گوناگوناطلاعات صنعت

نحوه اکتشاف و حفاری معدن

در زندگی ما وسایل مختلفی وجود دارند که از مواد معدنی ساخته می‌شوند. مواد معدنی به صورت طبیعی در دل زمین تشکیل شده و پس از قرن‌‌ها یا میلیون‌ها سال توسط انسان مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. سنگ‌های معدنی ابتدا کشف و استخراج می‌شود و سپس برای استفاده به کارخانه‌های مختلف منتقل می‌گردد. در داخل خطوط تولید و فرآوری سنگ‌های معدنی، ابتدا سنگ‌های معدنی وارد سنگ شکن فکی شده و سپس برای انجام مراحل دیگر به سمت سنگ شکن کوبیت، ماسه ساز و … هدایت می‌شوند. تجهیزات دیگری مانند فیدر، نوار نقاله، ماسه شور و … نیز در خطوط تولید وجود دارند که به تولید محصول نهایی کمک می‌کنند. برای اینکه بتوان از مواد معدن بیشترین استفاده را برد، ابتدا لازم است معدن مورد نظر را کشف و سپس آن را حفاری کنیم. در این مقاله به بررسی نحوه اکتشاف و حفاری معدن خواهیم پرداخت.

نحوه اکتشاف و حفاری معدن چگونه است؟

برای عملیات حفاری معدن استخراج سنگ‌های معدنی هزینه بالایی صرف می‌شود زیرا باید تجهیزات زیادی خریداری شده و نیروی انسانی هم استخدام شوند. این هزینه بالا نشان می‌دهد که پیش از شروع مراحل حفاری باید محاسبات دقیقی انجام گیرد تا فرآیند استخراج معدن از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد. نحوه اکتشاف و حفاری معدن در سه مرحله کلی انجام می‌گیرد:

 اکتشاف و حفاری معدن

  • شناسایی، محاسبه و اطلاعات اولیه معدن مورد نظر: در فرآیند اکتشاف معدن مانند هر علم دیگری، پیش از هر چیزی به جمع آوری اطلاعات نیاز است. برای اینکه مهندسین مطمئن شوند معدن و مکان درستی برای استخراج انتخاب شده‌ است، داده‌های مختلفی را از طریق عکس‌های هوایی، بررسی اطلاعات منطقه و … جمع آوری می‌کنند. پس از تکمیل اطلاعات فرآیند بررسی آن‌ها آغاز شده و با محاسبات مختلف، سودمند بودن معدن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از آنجایی که هر ماده معدنی در شرایط خاصی تشکیل می‌شود، تنها با مطالعه شرایط محیطی معدن و منطقه اطراف می‌توان مشخص کرد احتمال وجود چه مواد معدنی در آن منطقه وجود دارد.
  • پی جویی: آزمایشات فیزیکی در محیط، نقشه برداری، نمونه برداری، زمین شناسی، ژئوشیمی و ژئو فیزیکی از جمله فرآیندهایی هستند که در مرحله دوم اکتشاف و حفاری معدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مرحله شناسایی مهندسان تایید می‌کنند که آن منطقه یا معدن پتانسیل کافی را داشته و استخراج ماده معدنی سودمند است اما در مرحله دوم پی جویی، به صورت عملی محیط را بررسی کرده و شانس وجود آن ماده را به طور دقیق‌تری تخمین می‌زنند. البته لازم به ذکر است که هر کدام از روش‌های گفته شده پی جویی، برای معدن یا ماده خاصی کاربرد دارد. به طور مثال بهترین انتخاب برای معادن گاز و نفت، روش ژئو فیزیک است زیرا در گذشته امتحان خود را پس داده و مشخص کرده بهترین نتیجه را برای این معادن به همراه خواهد داشت. روش کاری پی جویی ژئوفیزیک بدین شکل است که تغییرات خواص فیزیکی منطقه بررسی شده و با اندازه گیری دقیق آن مشخص می‌شود چه نوع ماده معدنی در اطراف ان منطقه شکل گرفته است. روش پی جویی پرکاربرد دیگر در صنعت معدن، روش ژئو شیمی است که در آن به نمونه برداری از آب، هوا، گیاهان و خاک اطراف معدن می‌پردازند و با نتایج حاصل از این نمونه برداری مشخص می‌کنند که ماده معدنی آن منطقه چه چیزی خواهد بود.
  • اکتشاف معدن: اکتشاف عمومی و تفضیلی پس از انجام دقیق دو مرحله قبل اجرایی می‌شوند. همانطور که ذکر شد استخراج از معدن باید صرفه اقتصادی داشته باشد، صرفه اقتصادی بدین معناست که میزان هزینه صرف شده برای استخدام نیروی انسانی و خرید تجهیزات، باید با میزان بازدهی معدن متناسب باشد؛ به شکلی که مقداری سود برای دولت یا شرکت خصوصی به همراه داشته باشد. در مرحله اکتشاف معدن ارزش کانسار آن معدن و شکل هندسی را مشخص می‌کنند و پس از تایید فرآیند استخراج آغاز می‌گردد.

پس از اینکه تایید شد استخراج معدن به صرفه و مفید است، عملیات استخراج آغاز می‌گردد. روش‌های استخراج معدن به دو صورت روباز و زیرزمینی انجام می‌گیرد. اگر سنگ نزدیک سطح زمین باشد، از روش روباز و چنانچه در عمق زمین تشکیل شده باشد از روش استخراج زیرزمینی کمک می‌گیرند. سنگ‌های معدنی پس از اتمام استخراج برای استفاده در کارخانجات و جداسازی ناخالصی‌ها به خطوط فرآوری مواد معدنی فرستاده می‌شوند. چنانچه برای خرید تجهیزات لازم استخراج و فرآوری مواد معدنی نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید با کارشناسان ماگماماینر تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم خدمت شما ارائه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا