آموزش صنعتیاستارتاپاطلاعات صنعت

سه ابزار مهم در صنایع فلزات

در صنایع فلزات دستگاه ها و ابزار های بسیار پیشرفته ای و مهمی مورد استفاده قرار میگیره و ساخته میشود که ما در این مطلب به سه مورد از ابزار های مهم در این صنعت میپردازیم و راجب آن توضیح میدهیم.

این سه دستگاه عبارتند از دستگاه مکنده، دستگاه کمپرسور مفیدی و دستگاه پرس برک.

دستگاه پرس برک چیست؟

فلزات اتعطاف پذیری بالا دارند و ما برای شکل دادن به آن، آن ها را خم میکنیم و شکل به آن ها میدهیم که این کار را توسط دستگاه پرس برک انجام میدهیم و این دستگاه به همین منظور ساخته شده که به فلزات فرم بدهد.

 

کاربرد های دستگاه پرس برک

در بسیاری از صنایع نیاز است که فلزات را خم و یا به آن ها شکل مورد نظر را بدهند، به همین منظور اکثر صنایع به این دستگاه نیاز دارند.

خیلی از وسایل مثل قطعاتی که در ساختمان سازی، آسانسور ها و لولای در ها و … به کار میرود از فلزاتی است که انحنا و شکل خاص خودش را دارند و این موارد همگی توسط پرس برک ساخته شده اند.

صنایعی که از این دستگاه بیشتر استفاده میشود را مینواد به صنعت دکل سازی، آسانسور سازی، تابلو سازی، صنایع نفت و گاز و… نامبرد.

انواع دستگاه پرس برک

به طور کلی این دستگاه به سه دسته مکانیکی، پنوماتیکی و هیدرولیکی تقسیم میشود و ما در این مقاله به سه  مورد از آن میپردازیم

پرس برک مکانیکی

در این مدل از پرس برک از چرخ طیاری متشکل شده و نیرو را به کمک میل لنگی که دارد به رام انتقال می دهد. مقاومت و قدرت این مدل از دستگاه کم تر از نوع هیدرولیکی است. به همین دلیل است که از آن برای خم کردن و شکل دادن به ورقه های فلزات با ضخامت کم تر استفاده میشود و البته این نکته را هم باید گفت که سرعت عمل آن از نوع هیدرولیکی آن بیشتر است.

این مدل قابلیت این را دارد که با عوض کردن قالب آن بتوان برای برش، شیارزنی و سوراخ کردن فلزات نیز استفاده کرد.

یکی از مزیت های پرس برک مکانیکی، هزینه های پایینی برای تعمیر و نگهداری آن نیاز است.

پرس برک پنوماتیکی

این مدل به نام ایر هم شناخته می شود و کاربرد آن نسب به مدل های دیگر پرس برک کم تر است. ابعاد و اندازه این مدل کوچک و یا متوسط است. این مدل از پرس برک قدرت کمی دارد ولی سرعت عمل آن بسیار بالا است. سیلندری که در این دستگاه تعبیه شده، نیروی محرکه را برای فک بالا تولید می کند. امروزه از این مدل از پرس به دلیل ساختار پیچیده ای که دارد، استفاده نمی شود و فقط شرکت های اندکی به ساخت این دستگاه ها ادامه داده اند.

پرس برک هیدرولیکی

تامین کردن نیروی محرکه این نوع دستگاه مانند اسمی که دارد هیدرولیکی است. سیلندر های این دستگاه نیرو را تامین می کند و فک بالا از طریق این نیرو، رام را حرکت می دهد. این مدل پرس بسیار پر کاربرد است و در صنایع مختلفی استفاده می شود، چرا که قدرت بسیار بالایی دارد و توانایی انجام فرایند های مختلفی را دارد که خود این نوع پرس به دو دسته مویینگ و داون مویینگ تقسیم بندی می شود.

کمپرسور مفیدی

کمپرسور مفیدی

دستگاه کمپرسور مفیدی همانطور که از اسم آن مشخص است، هوا را در خودش جم میکند.این دستگاه با استفاده از موتوری که روی آن قرار دارد هوا را که حجم بسیار زیادی دارد با سرعت در مخزن خودش جمع میکند و بعد هوای درون خودش را توسط اهرمی که دارد با فشار بسیار زیاد به بیرون انتقال میدهد. مثل زمانی که میخواهیم چرخ ماشینی را باد کنیم.

مزیت های استفاده از کمپرسور مفیدی

اصلی ترین کاری که این دستگاه انجام میدهد جمع کردن و متراکم کردن هوا درون خودش و استفاده از آن برای انتقال دادن انرژی.

هزینه تعمیر و نگه داری دستگاه کمپرسور باد کم بوده.

گرامای بسیار کمی به وجود می آورد.

از نظر ابعاد و وزن بیسار کوچک تر و سبک تر است.

کاربرد های کمپرسور باد

این دستگاه در زمینه های صنعت و غیر صنعتی کاربرد های زیادی دارد که با پیشرفت علم و ساخت دستگاه های کمپرسور باد جدید استفاده از آن هم بیشتر شده و به سمت مسارف خانگی هم رفته است.

در صنعت های مختلف مثلا برای جابجایی کردن وسایل مکانیکی مثل درب های اتوبوس از این دستگاه استفاده میشود و با فشار هوا درب های اتوبوس باز و بسته میشوند. روش کار هر دستگاه کمپرسور با نوع دیگر خودش در صنعت دیگری متفاوت است.

این دستگاه در شغل های همچون آرایشگری، مکانیکی، تعمیرات موبایل و کامپیوتر، نجاری، رنگ کاری، لوله های گاز، انواع مختلف کارخانه ها و کارگاه ها و.. مورد استفاده قرار میگیرند.

 ابزار مهم در صنایع فلزات

مکنده

مکنده دستگاهی است مثل جارو برقی ولی در ابعاد و اندازه های مختلف و کاربرد های متفاوت و صنغتی. به طور کلی مکنده کار اصلی آن دقیقا مشابه اسمی که دارد جمع کردن و مکیدن اجسام مختلف است.

معیارهای طراحی دستگاه مکنده

ما چند مورد از معیار هایی که برای تعیین شاخص های خرید آن می باشد را به شما می گوییم.

  • حداکثر ظرفیت جابجایی مواد موجود در هوا
  • مدت زمانی که این دستگاه در طول روز میتواند انجام دهد
  • حداکثر اندازه حجمی و وزنی موجود در مواد
  • محاسبه کردن و تعیین افت فشار در زمان انتقال مواد
  • مشخصات ظاهری و فیزیکی مواد دستگاه

مکنده ها چه کاربردی دارند؟

روش کار این دستگاه ها مشابه جارو برقی است و بیشتر برای محیط های صنعتی استفاده می شوند. که ما به برخی از میپردازیم

جمع آوری مواد پودری و خاکستر و مواد ریز

مکانیزم فیلتراسیون قدرتمند

امکان جمع آوری مواد سمی و قابل اشتعال

جمع آوری انواع آلودگی های جامد و مایع

بکارگیزی در صنایع فلزات، صنایع سنگین و سنگ

استفاده در صنایع کاغذ و مقوا

استفاده در صنایع کاشی و سرامیک و همچنین چوب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا