آموزش صنعتیاخبار

چه عواملی بر قیمت روغن هیدرولیک تاثیر می گذارد؟

روغن هیدرولیک مایعی است که در سیستم ‌های هیدرولیک برای انتقال قدرت و روانکاری اجزا استفاده می ‌شود. این روغن از اصطکاک بین قطعات متحرک سیستم هیدرولیک می ‌کاهد و به حفظ عملکرد صحیح آن کمک می‌ کند. کاربرد روغن هیدرولیک مانند روغن ترمز است و باعث روان تر شدن چرخش فرمان و انتقال قدرت به فرمان خودرو می گردد .در این مقاله به بررسی عوامل  تاثیر گذار بر قیمت روغن هیدرولیک و ارائه راهنمای خرید این روغن می ‌پردازیم.

عوامل موثر بر قیمت روغن هیدرولیک

قیمت روغن هیدرولیک به عوامل مختلفی مانند برند سازنده، نوع روغن، کیفیت، حجم بسته بندی و محل خرید بستگی دارد. در ادامه به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم.

برند سازنده

برندهای مختلف روغن هیدرولیک، قیمت ‌های متفاوتی دارند. برندهای معتبر و شناخته ‌شده معمولاً قیمت بالاتری نسبت به برندهای ناآشنا دارند. بهران و پارس از جمله برندهای معروف روغن هیدرولیک ایرانی و شل و توتال از جمله برندهای معروف روغن هیدرولیک خارجی هستند.

انواع روغن هیدرولیک

انواع روغن‌ هیدرولیک شامل روغن هایی با پایه نفتی، مصنوعی (سنتتیک) و نیمه مصنوعی (نیمه سنتتیک) است. قیمت روغن‌ هیدرولیک مصنوعی به دلیل خواصی مانند مقاومت به حرارت بالا، نقطه انجماد پایین، عمر طولانی، توانایی کار در شرایط سخت و حساس و به طور کلی به دلیل کیفیت و عملکرد بهتر، معمولاً از روغن ‌های نفتی و نیمه مصنوعی بیشتر است.

کیفیت روغن

کیفیت روغن هیدرولیک بر قیمت آن تأثیر مستقیم دارد. روغن ‌های هیدرولیک با کیفیت بالاتر، از مواد اولیه مرغوب ‌تر و با فناوری ‌های پیشرفته ‌تر تولید می‌ شوند و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند.

حجم بسته بندی

قیمت روغن هیدرولیک با حجم آن رابطه مستقیم دارد. شرکت های سازنده روغن های هیدرولیک را در بسته بندی های مختلف تولید و به بازار عرضه می کنند. به طور معمول هرچه حجم روغن بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

محل خرید

قیمت روغن های هیدرولیک در فروشگاه ‌های مختلف و همچنین در شهرهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برای اطمینان از کیفیت و اصالت روغن خریداری شده باید روغن های هیدرولیک را از فروشگاه های معتبر لوازم صنعتی خریداری نمایید.

راهنمای خرید روغن هیدرولیک

نکاتی که باید قبل از خرید روغن هیدرولیک مد نظر قرار دهید در ادامه آورده شده است.

  • سیستم های مختلف نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین قبل از خرید روغن با استفاده از توضیحات مندرج در دفترچه راهنما سیستم هیدرولیک نیازهای قطعات و تجهیزات را شناسایی کنید.
  • از آنجایی که روغن های هیدرولیک عناصری حیاتی در سیستم ‌های هیدرولیک هستند و نقش کلیدی در عملکرد صحیح و عمر طولانی این سیستم ‌ها ایفا می ‌کنند باید دارای کیفیت مطلوب باشند. برای اطمینان از کیفیت روغن هیدرولیک، بهتر است از برندهای معتبر و شناخته ‌شده خرید کنید.
  • قبل از خرید، قیمت روغن را در فروشگاه‌ های مختلف حضوری و غیر حضوری مقایسه و از معتبرترین و ارزان ‌ترین فروشگاه خرید کنید.
  • به تاریخ تولید روغن هیدرولیک توجه و از خرید روغن ‌های تاریخ گذشته خودداری کنید. زیرا این روغن ها نه تنها عملکرد سیستم را بهبود نمی دهند بلکه باعث آسیب به قطعات و افزایش هزینه های نگهداری و تعمیر تجهیزات و ماشین آلات می شوند.

چه عواملی بر قیمت روغن هیدرولیک تاثیر می گذارد؟

تعویض روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک را باید به طور منظم تعویض کرد. زمان تعویض روغن در سیستم ‌های مختلف متفاوت است و به نیازهای سیستم که در دفترچه راهنمای آن درج شده است بستگی دارد. برای تعویض روغن هیدرولیک می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. خودرو را در روی سطح صاف و بدون شیب قرار دهید.
  2. موتور خودرو را خاموش کنید و اجازه دهید تا کمی خنک شود.
  3. درب مخزن روغن هیدرولیک را با یک پارچه به خوبی تمیز کنید و اطراف مخزن را از بیرون چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ نوع آلودگی بیرونی وارد مخزن روغن نمی شود.
  4. با کمک دستگاه وکیوم، روغن هیدرولیک قدیمی را خالی کنید.
  5. مقداری روغن هیدرولیک جدید داخل مخزن بریزید و مجدد آن را با پمپ وکیوم تخلیه کنید. این کار برای خروج کامل روغن هیدرولیک قدیمی از مخزن انجام می شود.
  6. حالا در قسمت جلو اتومبیل جک بزنید و سه پایه فلزی را زیر آن قرار دهید.
  7. موتور خودرو را روشن کنید و فرمان را به چپ و راست حرکت دهید تا روغن هیدرولیک قبلی به خوبی در سیستم جریان پیدا کند و هوای آن تخلیه شود. در این مرحله مجدد مخزن روغن هیدرولیک، پر می شود.
  8. موتور را خاموش کنید و مجدد با دستگاه وکیومروغن هیدرولیک را تخلیه کنید. بهتر است این کار را تا 4 الی 5 بار انجام دهید تا کاملا مطمئن شوید که روغن هیدرولیک کثیف قبلی دیگر در سیستم خودروی شما وجود ندارد و کاملا تخلیه شده است.
  9. در حالی که خودروی شما روی جک و سه پایه فلزی قرار دارد، شیلنگ روغن هیدرولیک را باز کنید. شلنگ را سر جای خود ببندید و مطمئن شوید که این کار به درستی انجام شده است
  10. روغن هیدرولیک جدید را وارد مخزن هیدرولیک کنید و موتور را روشن کنید. حالا فرمان را بچرخانید تا روغن هیدرولیک جدید به خوبی در سیستم جریان پیدا کند. این کار را چند بار انجام دهید و اگر سطح روغن هیدرولیک پایین آمد، مجدد روغن هیدرولیک بریزید.

نکات مهم پس از خرید روغن های هیدرولیک

  • روغن هیدرولیک باید به طور دوره‌ ای تعویض شود تا از عملکرد صحیح سیستم هیدرولیک اطمینان حاصل شود.
  • سطح روغن هیدرولیک باید به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز، به آن روغن اضافه شود.
  • از مخلوط کردن روغن ‌های هیدرولیک مختلف با یکدیگر خودداری کنید.
  • روغن هیدرولیک را در مکانی خنک و خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
  • استفاده از روغن هیدرولیک با کیفیت بالا برای عمر طولانی سیستم هیدرولیک و عملکرد صحیح آن ضروری است.

برای اطلاع از قیمت روغن هیدرولیک و سایر روغن های صنعتی می توانید به فروشگاه فیدار اویل به نشانی fidaroil.com مراجعه نمایید. این فروشگاه مرجعی معتبر برای خرید انواع روغن های هیدرولیک داخلی و خارجی است. کارشناسان فروش فیدار اویل به صورت شبانه روزی از طریق شبکه های اجتماعی پاسخ گوی سوالات شما در مورد انواع روغن صنعتی، گریس نسوز و سایر محصولات مرتبط هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا