گوناگون

بیماری های رایج پرندگان

پرندگان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین حیوانات خانگی هستند که می‌توانید در منزل خود از آن‌ها نگهداری کنید. پیش از اینکه یک پرنده جدید را به سرپرستی قبول کنید، بهتر است با بیماری‌های رایج پرندگان آشنا شوید. با داشتن آگاهی از علائم بیماری پرندگان، سریعا متوجه بیماری او خواهید شد و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری خواهید کرد.

برخی از پرندگان حاوی میکروب‌هایی هستند که حتی برای انسان‌ها هم مضر خواهند بود و از همین رو توجه به بیماری پرندگان، علاوه بر اینکه سلامت پرنده را تضمین خواهد کرد از ورود میکروب به بدن انسان هم پیش گیری می‌کند.

پرندگان در حال مهاجرت

انواع بیماری رایج پرندگان

پس از این‌که حس کردید پرنده شما حس و حال همیشه را ندارد و علائم بیماری در او دیدید، سریعا باید او را به دامپزشکی برسانید تا معاینه شود. بیماری پرندگان دارای تنوع زیادی است اما به طور کلی شایع‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند.

 

  • اتساع غیر مترقبه: اتساع غیر مترقبه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها بین پرندگان است که بر اعصاب پرنده تاثیر می‌گذارد اما بیشترین تاثیر آن بر روی سیستم گوارشی خواهد بود. علائم کلی این بیماری شامل استفراغ، کاهش وزن پرنده، تغییر مدفوع، التهاب ماهیچه‌ای گلو خواهد بود. برای درمان این بیماری معمولا از داروهای غیر استروئیدی و رژیم غذایی خاصی استفاده می‌کنند که منجر به کاهش درد پرندگان خواهد شد.
  • کاندیدا: این بیماری یک نوع عفونت قارچی نامیده می‌شود که دستگاه گوارش پرندگان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از علائم کاندیدا می‌توان به مشکلات گوارشی، کاهش خوراک پرنده، ضایعات سفید و استفراغ اشاره کرد. در صورتی که به درمان این بیماری نپردازید ممکن است منجر به مرگ پرنده شما شود؛ به همین دلیل پس از مشاهده علائم بیماری، باید به سرعت اقدام به درمان پرنده خود کنید.
  • تب طوطی: یکی از بیماری‌هایی که در بدن طوطی‌ها مشاهده می‌شود، تب طوطی است که با علائمی نظیر بی‌اشتهایی، عفونت، اختلال تنفسی، بی‌حالی همراه خواهد بود و مستقیما بر روی کلیه طوطی تاثیر می‌گذارد. این بیماری مسری بوده و باید پرنده تحت درمان قرار گیرد تا خطر دیگری نداشته باشد. تب طوطی توسط آنتی بیوتیک کنترل می‌شود.
  • کمبود ویتامین A: کم بودن ویتامین A در بدن پرنده منجر به بی‌حالی خواهد شد و به مرور زمان در بدن پرنده شما ضعف بیشتری ایجاد می‌شود از همین رو باید به تغذیه پرنده خانگی خود توجه زیادی داشته باشید.
  • ویروس پولیوما: این بیماری معمولا بین طوطی‌های کم سن دیده می‌شود. پولیوما بیماری کشنده بوده و با علائمی نظیر بزرگ شدن شکم پرنده و اسهال خود را نشان می‌دهد. این بیماری جز کشنده‌ترین بیماری‌هایی است که پرندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
  • بیماری پر پرندگان: این بیماری خانواده طوطی‌ها را درگیر می‌سازد و با علائمی نظیر ریزش پر و رشد ضایعات بدن پرنده قابل تشخیص خواهد بود. بیماری پر پرندگان درد زیادی را به بدن پرنده منتقل می‌کند و باید در اسرع وقت به درمان آن بپردازید. (PBFD)
  • سرماخوردگی : یکی از بیماری‌هایی که پرندگان گاها با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، سرماخوردگی است. سرماخوردگی علائمی نظیر لرز، عطسه، بی‌حالی و .. خواهد داشت.
  • نیوکاسل: یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی که زندگی پرندگان را تهدید می‌کند، نیوکاسل است. علائم نیوکاسل با توجه به گونه پرنده و سن او متفاوت خواهد بود اما به طور کلی شامل نشانه‌های مشکلات تنفسی، سرفه، بی اشتهایی، لرزش، اسهال و تورم گلو خواهد بود.

نیوکاسل از جمله بیماری‌هایی است که از پرنده به انسان منتقل می‌شود و اگر با پرنده زینتی یا طیور دامی برخورد نزدیکی داشته باشید، ممکن است به نیوکاسل مبتلا شوید. علائم نیوکاسل در انسان شامل سرگیجه، آبریزش بینی و بی‌خوابی است.

 

دیگر مقالات اوکی صنعت

 

این موارد تنها چند مورد از بیماری‌هایی است که احتمال دارد پرنده زیبای شما را درگیر کند. اگر صاحب یک پرنده هستید و متوجه شدید رفتارش نسبت به قبل تغییر پیدا کرده است و غذای کافی مصرف نمی‌کند باید سریعا با دامپزشک مشورت کنید تا درمان شود؛ زیرا بیماری پرندگان یکی از علل رایج مرگ‌و‌میر آن‌هاست. اغلب بیماری‌ها با دارو رفع شده و تعدادی از آن‌ها قبل انتقال به بدن انسان خواهند بود از همین رو درمان سریع علاوه بر برگشت سلامت پرنده، از بیمار شدن صاحب پرنده خانگی هم جلوگیری می‌کند.

منیع:

Common diseases of birds

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا