دسته‌بندی نشده

آنچه قبل خرید تجهیزات سردخانه باید بدانیم

در خرید تجهیزات، انتخاب نا صحیح آنها ممکن است باعث خسارات پرهزینه و جبران ناپذیری شود، پس بهتراست قبل خرید تجهیزات سردخانه با یک شرکت معتبر صنایع برودتی مشورت کنیم تا بدانیم چه برند هایی با چه ظرفیتی مناسب سردخانه ما می باشد. در این مقاله سعی بر این شده که تجهیزات سردخانه را توضیح بدهیم تا با آن ها قبل خرید تجهیزات سردخانه آشنا شوید.

درساخت سردخانه یک سری تجهیزات لازم داریم که نحوه انتخاب این تجهزات به مواردی همچون ابعاد، کاربرد، محل احداث، نوع چیدمان سردخانه، برند و کارایی تجهیزات و… بستگی دارد. به طورمثال قبل خرید تجهیزات، به ابعاد سردخانه باید توجه می کنیم زیرا سردخانه بزرگ تجهیزات با ظرفیت بزرگتر لازم دارد و باید برای خرید تجهیزات هزینه بیشتری صرف کرد.

همچنین محل استقرار ساختمان سردخانه مهم است که در چه نوع اب و هوایی از گرم و خشک یا سرد و یا مرطوب احداث شده است. کاربرد سردخانه نیز در انتخاب تجهیزات مهم است، تجهیزات سردخانه پایین صفر با تجهیزات سردخانه بالای صفر متفاوت است، همچنین نوع چیدمان سردخانه در استفاده از تجهیزات مهم است.

برند و کارایی تجهیزات ازعوامل دیگری است که باید به آن توجه کنیم، در ذیل انواع تجهیزات مورد نیاز در سردخانه و بهترین برند ها را شرح می دهیم تا قبل انتخاب تجهیزات سردخانه آشنایی خوبی با انواع تجهیزات داشته باشید.

انواع کمپرسور سردخانه در خرید تجهیزات سردخانه

از مهم ترین تجهیزات سردخانه صنعتی می توانیم به کمپرسور سردخانه یا موتور سردخانه اشاره کنیم.

قبل انتخاب کمپرسور یا موتور سردخانه مورد نیاز خود باید به دمای اواپراتور و کندانسور و ظرفیت برودتی مورد نیاز (ظرفیت سردخانه و اینکه سردخانه بالای صفر است یا پایین صفر ) دقت کنیم و با توجه به این موارد کمپرسور با مقدار قدرت یا توان مصرفی، توان برودتی و یا دبی جابجایی مورد نیاز را برگزینیم.

از آنجاییکه بخش عمده هزینه سردخانه، بابت خرید کمپرسور سردخانه است، پس بهتر است در انتخاب کمپرسور سردخانه دقت کنید.

کمپرسور سردخانه را می توانیم در دسته بندی های متفاوت مورد بررسی قرار دهیم که در ذیل به انها اشاره می کنیم.

کمپرسور سردخانه بر اساس رنج دمایی

کمپرسورهای سردخانه بر اساس رنج دمایی به دو دسته کمپرسورهای سردخانه های زیرصفر و بالای صفر تقسیم می شوند. همانگونه که می دانید کمپرسورهای سردخانه های زیر صفر دارای ویژگی متفاوتی نسبت به کمپرسورهای بالای صفر می باشند. رنج دمایی در سردخانه بالای صفر معمولا 0 تا 8 درجه و در سردخانه پایین صفر معمولا 0 تا 18- درجه و برای تونل انجماد 18- تا 40- درجه است.

کمپرسور سردخانه بر اساس مکانیزم عملکردی شان

کمپرسور سردخانه بر اساس مکانیزم عملکرد شان به کمپرسورهای پیستونی یا رفت و برگشتی، کمپرسور روتاری، کمپرسور ساتریفیوژ، اسکرال و اسکرو تقسیم می شوند.

این کمپرسورها تک سیلندر یا چند سیلندر هستند، بعضی از کمپرسورها قابل تعمیر و برخی غیرقابل تعمیر هستند.

کمپرسور سردخانه بر اساس برند سازنده

کمپرسورهای سردخانه دارای برند های متفاوتی هستند شامل برند کریر (Carrier)، بیتزر (Bitzer)، دانفوس (Danfoss)، کوپلند (Copeland)، فراسکلد (Frascold)، بوک (Bock)، دورین (Dorin) و رفکامپ (Refcomp) که هرکدام از این برند ها دارای مدلهای متفاوتی هستند که به برخی اشاره می کنیم.

انتخاب کمپرسور سردخانه

اینکه کمپرسور سردخانه بالای صفر یا زیر صفر را برای خرید تجهیزات انتخاب کنید بستگی زیادی به نوع سردخانه، کارایی و مقدار بودجه مد نظر دارد، بهتر است قبل خرید تجهیزات سردخانه با کارشناسان مشورت کنید.

تعمیر و نگهداری کمپرسور

در مبحث تعمیر و نگه داری کمپرسور سردخانه باید به قابل تعمیر بودن کمپرسور توجه شود، بعضی از کمپرسورها قابلیت تعمیر را ندارد و صرفا کمپرسور بعد خرابی باید تعویض شود. با توجه به اینکه این تجهیزات کمپرسور گران است و در صورت خرابی تعمیر بهتر است تا تعویض پس باید به موجود بودن قطعات کمپرسوی که می خریم توجه کنیم. مهم است که قطعات کمپرسور اصل باشد و از کمپرسورهایی که قطعات آن در بازار زیاد است می توان به قطعات کمپرسور dwm کوپلند، قطعات کمپرسور اسکرو بیتزر، قطعات کمپرسور پیستونی بیتزر، کمپرسور فراسکلد، قطعات کمپرسور رفکامپ، قطعات کمپرسور بوک اشاره کرد.

دلایل خرابی کمپرسور در سردخانه

کمپرسور سردخانه ممکن است به دلایل زیادی خراب شود که از شایع ترین آن ها می توان به کار کردن زیاد کمپرسور در فشار بالا، مصرف برق نامتعارف (کم یا زیاد)، کمبود گاز مبرد در سیکل تبرید (ممکن است نشتی داشته باشد ) وجود رطوبت در سیکل تبرید، شارژ روغن و گاز مبرد نامناسب اشاره کرد.

گارانتی و خدمات پس از فروش

هر شرکتی که اقدام به نصب کمپرسور می کند معمولا گارانتی کمپرسور را نیز بر عهده می گیرد که بنا به قوانین هر شرکت مدت زمان گارنتی بیشتر است.

انتخاب اواپراتور سردخانه درخرید تجهیزات سردخانه

همانطور که می دانید برای خرید اواپراتور سردخانه زیر صفر یا بالای صفر نیاز به توجه ویژه به به طراحی سردخانه است زیرا اواپراتور یکی از مهم ترین تجهیزات سیکل سرمایشی سردخانه است.

موارد مهم که در انتخاب اواپراتور باید بدانیم :

اواپراتور و بار برودتی سردخانه

قبل خرید اواپراتور باید به میزان ظرفیت سرمایش یا بار برودتی سردخانه توجه کرد، ظرفیت سرمایش سردخانه را با توجه به ابعاد سالن، نوع عایق ‌کاری، نوع محصول، میزان باز و بسته شدن درب سردخانه و… محاسبه کرده و سپس با توجه به این موارد خرید اواپراتور را انجام می دهیم.

لازم به ذکر است که اگرخرید اواپراتور را کوچکتر از مقدار مورد نیاز باشد، ممکن است مبرد به کمپرسور به صورت مایع برگشت شود یا دمای تبخیر مبرد کاهش یابد که باعث افزایش اختلاف دمای تبخیر مبرد و دمای سالن می شود.

اواپراتور سردخانه

در انتخاب اواپراتور بعد از ظرفیت سرمایش سردخانه باید به اختلاف دمای تبخیر مبرد با دمای هوای اتاق، نوع مبرد، میزان رطوبت و فاصله پره ‌ها و… نیز توجه کرد تا مناسب ترین مدل اواپراتور را بخریم.

برند های اواپراتور

از برند های اواپراتور سردخانه بالای صفرو اواپراتور سردخانه زیر صفر موجود در بازار می توانیم به اواپراتورهای آرشه کار و آرتک، نوین، صابکول، تبادل کار و اواپراتور نیک که بهترین است اشاره کنیم.

کندانسور سردخانه

انتخاب کندانسور در تجهیزات سردخانه بسیار مهم است زیرا کنانسور یکی جزئی از سیستم سرمایش است که وظیفه ی دفع حرارت جذب شده در اواپراتور به محیط برعهده اش است.

انتخاب کندانسور سردخانه

درانتخاب کندانسور سردخانه بالای صفر یا کندانسور سردخانه زیر صفر باید به توان برودتی اواپراتور، توان مصرفی کمپرسور، اختلاف دمای تقطیر مبرد با دمای محیط، نوع مبرد و همچنین ارتفاع از سطح دریا نیز توجه کرد.

اگر کندانسور درست انتخاب نشود یا کندانسورکوچک برای سردخانه خریداری شود، این اشتباه خرید کندانسور سردخانه زیر صفر یا بالای صفر باعث به افت راندمان سیستم می شود وکار به درستی انجام نمی گردد.

کندانسور سردخانه

همچنین خرید کندانسور کوچک نسبت به موارد گفته شده دمای گاز مبرد خروجی راافزایش خواهد داد که ممکن است به سوپاپ دهش کمپرسور آسیب بزند.

برند های کندانسور

از برندهای کندانسور سردخانه بالای صفر و کندانسور سردخانه زیر صفر می توان به کندانسور نیک، آرشه، صابکول، نوین و تبادل کار اشاره کرد.

انتخاب عایق سردخانه

یکی از مهمترین اجزای سردخانه که گاها به آن کم توجه می شود عایق سردخانه است. عایق سردخانه مانع از خروج سرمای تولید شده توسط موتور و سبب عدم ورود گرما در داخل سردخانه است، پس باید در انتخاب عایق مناسب سردخانه زیر صفر یا بالای صفر دقت لازم را انجام داد. انتخاب عایق مناسب در خرید تجهیزات سردخانه بالای صفر یا پایین صفر در طول عمر موتور سردخانه، میزان استهلاک تجهیزات و میزان برق مصرفی موثر است.

انواع عایق سردخانه

در ساخت سردخانه معمولا از عایق های مختلف پلیمری، طبیعی، سیمانی و… استفاده می کنند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

 عایق های معدنی در سردخانه

این عایق ها مانند عایق سیمانی و پشم سنگ درگذشته برای عایق بندی سردخانه ها استفاده می شده، گرچه اکنون هم برخی از کشورها از آن استفاده می کنند.

عایقهای سیمانی معمولا به صورت بلوک های سیمانی در کف، دیوار و سقف سردخانه قرار می گیرد. عایق پشم سنگ از الیاف سنگ بازالت ساخته شده که برای نگه داری سرما و گرما استفاده می شود.

این عایق به دلیل ضخامت که دارد در کف، دیوار و سقف می تواند استفاده شود، همچنین دمای 700 درجه سانتیگراد بالای صفر و 30 درجه سانتی گراد زیر صفر را می تواند تحمل کند.

ساندویچ پانل سردخانه

ساندویچ پانل سردخانه مصالح ساختمانی نوینی است که در ضخامت، دانسیته و ویژگی های مختلف طراحی و تولید می شود، ازساندویچ پنل ها در ساخت سازه های مختلفی از جمله سردخانه استفاده می گردد. ساندویچ پانل سردخانه ای علاوه براینکه عایق حرارتی قوی می باشد، قابل شستشو و بهداشتی نیز هست و در آن باکتری و قارچ رشد نمی کند.

معمولا ساندویچ پانل ها به صورت دو رو ورق یا یک رو ورق و تولید می شوند و عایق استفاده شده در میان ساندویچ پانل می تواند از جنس پشم شیشه، پلی اورتان، پلی استایرن، xps، پلی یورتان و غیره باشد. ساندویچ پانل سردخانه به دو دسته کلی سقفی و دیواری دسته بندی می شوندو در ساخت سردخانه باعث افزایش سرعت ساخت می شوند.

 

برچسب ها : تجهیزات سردخانه,کندانسور سردخانه,اواپراتور سردخانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا