آموزش صنعتیاطلاعات صنعتگوناگون

قطعات اصلی خطوط خردایش معدن

از دل معادن سنگ‌های معدنی بسیاری استخراج می‌شود که بخشی از آن‌ها در بخش تزئینات و حجم زیادی از آن‌ها هم برای ملزومات زندگی رومزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. شکل خام سنگ‌های معدنی استخراج شده، دارای ناخالصی‌هایی زیادی بوده و اندازه آن‌ها هم بزرگ‌تر از نیاز سایر صنایع است؛ به همین منظور خطوط خردایشی شکل گرفت که در این خطوط با کمک سنگ شکن‌ و سایر تجهیزات، مواد معدنی خرد شده و مواد خالص آن تفکیک می‌گردد.

از جمله تجهیزات پر کاربرد در خطوط خردایش معدن می‌توان به سنگ شکن فکی، هیدروکن، سنگ شکن ضربه‌ای، فیدر، سرند، نوار نقاله، ماسه ساز و … اشاره کرد که هر کدام وظیفه مختص به خود را بر عهده دارند. سنگ‌شکن‌ها به دلیل برخورد همیشگی با سنگ‌های سخت، به مرور زمان دچار سایش شده و برای بالاتر رفتن کارایی، لازم است این قطعات تعویض شوند. در ادامه به معرفی قطعات اصلی خطوط خردایش معدن خواهیم پرداخت.

  • چکش سنگ شکن: یکی از مهم‌ترین قطعات خطوط خردایش، چکش‌ها هستند که در سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای وظیفه کوچک‌کردن سنگ‌ها را بر عهده دارند. این چکش‌ها مستقیما با سنگ برخورد داشته و هر چند وقت یکبار، باید توسط کارفرما با چکشی جدیدی جایگزین شوند. تعویض چکش‌ها به بالا رفتن سرعت و کیفیت کاری دستگاه کمک زیادی می‌کند.
  • قطعات سرند: سرند یکی از تجهیزات کاربردی در خطوط تولید مختلف است که برخی از قطعات آن مانند توری، بلبرینگ، یاتاقان و شفت اصلی نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‌کنند.
  • غلطک نوار نقاله: نوار نقاله در خطوط تولید وظیفه جابجایی مواد را برعهده داشته و نقش مهمی در افزایش سرعت تولیدی ایفا می‌کند. دو غلطک در بخش انتهایی و ابتدایی نوار نقاله نصب شده که پس از مدتی دچار سایش خواهند شد.

  قطعات اصلی خطوط خردایش معدن

  • تسمه نوار نقاله: تسمه نوار نقاله بسته به هدف استفاده، از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شود و هر کدام از آن‌ها برای در خط تولیدی خاصی کاربرد خواهند داشت. ابتدا باید نیاز خط تولید خود را شناسایی کرده و سپس نوع مناسبی از تسمه نوار نقاله را خریداری نمایید.
  • شانه فک ثابت و متحرک سنگ شکن فکی: اولین دستگاهی که در خطوط خردایش مواد معدنی جای می‌گیرد، سنگ شکن فکی است. مواد ورودی پس از ورود به داخل این دستگاه با قرار گرفتن بین دو فک ثابت و متحرک خرد شده و اندازه آن‌ها کوچک می‌شود. شانه فک ثابت و شانه فک متحرک دستگاه شکن فکی از جنس فولاد منگنزی مولیبدن دار ساخته می‌شود تا بتوانند مقاومت بالایی در برابر ضربه و عوامل دیگر از خود نشان دهند اما با وجود کیفیت بالا، در طولانی مدت کارایی خود را از دست داده و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.
  • سندان سنگ شکن: سندان سنگ‌ شکن‌هایی مانند ماسه ساز خرگوشی یا کوبیت، از دو جنس چدن و فولاد ساخته شده و بالاترین درجه مقاومت را از خود نشان می‌دهند اما مانند هر قطعه دیگری، این سندان هم ممکن است دچار مشکلاتی شود و به ناچار مجبور شوید آن را تعویض نمایید.
  • منتل و کانکیو سنگ شکن هیدورکن: عملیات خرد کردن سنگ‌ها در سنگ شکن هیدروکن توسط بسته شدن فاصله بین دو قطعه منتل و کانکیو انجام خواهد گرفت و این دو قطعه در داخل باتمشل و تاپ شل جای می‌گیرند. این چهار قطعه به دلیل تماس های مکرر با سنگ‌های سخت معدنی، پس از مدتی استفاده نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

با تعویض هر کدام از قطعات ذکر شده ( در صورت سایش) عمر دستگاه افزایش خواهد یافت و کیفیت خطوط تولید هم تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. برای اطلاع از قیمت روز قطعات اصلی خطوط خردایش معدن و سفارش آن‌ها با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت بازار، درخواست خود را با کارشناسان نوین کراشر مطرح فرمایید تا راهنمایی‌های لازم خدمت شما ارائه گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا