استارتاپآموزش صنعتیگوناگون

معرفی انواع شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی که با نام ولو (valve) هم شناخته می‌شود، در زمینه صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی، ساختمان سازی و غیره کاربرد زیادی دارد. شیرآلات صنعتی به منظور کنترل کردن، قطع و وصل کردن و تغییر جهت دادن انواع سیالات نظیر مایعات، فاضلاب و گاز ها در درون خطوط لوله های گاز و نفت و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار های صنعتی اغلب با هدف حفظ ایمنی محیط در سیستم ‌های لوله کشی به منظور قطع و وصل کردن جریان و مسیر سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند، به گونه ای که دما، فشار، میزان و سطح و جریان انواع سیالات را به نحو مناسب تنظیم کنند. کارکردی که این ابزار آلات دارند، در تقسیم بندی آن ها نقش کلیدی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع شیرآلات صنعتی، ساختار و کاربرد آن‌ ها، و نکاتی در مورد قیمت شیرآلات صنعتی آشنا کنیم. اگر در گروه خریداران، فروشندگان و یا مصرف کنندگان قرار دارید، مطالعه این مقاله آموزشی به شما پیشنهاد می‌شود.

 

انواع شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی از نظر سایز، اپراتور، حرکت مکانیکی، نحوه عبور سیالات، و غیره در انواع و اقسام مختلفی تهیه و تولید می شوند. در ادامه به انواع و اقسام هر کدام به تفکیک اشاره می‌کنیم.

انواع شیرآلات صنعتی بر اساس نوع کارکرد

شیرآلات صنعتی در این بخش به سه دسته شیرهای دستی، شیرهای خودکار با کمک هوا و شیرهای خودکار با کمک برق تقسیم می شوند. در نوع دستی با نیروی انسانی کار می کند و در نوع خودکار نیروی محرک بر اساس هوا و برق تأمین می شود.

انواع شیرآلات صنعتی بر اساس شکل ظاهری

تنوع در این دسته از شیرآلات بسیار زیاد است. شیرآلات کشویی یا دروازه ای، کروی، مخروطی یا سماوری، سوزنی، پروانه ای، یک طرفه، ایمنی، الکترونیکی، اتوماتیک یا خودکار، شیرهای ویژه آتش نشانی، باز و بسته شونده از راه دور از جمله شیرآلاتی هستند که در این گروه قرار می گیرند.

شیرالات صنعتی

معرفی پرکاربردترین شیرآلات صنعتی

همانطور که عنوان شد شیر آلات متعددی با توجه به نیاز و تقاضای خریداران و صاحبان کسب و کار تولید شده و به فروش می رسد. در این میان تعدادی از آن ها بسیار پر مصرف هستند که شما را با آن ها آشنا می کنیم.

شیر پروانه ای، شیر کشویی (دروازه ای)، شیر توپی، شیر کروی، شیر یک طرفه، سوزنی، سماوری، اطمینان، از جمله پر مصرف ترین شیرآلات صنعتی قرار دارند و هر کدام ویژگی، مزایای، معایب و کاربرد مختص خود را دارند که برای کاربرد های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند.

ساختار شیرآلات صنعتی

هر وسیله و دستگاهی چه کوچک و چه بزرگ از قطعات و ساختاری تشکیل شده که در راستای عملکرد آن تأثیر مثبت یا منفی بر جای می‌گذارند. شیرآلات صنعتی نیز مستثنی از این موضوع نیستند. در ادامه به ساختار آن اشاره می‌کنیم و توضیح مختصری در خصوص هر کدام از اجزای تشکیل دهنده آن ارائه می دهیم:

  • بدنه: شاید خیلی مهم به نظر نرسد اما قطعه بدنه حکم محفظه ای استاندارد برای قرار گرفتن سایر قطعات داخلی را دارد و اگر محفظه ای وجود خارجی نداشته باشد، قطعات در جایگاه خود قرار نمی‌گیرند و به این ترتیب عملکردی نیز وجود نخواهد داشت. بدنه علاوه بر نقش محفظه بودن که دارد، به عنوان اتصال دهنده به سیستم لوله کشی و تجهیزات دیگر هم از آن استفاده می شود. این نکته نیز حائز اهمیت است که با توجه به نوع نیاز و کاربردی که تعریف شده، بدنه شیرآلات صنعتی، طراحی و تولید می شوند به این معنا که هر جنسی برای هر فعالیت و کاربردی خاص در نظر گرفته شده است.

 

  • کلاهک: کلاهک که با نام‎های بونت و درپوش صنعتی هم شناخته می‌شود به عنوان کاور و پوششی برای محافظت از بدنه بر روی بدنه قرار می گیرد. جالب است بدانید که این قطعه نیز در انواع و مدل‌های متفاوتی تولید و توزیع می‌شود. پس از آنکه اجزای داخلی در بدنه دستگاه قرار گرفت، به منظور محافظت از قطعات داخلی، نوبت به نصب درپوش می‌شود.

 

 

  • عملگر: همانطور که از نام این قطعه مشخص است در انجام یا عدم انجام عملکرد دستگاه سهیم است. در واقع مانند دکمه روشن و خاموش عمل می کند. عملگرها در انواع مختلفی نظیر عملگر کنترل الکتریکی، عملگر کنترل هیدرولیک، عملگر کنترل الکتریک_هیدرولیک، و عملگر کنترل پنوماتیک وجود دارند.

 

  • تریم: تریم شامل مجموعه قطعاتی که ثابت نیستند و امکان جابجایی برای آن‌ها فراهم است، می شود. آب بند، دیسک، اسپیسر، پوشینگ، نشیمن گاه شیر آلات صنعتی و غیره در دسته تریم قرار می گیرند.
  • مجرا بند: قطعه ای کوچک است که مسیر جریان سیالات و مایعات را تعیین می کند و در برخی موارد مسیر آنها را مسدود می کند. شکل این قطعه در انواع شیرآلات صنعتی به صورت کروی، توپی، پروانه ای، دیسکی و غیره متفاوت است.

 

  • پکینگ: شیرآلات صنعتی برای عملکرد مناسب به نوعی درزگیر نیاز دارند و این وظیفه را قطعه ای به نام پکینگ انجام می دهد. پکینگ نقش مهمی دارد و از نشتی آب و سایر مایعات و سیالات در دستگاه جلوگیری می کند. متخصصان و تولید کنندگان این قطعه برای آنکه به مرور از بین نرود و در برابر انواع سیالات، مقاومت بالایی داشته باشد، آن را به گرافیت یا PTFE آغشته می‌کنند. این قطعه علی رغم مهم و پر کاربرد بودن قیمت مناسبی دارد و به راحتی هم نصب می شود.

 

 

  • استم یا ساقه: این قطعه پل ارتباطی برای اتصال عملگر و مجرا بند محسوب می شود. این قطعه با توجه به اینکه در معرض برخورد و ساییدگی بسیار قرار گرفته است باید مقاومت بالایی داشته باشد در نتیجه اغلب از جنس استیل با درجه های مختلف تولید می شود.

 

  • یوک: قطعه ای که درپوش و بدنه و عملگر را به همدیگر متصل می کند، یوک نام دارد و از نظر جنس به گونه ای انتخاب می شود که کیفیت و مقاومت بالایی داشته باشد و کمتر آسیب ببیند.

 

قیمت و خرید شیرآلات صنعتی

اگر تجربه خرید و یا استفاده از شیرآلات صنعتی را نداشته اید بهتر است پیش از خرید و یا استفاده از اجزا و قطعات تشکیل دهنده، عملکرد، نوع کاربرد، نقاط قوت و ضعف آن را به خوبی بشناسید و در مرحله بعد برای خرید اقدام کنید. شیرآلات صنعتی لازمه هر گونه کسب و کار تولیدی و خدماتی می باشد اما اگر نوع شیرآلات صنعتی را به اشتباه انتخاب کنید چه بسا دچار ضرر و زیان می شوید. با وجود مراکز متعددی که انواع و اقسام شیرآلات را به معرض نمایش و فروش می‌گذارند، احتمال وجود تقلب و اخاذی نیز بالا می رود. به همین دلیل پیشنهاد می شود پیش از خرید مشاوره لازم را از افراد متخصص و با تجربه کسب کنید تا از دوباره کاری و صرف هزینه و اتلاف وقت جلوگیری شود. شرکت پایپینو عرضه کننده انواع شیرآلات صنعتی با قیمت رقابتی در بازار آماده پاسخگویی و رفع نیاز مشتریان عزیز می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران پایپینو از طریق وب سایت pipeino.com و یا با شماره 02155690451 تماس حاصل نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا