نقش مکمل بدنسازی

مکمل بدنسازی

امروزه ورزشکاران زیادی از مکمل‌های بدنسازی برای کاهش وزن و حفظ حجم ماهیچه‌های بدن خود استفاده می‌کنند. این مکمل‌ها بسته به ترکیب خود اثرات مختلفی بر روی بدن بر جای گذاشته و برای چربی سوزی، افزایش سوخت‌و‌ساز بدن، تامین انرژی بدن و … به کار برده می‌شوند. پیش از اینکه به تاثیر مکمل بدنسازی در ورزش بپردازیم بهتر است ابتدا یک تعریف کلی از مکمل‌ها ارائه دهیم. مکمل بدنسازی موادی به صورت پودر یا قرص بوده که به ساخت ماهیچه‌های بیشتر در بدن کمک کرده و وظایف مختلفی مانند کاهش وزن، افزایش انرژی، تامین مواد مورد نیاز بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارند.

مکمل بدنسازی

انواع مکمل‌های بدنسازی و تاثیر آن‌ها در ورزش

مکمل‌های ورزشی بسته به مواد تشکیل دهنده خود در شش دسته کلی جای می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها با هدف خاصی استفاده میشوند.

  • پروتئین: بدن برای ماهیچه ساختن به پروتئین نیاز دارد و هر روز باید بین 150 تا 300 گرم از این ماده به بدن ورزشکاران برسد. معمولا مکمل‌های پروتئینی به صورت پودر تولید شده و باید همراه با آب یا شیر میل شوند. هنگام خرید باید به نوع پروتئین دقت کنید، برخی از آن‌ها زود هضم شده و برخی برای هضم به مدت زمان بیشتری نیاز دارند؛ این تفاوت باعث می‌شود برخی از مکمل‌های پروتئین برای قبل از ورزش و برخی برای قبل از خواب مورد استفاده قرار گیرند.
  • کراتین: آمینو اسید دیگری که در عضله سازی حائز اهمیت بوده کراتین است. کراتین به بدن انرژی بیشتری تزریق می‌کند و با افزایش سطح انرژی بدن، ورزشکاران قادر خواهند بود مدت زمان تمرینات خود را بیشتر کنند. کراتین در هر روز باید بین 5 الی 10 گرم مصرف گردد که نصف آن قبل تمرین و نصف دیگر آن بعد از انجام تمرین ورزشی مفید خواهد بود.
  • کربوهیدرات: کربوهیدرات وظیفه تامین انرژی بدن و عضلات را بر عهده داشته و هر شخصی برای انجام تمرینات ملزم به استفاده از کربوهیدرات خواهد بود. زیاده روی در مصرف کربوهیدارت نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت و بهتر است متناسب با وزن خود، دز پیشنهاد شده توسط مربی را استفاده نمایید.
  • مولتی ویتامین: بدن انسان برای انجام فعالیت‌های خود به مولتی ویتامین‌ها نیاز دارد. این مواد پیش نیاز فعالیت‌هایی مانند چربی سوزی، ساخت عضله و تولید انرژی هستند و به صورت طبیعی از مواد غذایی تامین می‌شوند اما استفاده از مکمل آن برای ورزشکاران توصیه می‌شود زیرا بدن ورزشکاران نیاز به انرژی بیشتری داشته و این مکمل می‌تواند بسیار موثر عمل کند.
  • گلوتامین: برای جلوگیری از کم کاری ماهیچه‌ها باید از آمینو اسید گلوتامین کمک بگیرید. این مکمل بهتر است همزمان با مکمل کراتین استفاده نشود و دوره‌های مصرف آن‌ها را جداگانه تنظیم کنید. معمولا دز مورد نیاز ورزشکاران در طول روز بین 10 الی 15 گرم است که باید بعد از تمرینات ورزشی و قبل از خواب استفاده گردد.
  • چربی سوز: مکمل‌های لاغری یا چربی سوز اگر در کنار رژیم و ورزش استفاده شوند می‌توانند یک نتیجه شگفت انگیز بر جای گذارند. این مکمل‌ها چربی‌های مضر را از بین برده و باعث افزایش متابولیسم بدن می‌گردند.

مکمل‌های ورزشی می‌توانند به بدنسازان کمک کنند که با سرعت بیشتری عضله سازی کرده و چربی‌های بدن را بسوزانند اما توجه داشته باشید که زیاده روی در استفاده از مکمل‌ها نتیجه خوبی نخواهد داشت. قبل از استفاده از مکمل از پزشک یا مربی ورزشی خود مشاوره گرفته و تحت نظر یک متخصص به مصرف این مکمل‌ها بپردازید.

برای خرید انواع مکمل‌های بدنسازی ایرانی و خارجی با بهترین قیمت و کیفیت ممکن، می‌توانید به داروخانه آنلاین داروبیار مراجعه کنید. تمامی محصولات ارائه شده در وب‌سایت دارای کیفیت بالایی بوده و می‌توانند به شما در انجام تمرینات ورزشی سنگین کمک رسانند.

نقش مکمل بدنسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *