آموزش صنعتیاخبار

پمپ آب ساختمان

پمپ آب ساختمان ابزاری پرکاربرد برای بهبود فشار آب خانه های مسکونی، شرکت ها و دیگر ساختمان ها است که نیروی الکتریسیته را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند. به دلیل افزایش جمعیت روز افزون شهرها، کاهش فشار آب مسئله مهم بسیاری از خانه ها و محیط های اداری، تجاری و … به حساب می آید که تنها راهکار آن، نصل پمپ آب است.

خرید پمپ آب خانگی براساس نیاز ساختمان انجام می شود که بعد از راه اندازی، آب با فشار بیشتر جریان پیدا می کند و مشکل کاهش فشار رفع خواهد شد. شرکت ها و برندهای مختلفی در زمینه تولید انواع پمپ ساختمان فعالیت دارند که طراحی، کیفیت و … روی قیمت محصول تاثیرگذار است.

نحوه عملکرد پمپ آب ساختمان

این ابزار مکانیکی با استفاده از نیروی برق، سیال در حال حرکت را با فشار و انرژی بیشتر منتقل می کند. در ساختمان های دارای متراژ کم و چندین طبقه با کمک این دستگاه فشار آب را بهبود می بخشند. نحوه عملکرد آن بدین گونه است که نیروی مورد نیاز از قطعه ای به نام الکتروموتور گرفته می شود، این نیرو، پروانه پمپ را به گردش درمی آورد و با چرخش آن انرژی مکانیکی بدست آمده، سیال را با سرعت بیشتر منتقل می کند.

پمپ آب ساختمان

مشخصات پمپ؛ اجزای تشکیل دهنده

پمپ آب خانگی همانند دیگر تجهیزات از اجزای مختلفی ساخته می شوند. تمام این اجزا با یکدیگر هماهنگ می شوند و کیفیت هر کدام روی عملکرد نهایی پمپ تاثیر گذارند. در موارد زیر با اجزای تشکیل دهنده پمپ خانگی آشنا می شوید:

بلبرینگ: بلبرینگ برای حفظ شفت پمپ استفاده می شود. همچنین از اصطکاک شفت هنگام چرخش جلوگیری می کند.

الکتروموتور: این قسمت با گرفتن انرژی برق، پروانه پمپ را به گردش درمی آورد و باعث بهبود جریان آب می شود

پوسته: پوسته همان پوششی است که قسمت های مختلف پمپ را دربرمی گیرد و باعث انتقال انرژی به سیال می شود.

دیفیوزر: این بخش منجر به تبدیل انرژی سرعتی به فشار می شود.

کاسه نمد پمپ آب: این کاسه مانع نشتی قسمت جلویی پمپ آب می شود.

محفظه آب بندی: این ابزار همانطور که نامش مشخص است باعث پیشگیری از نشت آب درون پمپ می شود.

شفت پمپ آب: شفت پمپ برای راه اندازی پروانه ضروری است.

پروانه: پروانه نیروی مکانیکی برای انتقال آب را تامین می کنند.

مکانیکال سیل: این ابزار به منظور پیشگیری از نشت مایعات و گازها استفاده می شود.

فلوتر: فلوتر به بررسی سطح آب درون مخزن می پردازد و زمان روشن یا خاموش شدن پمپ را تایین می کند.

کلید اتوماتیک: این کلید کنترلگر روشن یا خاموش کردن پمپ است.

کاربرد

در منابع مختلف مانند چاه ها، چشمه ها، سیستم های تامین آب شهری، ذخیره آب و … از پمپ آب استفاده می کند و با استفاده از قدرت مکانیکی، آب از منبع به مکان مورد نظر منتقل می شود. کاربرد این ابزار به شرح زیر است:

  • تامین آب آشامیدنی
  • مناسب سیستم آبیاری در کشاورزی
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • مصارف بهداشتی مانند حمام و دستشویی

پمپ آب ساختمان

انواع پمپ های ساختمان

در این قسمت با مدل های مختلف پمپ خانگی براساس ساختار آشنا می شوید:

  • پمپ جتی

پمپ جتی یا پمپ خودمکش جز پمپ های پرقدرت است که برای مخزن آب نصب می شود. این پمپ به خوبی آب را از منبع به مقصد منتقل می کند و برای خانه های نیازمند به فشار آب بالا پیشنهاد می شود. البته سروصدا دستگاه بسیار بالا است.

پمپ های بشقابی یکی از مدل های رایج ساختمانی است که برای خانه های 3 واحدی یا بیشتر انتخاب می شود. برای اجرا در ارتفاع بالاتر از مخزن آب قرار می گیرد.

  • پمپ های شناور

پمپ های شناور برای پمپاژ آب از چاه یا استخر طراحی شده است. اگر نیاز به استخراج آب از منابع عمیق زمینی دارید، می توانید از این مدل استفاده کنید.

  • پمپ سیرکولاسیون

این پمپ به نام دیگر سیرکولاتور شهرت دارد و برای محیط شوفاژ خانه قابل استفاده است. در واقع با راه اندازی آن گردش هوای سرد و گرم تامین می شود. صدای این دستگاه کم است و اصلا آزاردهنده نیست.

بهترین پمپ آب ساختمان یک اسب

 

چه ویژگی هایی یک پمپ را به عنوان بهترین مطرح می کند؟ این ویژگی ها شامل موارد زیر است:

سرعت

سرعت بیانگر حداکثر آبی است در هر دقیقه انتقال می یابد. این ویژگی ها برای خانه های بزرگ و پرجمعیت بسیار مهم است.

درجه فشار

این ویژگی مقدار فشاری که آب از پمپ خانگی خارج می شود را نشان می دهد. هر چه فشار بیشتر باشد، نیاز خانواده در طول شبانه روز راحت تر رفع می شود.

پروانه

پروانه های پمپ همان المان های حرکتی است که هر چه باکیفیت تر و بهتر باشد، پمپ با قدرت بهتری کار می کند.

نوع سیستم

پمپ ها از نظر سیستم به دو شکل جابه جایی مثبت یا منفی ارائه می شوند. مدل های مثبت با نیروی جاذبه شروع به کار می کنند و مدل های منفی با ایجاد افت فشار بین پمپ و دستگاه قابل فعالسازی هستند. برای انتخاب بهتر خوب است بدانید مدل های جا به جایی منفی حرفه ای ترند و تعمیر آن ها نیاز به افراد متخصص دارد.

شرکت لئو ارائه دهنده انواع بوستر پمپ آب نیز می باشد .

کلام آخر

پمپ آب ساختمان با توجه به متراژ واحدها انتخاب می شود و بعد از نصب، به طرز فوق العاده ای فشار آب را بهبود می بخشد. آشنایی با این ابزار برای صاحبان ساختمان بسیار مهم است و منجر به ارتقا رفاه و آسایش ساکنین می شود.

پمپ آب ساختمان

نکات مهم راه اندازی و خرید پمپ آب ساختمان

برای خرید پمپ خانگی دانستن برخی نکات بسیار مهم است. تنها با بررسی نکات انتخاب ساده تر می شود و با خیال آسوده مناسب ترین پمپ خانه تان را خریداری می کنید:

  • در نظر گرفتن متراژ خانه

برای انتخاب پمپ به متراژ واحد خانه دقت کنید. چه مقدار آبی برای مصرف احتیاج دارید؟ در نظر گرفتن این ویژگی ها می توانید توان مناسب پمپ آب را انتخاب کنید. مقدار آب مورد نیاز با توجه به تعداد سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و دیگر نقاط قابل بررسی است.

  • تعداد شیرآلات و سیستم آبرسانی

پمپ آب باید براساس آب مصرفی نقاط مختلف خریداری شود. هر چه تعداد شیرآلات و سیستم آبرسانی بزرگتر، باید به سراغ پمپ های با قدرت بالاتر بروید.

  • توجه به لوله ها

پمپ آب باید با لوله های ورودی و خروجی همسان با لوله های سیستم آبرسانی انتخاب شود. رعایت این نکته، توازن و فشار سیستم آبرسانی را بهبود می بخشد.

  • افزایش ایمنی

برای حفظ ایمنی پمپ و جلوگیری از مصرف برق، نصب ست کنترل کلید دیجیتال بسیار مهم است. این قطعه منجر به عملکرد دقیق تر پمپ می شود و نوسانات برقی پیشگیری می کند.

  • محل نصب مناسب

برای بهتر کار کردن پمپ بهتر است آن را در محلی نصب کنید که از جریان آب پایین تر یا هم سطح با آن باشد. این کار باعث کارایی بهتر پمپ می شود و فشار آب را بهبود می بخشد.

قیمت پمپ آب ساختمان؛ عوامل موثر بر آن

مخاطبین برای خرید بهترین پمپ آب خانگی، ابتدا می خواهند از قیمت آن مطلع شوند. امروزه در بازار انواع پمپ موجود است که هر کدام با قیمت های متفاوتی ارائه می شود. قیمت این ابزار براساس عوامل مختلف مشخص می شود که مهم ترین آن توانایی پمپ است. در واقع هر چه توان پمپ برای پمپاژ آب بیشتر باشد، قیمت آن افزایش می یابد. همچنین جنس و کیفیت این ابزار مستقیما روی هزینه نهایی تاثیرگذار است. بی شک برای خرید برندهای محبوب و مطرح باید هزینه متفاوتی پرداخت شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا