آموزش صنعتیاخبار

همه چیز دربارۀ برج خنک کننده

چکیده : برج‌ خنک ‌کننده یکی از انواع مبد‌ل‌های حرارتی می‌باشد که از آن‌ به‌منظور کاهش دادن دمای آب درون تجهیزات صنعتی استفاده می‌کنند. برج خنک‌کننده یک دستگاه کاربردی برای حذف گرما است.

عملکرد این دستگاه حذف گرما از آب بوده که این عمل با تبخیر بخش کوچکی از آب ممکن می‌شود سپس با ترکیب شدن آب گرم و هوای خنک، گرمای نهان آب تبخیر شده از بین رفته و در نهایت منجر به خنک شدن آب می‌شود.

برج خنک کننده به لحاظ شکل ظاهری، نوع ساخت، شیوۀ انتقال حرارت، جنس بدنه، مدل جریان آب و هوا و نوع مکش دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌‌ها و محدودیت‌‌هایی مخصوص به خود می‌باشند.

برخلاف تصور عموم کاربرد و عملکرد برج‌‌های خنک‌کننده صرفا در صنایع بزرگی چون پالایشگاه و نیروگاه‌ محدود نمی‌‌شود و می‌توان از آن‌ها در سیستم‌‌های تهویۀ مطبوع مراکز اداری، تجاری و ‌مجتمع‌های مسکونی نیز استفاده کرد.

آشنایی با عملکرد برج خنک کننده و انواع آن

     کویلنگ تاور Cooling tower یا برج خنک کننده دستگاهی است که مبتنی بر فرآیند سرمایش تبخیری است که متخصصان این حوزه به آن Evaporative Cooling می‌گویند. تهویۀ مطبوع با استفاده از کولینگ تاور برای تأمین آب خنک لازم در چیلرهای تراکمی و جذبی انجام می‌شود.

برج‌خنک‌کننده ازقسمت‌های مختلفی ساخته شده است که از اصلی‌ترین آ‌ن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فن
  • نازل های آب پاش
  • پکینگ
  • پورت آب داغ ورودی
  • پورت آب سرریز
  • پورت آب جبرانی
  • پورت آب سرد خروجی
  • پورت آب تخلیه
  • مخزن ذخیره و پمپ ارسال آب

تسلا تجهیز در ادامۀ این مطالب به بررسی انواع مختلف برج خنک کننده خواهد پرداخت، پس تا انتهای این مقاله همراه باشید:

برج‌های خنک‌کننده را بر اساس دو عامل اصلی: نوع مکش جریان هوا و آرایش جریان آب و هوایی به شرح زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

برج خنک‌ کننده با جریان متقاطع

دستگاه برج خنک‌کننده با جریان متقاطع یا Cross Flow می‌تواند آب را در اثر نیروی گرانشی به کمک یک صفحه سوراخ‌دار به سمت پایینِ دستگاه هدایت کند تا به شکل یک‌نواختی در سطوح داخلی برج توزیع شود. هم‌چنین هوا نیز به صورت همزمان، به حالت افقی توسط فن‌‌های مخصوص، از خارج برج به داخل برج وارد می‌شود.

در نهایت به دلیل برخورد متقاطع هوا با آب، پس از تبخیر شدن بخشی از آن، عملیات انتقال حرارت از آب گرم به هوای خنک صورت می‌گیرد. سپس آب خنک شده در مخزن برج ذخیره ‌می‌شود تا به کمک پمپ‌های مخصوص به سمت سایر تجهیزات صنعتی ارسال ‌شود.

برج ‌خنک کننده با جریان مخالف یا ناهمسو

دستگاه برج‌خنک ‌کننده با جریان ناهمسو یا مخالف جریان هوا و یا  Counter Flow  می‌تواند جریان هوا را از پایین برج وارد کرده و به صورت عمودی به کمک مکش فن‌های تعبیه شده به سمت بالا هدایت کند. آب گرم نیز که از طریق نازل‌های پاششی پر فشار که در حال توزیع میان سطوح داخلی برج می‌باشد به وسیلۀ تماس غیر هم‌جهت شروع به انتقال دما می‌کند.

در نهایت آب خنک شده به مخزن برج رسیده و برای ارسال به سایر تجهیزات صنعتی آماده جریان‌سازی می‌شود.

برج‌ خنک ‌کننده با مکش طبیعی

برج‌خنک‌کننده با مکش طبیعی یا Natural Draft  هوای خنک طبیعی بیرون را به صورت طبیعی از قسمت پایین برج به بالا هدایت می‌کند و هم‌زمان آب گرمی که از بالای برج توسط نازل‌های پرفشار وارد می‌شود را با یکدیگر تماس می‌دهد. در نهایت پس از تبخیر شدن بخشی از آب، عملیات خنک‌سازی اتفاق افتاده و آب خنک را به مخزن انتقال می‌دهد.

عموما برج‌های خنک‌کننده با مکش طبیعی را از بتن می‌سازند چرا که دارای ابعاد بزرگی هستند. هم‌چنین ساخت آن‌‌ها نیز بسیار پرهزینه می‌باشد.

برج‌ خنک ‌کننده با مکش مکانیکی

برج‌های خنک‌کننده با مکش مکانیکی یا Mechanical Draft را برخلاف برج‌‌‌های‌خنک‌کننده با جریان طبیعی می‌سازند چراکه در آن هوا، توسط فن‌های موجود وارد برج می‌شود و می‌تواند تغییرات دمایی هوا را فراهم کند.

سخن پایانی

در این مقاله هموراه تلاش گردید تا شما را با برج خنک کننده بیش از پیش آشنا کنیم. در همین راستا در مطالب فوق به آشنایی با عملکرد برج‌خنک کننده پرداخته شد و سپس انواع آن‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

در نظر داشته باشید که تسلاتجهیز، بزرگترین و معتبرترین مرجع فروش اینترنتی در زمینۀ تجهیزات برودتی صنعتی، تجهیزات حرارتی، برج خنک‌کننده و حوزۀ انرژی‌های پاک در ایران است.

شما نیز می‌توانید با مراجعه به وبسایت رسمی تسلا تجهیز به نشانی:

https://www.teslatajhiz.com/

با دریافت انواع مشاوره‌های تخصصی در زمینۀ تهیه برج‌خنک‌کننده، خریدی امن و مطمئن داشته باشید.

ماموریت تسلا تجهیز تبدیل “گرما” به “لبخند” است.

 

 

برچسب ها : برج‌ خنک ‌کننده,تسلا تجهیز,چیلر صنعتی,برج خنک کن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا