوند و کیفیتشان حفظ خواهد شد.

سازنده‌ها برای ساخت تیرچه‌های پیش تنیده سطح مقطع این مصالح را با بتن خشک پر می‌کنند، برای همین مقاومتشان بالا می‌رود و در نهایت روی استحکام سازه تاثیر مثبت می‌گذارند.

افزایش زمان ساخت‌و‌ساز

زمانی که از جرثقیل‌ها برای انتقال تیرچه‌ها به محل پروژه استفاده می‌کنید، می‌توانید به‌واسطه این ماشین‌ها تیرچه‌ها را به محل نصب نیز انتقال دهید. با این کار در زمان ساخت‌و‌ساز صرفه‌جویی می‌شود و می‌توانید زمانتان را صرف انجام کارهای مهمتری کنید.

علاوه‌بر این تیرچه‌های پیش تنیده در مدت زمان خیلی کوتاهی روی سطوح مورد نظر قرار می‌گیرند. این در صورتی است که با استفاده از مصالح دیگر باید زمان زیادی برای انجام این کار بگذارید.

اجرای راحت و ساده

بر خلاف بسیاری از مصالح که برای نصب و استفاده از آنها نیاز به ابزار زیادی دارید، برای نصب تیرچه پیش تنیده نیازی به ابزارآلات زیاد نیست. شما می‌توانید با ابزار‌آلات کم و ساده این بتن‌ها را در محل مورد نظر نصب و استفاده کنید.

برای اجرای تیرچه‌های از پیش تنیده بر خلاف سایر مصالح مشابه نیازی به طی‌کردن مراحل اجرای سخت و پیچیده نیز نیست. در واقع کارکنان با چند مرحله ساده امکان نصب و اجرای این تیرچه‌ها را دارند.

سود در سرمایه گذاری

استفاده از تیرچه پیش تنیده هم‌اکنون محبوبیت زیادی بین صنعتگرها و مجری‌های ساخت‌و‌ساز دارد؛ به‌همین‌دلیل با وارد‌شدن به حوزه تولید این تیرچه‌ها و فروش گسترده‌شان می‌توانید به سودهای زیادی برسید.

برخلاف تیرچه‌ها، مصالح منسوخ‌شده فروش خوبی ندارند. بنابراین یکی از مهمترین برتری‌های تیرچه‌های پیش تنیده را می‌توان سودده‌بودنشان دانست.

تیرچه پیش تنیده
تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده، راه حلی مناسب برای اجرای سقف

با توجه به برتری‌های تیرچه پیش تنیده نسبت به سایر مصالح مصرفی در صنعت ساخت‌و‌ساز که در این مطلب گرفتیم، اکنون می‌دانید که این مصالح بهترین گزینه برای ساخت سقف هستند. برای همین اگر به دنبال مصالحی می‌گردید که علاوه‌بر افزایش مقاومت ساختمان، باعث کاهش هزینه‌ها شود و نیاز به مراحل اجرای سخت و پیچیده‌ای نداشته باشد، ما تیرچه‌های پیش تنیده را معرفی می‌کنیم.

تیرچه پیش تنیده با فرمولاسیون ساخت منحصر‌به‌فرد، مطابق با بهترین استانداردهای جهانی تولید می‌شود؛ بنابراین از مقاومت و دوام بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند انتخاب اول بسیاری از مجری‌های ساخت‌و‌ساز باشد. اگر می‌پرسید که مصالح باکیفیت برای ساخت سقف ساختمان چیست، بدون‌شک تیرچه پیش تنیده بهترین پاسخ برای سوالتان خواهد بود.

انواع بتن پیش تنیده را می‌توانید از تولیدی‌ها و مراکز ساخت مصالح ساختمانی تهیه کنید. برای این کار پیشنهاد می‌دهیم به‌سراغ مراکز معتبری بروید که از مواد اولیه باکیفیت در ساخت مصالح استفاده می‌کنند و به مشتری‌ها برای خریدی هوشمندانه مشاوره رایگان می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا