آموزش صنعتی

نحوه عملکرد پمپ دیافراگمی و خرید این مدل پمپ

پمپ دیافراگمی که به عنوان پمپ غشایی نیز شناخته می شود یک پمپ جابجایی مثبت است که از هوای فشرده برای انتقال حجم مشخصی از مایع از نقطه A به نقطه B استفاده می کند. با توجه به عملکرد پمپ های دیافراگمی می توان از آن ها در صنایع مختلف استفاده کرد.

شرکت آریا گشتاور مانا، طیف گسترده ای از پمپ های دیافراگمی، پمپ روغن داغ و غیره را در فروشگاه خود ارائه می دهد که بسیاری از آن ها را میتوان به صورت آنلاین خریداری کرد.

پمپ دیافراگمی
آشنایی با پمپ های دیافراگمی

عملکرد پمپ دیافراگمی

پمپ دیافراگمی از هوای فشرده به عنوان منبع تغذیه استفاده می کند. هوای فشرده از یک محفظه به محفظه دیگر توسط یک محور متصل منتقل می شود که به محفظه ها اجازه می دهد به طور همزمان حرکت کنند. در واقع باید گفت که این کار از طریق یک دریچه هوا که هوای فشرده را بین دو طرف پمپ هدایت می کند، انجام می شود. این حرکت رفت و برگشت، مایع را از یک محفظه خارج کرده و وارد لوله تخلیه می کند، در حالی که در همان زمان، محفظه دیگر با مایع پر می شود.

آشنایی با انواع پمپ دیافراگمی

یک پمپ دیافراگمی دوگانه برای انتقال طیف وسیعی از محصولات استفاده می شود. به طور معمول، پمپ AODD در جایی استفاده می شود که هوای فشرده به راحتی در دسترس باشد اما قبل از هر چیزی باید بدانید که پمپ های دیافراگمی که در دسته پمپ هایی با جابجایی مثبت قرار می گیرند، از غشاهای انعطاف پذیری به نام دیافراگم برای حرکت و انتقال مایعات استفاده می کنند.

پمپ های دیافراگمی در انواع پمپ دیافراگمی مکانیکی یا هوایی (AODD) موجود هستند که برای پمپاژ دوغاب های متحرک، لجن ها و سایر کاربردهای انتقال مایع با فشار کم استفاده می شوند.  یکی از معروف ترین برندهای سازنده پمپ های دیافراگمی، دبم Debem است. مارکو دو برناردی در سال ۱۹۷۵ شرکت دبم را در ایتالیا تاسیس کرد‌‌. این شرکت به تولید پمپ های صنعتی می پردازد که امروزه به سراسر جهان عرضه می شود.

شرکت دبم، انواع پمپ های دیافراگمی خود را در مدل های کیوبیک (Cubic)، باکسر (Boxer)، فول فلو (Full Flow)، فود باکسر (Food Boxer) و سانی باکسر (Sani Boxer) و RC Remote Control تولید و عرضه می کند. تمامی پمپ های این شرکت دارای گواهینامه ATEX، استاندارد IECEx و ISO 9001 هستند. از پمپ های دیافراگمی دبم در صنایع حفاری و معدنی آب و فاضلاب، کاشی و سرامیک، نفت و گاز و پالایشگاه ها، ماشین های پرکن، فیلتراسیون رنگ، صنایع دارویی و غذایی، آب نمک، اسید و باز و غیره استفاده می شود‌.

آشنایی با پمپ دیافراگمی
کاربرد پمپ دیافراگمی در صنعت

طرز کار پمپ دیافراگمی دبم (Debem) به چه صورت می باشد؟

اساس کار پمپ های دبم مشابه سایر پمپ های دیافراگمی به صورت پنوماتیک یا بادی و برقی است. در این پمپ، قسمتی از دو دیافراگم استفاده شده و بخشی دیگر کار فشرده کردن سیال را بر عهده دارد. حرکت دیافراگم ها توسط منابع بادی و یا برقی انجام می شود و این حرکت باعث مکش سیال در حالت اولیه شده و سیال وارد محفظه می شود. پس از آن دیافراگم حرکتی در جهت مخالف داشته و سیال را فشرده می کند.

ویژگی های استفاده از این پمپ ها

همانطور که گفته شد، پمپ دیافراگمی یک نوع پمپ جابجایی مثبت بوده که با فشار دادن دیافراگم باعث افزایش فشار و تغییر حجم محفظه شود. به همین دلیل دارای مزایای بسیاری است. برخی از مهم ترین ویژگی های پمپ های دیافراگمی عبارتند از:

  • طراحی ساده پمپ های AODD استفاده از آن ها را آسان می کند. سادگی این پمپ ها باعث شده که به حداقل مونتاژ نیاز داشته باشند. بنابراین، هنگامی که پمپ AODD را به منبع هوای فشرده وصل کنید، آنها آماده کار هستند.
  • پمپ های AODD می توانند بدون آسیب رساندن به قطعات یا از بین بردن موتور، بصورت خشک و بدون نیاز به هواگیری کار کنند.  آنها از هیچ روان کننده یا روغنی استفاده نمی کنند و به مکانیزم خنک کننده نیاز ندارند.
  • می توانید پمپ های دیافراگمی را طوری تنظیم کنید که پس از رسیدن به فشار معین، بدون آسیب رساندن به پمپ، خاموش شوند.
  • پمپ های دیافراگمی سبک و قابل حمل هستند و این مورد استفاده از آنها را در مکان های مختلف آسان میکند. از طرفی، تعمیر، تمیز کردن و نگهداری آن ها آسان است.
  • این نوع پمپ ها قابل تنظیم هستند و می توانند نیازهای کاربردی شما را برآورده کنند و هزینه ها را به حداقل برسانند.
  • پمپ های AODD بر روی منبع هوای فشرده کار می کنند و برای کار به منبع انرژی یا سوخت نیاز ندارند. این امر هرگونه اتصال کوتاه و ریختن مایعات روی سیم های برق را از بین می برد و در نتیجه محیط اطراف و کارگران را ایمن نگه می دارد.
نحوه کار پمپ های دیافراگمی
اجزای پمپ دیافراگمی

مکانیزم پمپ دیافراگمی با هوا

هوای فشرده در پمپ AODD وارد موتور هوا می شود. موتور، هوا را به سمت دیافراگم هدایت میکند و مایع را به بیرون می راند. دیافراگم دیگری که به دیافراگم اول متصل است کشیده می شود و در طرف دیگر حفره ایجاد می کند و محفظه مایع دوم را دوباره پر میکند.

در بالا و پایین دو دیافراگم، دریچه های یک طرفه (شیرهای توپی یا دریچه های فلپ) قرار دارند. هنگامی که یک حفره بسته می شود، مایع را به سمت بالا و خارج می راند. این کار می تواند تا 400 سیکل در دقیقه اتفاق بیفتد.

مزایای پمپ های AODD

به دلیل پمپاژ مناسب، پمپ های AODD مزایای مختلفی نسبت به پمپ های دیگر دارند:

  • آنها می توانند با ویسکوزیته بالا بهتر از اکثر پمپ ها کار کنند.
  • از آنجایی که در پمپ AODD برق و حداقل اصطکاک وجود ندارد، آن ها ضد انفجار هستند.
  • پمپ های دیافراگمی به ندرت نشت میکنند. تنها زمانی، نشتی از این پمپ ها مشاهده میشود که واشر از کار افتاده باشد یا دیافراگم ترک بخورد.
  • این نوع پمپ را می توان بدون آسیب رساندن به پمپ خشک کرد.

پمپ های دیافراگمی چه نوع مایعی را انتقال می دهند؟

پمپ های دیافراگمی تقریباً هر نوع سیالی را جابجا میکنند. برخی از نمونه های رایج سیالاتی که با استفاده از پمپ دیافراگمی پمپ می شوند آب، روغن و اسید هستند. پمپ های دیافراگمی قادر به پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا هستند. سیالات با ویسکوزیته بالاتر باعث می شود که پمپ کندتر حرکت کند.

آشنایی با پمپ های دیافراگمی
خرید انواع پمپ های دیافراگمی

خرید انواع پمپ های دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی با قیمت های مختلفی در دسترس بوده که هر کدام برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. بنابراین، انتخاب بهترین پمپ دیافراگمی به بهینه سازی عملکرد صنایع کمک می کند، در حالی که خرید پمپ دیافراگمی نامناسب به هدر رفتن انرژی و افزایش هزینه منجر می شود.

شرکت آریا گشتاور مانا به عنوان یک توزیع کننده پمپ دیافراگمی، پمپ بشکه کش و غیره در سراسر کشور ​​با سابقه طولانی در صنعت می تواند برای تمام نیازهای پمپاژ شما پمپ مدنظرتان را ارائه دهد.

این شرکت، به مشتریان کمک می کند تا با کیفیت ترین پمپ های دیافراگم را خریداری کنند. پس همین امروز با ما تماس بگیرید تا با یکی از کارشناسان در انتخاب یا نگهداری پمپ دیافراگمی خود صحبت کنید. ما مشتاقانه با شما همکاری می کنیم تا پمپ دیافراگمی مدنظر خود را انتخاب کنید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا