دسته‌بندی نشدهگوناگون

مقایسه میلگرد 2 کارخانه شمال شرق کشور + جدول وزنی

آیا می‌دانید میلگرد شاهرود با میلگرد نیشابور چه تفاوتی دارد؟

درست است که در شمال شرق کشور به اندازه منطقه شمال غرب، شاهد تراکم بالای کارخانه‌های فولادی نیستیم، اما به این معنی نیست که نمی‌توان در این منطقه میلگرد باکیفیت پیدا کرد. یکی از شناخته‌شده‌ترین میلگردهایی که در این منطقه تولید می‌شود، میلگرد نیشابور است. به‌عنوان مثال، میلگرد آجدار 16 نیشابور با گرید A3 جزء میلگردهایی است که در ساخت‌وساز کاربرد بسیاری دارد.

برای مشاهده قیمت میلگرد نیشابور، روی لینک زیر کلیک کنید:

در این مقاله، میلگرد نیشابور را با یکی دیگر از میلگردهای پرفروش منطقه شمال شرق یعنی میلگرد شاهرود، مقایسه کرده‌ایم:

1.   تولید کدام‌یک قدمت بیشتری دارد؟ میلگرد نیشابور یا میلگرد شاهرود؟

در بحث قدمت، نمی‌توانید هیچ‌کدام از کارخانه‌های فولاد خراسان یا فولاد شاهرود را برتر بدانید، چرا که هر 2 کارخانه تقریباً در یک‌زمان به بهره‌برداری رسیده‌اند؛ اما از نظر شهرت، باید گفت که میلگرد نیشابور که توسط مجتمع فولاد خراسان تولید می‌شود، کمی جلوتر است و در بازار محبوبیت بیشتری دارد. در جدول زیر، مشخصات مهم دو کارخانه فولاد خراسان و فولاد شاهرود با یکدیگر مقایسه شده است:

ردیفنام کارخانهسال تأسیسظرفیت تولید میلگردمحدوده جغرافیایی
1مجتمع فولاد خراسان1380600.000 تن در سال15 کیلومتری شمال غرب نیشابور
2فولاد شاهرود1380200.000 تن در سالکیلومتر 12 جاده شاهرود-دامغان
مقایسه مشخصات کارخانه‌های میلگرد شمال شرق کشور

محل استقرار هر 2 کارخانه فولاد خراسان و فولاد شاهرود شمال شرق کشور در نظر گرفته می‌شود اما همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، این 2 کارخانه 392 کیلومتر با یکدیگر فاصله داشته و در 2 استان متفاوت قرار دارند. کارخانه فولاد خراسان همان‌طور که از نامش هم قابل حدس است، در استان خراسان رضوی قرار دارد، اما کارخانه فولاد شاهرود در استان سمنان واقع‌شده است.

نقشه جغرافیا فولاد نیشابور تا فولاد شاهرود

فاصله 2 کارخانه و محل قرارگیری آن‌ها، نکته‌ای است که بایستی هنگام خرید میلگرد از درب کارخانه در نظر داشته باشید.

زمینه فعالیت کارخانه فولاد شاهرود علاوه بر تولید انواع میلگرد تولید شمش‌های فولادی با خط ذوب و ریخته‌گری 100 هزار تن در سال است.

قیمت میلگرد شاهرود از طریق لینک زیر در دسترس است:

چندین میلگرد بر روی هم

2.   میلگرد شاهرود چه تفاوتی با میلگرد نیشابور دارد؟

داستان شباهت‌های 2 کارخانه در زمینه تولیدات آن‌ها نیز ادامه دارد. هر 2 کارخانه فولاد شاهرود و فولاد خراسان در تولید میلگرد به‌نوعی خودکفا هستند و شمش‌های مورد نیازشان را خود تولید می‌کنند. شمش‌های تولیدی هر 2 مجتمع در 2 گرید 5 SP و 3 SP تولید می‌شوند.

هر دو کارخانه فولاد نیشابور و فولاد شاهرود هم میلگرد ساده و هم میلگرد آجدار تولید می‌کنند. میلگردهای آجدار مجتمع فولاد خراسان تنها در گرید A3 تولید می‌شوند که این دسته‌بندی بر اساس استاندارد قدیمی و روسی GOST انجام شده است. تنوع سایز میلگرد ساده در محصولات مجتمع فولاد خراسان بیشتر است و اگر قصد خرید میلگرد ساده در سایزهای 10 تا 50 میلی‌متر را دارید، این کارخانه انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

در جدول زیر، سایزهای مختلف میلگردهای 2 کارخانه با یکدیگر مقایسه شده است:

ردیفنام کارخانهگریدهای میلگرد تولیدیسایز (میلی‌متر)
1مجتمع فولاد خراسانA110 تا 50
2مجتمع فولاد خراسانA310 تا 32
3فولاد شاهرودA110 تا 32
4فولاد شاهرودA28
5فولاد شاهرودA310 تا 32
مقایسه انواع میلگردهای تولیدشده توسط کارخانه‌های شمال شرق کشور

مهم‌ترین تفاوت میلگردهای آجدار دو کارخانه، به تکنولوژی تولید آن‌ها بازمی‌گردد. مجتمع فولاد خراسان سعی کرده تا با استفاده از دانش بومی و تکنولوژی ساخت داخل، خطوط تولید خود را مجهز کند، در حالی که تکنولوژی خطوط تولید کارخانه فولاد شاهرود توسط 2 شرکت زیمنس آلمان و پومینی ایتالیا تأمین شده است.

همچنین مجتمع فولاد خراسان برای بهبود خواص مکانیکی میلگردهای آجدار خود، از روش Quench-Temper استفاده می‌کند که در آن میلگرد تولیدشده مجدداً تا دمای 150 درجه سانتی‌گراد گرم شده و به آرامی و تا دمای اتاق، خنک می‌شود. کارخانه فولاد شاهرود برای رسیدن به این هدف، از روش ترمکس استفاده می‌کند که شامل خنک کردن یک‌باره میلگرد تازه تولیدشده است.

کارگرن در حال کار با میلگرد

3.   میلگرد نیشابور سنگین‌تر است یا میلگرد شاهرود؟

احتمالاً مهم‌ترین پارامتر در تصمیم‌گیری برای خرید میلگرد، وزن آن است. وزن میلگرد تعیین‌کننده کیفیت و همچنین بودجه‌ای است که باید برای خرید آن در نظر گرفته شود. در جدول زیر، مقایسه وزن سایزهای مشترک هر 2 میلگرد نیشابور و شاهرود با یکدیگر را می‌بینید:

سایز میلگرد (mm) فولاد شاهرود (وزن یک شاخه میلگرد (Kg)) فولاد نیشابور (وزن یک شاخه میلگرد (Kg))
1088
1211.811
1414.814.2
161818.8
182424
2029.529
223736
2548.646.8
285857.8
327678.2
مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های شمال شرق کشور

همان‌طور که از جدول مشخص است، میلگرد نیشابور در سایزهای پایین (تا 22 میلی‌متر) سنگین‌تر بوده و وزن آن به بازه بالایی جدول اشتال نزدیک‌تر است، در حالی که وزن میلگردهای سایز 25 و بالاتر میلگرد شاهرود این برتری را نسبت به میلگرد نیشابور دارد. در نتیجه هنگام خرید، بایستی سایزهای میلگردی که می‌خواهید بخرید را هم در نظر بگیرید.

4.   چگونه می‌توان میلگرد شاهرود را از میلگرد نیشابور تشخیص داد؟

برای تشخیص میلگرد شاهرود از میلگرد نیشابور، باید به علامت اختصاری هر کدام که روی بدنه آن‌ها حک شده، دقت کنید. علامت اختصاری میلگرد نیشابور، KSC CO بوده و علامت اختصاری میلگرد شاهرود، SHS است. هر 2 علامت اختصاری، برگرفته از نامه‌ای کارخانه‌های فولاد خراسان و فولاد شاهرود هستند.

5.   قیمت میلگرد نیشابور چقدر با قیمت میلگرد شاهرود تفاوت دارد؟

بعد از وزن، قیمت میلگرد تعیین‌کننده تصمیم نهایی شما برای انتخاب میلگرد است. البته باید هر 2 پارامتر را هم‌زمان در نظر بگیرید، چرا که ممکن است وزن میلگرد کارخانه‌ای کمتر باشد اما اگر قیمت یک شاخه آن را حساب کنید، به این نتیجه برسید که در مجموع آن میلگرد گران‌تر بوده یا از نظر قیمتی، فرقی با گزینه‌های دیگرتان ندارد.

معمولاً قیمت میلگرد شاهرود کمی گران‌تر از قیمت میلگرد نیشابور است، اما با توجه به این که اکثر سایزهای آن وزن بیشتری نسبت به میلگرد نیشابور دارند، شاید در قیمت یک شاخه تفاوت چندانی بین این دو میلگرد وجود نداشته باشد. با این اوصاف، مهم‌ترین عاملی که باید هنگام انتخاب بین این 2 میلگرد به آن توجه کنید، مسافت کارخانه تا پروژه‌تان و تعداد بندیل‌هایی است که هر کارخانه با هر بار میلگرد برایتان می‌فرستد.

ازآنجایی‌که قیمت میلگرد روی هزینه‌های پروژه شما اثرگذار است، پس به یاد داشته باشید که علاوه بر کیفیت میلگرد، قیمت و هزینه باربری آن نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای مشاهده قیمت میلگرد برند های مختلف ، به لینک زیردر سایت آسرون مراجعه کنید:

امیدواریم مطالعه این مقاله بتواند در تصمیم‌گیری شما برای انتخاب یکی از میلگردهای نیشابور یا شاهرود، تأثیرگذار باشد. پیش از خرید میلگرد، تحلیل نوسانات بازار را فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا