دسته‌بندی نشده

چگونه عمر باتری را به حداکثر برسانیم: عادات شارژ و نکات دیگر

بسیاری از ما کاربران معمولی به دنبال تلفن های هوشمند با طولانی ترین عمر باتری هستیم. اگر چند سال است که گوشی را نگه داشته اید، احتمالاً متوجه شده اید که باتری آن مانند زمانی که گوشی کاملا نو بود دوام نمی آورد.و با طولانی تر شدن استفاده از آن  ممکن است با خاموش شدن ناگهانی مواجه شوید.

متأسفانه ظرفیت باتری به ناچار با افزایش عمر کاهش می یابد. اما این بدان معنا نیست که نمی توانید کاری برای افزایش طول عمر باتری گوشی هوشمند خود انجام دهید. اگر تا به حال به این فکر کرده اید که بهترین راه برای شارژ باتری چیست، ما در مرکز باتری چند نکته علمی اثبات شده برای به حداکثر رساندن عمر باتری آورده ایم.

شارژ جزئی یک عادت سالم است

یکی از افسانه های دائمی باتری این است که باتری باید به طور کامل تخلیه و شارژ شود. این نمی تواند برای باتری های لیتیوم یونی درست باشد. این یک افسانه باقی مانده از سلول های سرب اسیدی است، و شارژ کردن تلفن هوشمند مدرن خود به این روش بسیار نامطلوب است. این روش تنها برای ریست باتری سامسونگ مرکز باتری باید گهگاهی انجام شود ولی به طور دائم نباید انجام شود.

شارژ جزئی برای باتری های لیتیوم یون خوب است و می تواند مزایای مثبتی برای طول عمر سلول داشته باشد. برای درک اینکه چرا مهم است که بدانیم باتری چگونه شارژ می شود. باتری‌های لیتیوم یون جریان ثابتی می‌گیرند و زمانی که به خالی نزدیک‌تر می‌شوند با ولتاژ کمتری کار می‌کنند. این ولتاژ به تدریج با شارژ شدن سلول افزایش می‌یابد و قبل از اینکه جریان شروع به کاهش کند تا زمانی که ظرفیت کامل شود، در حدود 70 درصد شارژ کاهش می‌یابد.

شارژ جزئی برای باتری های لیتیوم یون خوب است و حتی مزایای مثبتی نیز دارد.

قابل ذکر است، کار با ولتاژ پایین برای طول عمر باتری خوب است و تعداد چرخه های شارژ موجود را افزایش می دهد قبل از اینکه شاهد کاهش قابل توجهی در ظرفیت باشید. به طور کلی، طبق گفته مرکز باتری ، هر 0.1 ولت کاهش در ولتاژ سلول، عمر چرخه را دو برابر می کند. بنابراین، شارژ کردن گوشی در محدوده 30 تا 80 درصد، ولتاژ را پایین نگه می دارد و ممکن است عمر باتری را اندکی افزایش دهد.

شارژهای کوچکتر اما معمولی برای باتری های لیتیوم یونی بسیار بهتر از چرخه های شارژ کامل طولانی هستند.

استفاده از تنها 20 درصد از باتری در بین شارژها عملی نیست، اما شارژ کردن گوشی در زمانی که تقریباً نصف آن را مصرف کرده اید، در درازمدت عمر باتری شما را بهبود می بخشد. به خصوص اگر هر بار هم از شارژ کامل خودداری کنید. نکته اصلی این است که شارژهای کوچکتر و معمولی برای باتری های لیتیوم یون بهتر از چرخه های شارژ کامل طولانی هستند.

با شارژ طولانی مدت سلامت باتری سامسونگ را به خطر می اندازید!

شارژ کردن یک شبه یا در کل طول روز یک عادت بسیار رایج است، اما به دلایل متعددی توصیه نمی شود (افسانه قدیمی «شارژ بیش از حد» یکی از آنها نیست). اولاً، شارژ مداوم یک باتری پر می‌تواند باعث آبکاری لیتیوم فلزی شود، که پایداری را در دراز مدت کاهش می‌دهد و در موارد نادر می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد و راه‌اندازی مجدد سیستم شود. ثانیا، همانطور که در بالا ذکر کردیم، باتری را در ولتاژ استرس بالاتر در زمانی که 100 درصد است، رها می کند. سوم، و مهمتر از همه، گرمای اضافی ناشی از اتلاف انرژی را ایجاد می کند.

در حالت ایده‌آل، زمانی که یک دستگاه به ظرفیت باتری 100 درصد رسید، باید شارژ را متوقف کند، زیرا اگر به کابل شارژ متصل باشد باتری بارها و بارها شارژ می شود. یا حداقل جریان شارژ را به مقادیر بسیار کمی کاهش دهد.

در حالی که برخی از تلفن‌ها پس از پر شدن شارژ را غیرفعال می‌کنند. خاموش کردن تلفن های هوشمند نیز در بسیاری از موارد تفاوتی ایجاد نمی کند. اگرچه این مقدار انرژی زیاد نیست، اما از خنک شدن سریع گوشی شما جلوگیری می کند و به چرخش در قسمت کوچکی از باتری ادامه می دهد و در نتیجه یک چرخه کوچک ایجاد می شود.

آخرین نکته قابل ذکر بار انگلی است. این زمانی اتفاق می‌افتد که باتری همزمان با شارژ شدن به میزان قابل توجهی تخلیه می‌شود، مانند تماشای ویدیو یا بازی در حین شارژ.

بارهای انگلی برای باتری‌ها مضر هستند، زیرا چرخه شارژ را مخدوش می‌کنند و چرخه‌های کوچکی را ایجاد می‌کنند. بدتر از آن، بارهای انگلی که هنگام شارژ کامل دستگاه اتفاق می‌افتند، باعث ایجاد استرس و گرمای ولتاژ بالاتر بر روی باتری می‌شوند.

بازی یا تماشای ویدیو در حین شارژ بد است زیرا چرخه شارژ را دچار مشکل می کند.

بهترین راه برای جلوگیری از بارهای انگلی این است که دستگاه خود را هنگام شارژ خاموش کنید. اما این واقعاً واقع بینانه نیست. در عوض، بهتر است در زمانی که دستگاه به برق وصل است، گوشی را روشن نگه دارید و از آن استفاده نکنید. وبگردی احتمالاً خوب است. همچنین، به یاد داشته باشید که پس از پر شدن کافی باتری آن را از برق بکشید.

گرما دشمن عمر طولانی باتری است

عکس محصول ASUS ROG Phone 5 از لوگوی باتری و شارژ از نزدیک

در کنار تمام موارد فوق، دما نیز به همان اندازه در طول عمر و به حداکثر رساندن عمر باتری نقش دارد. در واقع، این بدون شک بزرگترین قاتل سلامت باتری آیفون و دیگر دستگاه ها شارژ طولانی مدت است. مانند ولتاژهای بالا، دماهای بالا به باتری فشار وارد می کند و باعث می شود ظرفیت باتری بسیار سریعتر از زمانی که در دمای پایین نگه داشته شود از دست بدهد.

یک سلول بین 25 تا 40 درجه سانتیگراد (77 تا 86 درجه فارنهایت) باید پس از سال اول با چرخه های شارژ معقول، حدود 85 تا 96 درصد ظرفیت خود را حفظ کند . با بالا بردن مرتب دما به بالای 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) و شارژ کردن تا 100 درصد، این کاهش ظرفیت پس از سال اول به 65 درصد می رسد و دمای باتری 60 درجه سانتیگراد (140 درجه فارنهایت) در کمترین زمان به این نشانگر می رسد.

باتری که در حالت شارژ کامل در معرض دمای بالا قرار دارد، بدترین چیز در دنیا است و اولین چیزی است که هنگام شارژ کردن تلفن باید از آن اجتناب کنید. بنابراین نباید گوشی خود را زیر بالش بگذارید تا در شب شارژ شود یا در روزهای گرم به داشبورد ماشین خود وصل کنید. و اگر از آن استفاده می کنید، اگر گوشی را خنک نگه ندارید، شارژ بی سیم می تواند بر سلامت باتری تأثیر بگذارد.

شارژ سریع و عمر باتری

فناوری‌های شارژ سریع در اینجا یک موضوع بحث برانگیز هستند، زیرا جریان و ولتاژ بالاتر منجر به داغ‌تر شدن دستگاه می‌شود. با قابلیت‌های بیش از 60 وات و افزایش تا 100 وات حتی در گوشی‌های هوشمند، طول عمر دستگاه به سرعت تبدیل به یک مشکل می‌شود. شارژ سریع برای یک شارژ کوچک خوب است، اما استانداردهای متعددی که ما به طور مرتب آزمایش کرده‌ایم در هنگام شارژ بیش از چند دقیقه بیش از 40 درجه سانتیگراد است.

رها کردن گوشی برای شارژ سریع به مدت 5 تا 15 دقیقه منجر به مشکلات عمده گرمای بیش از حد نخواهد شد، اما مرکز باتری استفاده از آنها را برای شارژ کامل توصیه نمی کند.

شارژ وایرلس چه اثری بر سلامت باتری دارد؟

شارژر وایرلس به باتری گوشی شما آسیب نمی رساند. با این حال، افرادی که معتقدند شارژ بی سیم به باتری گوشی هوشمند آسیب می زند، زیرا شارژ بی سیم گرمای بیشتری نسبت به شارژ سیمی تولید می کند، که می تواند باتری شما را تحت فشار بیشتری قرار دهد. نظر مرکز باتری در این خصوص این است که اگر از شارژر وایرلس اصلی و با کیفیت بالا استفاده کنید هیچ مشکلی برای گوشی شما به وجود نمی آید.

چگونه سلامت باتری گوشی هوشمند را در دراز مدت به حداکثر برسانیم

لبه موتورولا به علاوه نشانگر شارژ

فناوری باتری لیتیوم یونی این روزها به خوبی شناخته شده است و تلفن های هوشمند بر اساس موارد استفاده ما ساخته شده اند، اما عادت ها و افسانه های بد هنوز در آگاهی عمومی نفوذ می کند. در حالی که اکثر این عادات در میان مدت تأثیر منفی شدیدی بر عمر باتری تلفن شما نمی گذارد، اما در طولانی مدت باتری شما را نابود می کند.

به طور کلی، چرخه‌های شارژ معمولی کوچک‌تر و خنک نگه‌داشتن گوشی از نکات کلیدی هستند که باید به خاطر بسپارید. اگرچه باید به این نکته اشاره کنم که باتری های تلفن های مختلف همیشه بسته به نحوه برخورد ما با آنها، کمی متفاوت خواهند بود.

خرید باتری در صورت تمام شدن عمر باتری

اگر عمر باتری شما تمام شد حتما باتری را عوض کنید تا به قسمت های دیگر گوشی آسیبی نرسد. مرکز باتری یک فروشگاه اینترنتی معتبر برای خرید لوازم جانبی موبایل است که انوع باتری های اصلی گوشی را در اختیار شما قرار می دهد. با خرید از مراکز معتبری مانند سامسونگ، مرکز باتری، شیائومی و آیفون عمر باتری و گوشی خود را تضمین کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا