اخباراطلاعات صنعت

معرفی معدن مس سرچشمه

کشور ما سرشار از مواد معدنی مختلفی است که در نقاط مختلف کشور پراکنده شده‌اند. یکی از غنی‌ترین استان‌های ایران، استان کرمان است که تنوع مواد معدنی بالایی داشته و معادن زیادی در آن کشف شده است. از جمله مهم‌ترین معادن استان کرمان، می‌توان به معدن مس سرچشمه و معدن فیروزه آن اشاره کرد که اهمیت زیادی برای صنایع دیگر دارند.

مس کاربردهای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • ساخت سیم مسی
  • ساخت ساز بادی
  • موتور الکترو مغناطیسی
  • هنرهای تزئینی
  • مجسمه سازی
  • دستگیره
  • لوله
  • معماری ساختمان

معرفی معدن مس سرچشمه

در 50 کیلومتری شهر رفسنجان و در بخش مرکزی زاگرس، معدن مس سرچشمه قرار گرفته است که یکی از بزرگترین مجتمع‌های معدنی صنعتی دنیاست. معدن مس سرچشمه به عنوان بزرگترین معدن مس ایران شناخته شده و بخش زیادی از نیاز صنایع مختلف به مس توسط این معدن تامین می‌گردد. طبق تحقیقات انجام گرفته میزان ذخایر این معدن، 1 میلیارد و 200 میلیون تن سنگ سولفوری تخمین زده شده که از دید زمین شناسی بر روی کمربند جهانی مس قرار گرفته است. زمان تشکیل معدن مس سرچشمه احتمالا به 25 میلیون سال پیش باز می‌گردد و نوع سنگ این منطقه، گرانودیوریت است.

معدن مس سرچشمه

تاریخچه معدن مس سرچشمه

معدن مس سرچشمه از سالیان دور به دلیل جاری بودن آب‌های رنگارنگ مورد توجه قرار گرفته بود. علاوه بر رنگ آب رسوباتی در جویبارهای اطراف تشکیل شده بود که از گذشته تا به امروز زیبایی خاصی به این منطقه هدیه داده است. رسوبات مورد بحث در واقع سولفات مس هستند که در حال حاضر هم اطراف معدن اثراتی از آن وجود دارد. معدن مس سرچشمه اولین بار در سال 1307 و توسط برادران رضایی کشف شد. سال‌ها بعد و در سال 1345 اولین قدم‌های اکتشاف و پی جویی آن برداشته شد.

عملیات بهره برداری از این معدن تحت نظر شرکت سهامی معادن کرمان آغاز شد و در سال 1346 با کمک یک شرکت انگلیسی، طرح‌های کلی حفاری این معدن شکل گرفت. این همکاری تا سه سال ادامه داشت تا اینکه در سال 1349 شراکت شرکت های ایرانی و انگلیسی منحل شد و از آن به بعد این معدن زیر نظر ” شرکت سهامی معادن مس سرچشمه” راه خود را ادامه داد.

سال 1354 عملیات حفاری عمیقی در این معدن صورت گرفت و از سال 1355 شرکت آناکاندا شرایط جدیدی را برای این معدن ایجاد کرد. توافق‌هایی بر سر استخراج و بهره برداری مس از معدن سرچشمه بین آناکاندا و شرکت ملی صنایع مس ایران شکل گرفت که در نهایت در دوران انقلاب همه آن‌ها متوقف شد. ادامه فعالیت‌های این معدن در سال 1357 اغاز شد و در سال 1360 تا 1362 تحت نظر مهندسین ایرانی مورد بهره برداری قرار گفت.

در سال 1380 بهره برداری از این معدن شکل جدی‌تری پیدا کرد و هر ساله حدود 14 میلیون تن مس از آن استخراج می‌شود. تخمین زده شده که عمر این معدن تا سال 1403 ادامه داشته باشد.

مس موجود در این معدن به وسیله انفجار از دل زمین خارج می‌شود. پس از استخراج مس، مواد معدنی را به سمت کارخانجات فراوری مس ارسال می‌کنند تا فرایندهای مختلف بر روی آن انجام گیرد. در طی این مراحل ناخالصی‌های موجود در سنگ جدا شده و به اندازه قابل استفاده در صنایع دیگر تبدیل می‌شود.

خرید مس

اگر به دنبال تهیه مس با کیفیت از معادن کشورمان هستید، می‌توانید همین حالا با کارشناسان فروش ما در ماگماماینر تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم جهت خرید مس با بهترین قیمت ممکن خدمت شما ارائه گردد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا