آموزش صنعتیاخبار

چگونه میتوان سقف های وافل را تزئین کرد؟

سقف های وافل یک سازه ساختمانی مدرن است که برای ساخت سقف ساختمان های بلند با فضاهای بالاتر از 12 متر استفاده می شود. این نوع سقف از بتن ساخته می شود. سقف وافل به دلیل زیبایی منحصر به فرد خود همواره یکی از گزینه های مورد علاقه معماران در سازه هایی با کاربری های مختلف مانند ساختمان های مسکونی، پارکینگ ها، هتل ها، سالن اجتماعات و … بوده است.

در سقف های وافل به دلیل استفاده از قالب های وافل غیر دائمی، ظاهری زیبا و منحصر به فرد در سطح زیر سقف ایجاد می کند که دیگر نیازی به سقف کاذب ندارید.

با این حال راهکارهایی وجود دارد که می تواند زیبایی سقف وافل را دو چندان کند و بر جذابیت فضای معماری آن بی افزاید. در ادامه به نحوه تزئینات سقف وافل می پردازیم.

سقف وافل چیست؟

سقف وافل یک سقف بتنی زیبا و شیک است که مزایای اقتصادی و فنی و همچنین کاربرد فراوانی دارد. برای تحقق و ساخت این نوع سقف از فرم های (قالب های) وافل استفاده می شود که وزن خود سازه را کاهش داده و ظاهر زیبایی در سطح زیرین سقف ایجاد می کند. این سازه توری شکل می باشد به همین دلیل به آن سقف توری یا مشبک نیز می گویند.

انواع سقف وافل

سقف های وافل که حاصل استفاده از قالب های وافل هستند، انواع دو طرفه و یک طرفه دارند. در ادامه به هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

سقف وافل یک طرفه

این سقف ها که با استفاده از قالب های یک طرفه ایجاد می شوند دارای دو تکیه گاه می باشند.

شباهت این سقف ها با سقف های تیرآهن یکپارچه در فرم و شکل ظاهری آنهاست؛ با این تفاوت که در سقف های تیرچه بدون سنگ، ضخامت سقف در تمام نقاط یکسان بوده و یونولیت ها در داخل سقف باقی می مانند، اما در سقف های وافل یک طرفه، قالب ها دائمی نیستند و از سقف جدا می شوند. با این کار  در زیر سقف سوراخ هایی ایجاد می شود.

سقف وافل دو طرفه

این فرم در وافل های دو جهته استفاده می شود و بارها را در هر دو جهت منتقل می کند. به دلیل عمل دو جهته، بارهای زنده و مرده سازه به تمامی تیرهای اطراف هر چشمه منتقل می شود. از قالب های سقف وافل دو طرفه برای سقف های بلند استفاده می شود.

روش های تزئین سقف های وافل

از طریق روش های زیر می توان سقف های وافل را تزئین کرد با ما همراه باشید.

 

چگونه میتوان سقف های وافل را تزئین کرد؟

نورپردازی

از روش های تزیین سقف وافل می توان به نصب لامپ های رنگی که باعث زیبایی سقف می شود اشاره کرد. این سقف از فرم های مستطیل و مربع تشکیل شده است. می توان آن ها را نقاشی کرد و طرح های مورد نظر را روی آن اجرا کرد. استفاده از نورپردازی های مختلف در هر قسمت مربع یا مستطیل، زیبایی خانه را چند برابر می کند.

اجرای سقف به روش اکسپوز

وجود شبکه های در زیر سقف و مربع های آن که نمای اکسپوز ایجاد می کند به تنهایی قابل بحث زیبایی شناسی بوده و بدون هیچ گونه تزئینی قابل استفاده هستند.

از جمله نکاتی که در اجرای سقف باید رعایت شود:

برای سقف اکسپوز بهتر است از تیرهای آویز استفاده نشود تا سقف کاملاً صاف و یک دست باشد. در حین اجرا به این نکته توجه کنید که تیر آویز از هیچ نقطه ای از سقف بیرون نزند و یا برآمدگی آن بسیار کم باشد تا نمای کل سقف را خراب نکند و بتوان از نمای ایجادبه طور کامل استفاده کرد.

اگر پیمانکاری بخواهد از سقف وافل اکسپوز استفاده کند و سقف را تزئین کند، باید به نحوه اجرای سقف توجه زیادی داشته باشد. نکته ای که در اینجا بسیار مهم می باشد این است که سقف باید کاملا منظم و صاف باشد.

در حین اجرا باید مراقب کیفیت بتن مصرفی بود. گویا استفاده از بتن کرمو و شکستن قالب ها در حین اجرای کار از جمله مواردی است که می تواند باعث خراب شدن سقف های وافل شود.

تمامی تمهیداتی که برای اجرای تزیینات در سقف لازم است مانند قرار دادن لوله و لامپ باید از قبل برنامه ریزی شده و در سقف اعمال شود؛ زیرا پس از قرار دادن قالب ها و بتن ریزی و در نهایت برداشتن آن ها نمی توان تغییری در سقف ایجاد کرد.

رنگ آمیزی قسمت های از سقف

علاوه بر نورپردازی می توان با رنگ آمیزی تیرچه های سقف وافل جذابیت بیشتری به آن بخشید. خلاقیت در این زمینه بسیار مهم است، استفاده از رنگ هایی که ظاهری آراسته و جذاب ایجاد می کند و حس خوبی را به بیننده القا می کند.

 

چگونه میتوان سقف های وافل را تزئین کرد؟

مزایا سقف وافل

دلیل پیدایش سقف های وافل را می توان راه حل یکی از نیازهای ساختمان، یعنی افزایش بازشوی ستون ها و بزرگ شدن فضاها دانست که می توان اولین مزیت این سقف ها به حساب آورد. به عنوان مثال با سقف تیرآهن به دلیل ثابت بودن طول تیرها (8-6 متر) دهانه معمولاً در همان فاصله (8-6 متر) طراحی می شود که در طراحی سالن های بزرگ باعث می شود ستون در مرکز فضا قرار می گیرد. حل این مشکل و کاهش موثر تعداد ستون ها یکی دیگر از مزایای سقف وافل است.

  • کاهش قابل توجه بار مرده و در نتیجه کاهش ابعاد اجزای سازه نسبت به سیستم دال های جامد
  • کاهش وزن میلگرد مصرفی نسبت به سایر سیستم ها به دلیل وزن کمتر سازه سقف
  • کاهش حجم بتن مصرفی در این نوع سیستم های سازه ای و در نتیجه کاهش وزن کلی سازه و تاثیر مثبت آن بر ابعاد پی و ستون ها و…
  • عایق مناسب صدا و حرارت و ایمنی بالای آن
  • لرزش بسیار کم سقف به دلیل سختی بسیار بالای سیستم سازه
  • افزایش مقاومت برشی
  • مقاومت بالا در برابر لرزش
  • عایق صوتی و حرارتی مناسب برای شکل هندسی سقف
  • مقاوم در برابر آتش
  • یکی از مهمترین مزایای این نوع سیستم سقف، نمای بسیار زیبای سطح زیرین سقف است که در طرح های معماری اکسپوز و با نورپردازی های متفاوت مورد توجه معماران قرار می گیرد.
  • در صورت استفاده از سقف و عدم اجرای سقف کاذب 50 کیلوگرم بر متر مربع از بار مرده سازه کاسته می شود.
  • حذف ستون های وسط پروژه
  • قابلیت اجرای دهی بلند و حمل بارهای سنگین بدون استفاده از آویز و پایه

کاربردهای اصلی سقف وافل چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد سقف ها به دو صورت یک طرفه و دو طرفه قابل طراحی و اجرا هستند که هر کدام از این سقف ها می توانند کاربرد خاصی داشته باشند. به طور کلی طراحی سقف وافل می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • طراحی سقف فرودگاه
  • پشت بام ایستگاه های مترو
  • ساخت سقف سالن های سینما و موسیقی و…
  • سقف هایی با ارتفاع بیش از 12 متر
  • طراحی سقف هایی که وزن و فشار زیادی به آن وارد نمی شود.
  • سقف ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی و…

جمع بندی

سقف وافل سقفی بسیار مقاوم و زیبا است. مزایای فنی و مالی باعث محبوبیت این گونه سقف شده است. این سازه به دلیل زیبایی می تواند جنبه تزئینی نیز داشته باشد. می تواند فضا را در رستوران ها و کافه ها، تالارها و حتی منازل مسکونی زیبا کند.

در این مقاله سعی کردیم هر آنچه در مورد تزئین سقف وافل بدانید را به شما معرفی کنیم. همچنین می توانید برای خرید قالب سقف وافل و مشاوره رایگان از مهندسین مجرب تیم ساختمان فرازمان و با مراجعه حضوری و یا تماس با ما برای اجرای سقف وافل در پروژه های خود روی ما حساب باز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا