استارتاپاطلاعات صنعت

پمپ اسلاری چیست؟

در برخی از صنایع موادی وجود دارد که به دلیل خصوصیات شیمیایی و خوردگی بالا، انتقال آن‌ها دشوار است. برای انتقال این نوع سیالات باید از تجهیزات مناسب با جنس مقاوم استفاده شود. یکی از تجهیزاتی که برای انتقال این مواد باید در نظر داشت انتخاب پمپ مناسب است. در واقع پمپ‌ها ستون فقرات صنایع و فرآیندها هستند.

در صنایع معدنی که اسلاری‌هایی حاوی مواد معدنی خورنده وجود دارد، باید از پمپی استفاده کرد که در برابر خوردگی مقاوم باشد. پمپاژ اسلاری منجر به انسداد و خرابی تجهیز می‌شود. همچنین باید از پمپی قوی استفاده شود که مانع انسداد تجهیز شود. جنس و متریال به کار رفته در پمپ باید به گونه‌ای باشد که مقدار زیادی از اسلاری‌ها را منتقل کند. پمپ‌های اسلاری پاسخی به نیاز صنایع برای انتقال اسلاری محسوب می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با اسلاری، پمپ اسلاری، کاربرد و مزایای آن ما را تا انتها همراهی کنید.

اسلاری چیست؟

اسلاری مخلوطی از جامدات معلق در مایع (معمولاً آب) است. اندازه‌ ذرات معلق بین 1 میکرومتر تا صدها میلی‌متر متغیر است. اسلاری‌ها ممکن است رفتاری مانند سیالات نیوتونی یا غیرنیوتونی از خود نشان دهند. با توجه به ترکیباتی که در اسلاری‌ها وجود دارد ممکن است اسلاری ساینده یا خورنده باشند.

همه‌ی اسلاری‌ها دارای 4 ویژگی هستند:

  • از مایعات خالص ساینده‌تر هستند.
  • متراکم‌تر از مایعات خالص هستند.
  • ممکن است حاوی مقادیر زیادی مواد جامد باشند.
  • نسبت به مایعات خالص انرژی بیشتری برای حرکت نیاز دارند.

مخلوط اسلاری بر اساس غلظت مواد جامد تقسیم‌بندی می‌شود. البته برای طراحی، محاسبات پیچیده‌تری انجام می‌شود که به اندازه‌ ذرات، شکل، وزن و عوامل دیگری بستگی دارد. اسلاری را می‌توان در دو دسته‌ی ته‌نشین شونده و غیرته‌نشین شونده قرار داد. این تقسیم‌بندی بر اساس ماهیت جامدات صورت می‌گیرد.

پمپ اسلاری چیست؟

پمپ‌ اسلاری یکی از تجهیزاتی است که برای انتقال اسلاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی و ساخت پمپ‌های اسلاری متناسب با نوع اسلاری است. با توجه به اندازه ذرات جامد، غلظت جامدات، شکل ذرات جامد و ترکیب محلول، طراحی پمپ تغییر می‌یابد.

برای پمپاژ اسلاری‌های از انواع پمپ‌ها مانند پمپ‌های جابه‌جایی مثبت و گریز از مرکز و گردابی می‌توان استفاده کرد. معمولاً از پمپ‌های گریز از مرکز برای انتقال اسلاری‌ها استفاده می‌شود. قبل از انتخاب یک پمپ مناسب، طراحان، ظرفیت، هد، ظرفیت جابه‌جایی مواد جامد، راندمان، توان و سرعت را در نظر می‌گیرند.

پمپ اسلاری چیست؟

پمپ‌های اسلاری از پمپ‌های مایع قوی‌تر هستند. از آنجا که این پمپ‌ها در معرض سایش و خوردگی قرار دارند، طراحان سعی می‌کنند از قطعات قابل تعویض استفاده کنند. با این کار می‌توان با تعویض قطعات باز هم از پمپ اسلاری استفاده کرد. معمولاً برای ساخت پمپ‌های اسلاری از آلیاژ فلزی «کروم بالا» استفاده می‌شود. این آلیاژ آهن سفید است که 25% کروم به آن اضافه می‌شود تا شکنندگی کمتری داشته باشد.

پمپ‌های اسلاری یک ورژن پیشرفته‌تر از پمپ‌های گریز از مرکز هستند که قابلیت انتقال اسلاری‌ در شرایط سخت را دارند.

انواع پمپ اسلاری

امروزه پمپ‌های اسلاری با تنوع فراوان در بازار عرضه می‌گردند. می‌خواهیم در این بخش با انواع پمپ اسلاری آشنا شویم.

1- پمپ اسلاری افقی:

شفت پمپ اسلاری افقی به صورت افقی نسبت صفحه قرار دارد و از این رو آن را، به این نام می‌شناسند. پمپ افقی برای انتقال اسلاری با سایش قوی، غلظت و خوردگی بالا و ذرات ریز بسیار مناسب است. از این پمپ اغلب در معادن، متالوژی، و سایر صنایع با پساب‌های خورنده استفاده می‌شود. این پمپ‌ها خود به سه شکل عرضه می‌گردند:

  • پمپ‌های افقی پرفشار: از این پمپ‌ها برای ایجاد فشار بالا در دبی‌های کم استفاده می‌شود. پمپ‌های اسلاری پرفشار دارای پروانه و بدنه‌ی بزرگ با ورودی و خروجی کوچک هستند که فشار را افزایش می‌دهد.
  • پمپ‌های افقی طرح وارمن: این پمپ نوعی پمپ گریز از مرکز با جنس مقاوم، برای انتقال دوغاب است. جنس بدنه‌ی این پمپ از جنس چدن و پروانه‌ی آن از جنس فولاد ضد زنگ است. آستر بدنه می‌تواند از جنس پلاستیک یا فولاد ضد زنگ کروم بالا باشد. فولاد ضد زنگ مقاومت بالاتری در برابر سایش دارد و دوام بیشتری دارد اما قیمت آن نیز بیشتر است.
  • پمپ‌های افقی طرح یلو: این پمپ‌ها عملکردی مشابه با پمپ‌های افقی وارمن دارند و تنها آرایش بلبرینگ‌ها در آن متفاوت است.

پمپ اسلاری چیست؟

2- پمپ‌های اسلاری عمودی:

پمپ‌های عمودی را می‌توان در دو گروه مخزن‌دار و بدون مخزن دسته‌بندی کرد.

  • پمپ‌های اسلاری عمودی مخزن‌دار: نوعی از پمپ‌های سانتریفیوژی با قابلیت نصب و نگهداری آسان است. این پمپ استحکام بالایی دارد و به دلیل مواد به کار رفته در آن مقاومت و طول عمر بالایی دارد. از این پمپ برای مصارف عمومی انتقال اسلاری می‌توان استفاده کرد.

پمپ اسلاری چیست؟

  • پمپ اسلاری عمودی بدون مخزن: از این پمپ برای انتقال اسلاری با ذرات درشت و غلظت بالا استفاده می‌شود.

پمپ اسلاری چیست؟

اجزای پمپ اسلاری

پمپ‌های اسلاری 6 جزء اصلی دارد که شناخت و شناسایی آن‌ها مهم است. این اجزا عبارتند از:

  • پروانه: پروانه در اطراف محور پمپ قرار دارد و به دو صورت باز و بسته به کار می‌رود. پروانه انرژی لازم برای حرکت اسلاری را فراهم می‌کند. پروانه‌ی بسته کارایی بالاتری نسبت به پروانه‌ی باز دارد. پروانه‌های باز برای اسلاری‌هایی که ترکیبی از جامدات، مایعات و گازها کارایی خوبی دارد.
  • پوسته: پوسته پروانه را احاطه کرده است و وظیفه‌ی آن هدایت اسلاری به سمت خروجی است. پوسته در حین کار، سرعت اسلاری را کاهش و فشار را افزایش می‌دهد. پوسته می‌تواند به صورت پیوسته یا جدا جدا باشد. پوسته‌ی پیوسته هزینه‌ی ساخت کمتری دارد و تعمیر و نگهداری آن آسان‌تر است. پوسته‌ی قطعه قطعه شده به اپراتور امکان تعویض قطعات فرسوده را می‌دهد.
  • درایو: درایو میزان و نرخ انرژی را کنترل می‌کند. به شکل تسمه، گیربکس و مستقیم کاربرد دارد. درایو تسمه به تکسنین اجازه‌ تعییر سرعت را می‌دهد و در پمپ‌های افقی و عمودی کاربرد دارد. درایو گیربکس برای موتورهای افقی بزرگ با توان بالاتر کاربرد دارد. درایو مستقیم در پمپ‌های افقی و عمودی مستقیم موتور را به شفت متصل می‌کند.
  • آستر: این قسمت بیشتر در برخورد مستقیم با اسلاری قرار دارد و بیشترین سایش را دارد.
  • محور شفت: شفت گشتاور درایو را به پروانه منتقل می‌کند و قسمت‌های دوار و غیردوار را از هم جدا نگه می‌دارد.
  • مجموعه بلبرینگ

کاربرد پمپ اسلاری

از پمپ‌های اسلاری برای انتقال اسلاری در صنایع مختلف می‌توان استفاده کرد. از جمله‌ی این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نیروگاه‌های حرارتی جهت دفع بقایای سوخت‌های فسیلی

2- معادن مختلفی که از سیستم جدایش خیس استفاده می‌کنند

3- تولید کودها و کنسانتره‌های معدنی

4- پمپاژ گل حفاری

5- انتقال پساب‌های غلیظ و مواد خورنده

6- صنایع نفت و گاز

7- سدها

8- صنایع آب و فاضلاب

کلام آخر:

برای انتقال اسلاری می‌توان از پمپ‌های اسلاری استفاده کرد که در انواع مختلف عرضه می‌گردند. این پمپ‌ها معمولاً از نوع گریز از مرکز هستند اما نسبت به آن‌ها قدرت بیشتری دارند. عوامل زیادی در انتخاب پمپ‌های اسلاری اثر دارد. برخی از این عوامل عبارتند از جنس بدنه، دبی، هد دینامیکی، سایز و تعداد و جنس پره، نوع ذرات معلق سیال، سرعت پمپ، توان مورد نیاز پمپ.

جهت مشاوره برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پمپ‌های اسلاری، با مشاوران ما در مجموعه‌ی صدرا تجهیز مهرگان تماس حاصل فرمائید. این مجموعه با ارائه خدمات و محصولات با کیفیت شما را برای خرید مطمئن و امن یاری می‌کند. هم‌چنین متخصصان ما در تمامی مراحل انجام پروژه در کنار شما هستند تا کارتان به بهترین صورت پیش رود. هر سوالی داشتید از ما بپرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا