اخبار

لوله پلیکا ارزان تر است یا لوله پلی اتیلن؟

لوله‌ها محصولاتی هستند که شکل ظاهری آن‌ها سطح مقطع گرد و توخالی دارند و در دو شکل فلزی و غیرفلزی در جهت انتقال سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند. پارامترهای مختلف وجود دارند که بر قیمت نهایی لوله‌ها تاثیر زیادی می‌گذارند. لوله پلیکا و لوله پلی اتیلن دو نوع از لوله هستند که کاربرد زیادی در بخش‌های مختلف دارند. در این مقاله قصد داریم با مقایسه قیمت لوله پلیکا و لوله پلی اتیلن عوامل موثر و تغییرات قیمت آن را بررسی کنیم. تفاوت قیمت لوله پلیکا و لوله پلی اتیلن کمک میکند تا بتوانیم به درستی با ویژگی‌های هریک آشنا شویم و متناسب با بودجه  خود لوله مورد نظر را انتخاب کنیم.

عوامل موثر بر قیمت لوله

لوله پلیکا ارزان تر است یا لوله پلی اتیلن؟

همانطور که اشاره شد عوامل زیادی و قیمت نهایی لوله‌ها تاثیر گذار در ادامه به برخی از اصلی‌ترین پارامترها می‌پردازیم:

 

1-     قیمت ماده اولیه

یکی از مهمترین عواملی که بر هزینه‌های تولید و عرضه لوله‌ها تاثیر گذار است ماده اولیه به کار رفته در آن‌ها است. مواد اولیه از کیفیت‌های مختلفی برخوردارند برخی درجه هستند و برخی درجه‌های پایین تری دارند. برندهای معروف و معتبر عموماً از درجه اول استفاده می‌کنند و به همین دلیل محصولات با کیفیت و در نتیجه گرانترین را به بازار ارائه می‌کنند. قیمت اتصالات پلی اتیلن نیز از این قاعده مستثنا نیست و با با توجه به عوامل بالا تغییر میکند.

 

2-     روش تولید انواع لوله و اتصالات

در شیوه تولید انواع لوله و اتصالات دو روش وجود دارند که به واسطه آن‌ها لوله‌ها به دو گروه در ضربه بدون درس تقسیم می‌شوند. لوله‌های بدون درز در بازار مانیسمان نام دارد و از جنس فولاد هستند. در مقابل لوله‌های درزدار بعد از مرحله نورد نیاز به جوشکاری دارند.  لوله‌های بدون درز عموما از مقاومت بالاتری در برابر فشار ناشی از سیالات دارند و به همین دلیل نسبت به لوله‌هایی که دارای درز جوش هستند قیمت بالاتری دارند.

 

3-     نوسانات ارز

مواد اولیه برخی از لوله‌ها خارجی هستند و کاملا با نوسانات ارز تغییر میکند. در صورتی که لوله‌های مورد استفاده از جنس فولاد باشند همواره قیمتشان در حال نوسان است. تغییرات قیمت ارز به میزان زیادی وابسته به وقایع سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی بستگی دارد.

 

4-     جنس لوله و اتصالات

از دیگر عوامل می‌توان به جنس لوله و اتصالات اشاره کرد که قیمت را به شدت تغییر میدهد. مثلاً برخی از لوله و اتصالات جنس‌هایی مثل فولاد و یا پلیمر دارند که در نتیجه ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها نیز متفاوت است. از اتصالات فولادی بیشتر برای مواردی که نیازمند استحکام و مقاومت در برابر حرارت هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

5-     برند تولید کننده لوله و اتصالات

برندهای تولید کننده زیادی وجود دارند که اقدام به ساخت و تولید لوله و اتصالات در شکل و اندازه و جنس‌های مختلف کرده‌اند. برندهای معتبر از تجهیزات مواد اولیه با کیفیت، افراد متخصص و حرفه ای، واحد کنترل کیفیت و… استفاده می‌کنند تا بتوانند محصول با درجه کیفیت بالا را به بازار ارائه دهند.

 

6-     وزن و ابعاد لوله و اتصالات

ابعاد و اندازه لوله یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که پیش از خرید در نظر گرفته می‌شود. لوله و اتصالات در ضخامت و سایز‌های مختلفی موجود هستند و با توجه به نیاز مشتری خریداری می‌شوند. لوله‌ها با افزایش ضخامت و سایز قیمت‌های بیشتری را در بر میگیرند. همچنین ابعاد لوله می‌تواند میزان فشار احتمالی را تعیین کند که مسئله مهمی می‌باشد. قیمت لوله پلیکا هم با توجه به ابعاد و وزن می‌تواند متفاوت باشد. بهره گیری از یک مسئول باتجربه به شما کمک می‌کند تا با توجه به نیاز خود محصول مورد نظر را انتخاب کنید.

 

مقایسه قیمت لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا

لوله پلیکا ارزان تر است یا لوله پلی اتیلن؟

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد به عوامل و پارامترهای مختلفی وابسته است و دائماً در حال تغییر است.  پلی اتیلن از جمله محصولاتی محسوب می‌شود که به واسطه پتروشیمی‌ها تولید می‌شود. تولید این محصول سبب می‌شود تا به قیمت نفت وابستگی بالایی داشته باشد و از آنجایی که قیمت نفت در فضای بین المللی مشخص میشود تاثیر زیادی می‌گذارد.

علاوه بر آن قیمت خود پلی اتیلن هم به صورت تک در بازارهای بین‌المللی تعیین می‌شود و از آن جایی که پتانسیل صادراتی بالایی هم دارد، به صورت مستقیم و قیمت لوله خود تاثیر می‌گذارد ‌.

 

از دیگر مواردی که باید در زمان خرید لوله پلی اتیلن به آن توجه داشت، ترکیب شدن این ماده با مواد دیگر است. بنابراین برای تعیین قیمت لوله پلی اتیلن باید بدانیم که ترکیبات و میزان ناخالصی آن چیست و چه تاثیری بر قیمت نهایی خواهد داشت. علاوه بر آن شیوه تولید نیز می‌تواند بر مقدار تحمل فشار ورودی و در هزینه‌های پایانی تاثیر بگذارد. از دیگر پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت لوله پلی اتیلن می‌توان به قیمت جهانی نفت و پلی اتیلن، هزینه‌های مرتبط با  حمل و نقل، هزینه ساخت و تولید، ویژگی‌هایی مانند اندازه لوله و میزان تحمل فشار بر قیمت نهایی اثر خواهند گذاشت.

 

لوله پلیکا pvc نوع دیگری از می‌باشد که کاربردها و محبوبیت زیادی دارد. قیمت این لوله نیز به عواملی مانند کیفیت لوله که در نتیجه استفاده از مواد اولیه با کیفیت است، ابعاد و اندازه و کلاس لوله وابسته است. در برخی موارد کاربرد این لوله‌ها قیمت متفاوتی را به همراه دارند. مثلاً وزن لوله‌های زهکشی در برابر لوله‌های توزیع آب که ضخامت بیشتری دارند و همچنین میزان تحمل فشار بالاتری را دارد سبکتر است بنابراین قیمت لوله‌های زهکشی کمتر از لوله‌های آبرسانی با اندازه و طول یکسان می‌باشد.

 

همانطور که اشاره شد درباره کیفیت تولید و مواد اولیه کاربردی در لوله‌ها باید اشاره کرد که در لوله پلیکا نیز این موضوع اهمیت زیادی دارد. هرچقدر مواد اولیه مرغوب تر باشد معنی ناخالصی‌های کمتری داشته باشد قیمت آن بالاتر خواهد بود. دو عامل تعیین کننده دیگر در قیمت لوله پلیکا مقدار ابعاد و اندازه لوله و قطر آن می‌باشد. هر چقدر مقدار مواد استفاده شده در تولید در جهت افزایش ابعاد و اندازه بیشتر باشد، قیمت آن افزایش می‌یابد. در واقع تولید لوله با سایز بزرگتر نیازمند استفاده از مواد و تجهیزات بیشتری می‌باشد.

 

مهمترین عاملی که بر قیمت هر دو لوله یعنی قیمت لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا تاثیر زیادی دارد افزایش قیمت دلار می‌باشد که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت مواد اولیه که برای تولید آنها استفاده می‌شود داشته باشد. هرچه قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت نهایی این دوره‌ها نیز افزایش می‌یابد.

سوالات متداول

آیا قیمت لوله پلی اتیلن کلافی با شاخه ای تفاوت دارد؟

خیر. در اصل لوله پلی اتیلن کلافی و شاخه ای با یک سایز و ضخامت تعیین شده تفاوت قیمتی ندارند. تنها عاملی که می‌تواند و قیمت نهایی تاثیر گذار باشد شیوه تحویل کالا است که قیمت حمل بار لوله شاخه ای بیشتر است.

 

رنگ خطوط روی لوله پلی اتیلن چه چیزی را نشان میدهد؟

رنگ روی لوله‌ها بیانگر کاربرد آنها در صنعت می‌باشد.

در ایران لوله‌های مشکی که خطوط آبی دارند برای مصارف آب و فاضلاب و لوله‌های زرد و مشکی با خط‌های زرد برای مصارف گازرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرن

 

از لوله پلیکا می‌توان در صنعت ساختمان سازی استفاده کرد؟

از جمله مهم‌ترین کاربردهای لوله پلیکا در ساختمان سازی برای پوشش دهی کابل‌های برق و تلفن، سیستم آب و فاضلاب،سیستم هواکش ساختمان و… می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا