آموزش صنعتیاخبار

سود پرک چیست؟ کاربرد سدیم هیدروکسید در صنعت

چکیده : سود پرک یا سدیم هیدروکسید یک ترکیب شیمیایی بسیار قوی و غیرآلی با فرمول NaOH است که با نام‌های کاستیک سودا، سود جامد پرک، سود سوزآور و چربی‌گیر صنعتی نیز شناخته می‌شود.

سود پرک یا سدیم هیدروکسید یک ترکیب شیمیایی بسیار قوی و غیرآلی با فرمول NaOH است که با نام‌های کاستیک سودا، سود جامد پرک، سود سوزآور و چربی‌گیر صنعتی نیز شناخته می‌شود. از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این ماده می‌توان به جامد و سمی بودن، خورندگی زیاد، رنگ سفید و شفاف، بی بویی، چگالی 2.13، جذب سریع رطوبت و دی‌اکسیدکربن، حلالیت بالا در آب، الکل و گلیسیرین و تشکیل محلول‌های آبی اشاره کرد. سدیم هیدروکسید کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. در این مطلب ابتدا قصد داریم درباره نحوه تولید سود پرک در کارخانه سدیم هیدروکسید صحبت کنیم و سپس به معرفی کاربرد سدیم هیدروکسید در صنایع بپرداریم.

برای تولید سود پرک در کارخانه سدیم هیدروکسید از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

هیدروکسید سدیم از لحاظ شکل‌ ظاهری به چهار گروه شامل سود مایع، سود سوزآور یا‌ پرک، سود گرانولی و سود پودری تقسیم می‌شود.‌ درواقع دلیل نام‌گذاری نوع جامد این ماده، پرک پرک بودن آن است‌ و برای تولید آن از روش‌های جیوه‌ای، سلول دیافراگمی و غشایی استفاده می‌شود. قبل از توضیح درباره روش‌های تولید این ماده شیمیایی پرکاربرد، جالب است بدانید که از بین این سه روش، سود سوزآور به دست آمده از روش غشایی خلوص بیشتری دارد. در ادامه با نحوه تولید سدیم هیدروکسید جامد یا پرک آشنا خواهید شد.

تولید با روش جیوه‌ای

روش جیوه‌ای (Mercury cell) بسیار رایج و پرکاربرد است و طی آن سدیم کلرید محلول یا نمک طعام (Nacl) الکترولیز می‌شود. برای انجام الکترولیز و تولید سدیم از محلول سدیم کلراید از سلول جیوه به‌عنوان کاتد استفاده می‌کنند. سدیم تولیدشده در سلول جیوه پس از ترکیب با آب به سود پرک تبدیل خواهد شد.

تولید با روش سلول دیافراگمی

در روش سلول دیافراگمی (Diaghragm cell) طی حرکت الکترولیت از قطب آتد به سمت قطب کاتد، برای جداسازی محصولات ایجادشده در قطب‌های آتد و کاتد از دیافراگمی از پشم و پنبه یا مواد غشایی استفاده می‌شود. با جداسازی یون‌های هیدروژن، یون‌های هیدروکسید و سدیم در اطراف کاتد جمع و باعث تولید سود سوزآور می‌شوند. در طول این فرآیند گاز کلر نیز تولید خواهد شد.

تولید با روش غشایی

روش غشایی (Membranc cell) شباهت زیادی به روش دیافراگمی دارد؛ اما در این روش به ‌جای دیافراگم در اطراف کاتد و آند از یک غشا استفاده می‌شود. بعد از ورود آب نمک اشباع شده به داخل محفظه راکتور و اکسید شدن یون‌های کلرید توسط آند و تبدیل آن‌ها به گاز کلر در قطب دیگر، یعنی کاتد، یون‌های هیدروژن تولید می‌شوند. یون‌های سدیم پس از واکنش با یون‌های هیدروکسید در کاتد به سود پرک تبدیل می‌شوند.

سود پرک یا کاستیک سودا در چه صنایعی کاربرد زیادی دارد؟

کاربرد سدیم هیدروکسید در صنایع مختلف بسیار زیاد و متنوع است. این کاربردها عبارت‌اند از:

کاربرد در صنعت تولید کاغذ

یکی از مهم‌ترین کاربردهای کاستیک سودا یا سود سوزآور استفاده از این محصول در صنعت کاغذ است. این ماده شیمیایی در فرآیندهای مهمی مانند تصفیه آب و حذف جوهر از کاغذهای باطله بازیافتی، سفید کردن خمیر، ساخت خمیر کاغذ، افزایش کیفیت الیاف کاغذ آسیاب‌شده، جدا کردن الیاف سلولزی از لیگنین، تجزیه چوب و …غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد در صنایع غذایی

سود پرک در صنایع غذایی نیز کاربرد زیادی دارد. از مهم‌ترین کاربردهای این ماده شیمیایی در تولید مواد غذایی می‌توان به مواردی مانند تهیه خرده نان، کندن پوست سیب زمینی، گوجه‌فرنگی و میوه‌ها، تولید زیتون فرآوری‌شده، جوش شیرین، رشته‌فرنگی، کارامل، شکر، نوشیدنی، شکلات، شیر و تهیه کنسروها اشاره کرد‌.

کاربرد در صنایع نساجی

یکی دیگر از کاربردهای کاستیک سودا این است که در صنایع نساجی برای رنگرزی الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر و نایلون و فرآوری کتان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد در صنایع پزشکی و داروسازی

برای تنظیم PH فرمولاسیون داروها و تولید داروهایی مانند ضد انعقاد، مسکن، آسپرین و … از هیدروکسید سدیم استفاده می‌شود‌. این ماده شیمیایی در پاکسازی و ضدعفونی کردن تجهیزات داروسازی نیز کاربرد زیادی دارد.‌

کاربرد در صنعت شیشه‌سازی

برای تولید، پاکسازی و کاهش دمای ذوب، تنظیم خواص، افزایش انعطاف‌پذیری و شکل‌دهی شیشه در صنعت شیشه‌سازی از سود پرک استفاده می‌کنند‌. این ماده شیمیایی در شفاف‌تر شدن شیشه و تصفیه دود آن نیز کاربرد دارد.

کاربرد در صنعت تصفیه آب و فاضلاب

برای کنترل میزان اسیدیته آب و حذف فلزات سنگین آن در صنعت تصفیه آب و فاضلاب، همچنین تولید ماده ضدعفونی‌کننده آبی به نام هیپوکلریت از هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور استفاده می‌شود‌.

کاربرد در صنایع تولید مواد شوینده و صابون

یکی از صنایعی که سود سوزآور در آن کاربرد زیادی دارد، صنایع تولید مواد شوینده و صابون است‌. این ماده در جذب بوهای ناخوشایند، تنظیم ph و بهبود عملکرد صابون و مواد شوینده نقش زیادی دارد.

کاربرد در صنعت چسب‌سازی

سود پرک در صنعت چسب‌سازی برای تنظیم ph مخلوط چسب، افزایش قدرت چسبندگی، افزایش مقاومت چسب در اکسید شدن چسب و تنظیم ویسکوزینه چسب کاربرد دارد.

آشنایی با سایر صنایعی که سود پرک در آن‌ها کاربرد دارد

سایر صنایعی که این ماده شیمیایی در آن‌ها کاربرد دارد، شامل موارد زیر است:

  • صنعت تولید رنگ

  • صنعت تولید پلاستیک

  • صنعت تولید آلومینیوم

  • صنعت تولید فرآورده‌های نفتی

  • صنعت تولید انرژی

  • صنعت تولید مواد معدنی

  • صنعت تولید و تصفیه روغن نباتی

  • صنعت تولید سیمان

  • صنعت تولید سلفون و ابریشم مصنوعی

  • صنعت تولید چرم

  • صنعت تولید سرامیک

  • صنعت تولید خودرو

  • صنعت تولید کارتن

این ماده در فرآیندهای شیمیایی به‌عنوان کاتالیزور، در شستشوی لوله‌های سینک و فیلتر هود آشپزخانه، سنتز مواد شیمیایی آلی، انحلال فلزات و ترکیبات آمفوتریک نیز کاربرد دارد.

خرید سود پرک باکیفیت از شرکت‌های معتبر

در این مطلب راجع‌به روش‌های تولید سود پرک یا سوزآور و کاربردهای این ماده شیمیایی در صنایع مختلف صحبت کردیم. شرکت‌های گوناگونی در زمینه تولید و فروش سود پرک مشغول فعالیت هستند؛ اما توصیه می‌کنیم که برای خرید سود پرک با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت، یک شرکت معتبر و شناخته‌شده را انتخاب کنید. شرکت‌ مارکو کمیکالز در زمان فروش سود پرک به‌صورت عمده و جزئی، محصولی با درجه خلوص 98 درصد را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. واحدهای تولیدی و صنایعی که برای تولید محصولات خود به این ماده شیمیایی نیاز دارند، می‌توانند آن را به‌صورت آنلاین نیز خریداری کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرند.

البته مارکو کمیکالز علاوه بر فروش سود پرک تولید و فروش سدیم متوکسید نیز جزو خدمااتش می باشد و در هرجای دنیا که باشید می توانید با کارشناسان این شرکت از طریق سایت ارتباط برقرار کرده و سفارش خود را دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا