آموزش صنعتیاطلاعات صنعت

پمپ باد روغنی بهتر است یا بدون روغن

کمپرسورهای باد امروزه جایگاه ویژه‌ای در تمامی صنایع دارند و می‌توانند قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی داشته باشند. در اصل کمپرسورها می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون فشار مکش و دهش، ظرفیت، سرعت، تعداد مراحل کار، نوع موتور محرک، نحوه پاشش روغن و روغن‌کاری، نحوه کار و عملکرد و … دسته‌بندی شوند و هرکدام از آنها می‌توانند استفاده‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند. پمپ‌های باد از نظر نحوه پاشش روغن و روغن‌کاری به دو دسته اصلی کمپرسورهای اویل فری و کمپرسورهای اویل اینجکت تقسیم می‌شوند و هرکدام می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی دقیق‌تر این پمپ‌ها پرداخته خواهد شد و مشخص می‌شود پمپ باد روغنی بهتر است یا بدون روغن و هرکدام از چه مزیت‌ها و معایبی برخوردارند.

کمپرسور روغنی چیست؟

کمپرسورهای روغنی یا اویل اینجکت (Oil Injected or Oil Lubricated Compressor) به نوعی از کمپرسورهای هوا گفته می‌شوند که از روغن به عنوان خنک‌کننده و روان کننده استفاده کرده و روغن می‌تواند عاملی در جهت جلوگیری از خرد شدن و آسیب دیدن قطعات کمپرسور باشد. در کمپرسورهای روغنی، اختلاط روغن با هوای مورد تراکم به صورت از پیش تنظیم شده صورت گرفته و روغن تحت فشار هوای خروجی از کمپرسور، به محفظه تراکم فرستاده می‌شود. در اصل روغن می‌تواند چندین نقش متفاوت را در این سیستم‌ها داشته باشند که مهم‌ترین آنها روانکاری قطعات است. البته در این کمپرسورها مشکلات و چالش‌هایی نیز وجود دارد که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرند که مهم‌ترین آنها آسیب دیدن قطعات موتور در صورت استفاده از روغن نامناسب، از کار افتادن کمپرسور در صورت واکنش روغن با هوا، گاز، رطوبت موجود و … هستند.

پمپ باد روغنی بهتر است یا بدون روغن

مزیت‌های کمپرسور روغنی

هرچند که خرید پمپ باد و خرید پمپ وکیوم قیمت مناسب اهمیت زیادی دارد اما در زمان خرید باید به مزیت‌ها و معایب کمپرسورها بیشتر از قیمت آنها توجه شود. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های کمپرسور روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از کمپرسور روغنی می‌توان برای انجام کارهای سنگین در صنایع مختلف استفاده کرد.
  • از آنجایی که این کمپرسورها از روغن برای خنک کاری استفاده می‌کنند همواره دمای دستگاه پایین بوده و از طول بالایی برخوردار خواهد بود.
  • کمپرسورهای روغنی دارای قدرت بسیار زیادی هستند
  • هزینه خرید اولیه این کمپرسورها در مقایسه با کمپرسورهای بدون روغن کمتر است
  • میزان آلودگی صوتی این کمپرسورها کمتر از کمپرسورهای روغنی است.
  • در برابر ضربه، فشار، شرایط محیطی و … مقاومت بیشتری دارند.
  • معمولاً در ظرفیت‌های بالایی تولید می‌شوند
  • نصب و راه‌اندازی و همچنین کار کردن با این دستگاه‌ها راحت‌تر است
  • تعمیر و نگهداری ساده‌تری داشته و دسترسی به قطعات آن‌ها راحت است.

معایب کمپرسور هوای روغنی

کمپرسورهای روغنی در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند می‌توانند از معایب مختلفی نیز برخوردار باشند و لازم است که کنترل و مدیریت مناسبی در زمان کار بر روی آنها داشت. از مهم‌ترین معایب این کمپرسورها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این کمپرسورها معمولاً قابلیت جابجایی ندارند و در ابعاد بزرگی تولید می‌شوند
  • ممکن است که هوای متراکم شده در این کمپرسورها حاوی مقداری روغن باشد
  • به علت وجود روغن در این کمپرسورها می‌توانند برای محیط مضر باشند.
  • نیازمند رسیدگی و توجه زیادی هستند و باید به صورت مستمر بررسی و کنترل شوند.

کمپرسور بدون روغن چیست؟

کمپرسورهای بدون روغن یا خشک (Dry or Oil Free Compressor) برخلاف کمپرسورهای اویل اینجکت نیاز به روغن‌کاری ندارند و از هوا برای خنک کاری قطعات استفاده می‌کنند. در این پمپ‌های باد محفظه تراکم هوا از قسمت انتقال قدرت کاملاً جدا بوده و به همین دلیل هوا هیچ‌گونه تماسی با روغن ندارد. این کمپرسورها می‌توانند برای صنایعی که نیاز کمتری به هوای فشرده دارند و افرادی که زمان محدودی برای بررسی و کنترل کمپرسورهای هوا دارند گزینه بسیار مناسبی باشد.

پمپ باد روغنی بهتر است یا بدون روغن

مزایای کمپرسورهای بدون روغن

کمپرسورهای اویل فری نیز همانند انواع کمپرسورهای اویل اینجکت می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند و در صنایع مختلفی استفاده شوند. از مهم‌ترین مزیت‌های این کمپرسورها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این کمپرسورها می‌توانند هوای بسیار تمیزتری تولید کرده و هیچ‌گونه آلودگی محیطی ایجاد نمی‌کنند.
  • برخلاف کمپرسورهای روغنی می‌توانند در مدت زمان کوتاهی شروع به کار کرده و هوای متراکم را آماده کنند.
  • از کاربردهای متعددی در صنایع مختلف برخوردارند و سازگاری زیادی با محیط زیست دارند.
  • تعمیر و نگهداری این کمپرسورها بسیار راحت است و با وجود آنکه هزینه ابتدایی آنها از کمپرسورهای روغنی بیشتر است در بلند مدت می‌تواند صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.
  • این کمپرسورها معمولاً در ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تری تولید می‌شوند و به راحتی می‌توان آنها را جابجا کرد.

معایب کمپرسورهای بدون روغن

کمپرسورهای بدون روغن و خشک نیز می‌توانند همانند انواع کمپرسورهای روغنی در کنار مزیت‌های متعددی که دارند از معایبی نیز برخوردار باشند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • با توجه به آنکه معمولاً در ظرفیت‌های کوچک تولید می‌شوند برای کارهای سنگین مناسب نیستند
  • موتور این کمپرسورها برای انتقال هوا به زمان بیشتری نیاز دارد
  • این کمپرسورها معمولاً دمای بالاتری دارند و این باعث می‌شوند که طول عمر کمتری داشته باشند.
  • لایه تفلونی که در این کمپرسورها به جای روغن استفاده می‌شود در برابر گرما و ضربه حساس بوده و در صورت آسیب دیدن باعث خرابی کمپرسور می‌شوند.

پمپ باد روغنی بهتر است یا بدون روغن

کمپرسور روغنی بهتر است یا کمپرسور بدون روغن

با توجه به تمامی مزیت‌ها و معایبی که برای هرکدام از انواع کمپرسورهای روغنی و بدون روغن عنوان شد می‌توان گفت کمپرسورهای روغنی می‌توانند کاربردهای بیشتری داشته باشند هر چند که معایبی نیز دارند. این کمپرسورها می‌توانند در صنایع غذا و دارو، الکترونیک، نساجی، گاز و نفت، خشک‌شویی، نقاشی، تولیدی‌ها و … کاربردهای متعددی داشته باشند اما کمپرسورهای بدون روغن نیز می‌توانند در کارگاه‌های کوچک و کارهای غیر صنعتی کاربردی و مؤثر باشند.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورها از نظر نحوه پاشش روغن و روغن‌کاری به دو دسته اصلی پمپ باد روغنی و پمپ باد بدون روغن تقسیم می‌شوند و هرکدام از آنها می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. هرکدام از این کمپرسورها می‌توانند کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متفاوتی داشته باشند. به صورت کلی و با توجه به مزیت‌های و معایب هرکدام از کمپرسورها می‌توان گفت کمپرسورهای روغنی از کاربردهای بیشتری برخوردارند و برای استفاده‌های مکرر و متعدد مناسب‌تر هستند.

شرکت پارس وکیوم به آدرس سایت https://parsvacuum.com/ با کادری مجرب و متخصص، سال‌ها است که در زمینه فروش کمپرسور هوا و تعمیرات آن فعالیت می‌کند. این شرکت با افتخار توانسته است نیازهای کشور را با ارائه کمپرسور هوا صنعتی باکیفیت و مرغوب برطرف کند.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا