دسته‌بندی نشده

سنگ آهن هماتیت چیست؟

سنگ آهن هماتیت اولئیتیک:

اولیت ها کره های گرد کوچکی از هماتیت رسوب شیمیایی هستند. اندازه آنها از چند میلی متر تا چن اینچ نیز میرسد.

هماتیت چیست؟

سنگ آهن هماتیت یکی از فراوانترین مواد معدنی در سطح زمین و در پوسته کم عمق است. این یک اکسید آهن با ترکیب شیمیایی Fe2O3 است. این ماده معدنی سنگ ساز متداول است که در سنگ های رسوبی، دگرگونی و آذرین در نقاط مختلف جهان یافت می شود.

هماتیت مهمترین سنگ آهن است. اگرچه زمانی در هزاران مکان در سراسر جهان استخراج می شد، اما امروزه تقریباً تمام تولیدات حاصل از چند ده کانسار بزرگ است که در آن تجهیزات قابل توجهی به شرکت ها اجازه می دهد تا سنگ معدن را به طور موثر استخراج و فرآوری کنند. بیشترین سنگ معدن اکنون در چین ، استرالیا ، برزیل ، هند ، روسیه ، اوکراین ، آفریقای جنوبی ، کانادا ، ونزوئلا، ایالات متحده و ایران تولید می شود. و برای نقل و انتقال آن از انواع جامبوبگ استفاده میشود.

هماتیت کاربردهای بسیار متنوعی دارند ، اما اهمیت اقتصادی آنها در مقایسه با اهمیت سنگ آهن بسیار ناچیز است. این ماده معدنی برای تولید رنگدانه ها ، آماده سازی برای جداسازی محیط سنگین ، محافظ تابش و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می شود.

رگه قرمز هماتیت

خط هماتیت: همه نمونه های هماتیت یک رگه قرمز ایجاد می کنند. رگه های یک ماده معدنی به صورت پودر شده در هنگام تراشیدن در صفحه رگه (قطعه کوچک ظروف لعابدار بدون لعاب که برای تولید مقدار کمی پودر ماده معدنی استفاده می شود) ، رنگ آن است. برخی از نمونه های هماتیت یک رد قرمز درخشان ایجاد می کنند ، برخی دیگر یک رگه قهوه ای مایل به قرمز ایجاد می کنند. هنگام آزمایش نمونه ای از هماتیت با درخشش فلزی ، مراقبت لازم است. این نمونه ها غالباً شکننده بوده و در کنار آن رگه ای از آوار باقی مانده است. این آوار پودر نیست – دنباله ای از قطعات است. بنابراین ، برای ارزیابی رگه ، ذرات سست باید به آرامی از صفحه رگه جدا شوند یا خیلی کم از بین بروند. این پودری را که در سطح بافت صفحه رگه تعبیه شده باقی می گذارد. در عکس بالا ، رگه های سمت چپ از قطعات پاک شده است و می توانید قهوه ای مایل به قرمز مشاهده کنید. رگه در سمت راست هنوز ردپای قطعات پر زرق و برق دارد که باید برای ارزیابی صحیح به آرامی برداشته شوند.

خصوصیات فیزیکی هماتیت

هماتیت ظاهری کاملاً متغیر دارد. درخشش آن می تواند از خاکی تا زیر فلز تا فلزی باشد. محدوده رنگ آن شامل قرمز تا قهوه ای و سیاه تا خاکستری تا نقره ای است. این در اشکال مختلفی وجود دارد که شامل مایکوس ، عظیم ، کریستالی ، بوتریوئیدال ، الیافی ، اولیتی و غیره است.

هماتیت حتی اگر ظاهری کاملاً متغیر داشته باشد ، همیشه یک رگه قرمز ایجاد می کند. دانشجویان در دوره های مقدماتی زمین شناسی معمولاً از دیدن یک ماده معدنی نقره ای رنگ که یک رگه مایل به قرمز ایجاد می کند متعجب می شوند. آنها به سرعت می فهمند که رگه قرمز رنگ مهمترین سرنخ برای شناسایی هماتیت است.

هماتیت مغناطیسی نیست و نباید به یک آهنربا معمول پاسخ دهد. با این حال ، بسیاری از نمونه های هماتیت به اندازه کافی مگنتیت دارند که به یک آهنربا مشترک جذب می شوند. این می تواند منجر به یک فرض نادرست شود که نمونه آن مگنتیت یا پیروتیت مغناطیسی ضعیف است. محقق باید سایر مشخصات را بررسی کند تا بتواند شناسایی مناسبی داشته باشد.

اگر محقق رگه را بررسی کند ، یک رد مایل به قرمز شناسایی مارگنیت یا پیروتیت را رد می کند. در عوض ، اگر نمونه مغناطیسی باشد و دارای رگه ای مایل به قرمز باشد ، به احتمال زیاد ترکیبی از هماتیت و مگنتیت است.

خصوصیات فیزیکی هماتیت

اکسید طبقه بندی شیمیایی
رنگ سیاه تا خاکستری استیل تا نقره ای قرمز تا قهوه ای مایل به قرمز تا سیاه
خط قرمز تا قهوه ای مایل به قرمز
براق فلزی ، زیر فلزی ، خاکی
Diaphaneity مات
رخ هیچ
سختی Mohs 5 تا 6.5
وزن مخصوص 5.0 تا 5.3
خصوصیات تشخیصی رگه قرمز ، وزن مخصوص
ترکیب شیمیایی Fe2O3
مثلث سیستم کریستال
از مهمترین سنگ آهن استفاده می کند. رنگدانه ، جداسازی محیط سنگین ، محافظ تابش ، بالاست ، ترکیبات صیقل دهنده ، یک سنگ قیمتی جزئی، برای اطلاعات تکمیلی به ماگماماینر مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا